Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Franka

Franka

14-09-2020 om 14:41

raar gedrag van mezelf


ElenaH

ElenaH

23-10-2020 om 17:28

Bieb63

Je blijft het expres verkeerd begrijpen. Het gaat niet om je man. Het gaat om de combinatie van twee fulltime banen met kinderen, mantelzorg, huishouden, bijscholing, de dierenarts, het postkantoor, de buurvrouw, de apotheker, ...

Maar ik stop ermee. Tegen zo veel domheid is geen kruid gewassen.

bieb63

bieb63

23-10-2020 om 18:24

ElenaH

"Je blijft het expres verkeerd begrijpen. Het gaat niet om je man. Het gaat om de combinatie van twee fulltime banen met kinderen, mantelzorg, huishouden, bijscholing, de dierenarts, het postkantoor, de buurvrouw, de apotheker"

Dus? Dat doe je samen! Wat jij en jullie , nu eigenlijk zélf aangeven, is dat de vrouw blijkbaar niet opgewassen is tegen de man óf de man kan dat niet allemaal. Aan jou de keus.... Als wij vrouwen wél opgewassen zijn tegen de man én de man dat ook allemaal, net als wij....., dan hadden we er toch allang voor gezorgd, dat de dingen 'eerlijk' verdeeld werden, alles samen doen. Wat houdt JOU er dan in tegen om dat zo te regelen? Je bent of je voelt je niet gelijkwaardig 't.o.v. je man?

Lou

Lou

23-10-2020 om 19:35

Ander onderwerp

Bieb grijpt elk man-vrouw-onderwerp aan om haar stokpaardje over parttime en fulltime werken te berijden. Dan zegt iemand dat ze het punt mist en dan is het telkens: nee hoor, want hier gaat het wél over! Want inderdaad, als er maar genoeg berichten van Bieb langskomen, dan gaat het telkens over de verdeling tussen parttimers en fulltimers en het diepte-onderzoek dat ontbreekt. Maar het punt dat andere mensen probeerden te maken, dat raakt daardoor telkens ondergesneeuwd. Want daar reageert Bieb niet op.

De hele retoriek over parttime/fulltime en diepte-onderzoek is dus alleen maar wat Bieb ervan maakt.

bieb63

bieb63

24-10-2020 om 14:17

Lou

Ik heb op van alles gereageerd. Sowieso aangegeven dat zaken als het testen van medicijnen alleen op mannen, of alleen mannelijke dummy's bij het nabootsen van ongelukken, of vrouwen in topfuncties met zelfde baan en kwaliteiten minder verdienen, kwalijk zijn en moeten veranderen.
Volgens mij is iedereen het daar wel over eens. Probleem is meer dat we daar moeilijk iets aan kunnen veranderen, behalve het onder de aandacht te brengen of, indien mogelijk, zélf daar een vinger in de pap gaan roeren.

In deze discussie is het m/vr werken in gezinsverband wel degelijk een onderwerp dat door iedereen erbij gehaald wordt, omdat dat een teken zou zijn, dat wij vrouwen zich nog steeds ondergeschikt gedragen. En dát is iets waar we zeer zeker iets aan kunnen doen, want daar zijn we zelf bij. Voor zover we dat ook willen.

En dat is wat mij betreft nou net het punt: laten we onze pijlen richten op de eerder genoemde zaken en ons niet verschuilen achter zaken waar we wél iets over kunnen beslissen, in dit geval individueel.

Lou

Lou

25-10-2020 om 11:23

Ja Bieb

Nou, eerder zei je nog over die medicijnen dat vrouwen toch gewoon zelf medicijnen kunnen gaan testen. Gelukkig noem je het nu toch "kwalijk", dat is fijn.

Het jammere is dat je voor de rest nog steeds blijft hangen in "Vrouwen moeten zich gewoon niet zo ondergeschikt gedragen." Terwijl dat nu juist alles te maken heeft met precies diezelfde mannelijke norm.

