Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Red flags?

Na eerst weduwe geworden te zijn op mijn 32e, daarna zes jaar alleen te zijn, toen een relatie met een man die leuk was maar die me van de ene dag op de andere verliet  terwijl we een babytje van zes maanden hadden, toen weer twaalf jaar zonder partner, kwam in een relatie terecht die toxisch werd en later werd deze persoon gediagnosticeerd als hebbende een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis. Nu is daar veel over bekend toen der tijd nog niks, ook niet bij de talrijke therapeuten die hij en ik bezochten. Ik ben idioot veel gekwetst in die relatie, het was zo raar en duister

Nu ben ik al weer vijf jaar alleen, heb veel therapie gehad over waarom ik in die relatie terechtkwam (veel oude pijn en eenzaamheid zorg voor demente narcistische moeder en kind met geboorte defect in mijn eentje, jeugd met ook een ouder met diagnose narcisme en een autistische ouder terwijl ik enig kind was). 

Wat me opvalt, is dat mensen tegenwoordig heel makkelijk zeggen "ja maar zag je dan geen red flags in het begin van de relatie". Ja die zag ik wel maar ik zag ook veel mooie zaken in die persoon. En ik vind het ook een beetje naar victim blaming toe gaan: jij had het aan moeten voelen, want ja, ik zou het al lang gestopt hebben. Maar de red flags waren niet groter dan trekjes die iedereen wel heeft: ineens wat dissociëren, of uit verbinding gaan e.d. Maar niet ultiem jaloers of slecht over ex praten of mij geen ruimte gunnen. Nee juist respect, rustig aan doen, gewone aandacht voor mij. 

Maar nu komt de kwestie: ik ben toch gevoelig voor die vraag: ik had het eerder moeten zien, ik had die dingen die je wel ziet in verliefdheid maar die net zo goed  okay uitpakken moeten zien zodat ik niet in zo'n rare situatie beland was. Daardoor strand elke date binnen een of twee keer want ik ben zo gebrand op de red flags dat, hoewel de ander verder wil exploreren, ik toch afhaak bang om weer zoveel gekwetst te worden. Ik zie ultra snel red flags: hij praat alleen maar over zichzelf, hij vraagt niks aan mij, hij praat lelijk over zijn ex, hij heeft complottherorien etc. (allemaal dingen die narc ex niet deed overigens)

Daar zit natuurlijk de crux want  volgens mij stappen heel veel mensen wat roekelozer relaties in, ook al zien ze wel wat 'dingetjes' maar gewoon omdat hun behoefte aan een relatie groter zijn dan de mijne. Ik heb, zoals beschreven al zoveel alleen geleefd dat die behoefte minder groot is, de angst voor weer een kwetsing levendig en de attentie op red flags best extreem. Maar ik mis ook een nabije geliefde, een maatje. 

Wat vinden anderen van red flags in dating, hoe gaan ze er mee om en zijn er ook mensen die dachten red flags te zien maar dat het toch okay bleek?

Ik heb minder behoefte aan adviezen als: ga in therapie, ga vrijwilligerswerk doen, zoek leuke vriendinnen, zoek een penpal want dat doe ik allemaal al. 


Ik denk dat je post nog niet af is. Wat is je vraag precies?

madee schreef op 18-06-2023 om 13:56:

Ik denk dat je post nog niet af is. Wat is je vraag precies?

Nu wel, er zat iets tijd tussen, negeer mijn reactie maar

Lexus

Lexus

18-06-2023 om 13:59 Topicstarter

madee schreef op 18-06-2023 om 13:56:

Ik denk dat je post nog niet af is. Wat is je vraag precies?

ja was niet af drukte op de verkeerde knop inmiddels aangevuld

Wat vinden anderen van red flags in dating, hoe gaan ze er mee om en zijn er ook mensen die dachten red flags te zien maar dat het toch okay bleek?

