Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ruzie over hulp aan ouders

ik heb goede raad nodig en/of steun. Mijn ouders zijn hoogbejaard. Ze wonen nog zelfstandig, maar dat loopt op zijn einde. Ze moeten verhuizen naar een zorgwoning, maar dat gaat moeilijk met hun gezondheidssituatie. Ik ben enig kind en woon ver weg met mijn gezin. Nu is hun situatie nog verder verergerd en er is weinig tijd meer. Het is dus nodig dat ik mijn ouders help met de zorg en de verhuizing. Maar ik heb ook een gezin met kinderen. Ik ren me het ongans, doe wat ik kan en pendel zo goed en zo kwaad als het gaat heen en weer, en probeer alles te regelen. Maar mijn man heeft weinig begrip voor de situatie en doet erg boos tegen mij over van alles. Ik voel me erg teleurgesteld dat hij mij niet steunt en ik begrijp eigenlijk ook niet waarom hij zo doet. Ik weet totaal niet wat ik ermee aan moet, want het raakt me, maar ik heb er eigenlijk op dit moment geen tijd voor.


Sterkte! Ik weet hoe zwaar het is en ik woon nog dichterbij (en heb ondersteuning van man en kind)
Kun je zorgverlof opnemen? Zodat je even op je werk een tandje terug doet.
Is er een zorgbemiddelaar die wat kan ondersteunen? Eventueel kun je een (betaalde) mantelzorgmakelaar in de arm nemen.
En zijn er buren van je ouders die kunnen helpen? Bv met de verhuizing? . 
Hun huidige woning zou je, als ze verhuisd zijn eventueel leeg kunnen laten halen door bv een kringloopwinkel.

(En sorry hoor, maar je man kan ook best zijn handjes laten wapperen om je te helpen. Al is het alleen al in praktische zin door je thuis te ontzorgen)

Mantelzorgen voor je ouders en ook nog op flinke afstand wonen is heel intensief. Wat jammer dat je man je niet steunt en zelfs chagrijnig is, ik zou toch echt willen weten waarom hij zo doet. Je mag toch minimaal thuis steun en begrip krijgen. Sterkte met je ouders, als ze straks op de juiste plek wonen komt er hopelijk weer wat rust.

Doorvragen bij man. Nu weet je alleen zijn emoties. Wat raakt hem?

Ik zie hier wel een heel naar patroon bij je man…
Komen je ouders nu wel dichterbij wonen? Dat zou ik van ze eisen, anders is het echt niet te doen.
Zorgverlof lijkt me nu een goede, zodat je een netwerk om ze heen kunt opbouwen. Er zijn inderdaad allerlei instanties die kunnen helpen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Vraag bij de gemeente ook of er een casemanager is of zoiets.

Heel veel sterkte.

Begin eens met een goed gesprek met je man! In een goede relatie ben je elkaar tot steun. Vraag hem waar deze houding vandaan komt. Of heeft hij zelf wellicht niet zoveel zin om jouw taken thuis over te nemen? 

Natuurlijk is het van belang dat jij je ouders helpt om daar zaken te regelen met instanties die kunnen helpen (kleiner wonen bij of in een zorgappartement, thuiszorg en huishoudelijke hulp die komen kijken, maaltijdservice en andere ondersteuning. Jij kunt niet continu ter plaatse zijn om fysiek te helpen. Dat moet je duidelijk maken. Maar je kunt wel ervoor zorgen dat er een netwerk is en instanties betrokken zijn. Vanaf afstand kan je wellicht de financiën regelen en contactpersoon zijn. 

En Schakel een verhuisbedrijf in met uitgebreid pakket om zaken letterlijk over te brengen en op de plek te zetten. Je mag echt verwachten dat je man daarbij helpt ipv zo'n houding aannemen.

Je ben nu eenmaal de enige waarop je ouders om hulp kunnen vragen. Mocht je man weer onhebbelijk reageren, kan je aangeven dat hij te zijn der tijd het ook fijn zou vinden als je hem meehielp wanneer zijn ouders hulpbehoevend worden.