Maar we moeten ons gewoon niet zo ondergeschikt gedragen.

Oké.

Poms

Poms

25-10-2020 om 14:04

Bieb

Ik lees zojuist in de Volkskrant een uitspraak van Tim Fransen: “een samenleving die alleen nog denkt in termen van individuele vrijheid, is weerloos tegenover problemen die een gezamenlijke inzet vergen”.

En dat bieb, is waar jij voor pleit. Dat iedereen het voor zichzelf regelt omdat we alleen daar iets over kunnen beslissen. Maar je vergeet stelselmatig dat juist de gezamenlijkheid het verschil maakt.

bieb63

bieb63

25-10-2020 om 15:29

Lou

"Nou, eerder zei je nog over die medicijnen dat vrouwen toch gewoon zelf medicijnen kunnen gaan testen"

Ik bedoelde daarmee, dat vrouwen ook in die branche moeten gaan werken.

bieb63

bieb63

25-10-2020 om 15:33

Poms

"En dat bieb, is waar jij voor pleit. Dat iedereen het voor zichzelf regelt omdat we alleen daar iets over kunnen beslissen. Maar je vergeet stelselmatig dat juist de gezamenlijkheid het verschil maakt."

Nee, daar pleit ik helemaal niet voor. Dat kan m.b.t. een heleboel zaken ook niet.
Ik bedoel dat wél in de situatie m/vr werk. Dat is een individueel verhaal en anno 2020 kan elke vrouw daar gewoon voor kiezen. Wij kunnen, en moeten, ook niet voor de gemeenschap gaan bepalen hoe een stel hun zaken moeten regelen.

Lou

Lou

25-10-2020 om 16:29

Ja haha dat weet ik

Ik: "Nou, eerder zei je nog over die medicijnen dat vrouwen toch gewoon zelf medicijnen kunnen gaan testen"

Bieb: "Ik bedoelde daarmee, dat vrouwen ook in die branche moeten gaan werken."

Dat was me duidelijk. Als vrouwen goede medicijnen willen, moeten ze gewoon zelf in die branche gaan werken. Dat vond jij en daar heb je al lang verschillende reacties op gehad. Onder meer dat dat niet zo'n werkbare oplossing is Vandaar dat ik blij ben dat je nu bent opgeschoven naar "kwalijk". Maar kennelijk vind je je vorige idee toch ook nog steeds een goeie? Dan blijf ik bij mijn eerdere advies: lees even wat terug in deze draad, want dit wordt wel erg herhalend zo.

Old Boys

Bij het CDA hebben de 'old boys' de zaken weer onderons weten te regelen.

Pieter Omtzight moet natuurlijk 2e worden vanwege zijn populariteit bij de kiezers en hij heeft ook maar nipt verloren van de schoenenreus.

Dat strekt zich toch niet uit naar Mona Keizer die ook meedong naar het partijleiderschap. Ze houden haar wel binnenboord vanwege haar grote hoeveelheid voorkeurstemmen maar nu al is duidelijk dat ze volstrekt willekeurig een plekje en/of een portefeuille of iets krijgt toegeschoven. Door de mannen.
En ze zetten een vrouw die in haar eigen kiesdistrict met de FvD wilde gaan samenwerken op drie. Wel lonken met de FvD maar niet doorzetten. Strategisch hoor die jongens.

De carriere van Mona Keizer loopt af. Het was al zo vreemd dat ze geen minister werd maar staatssecretaris.

Nee dan D66 en Groenlinks. Jammer van een aantal standpunten die ik niet met ze deel maar ik heb er wel meer vertrouwen in dat ze de kwaliteiten van vrouwen ook benutten, soms tegen de stroom in.

Die ouderenpartij kan natuurlijk niet vanwege het gekonkel. Door Old Boys Dales, Nagel, Otten, Krol, Maar misschien had die mevrouw van Brenk wel gelijk en hielden ze de vrouwen buiten de besluitvorming. Een reden waarom Femke Merel van Kooten afhaakte. Het gedoe is te erg.

