Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Reisverzekering dekt niet overlijden schoonvader


tsjor schreef op 15-04-2023 om 15:41:

Als je allebei hetzelfde verdient, en de een heeft een studieschuld die afbetaald moet worden, terwijl de ander geen studieschuld heeft (altijd bij pappa en mamma kunnen blijven wonen), wie heeft er dan het meeste geld over? Dan kun je de vaste lasten wel gelijk verdelen, maar dan blijft het verschil. Dat kan bij een verre vakantie betekenen dat de een het net kan betalen en de ander ruim.
Het verschil in vrij besteedbaar inkomen is er. Wil je daar wel of geen rekening mee houden? Nu kun je zeggen: dat is mijn verantwoordelijkheid niet, maar dan vraag ik me af in wat voor atomaire wereld je dan leeft.

Tsjor

Wat mij zo ontzettend stoort is dat je de partner van Maaike (TO) nogal in een soort van bescherming neemt, overal (net als hij) wel een excuus voor en uiteindelijk is het nog haar schuld ook. Ze had de wereldinstelling ook zelf kunnen checken, hij heeft het gesprek mss iets verkeerd aangepakt vanwege hij ook overdonderd was etc. Ik vind dat dus bullshit en geen enkel excuus!

Wat weet jij nou van hun relatie en over hoe lang zij bijv al samen zijn? Dat jij het vrij normaal vindt om als partners meteen alles samen te delen, vind ik dat dus niet zo vanzelfsprekend. Door schade en schande wijs geworden zeg maar. Ik vind dat hij behoorlijke steken heeft laten vallen en dat heeft helemaal niets te maken met leven in een atomaire wereld, maar alles in een volwassen wereld!

Een man die mij op zo’n verdrietig moment in mijn leven (ziekte en overlijden van ouder) zo behandelt en zichzelf enkel zorgen maakt over zijn geld, dan zou ik inderdaad mijn relatie zwaar overwegen!

tsjor schreef op 15-04-2023 om 15:41:

Als je allebei hetzelfde verdient, en de een heeft een studieschuld die afbetaald moet worden, terwijl de ander geen studieschuld heeft (altijd bij pappa en mamma kunnen blijven wonen), wie heeft er dan het meeste geld over? Dan kun je de vaste lasten wel gelijk verdelen, maar dan blijft het verschil. Dat kan bij een verre vakantie betekenen dat de een het net kan betalen en de ander ruim.
Het verschil in vrij besteedbaar inkomen is er. Wil je daar wel of geen rekening mee houden? Nu kun je zeggen: dat is mijn verantwoordelijkheid niet, maar dan vraag ik me af in wat voor atomaire wereld je dan leeft.

Tsjor

Wat doe je nou toch denigrerend tegen TS?

Weer je stokpaardje: de man in bescherming nemen en de vrouw aanspreken of ze 15 en een duivelin is en de man een hulpeloos slachtoffer maken. 

En dat allemaal vanwege een simpel rekensommetje? Tsjor

tsjor schreef op 16-04-2023 om 10:37:

En dat allemaal vanwege een simpel rekensommetje? Tsjor

Je zou denken dat hij oud en wijs genoeg was dat te kunnen inschatten. 

En zij ook, toch? Tsjor

tsjor schreef op 16-04-2023 om 10:40:

En zij ook, toch? Tsjor

Zij vraagt geen hulp bij rekenen. Dus jouw antwoord is een beetje 'patronizing' om het in goed Nederlands te zeggen 

Gr Angela 

Angela1967 schreef op 16-04-2023 om 10:44:

[..]

Zij vraagt geen hulp bij rekenen. Dus jouw antwoord is een beetje 'patronizing' om het in goed Nederlands te zeggen

Gr Angela

'Patronizing' een nederlands woord??   Het goede Nederlandse woord is dan 'neerbuigend'.

Pippeltje schreef op 16-04-2023 om 11:59:

[..]

'Patronizing' een nederlands woord?? Het goede Nederlandse woord is dan 'neerbuigend'.

Snap je de ironie niet? Ik had het Nederlandse woord niet paraat,  daarom de ironische opmerking.

Gr Angela

Max88 schreef op 11-04-2023 om 17:32:

[..]

Klopt, maar RoodVruchtje zegt het ook: het ging niet om beperkte financiële middelen, het ging om niets leuks te kunnen doen de rest van de maand ( dan heb je aardig genoeg geld voor "leuk" als je dat naamdelijks kunt spenderen en als je op vakantie gaat). Hij had dus blijkbaar genoeg "leuk geld" om op vakantie te gaan. Het leven bestaat voornamelijk uit keuzes en geld kun je naar eenmaal uitgeven. Meer dan jammer voor hem van de gezamenlijke vakantie vind ik het niet. TS heeft er het verdriet nog bovenop.

En, mogelijke aanvulling: als de vader van je partner overlijdt, waar wil je dan zijn? Lekker op je vakantiebestemming, in je eentje of bij je verdrietige partner? Deze meneer kiest voor het eerste en voelde zich kennelijk gedwongen (?) om mee terug te gaan. En dan wil hij daar ook de erkenning voor dat hij eigenlijk wel degene is die het sneust is in deze situatie. Je zou bijna denken dat mensen geen andere momenten kunnen kiezen om definitief te gaan. Deze meneer klinkt alsof hij alleen wil dat er in hem geïnvesteerd wordt (studie, geldstroom vriendin naar hem) maar hij investeert alleen in zichzelf, zeker niet in de relatie. 