En ondertussen volg je je eigen plan. Hier was ook een forummer wiens ouders ergens in Europa woonden. Ze nam een paar weken vrij om zaken te regelen en later opnieuw om huis leeg op te leveren. Ze had wel hulp van een zus, maar het was wel een dag rijden. Heeft je man een zus die wel bereid is je te helpen zodat je ook minder aversie bemerkt bij  het idee later voor zijn ouders klaar te staan?

Maar de houding van je man komt vaker voor; ik heb ook iets vergelijkbaars meegemaakt en dan bedoel ik op gebrek aan steun van man. Maar van zijn familie was dat ook gewoon; de moeder van schoonzus kreeg alle hulp van haar kinderen terwijl mijn zwager, man van schoonzus, er buiten bleef. Dus toen mijn ouders moesten verhuizen, idem dito. Ik had wel hulp van een broer maar die werkte overdag. Het wordt een tijd van even doorbijten en veel weggooien. En zoals Jonagold als aangaf; zoek voor een zorgcentrum bij jou in de buurt!
Dus even op robot stand en doen wat gedaan moet worden zonder energie te steken in boosheid of andere verspilde energie.

Jonagold schreef op 21-10-2023 om 10:45:

Ik zie hier wel een heel naar patroon bij je man…
Komen je ouders nu wel dichterbij wonen? Dat zou ik van ze eisen, anders is het echt niet te doen.
Zorgverlof lijkt me nu een goede, zodat je een netwerk om ze heen kunt opbouwen. Er zijn inderdaad allerlei instanties die kunnen helpen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Vraag bij de gemeente ook of er een casemanager is of zoiets.

Heel veel sterkte.

Hier ben ik het helaas mee eens. Je man komt op basis van wat jij hier op het forum schrijft niet over als een volwassen vent die wederkerigheid toont in jullie relatie, maar eerder als een soort groot kind die verwacht dat alles voor hem gedaan en geregeld wordt zonder dat hij daarvoor iets terug hoeft te doen.

Ik zou in dit geval duidelijk stellen dat je ouders hulp nodig hebben en dat er geen andere mensen zijn die bepaalde dingen kunnen doen. Ik zou wel inzetten op een zorgwoning dichterbij huis en een netwerk, maar je ouders niet helpen 'omdat je man daar boos van wordt', nou dan had die van mij toch echt een kwaaie aan me hoor.

De houding van je man is erg vervelend, is hij bang dat hij ook mee moet helpen met verhuizen en alles te regelen of dat hij thuis meer te doen krijgt wanneer jij bij je ouders bent? 
Voor jezelf zou ik alle hulp inschakelen die mogelijk is (verhuisbedrijf en alles wat anderen hierboven al gemeld hebben) waardoor je iets ontlast wordt. 

Ik ben even kwijt hoe oud je kinderen zijn en hoeveel het er zijn, maar zijn er misschien opties om ze (eventueel verspreid) een tijdje uit logeren te doen bij bevriende ouders? Of heb je misschien andere vrienden of familieleden die kunnen inspringen? Als je kinderen onder dak zijn scheelt dat al een hoop stress, daarnaast is zorgverlof een optie, een verhuisbedrijf werd ook al genoemd (als je geen tijd hebt om alles uit te zoeken kun je ook eerst voor opslag kiezen) en de tip om je ouders vooral bij je in de buurt te halen is zeker een hele goede, als dat mogelijk is. Daarnaast bestaan er ook mensen die vrijwillig of betaald helpen coördineren bij mantelzorg maar daar heb ik niet meer dan een klok gehoord zonder de klepel te weten, misschien weet de gemeente daar iets over of de PoH van de huisarts? Of het wijkteam als dat er is in de gemeente?
Je man kun je beter even afschrijven, als je niks aan iemand hebt vreet het alleen maar energie om je daar druk over te maken en hij moet dan maar even een tijdje in zijn eentje mokken. Dat kun je hem ook rustig vertellen, als hij niet wil helpen moet hij zichzelf maar even redden, jij hebt andere dingen te doen. En dan maar gewoon negeren. Kan hij mooi een tijdje aan zichzelf werken terwijl jij druk bent. Uiteindelijk is zijn gedrag zijn keus, en zijn verantwoordelijkheid.