De VVD heeft in het kabinet een groot aandeel van vrouwen die ook aan de weg timmeren. Je hoopt dan ook dat die hoog genoeg ingezet worden.

Mocht Mark Rutte toch vertrekken zou een vrouw als lijsttrekker niet misstaan.

Ook de CU heeft een ijzersterke kandidaat in Carola Schouten. Maar zouden ze haar ook op nummer 1 zetten mocht Gert-Jan Seegers vertrekken of een andere politieke functie ambieren?

bieb63

bieb63

28-10-2020 om 10:37

Geen idee AnneJ

Maar is het niet zo, dat straks bij de verkiezingen, de kiezers kunnen stemmen op de leden van de partij?

O zeker

En er zullen ook zeker voorkeursstemmen zijn. Maar de baantjes worden wel weer verdeeld waar de vrouwen buiten de besluitvorming worden gehouden. Behalve bij Groenlinks en D66. Daar hebben de kiezers geen invloed op. Dat is partijpolitiek.

bieb63

bieb63

28-10-2020 om 11:05

Lucille Werner

Ik weet niet wie haar gezien heeft gisteravond bij Jinek, maar ikzelf vond haar niet zo heel erg uit de verf komen. Mijn nieuwsgierigheid naar haar is niet geprikkeld door wat ze daar te zeggen had. Ze had wel een punt waar ze iets mee wilde: iedereen evenveel kansen, zoals dus ook gehandicapten enz. Uiteraard ben ik het daar helemaal mee eens, maar zij is natuurlijk niet de enige binnen de politiek die dat vindt. Waar ik nieuwsgieriger naar was, wat zij dan voor ogen had, hoe, want anders enz. Maar daarover kwam niets, ook niet iets globaals. En op de opmerking van Lilian dat ze binnen de politiek over van alles om een mening wordt gevraagd en inbreng wordt verwacht, reageerde ze ook niet echt. Wel had ze het over wat meer jeu enz. Maar ja, daarmee komen we niet ergens.
Maar goed, wellicht voegt het iets toe, we gaan het zien.

Ely

Ely

28-10-2020 om 17:55

Belachelijk fenomeen, briljant opgelost

https://www.thefemalecompany.com/tampon-book-en

bieb63

bieb63

28-10-2020 om 19:07

Tja.....

Het hoge tarief btw tarief geldt ook voor tandpasta en al dergelijke zaken die we gewoon nodig hebben. Dus waarom nu weer zo'n ophef over de tampon? Zinniger is om te ageren tegen het hoge btw tarief op noodzakelijke 'zelfzorgproducten' in z'n algemeenheid, dan er weer een vrouwending van te maken, want het gaat niet alleen over de tampon.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-10-2020 om 19:36

bieb63

bieb63

29-10-2020 om 06:53

Phryne

Zie de site van de belastingdienst. Btw_tarief geneesmiddelen. Tandpasta is 21%...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-10-2020 om 08:24

Ah ja

Ze hebben de wet aangepast. Slim. Maar ja, het was toch al off topic

rode krullenbol

rode krullenbol

04-11-2020 om 21:42

Connie 'van' Lonnie

Dit stel ouders waagt elk jaar de levens van beiden voor het vergaren van een jaarvoorraad vlees. Aan het gezicht van Lonnie denk ik overigens af te kunnen lezen, dat hij dit eigenlijk maar niks vindt. Zie:


https://youtu.be/Qz1vwTPYa2M.

Rode krullenbol

Lou

Lou

04-11-2020 om 23:36

Angela

Leuk, dankjewel. Uit het artikel (voor wie geen zin heeft om erop te klikken):

"Archeologen aanvaarden in het algemeen dat pijlpunten gevonden bij mannen wijzen op het graf van een jager, schrijven de wetenschappers onder leiding van Randall Haas aan de Universiteit van Californië in Davis. “Maar ze zijn minder bereid om dit in het geval van vrouwen ook toe te geven.” De wetenschappers vinden het hoog tijd om dat vanaf nu wel te doen."