Tja een lastige vraag. Want wat voor de een een redflag is, is dat voor de ander niet. 
Ik zou (als ik nu weer single was) tijdens het daten vooral op letten in communicatie naar anderen. Hoe behandelt hij anderen. Ben ik daar oke mee. Krijg ik wel eens een unheimsich gevoel. En zo ja waar ligt dat aan. Want dat gevoel kan een signaal zijn, dat er iets is wat voor jouw toekomstige relaties een redflag kan zijn.

Kijk een man die je leert kennen en meteen al woedenaanvallen heeft is duidelijk. Maar zo duidelijk is het vaak gewoon niet.

Oei Lexus, 
Met daten heb ik geen ervaring, met NPS helaas wel. Ik zag ook alarmsignalen, zag eigenlijk tijdens de verkering al dat er dingen niet spoorden, maar ik was verliefd en ook niet altijd even nuchter en al snel zwanger. Ongepland. Toen werd het erger, dat gedrag en het is nooit opgehouden. We zijn al haast 25 jaar samen ik twijfel elke dag. 
Sinds een paar jaar weet ik dat het narcisme is en dus uitzichtloos. En ja, mijn vader heeft een diagnose. 

Maar wel denk ik zeker dat ik ook nooit weer zou willen proberen een andere man te vinden, uit vrees er weer een te treffen.
Victim blaming is bekend en verwerpelijk. Omdat meestal beiden een aandeel hebben, hoor je vaak ' je houdt het zelf in stand ' etc. Heel pijnlijk.

Met de kennis die je achteraf/door de relatie hebt opgedaan, moet je jezelf niet kwellen. Toen had je genoeg reden om door te gaan, maar achteraf...tja, achteraf zie je een koe in de kont zeggen ze hier in de streek. Oftewel: daar kun je niks mee want toen wist je dat nog niet.
Je bent beschadigd geraakt in de liefde en ik begrijp wel dat je nu extra alert bent.
Als je het ondanks een red flag bij het daten toch aandurft om verder te gaan, dek je dan in door bijvoorbeeld niet te vlug te gaan samenwonen/te verhuizen /financieel afhankelijk te worden etc. Dan hou je een vangnet voor als je toch besluit te stoppen (en maakt de drempel daarvoor ook minder hoog)

Red Flags? Sorry maar na zo’n jeugd heb je moeten leren wat de rode vlaggen waren en waarom. Je hebt het over een enorm verwarrende en ingewikkelde jeugd! Daarbij, al die rode vlaggen hebben ook iets herkenbaars (en wat herkenbaar is (deels) fijn en vertrouwd). Daarmee heb je nog niet geleerd wat een fijne en goede relatie en dat wat onbekend is juist toch heel goed kan zijn voor jou.

Misschien zijn mensen die dat zeggen het niet waard om vertrouwelijk mee om te gaan. niet iedereen begrijpt zoiets. Behoorlijk verslijtende teksten en als ze dat zouden beseffen, zeiden ze het waarschijnlijk niet.

Lexus

Lexus

18-06-2023 om 18:04 Topicstarter

Philou schreef op 18-06-2023 om 16:03:

Red Flags? Sorry maar na zo’n jeugd heb je moeten leren wat de rode vlaggen waren en waarom. Je hebt het over een enorm verwarrende en ingewikkelde jeugd! Daarbij, al die rode vlaggen hebben ook iets herkenbaars (en wat herkenbaar is (deels) fijn en vertrouwd). Daarmee heb je nog niet geleerd wat een fijne en goede relatie en dat wat onbekend is juist toch heel goed kan zijn voor jou.