AnnaPollewop schreef op 21-10-2023 om 13:50:

Ik ben even kwijt hoe oud je kinderen zijn en hoeveel het er zijn, maar zijn er misschien opties om ze (eventueel verspreid) een tijdje uit logeren te doen bij bevriende ouders? Of heb je misschien andere vrienden of familieleden die kunnen inspringen? Als je kinderen onder dak zijn scheelt dat al een hoop stress, daarnaast is zorgverlof een optie, een verhuisbedrijf werd ook al genoemd (als je geen tijd hebt om alles uit te zoeken kun je ook eerst voor opslag kiezen) en de tip om je ouders vooral bij je in de buurt te halen is zeker een hele goede, als dat mogelijk is. Daarnaast bestaan er ook mensen die vrijwillig of betaald helpen coördineren bij mantelzorg maar daar heb ik niet meer dan een klok gehoord zonder de klepel te weten, misschien weet de gemeente daar iets over of de PoH van de huisarts? Of het wijkteam als dat er is in de gemeente?
Je man kun je beter even afschrijven, als je niks aan iemand hebt vreet het alleen maar energie om je daar druk over te maken en hij moet dan maar even een tijdje in zijn eentje mokken. Dat kun je hem ook rustig vertellen, als hij niet wil helpen moet hij zichzelf maar even redden, jij hebt andere dingen te doen. En dan maar gewoon negeren. Kan hij mooi een tijdje aan zichzelf werken terwijl jij druk bent. Uiteindelijk is zijn gedrag zijn keus, en zijn verantwoordelijkheid.


Mijn ouders hadden een casemananger, dit vooral omdat mijn vader veel zorg nodig had, ik denk dat dit via de gemeente ging, misschien WMO? Spullen die niet mee gaan naar de nieuwe woonplek kunnen ook opgehaald worden door een bedrijf maar daar heb ik verder geen verstand van, weet alleen dat het mogelijk is. En misschien op je werk even navragen wat er mogelijk is qua verlof, bij het ene bedrijf is het makkelijker om bijvoorbeeld zorgverlof te krijgen dan bij het andere. En thuis de lat vooral niet te hoog leggen. 

Het is dus nodig dat ik mijn ouders help met de zorg en de verhuizing.

enige tip die ik heb over dikgedrukte zin hierboven:
Huur z.s.m (tijdelijk) een opslag om spullen van je ouders in op te slaan die niet passen in de zorgwoning zoals alle meubels etc. En dan zie je later wel wat waarheen gaat als ze al verhuist zijn.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 21-10-2023 om 16:45:

Het is dus nodig dat ik mijn ouders help met de zorg en de verhuizing.

enige tip die ik heb over dikgedrukte zin hierboven:
Huur z.s.m (tijdelijk) een opslag om spullen van je ouders in op te slaan die niet passen in de zorgwoning zoals alle meubels etc. En dan zie je later wel wat waarheen gaat als ze al verhuist zijn.

Maar dan kan ze 2x sjouwen; 1x naar de opslag toe ( mag ze blij zijn als ze een auto met ruimte heeft) en later weer vanuit opslag naar punt reinigingsdienst of een depot tweedehands spullen. Ondertussen kunnen je ouders de huur betalen.

Hier hebben we alles wat ze niet meer nodig hadden, de avond ervoor bij grof vuil gezet. Met alles bedoel ik de spullen die nog een tweede leven waard zijn. In grote steden rijden op die avonden vaak busjes rond die bruikbare spullen meenemen.