In sommige sectoren is het idee om de mannelijke norm eens los te laten dus nog hagelnieuw. Het zou inderdaad eens tijd worden

Lotte

Lotte

05-11-2020 om 08:07

er zijn nog slagen te maken echter

zo somber als ik het hier lees en dan name in de privésfeer herken ik niet. Zou het een generatieding kunnen zijn? Als ik lees dat Pennestreek haar moeder nog moest stoppen met werken, dat was bij mij mijn oma. Mijn moeder zuchtte dat ze wou dat er zoveel faciliteiten voor kinderopvang was, toen ik klein was. Zij heeft partime gewerkt toen we klein waren. Toen we tieners waren is ze haar eigen zaak begonnen. Die werd zo succesvol, dat mijn vader voor haar is komen werken
In mijn omgeving zie ik zoveel verschillende keuzes. En niemand gaat er vanuit dat de vrouw stopt met werken of partime gaat werken. Of dat de vrouw alles doet in huis. Maar blijkbaar heb ik in mijn omgeving veel vrouwen die erg mondig zijn.

Angela67

Angela67

05-11-2020 om 09:45

lotte

het zal zeker een generatieding zijn, maar ook verschillende milieus/sociale lagen van de maatschappij. In de ene cirkel gaat het sneller omdat de vrouwen van de generatie(s) ervoor al iets meer kansen kregen etc.

Belangrijk is dat er geen nieuwe belemmerende faktoren komen of dat bijvoorbeeld oprukkende religie of politieke, onderdrukkende partijen meer invloed krijgen en hun angst voor machtsverlies botvieren op maatschappijdeelnemers die juist aan het emanciperen zijn . . .

gr Angela

De realiteit Alkes

Ik ken de situatie van zo'n moeder niet. Ik volg wel wat er met ouders gebeurt in het meldingencircuit en dat valt niet mee.

En soms denkt men een stap verder te komen maar dat blijkt dan toch niet zo te zijn. Hardnekkig, geen kruid tegen gewassen.
Maar goed er is weer even hoop.

En dan vraag ik me af: we hadden pas een draadje van een moeder die zich bij de jeugdarts moet melden. Mogelijk omdat ze aangedrongen had op online onderwijs nadat haar kind in quarantaine moest vanwege een besmetting. Echt geen ontduiking van de leerplicht. Die dingen ontaarden al snel in een melding als je daar niet in meegaat. Volgens protocol.

Die moeder dus. Zou die daar nu wat aan hebben dat Slob het probleem snapt en wil dat scholen het beleid Passend Onderwijs beter gaan uitvoeren met meer aan het woord laten van ouders en kinderen? Denk je dat dat gaat werken?

https://twitter.com/Ranada1967/status/1324115109183164416

"Ranada van Kralingen
@Ranada1967

Gloeiende ster

Ook hoeven ouders niet langer bang te zijn dat de school thuiszitten meldt bij Veilig Thuis, het meldpunt voor kindermishandeling. Dat doen scholen soms, omdat ouders die hun kind thuishouden de leerplicht schenden. #onderwijs
https://ad.nl/politiek/verbe"

Rene Clarijs toont aan dat de jeugdzorg zo flexibel is dat ze alle vernieuwing incorporeert en ombuigt naar het eigen belang. Aan de achterkant dweilen met de kraan open en niet vooraf in services.