Misschien zijn mensen die dat zeggen het niet waard om vertrouwelijk mee om te gaan. niet iedereen begrijpt zoiets. Behoorlijk verslijtende teksten en als ze dat zouden beseffen, zeiden ze het waarschijnlijk niet.

ad1: wat bedoel je? Had ik dat al moeten weten inmiddels? Hoe dan? Of bedoel je dat niet? Het is vaag voor mij, want noem eens een rode vlag die ik had moeten weten inmiddels?

ad2: ik weet niet of dat zo is hoor. Ik had een goede en fijne relatie met mijn man. Maar die ging dood.

ad3: mee eens, maar ik kom weinig mensen tegen die het wel begrijpen

Lexus

Lexus

18-06-2023 om 18:06 Topicstarter

madee schreef op 18-06-2023 om 14:06:

Met de kennis die je achteraf/door de relatie hebt opgedaan, moet je jezelf niet kwellen. Toen had je genoeg reden om door te gaan, maar achteraf...tja, achteraf zie je een koe in de kont zeggen ze hier in de streek. Oftewel: daar kun je niks mee want toen wist je dat nog niet.
Je bent beschadigd geraakt in de liefde en ik begrijp wel dat je nu extra alert bent.
Als je het ondanks een red flag bij het daten toch aandurft om verder te gaan, dek je dan in door bijvoorbeeld niet te vlug te gaan samenwonen/te verhuizen /financieel afhankelijk te worden etc. Dan hou je een vangnet voor als je toch besluit te stoppen (en maakt de drempel daarvoor ook minder hoog)

Oh maar dat doe ik sowieso al niet, mijn zelfstandigheid opgeven. Heb ik ook bij de narc niet gedaan hoor. Maar evengoed kwam ik in een toestand terecht die toxisch was. 

Nou denk ik eigenlijk niet dat ik dat had kunnen voorkomen: zelfs de therapeuten trapten in zijn manieren. Tot de laatste dan. 

Lexus

Lexus

18-06-2023 om 18:08 Topicstarter

Puinhoop schreef op 18-06-2023 om 14:06:

Oei Lexus,
Met daten heb ik geen ervaring, met NPS helaas wel. Ik zag ook alarmsignalen, zag eigenlijk tijdens de verkering al dat er dingen niet spoorden, maar ik was verliefd en ook niet altijd even nuchter en al snel zwanger. Ongepland. Toen werd het erger, dat gedrag en het is nooit opgehouden. We zijn al haast 25 jaar samen ik twijfel elke dag.
Sinds een paar jaar weet ik dat het narcisme is en dus uitzichtloos. En ja, mijn vader heeft een diagnose.

Maar wel denk ik zeker dat ik ook nooit weer zou willen proberen een andere man te vinden, uit vrees er weer een te treffen.
Victim blaming is bekend en verwerpelijk. Omdat meestal beiden een aandeel hebben, hoor je vaak ' je houdt het zelf in stand ' etc. Heel pijnlijk.

Ja maar mijn punt is: er kunnen alarmsignalen zijn, die later in de relatie gewoon onhandige gekkigheden waren veroorzaakt door verliefdheid en dat er toch een gezonder relatie uit voortkwam. 

Lexus

Lexus

18-06-2023 om 18:14 Topicstarter

Lotte78 schreef op 18-06-2023 om 14:05:

Wat vinden anderen van red flags in dating, hoe gaan ze er mee om en zijn er ook mensen die dachten red flags te zien maar dat het toch okay bleek?

Tja een lastige vraag. Want wat voor de een een redflag is, is dat voor de ander niet.
Ik zou (als ik nu weer single was) tijdens het daten vooral op letten in communicatie naar anderen. Hoe behandelt hij anderen. Ben ik daar oke mee. Krijg ik wel eens een unheimsich gevoel. En zo ja waar ligt dat aan. Want dat gevoel kan een signaal zijn, dat er iets is wat voor jouw toekomstige relaties een redflag kan zijn.

