Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Red flags?


Lexus schreef op 21-06-2023 om 12:32:

[..]

ad 1: ja dat is zo maar dat is ook wel in de meest negatieve bewoordingen uitgedrukt hoe het ook zit: ik heb behoorlijk veel kwetsing meegemaakt waarvan mensen zeiden "joh maar dat kon je toch zien aankomen" en daar komt deze houding uit voort. Dus ja je kunt het negatief duiden en zeggen: joh wees wat positiever, en dat wil ik heus en vaak ga ik er zo in bij dating maar dan zie ik allerlei dingen waarvan ik dus denk "oh ja, dit kan een volkomen red flag zijn, laat ook maar' Bijvoorbeeld iemand die alleen over zichzelf praat.

ad 2: nee die mensen zitten niet in een beroerde relatie want ze vinden het zelf prima. Ik zie alleen dat zij de relatie 'dragen' en dan bij mij komen klagen dat "hij zo bot is, weinig aandacht heeft, ongezellig is, seksistisch is, autistisch, narcistisch is"etc.

Dus ja dat denkraam is er, dat geef ik meteen toe. Maar dat wordt ingegeven door opgelopen pijn. En dan kan je zeggen "oh maar je moet het toch wagen" maar dat werkt dus niet meer, ik word er fysiek ziek van als ik zoiets wel doorzet met bijvoorbeeld iemand die de hele tijd over zichzelf praat, zit te geilen op jonge serveersters terwijl ik er naast zit in mijn nadagen, of zijn ex zit te dissen, meteen lichamelijk contact wil terwijl je elkaar niet kent, of na een keer elkaar zien zit te pushen van 'geef antwoord, ik mis je zo!'. En geloof me, daar zijn er heel veel van in mijn leeftijdscategorie. (en ik hoor het ook van de jongere generatie trouwens)

Ja maar dat hoef je ook geen rode vlaggen te noemen wmb. Het is gewoon gedrag dat je ziet waar je niet van houdt.
Ik bedoel dat het dus geen min of meer verborgen signalen zijn die duiden op mogelijke ellende in toekomst. Het ís gewoon, overduidelijk, al een hele hoop ellende en ik zou er geen seconde aandacht meer aan besteden. 

Dat ‘wagen’ moet je natuurlijk alleen doen als iemand ook de moeite waard lijkt. Ik zou zeker niet langs alle ellende heen proberen te kijken (goh, misschien wordt het toch nog een prins) dat lijkt me de omgekeerde wereld. 
Dat er weinig op de markt is dat de moeite waard is lijkt me wel een probleem. En ken ik dus heel goed van veel langdurig ongewild single vriendinnen. 

Of nouja, ik geloof eigenlijk niet zo dat die leuke mannen er niet zijn.
Alleen, hoe bereik je ze? 
Hoe doe jij dat? Selecteer je misschien op eigenschappen die juist vaak samen gaan met al dat ellendige gedrag? 

Lexus schreef op 20-06-2023 om 17:41:

[..]

Hi, heel slimme post en het voelt helemaal niet als vb maar als herkenning. Inderdaad vertrouw ik mijzelf niet, ook doordat ik veel te lang door gegaan ben in de relatie met de narcist.



Wat nu als jij van nature een heel goed gevoel hebt voor wat een goed persoon is maar door een vervelende ervaring daar enorm aan bent gaan twijfelen? En ondertussen vis je in een vijver die niet meer goed de soorten mannen weerspiegelt die rondlopen. Degene zonder iets mee aan de hand, zijn vaak nog steeds getrouwd óf waren even op de markt en meteen weer bezet. Dus een onevenredig deel van de vissen daar is iets mee. En volgens mij voel je dat wel goed aan. Iemand zei eens iets dat mij enorm bevrijdde: zie je leven als een ervaring, niet iets dat je definieert. Wat je hebt meegemaakt is iets dat je alert heeft gemaakt, daar was het belangrijk genoeg voor, maar het definieert niet dat jij dus een magneet bent voor dit soort mensen. Je komt ze alleen vaker tegen door dat meer.  Als dat zo is, roep dan wat vaker Next! 

Maar als je opgegroeid bent met een narcistische ouder, dan is die zelfkennis en het gevoel over wat je wel en niet wilt toelaten/ ontvangen/ geven er niet op die manier. Dat schept dan geen duidelijkheid, maar is een bron van twijfel.

Lexus

Lexus

21-06-2023 om 21:33 Topicstarter

S.ndra schreef op 21-06-2023 om 19:36:

Maar als je opgegroeid bent met een narcistische ouder, dan is die zelfkennis en het gevoel over wat je wel en niet wilt toelaten/ ontvangen/ geven er niet op die manier. Dat schept dan geen duidelijkheid, maar is een bron van twijfel.

ja precies, zelfkennis als in weten wat ik wel en niet wil is er behoorlijk. Zelfs meer dan bij anderen. Maar ik ken van mijzelf ook een bepaalde naïviteit gekoppeld aan roekeloosheid uit het verleden en dat in combinatie met mijn ervaringen is dat een bron van twijfel. 

Ik ben door dit draadje wel tot het inzicht gekomen dat mijn wantrouwen of noem het voorzichtigheid me niet verder helpt hierin. Maar het gevoel van angst om weer zulke dingen mee te maken is evengoed nogal op de voorgrond. Zeggen "ja je krijgt nooit een garantie' (zeg ik ook tegen mijzelf) laat die angst echter niet verdwijnen. Dan zou het dus om vertrouwen in eigen kracht moeten gaan mocht het toch weer raar lopen. Maar dat vertrouwen is ook zodanig ingedeukt dat ik dat ook niet heb. Therapeuten en coaches hebben me tot dusver niet verder kunnen helpen. Of ze zeggen dingen die ik al lang doe. 

Er zou daadwerkelijk een soort therapie van zelfbevestiging voor kinderen en exen van narcisten moeten worden ontwikkeld. 

Ik wil iedereen bedanken voor haar bijdrage, ik heb er dingen helder door gekregen

Lexus

Lexus

21-06-2023 om 21:34 Topicstarter

dubbel
Philou schreef op 21-06-2023 om 15:20:

[..]


Degene zonder iets mee aan de hand, zijn vaak nog steeds getrouwd óf waren even op de markt en meteen weer bezet. Dus een onevenredig deel van de vissen daar is iets mee. 

Ik vind dit echt een hele misplaatste uitspraak, want daarmee zeg je eigenlijk dat met (bijna) alle single mannen wel iets mis moet zijn? Geldt dit dan ook zo voor single vrouwen? Dus ook voor Lexus?

Genoeg ‘foute’ mannen die in een relatie zitten namelijk, de wel/niet beschikbaarheid zegt helemaal niets over het goed of fout zijn van een persoon. Niet iedereen heeft als hoogst haalbare geluk een relatie voor ogen, zowel vrouwen als mannen. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.