Lotte

Lotte

05-11-2020 om 10:08

Eens Angela

Daar ben ik het mee eens. Als ik nu zie hoe bv de ontwikkelingen zijn rond de abortusklinieken hou ik mijn hart vast.
Daar hebben mijn oma , mijn moeder en haar zussen nog zo hard voor gestreden. Voor het recht baas in eigen buik.
Ik wilde me zelf daarom aanmelden voor buddy. Maar op dit moment zijn die er voldoende. Dus dan maar alleen een financiële steun.
Wat betreft stemmen, dat doe ik dus altijd op een vrouw.
Tijdens een gesprek hierover met vriendinnen (die dus dit ook altijd doen, hoera) wees een vriendin mij er op. Dat je dus niet op de hoogste vrouw in de ranglijst moest stemmen. Maar kijken naar de peilingen. En dan de vrouw kiezen die zeg maar in die marge staat. Dat kan er voor zorgen dat die vrouw door voorkeursstemmenverkozen wordt boven de man die voor haar staat.

Lotte

Lotte

05-11-2020 om 10:09

te vroeg op versturen gedrukt

De vrouw die bovenaan de lijst staat komt er namelijk toch wel in. Door op een lagergeplaatste vrouw te stemmen zorg je dat er nog een vrouw in komt.

Verkeerd geplaatst

Laatste bericht van mij hoort onder een andere rubriek. Excuus.

Pennestreek

Pennestreek

05-11-2020 om 12:01

Lotte

Dat er een verschil tussen de generaties zit weet ik wel zeker. Ik ben 50. We hebben het dus over 50 jaar geleden. Toen was het echt heel gebruikelijk dat vrouwen stopten met werken als ze trouwden. Mijn moeder was dat niet van plan, die werkte als operatieassistente in het ziekenhuis en werkte door terwijl ze in verwachting was van mij. Dat vond de gynaecoloog (!) uiterst onverstandig. En toen ik veel te klein en uitgedroogd en te laat ter wereld kwam werd het mijn moeder dus verweten dat ze tot in maand 7 had doorgewerkt. Maar goed, toen moest je na de bevalling ook nog 10 dagen plat (liefst in het ziekenhuis) als je bevallen was. Voortschrijdend inzicht is een mooi ding! Gelukkig boeken we dus echt wel vooruitgang, maar nog lang niet overal, als ik deze draadjes en boeken lees.

Het was trouwens ook in mijn omgeving (toch hoogopgeleide vrienden en vriendinnen) niet gebruikelijk om fultime te werken als vrouw, als er eenmaal kinderen kwamen. Mijn man en ik waren al heel vooruitstrevend toen wij allebei 4 dagen gingen werken in plaats van alleen ik parttime.

Pennestreek

Pennestreek

05-11-2020 om 12:54

En de situatie hier

is een ding, in andere landen valt er al helemaal nog een wereld te winnen:
https://nos.nl/artikel/2355308-meer-landen-willen-net-als-polen-het-recht-op-abortus-inperken-zegt-amnesty.html

Lotte

Lotte

05-11-2020 om 13:00

Pennestreek verschillen van omgeving zijn dan groot

Pennestreek dan verschillen we maar 8 jaar. Ik groeide op met een werkende moeder en de moeders van mijn vriendinnetjes werkte over het algemeen ook allemaal. (wel voornamelijk pt als de kinderen klein waren en daarna ft)
Op mijn basisschool was ook al een continuerooster, zodat je niet naar huis hoefde omdat zoveel moeders werkte .
Mijn oma moest wel stoppen maar mijn moeder echt niet.
Ik las waarschijnlijk je andere bericht verkeerd. Waar daar vatte ik op dat je het gevoel had pt moeten gaan werken en man kon ft blijven werken. Omdat een andere keuze niet in je op kwam. Maar ik las in je laatste bericht dat jullie beide 4 dagen werkte.
Maar dan is het toch zo dat er nu veel meer een keuze wordt gemaakt. waar beide partners happy mee zijn.
Mijn man werkt in een ICT bedrijf . (en ja de meerderheid is daar man, al hebben ze een actief brouwenaanname beleid)
Al die jongens die nu vader worden, gaan 4 dagen werken en vaak ook nog 1 thuiswerkdag. (nu met covid zit iedereen thuis natuurlijk).
Ik zie in mijn omgeving echt dat mannen en vrouwen zorgtaken steeds meer verdelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.