Kijk een man die je leert kennen en meteen al woedenaanvallen heeft is duidelijk
. Maar zo duidelijk is het vaak gewoon niet.

ad1 Mijn narc ex behandelde anderen (want daar lette ik toen al erg op) heel okay en voorkomend en gezellig. Daar kon je niets uit opmaken. 

ad2 Ja ik kreeg bij laatste wel een umheimisch gevoel af en toe. Maar de kwestie is: dat krijg ik nu bij elke date. Omdat gewoon iedere mens ( ik ook) toch een mengeling van mooie en minder mooie eigenschappen is, van pijn maar ook vreugde, van onverwerkte shit als wel goede herinneringen. Of het is een projectie van mijzelf, kan ook. Dus ik weet ook niet meer of ik daar op af moet gaan. Ja dat doe ik dus wel maar dan houd ik dus alles af.

ad3 nee dan begin ik er al niet aan. laatste ex was leuk en vrolijk, liet mij mijn tijd nemen, was leuk tegen anderen maar niet overdreven of gespeeld. Had zelf zijn zonen een tijd opgevoed, had vrienden, deed leuke cursussen. Maar achter de deur, werd het maar pas na een tijdje, een heel ander iemand

Ik denk dat het wel goed is om het over red flags te hebben. En zeker niet om ‘jullie’ ‘schuld’ te geven van wat dan ook. Maar wel juist om anderen te beschermen tegen de verwoestende kracht van n.
Wat moet je anders? De narcisten verander je niet en niemand kan een ander hier voor hoeden of tegen beschermen. 
(Hoewel we wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben in deze mi, maar dat is een heel andere discussie.) 

Zelf ben ik altijd wat voorzichtig als een ander een wel érg goede indruk maakt. If it’s too good…etc. 
Maar als jouw ex niet imponeerde als een extreem winnend lot dan weet ik niet of je verder iets had kunnen opmerken. Wat bedoel je precies met dissociëren? Hoe uitte zich dat bij hem? 

Lexus schreef op 18-06-2023 om 18:04:

[..]

ad1: wat bedoel je? Had ik dat al moeten weten inmiddels? Hoe dan? Of bedoel je dat niet? Het is vaag voor mij, want noem eens een rode vlag die ik had moeten weten inmiddels?

ad2: ik weet niet of dat zo is hoor. Ik had een goede en fijne relatie met mijn man. Maar die ging dood.

ad3: mee eens, maar ik kom weinig mensen tegen die het wel begrijpen

Die had je niet kunnen weten, natuurlijk. 

Lexus

Lexus

18-06-2023 om 18:33 Topicstarter

Pinokkio schreef op 18-06-2023 om 18:24:

Ik denk dat het wel goed is om het over red flags te hebben. En zeker niet om ‘jullie’ ‘schuld’ te geven van wat dan ook. Maar wel juist om anderen te beschermen tegen de verwoestende kracht van n.
Wat moet je anders? De narcisten verander je niet en niemand kan een ander hier voor hoeden of tegen beschermen.
(Hoewel we wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben in deze mi, maar dat is een heel andere discussie.)

Zelf ben ik altijd wat voorzichtig als een ander een wel érg goede indruk maakt. If it’s too good…etc.
Maar als jouw ex niet imponeerde als een extreem winnend lot dan weet ik niet of je verder iets had kunnen opmerken. Wat bedoel je precies met dissociëren? Hoe uitte zich dat bij hem?

Nee ik heb het er ook graag over, de red flags,  omdat ik natuurlijk wil voorkomen dat het nog eens gebeurd. 

Ex imponeerde juist niet als winnend lot maar bescheiden en toch voorkomend. 

Dissociëren: dat het lijkt of iemand even helemaal 'weg' is, de verbinding verbreekt. Is beetje gek maar je denkt toch makkelijk: tja iedereen kan met zijn gedachten ergens anders zitten. Bij hem was dat wat sterker maar ik wist toen nog niks van dissociëren dus ik duidde het zo

Je schrijft over red flags bij dating:
hij praat alleen maar over zichzelf, hij vraagt niks aan mij, hij praat lelijk over zijn ex, hij heeft complottherorien etc

Ik vind dat hele goede red flags, ook als je niet een relatie met een narcist hebt gehad. Helaas is het zo dat veel datende nensen nou eenmaal erg vol van zichzelf zijn en dat zijn echt niet allemaal narcisten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.