Eigenlijk zegt hij dat hij dit niet kan. In het geval van overlijden van de vader van je vriendin, wordt er een beroep gedaan op zijn empathie. Dat is zo moeilijk voor hem dat hij daarin onmiddellijk overvraagd wordt.

Ik heb met je te doen, Maike. Dit verander je niet. Uit je verhaal blijkt dat de ingrediënten die hiervoor nodig zijn, ontbreken. Maar elk nadeel hep zijn voordeel: jou is de mogelijkheid gegeven om nog eens heel goed naar deze relatie te kijken of deze wel bij jou past. 

En dat vind ik dus dramatisch: een situatie zodanig beschrijven of herschrijven, dat je iemand eigenlijk naar het einde van de relatie toe duwt. Ik zet dan liever in op een poging iets van de andere kant te bekijken, zodat er wellicht meer begrip over en weer ontstaat, er een ander gesprek kan plaatsvinden over de irritaties en mensen weer met elkaar verder kunnen.
Anders moet ze volgend jaar in haar eentje op vakantie.

Tsjor

tsjor schreef op 16-04-2023 om 16:29:

En dat vind ik dus dramatisch: een situatie zodanig beschrijven of herschrijven, dat je iemand eigenlijk naar het einde van de relatie toe duwt. Ik zet dan liever in op een poging iets van de andere kant te bekijken, zodat er wellicht meer begrip over en weer ontstaat, er een ander gesprek kan plaatsvinden over de irritaties en mensen weer met elkaar verder kunnen.
Anders moet ze volgend jaar in haar eentje op vakantie.

Tsjor

Dat ligt er maar aan. We weten natuurlijk niet veel van de situatie en heel stellig zeggen dat ze bij hem weg moet gaan, is wel wat gortig. Maar feedback dat bepaald gedrag door buitenstaanders echt niet normaal wordt gevonden en hoog wordt opgenomen, kan heel zinnig zijn. Als het zo zou zijn dat de wederkerigheid in de relatie op een basaal niveau ontbreekt, kan zij er energie in steken tot ze een ons weegt maar dan wordt hij geen empathische, aandachtige, gelijkwaardige partner. Als ze dat bewust accepteert, is dat haar keuze. Maar als ze denkt dat zij gewoon harder haar best moet doen, nog wat meer moet betalen, nog wat meer moet aanpassen en hem tevreden moet stellen, en dat het dan wel goed komt, dan is dat waarschijnlijk wel een probleem. Want daar komt geen eind aan. Het is aan haar de boodschappen hier toe te passen op haar eigen situatie. Als ze zichzelf en haar partner niet herkent in de wat ‘hardere’ reacties, des te beter! En als ze zich er wel in herkent, is het aan haar te beslissen wat dat betekent, of haar relatie in evenwicht is, gelijkwaardig is, of niet, en of dat een probleem voor haar is. 

tsjor schreef op 16-04-2023 om 16:29:

En dat vind ik dus dramatisch: een situatie zodanig beschrijven of herschrijven, dat je iemand eigenlijk naar het einde van de relatie toe duwt. Ik zet dan liever in op een poging iets van de andere kant te bekijken, zodat er wellicht meer begrip over en weer ontstaat, er een ander gesprek kan plaatsvinden over de irritaties en mensen weer met elkaar verder kunnen.
Anders moet ze volgend jaar in haar eentje op vakantie.

Dat zijn dè vakanties waar je de meeste mensen ontmoet, wist je dat?
Alleen zijn, of erger, eenzaam zijn naast een partner, of wie dan ook, is nog veel erger. 

Du jij juicht het ook toe als ze uit elkaar gaan. Kost weer een woning, om het maar eens bij 1 probleem te houden.

Tsjor

Mija schreef op 16-04-2023 om 16:44:

[..]

Dat ligt er maar aan. We weten natuurlijk niet veel van de situatie en heel stellig zeggen dat ze bij hem weg moet gaan, is wel wat gortig. Maar feedback dat bepaald gedrag door buitenstaanders echt niet normaal wordt gevonden en hoog wordt opgenomen, kan heel zinnig zijn. Als het zo zou zijn dat de wederkerigheid in de relatie op een basaal niveau ontbreekt, kan zij er energie in steken tot ze een ons weegt maar dan wordt hij geen empathische, aandachtige, gelijkwaardige partner. Als ze dat bewust accepteert, is dat haar keuze. Maar als ze denkt dat zij gewoon harder haar best moet doen, nog wat meer moet betalen, nog wat meer moet aanpassen en hem tevreden moet stellen, en dat het dan wel goed komt, dan is dat waarschijnlijk wel een probleem. Want daar komt geen eind aan. Het is aan haar de boodschappen hier toe te passen op haar eigen situatie. Als ze zichzelf en haar partner niet herkent in de wat ‘hardere’ reacties, des te beter! En als ze zich er wel in herkent, is het aan haar te beslissen wat dat betekent, of haar relatie in evenwicht is, gelijkwaardig is, of niet, en of dat een probleem voor haar is.

Je geeft twee als-en die beiden negatief zijn: als de wederkerigheid in de relatie ontbreekt; en als ze denkt dat ze harder haar best moet doen dan komt daar geen einde aan.

In beide situaties schep je een negatief perspectief. Probeer nu eens een perspectief te scheppen waarin over en weer meer begrip voor elkaar kan komen en de relatie kan verbeteren.

Tsjor

tsjor schreef op 16-04-2023 om 16:56:

Du jij juicht het ook toe als ze uit elkaar gaan. Kost weer een woning, om het maar eens bij 1 probleem te houden.

Tsjor

Heerlijk ga door en je lost alle problemen op!

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.