Verder kunnen  je ouders via medipoint hoog laag bedden lenen en na de 26 weken op verzoek van zorgwoning organisatie blijvend lenen. Medipoint werkt samen met de grote zorgverzekeraars.

Zo hoeft je ook niet hun oude bed naar de zorgwoning te slepen.

Kijk en bespreek met de zorgcoördinator wat nog in de zorgwoning is achtergebleven ( denk aan kast of gordijnen). Als de zorgwoning een keukentje heeft, maar ze daar intern warm eten,  kan je hun kookgerei ook weg doen.

Dus belangrijkste zijn twee bedden van medipoint, wordt door hen gebracht. Verder twee opsta-leunstoelen, mogelijk verkrijgbaar via tweedehands winkel of huren via medipoint. Een kledingkast die mogelijk daar al staat. Zaken als lampjes, tv of salontafel hebben je ouders wrs nog wel staan.

Flanagan schreef op 21-10-2023 om 17:20:

[..]

Maar dan kan ze 2x sjouwen; 1x naar de opslag toe ( mag ze blij zijn als ze een auto met ruimte heeft) en later weer vanuit opslag naar punt reinigingsdienst of een depot tweedehands spullen. Ondertussen kunnen je ouders de huur betalen.

Hier hebben we alles wat ze niet meer nodig hadden, de avond ervoor bij grof vuil gezet. Met alles bedoel ik de spullen die nog een tweede leven waard zijn. In grote steden rijden op die avonden vaak busjes rond die bruikbare spullen meenemen.

Verder kunnen je ouders via medipoint hoog laag bedden lenen en na de 26 weken op verzoek van zorgwoning organisatie blijvend lenen. Medipoint werkt samen met de grote zorgverzekeraars.

Zo hoeft je ook niet hun oude bed naar de zorgwoning te slepen.

Kijk en bespreek met de zorgcoördinator wat nog in de zorgwoning is achtergebleven ( denk aan kast of gordijnen). Als de zorgwoning een keukentje heeft, maar ze daar intern warm eten, kan je hun kookgerei ook weg doen.

Dus belangrijkste zijn twee bedden van medipoint, wordt door hen gebracht. Verder twee opsta-leunstoelen, mogelijk verkrijgbaar via tweedehands winkel of huren via medipoint. Een kledingkast die mogelijk daar al staat. Zaken als lampjes, tv of salontafel hebben je ouders wrs nog wel staan.

Dat klopt en is vaak niet te voorkomen als het allemaal opeens moet gebeuren.

Veel meubels of een hele schuurinhoud vol met papa’s gereedschap van 60 jaar oud hebben veel waarde voor kind of ouders en kunnen dat niet zomaar weggeven/wegdoen. Die bewaren ze liever in een grote opslag. Sommige dingen als langer de  huur betalen zijn niet te voorkomen in dit soort situaties. Het huis moet ook helemaal leeg en vlekvrij opgeleverd worden dus die extra maanden huur gaan er denk ik wel komen. 

En over het hoog-laag bed van medipoint, van aanvraag tot levering kan zo een half jaar duren dus dat moet ook echt z.s.m gedaan worden als je dat zou willen.


sjouwen en heen en weer rijden moet je toch al, hier hebben we mensen die je 25 euro betaald om al je meubels in de grote aanhanger van her naar der te brengen. Bijna elk probleem heeft zo wel zijn oplossing. Ik zou vooral s’avonds even alles wat gedaan moet worden noteren en ernaast hoe dat gedaan moet worden om zo min mogelijk gestresst te raken.

Zou je met een vriendin (je zou ook je man kunnen vragen of hij daar zin in heeft, liever niet, helemaal oke) een avond kunnen zitten en op papier een planning maken. Alles opschrijven wat er moet gebeuren. Ook aan je ouders vragen of zij uit hun kring mensen hebben die van die lijst zaken kunnen doen. Of zijn er nog jongere tantes en ooms? 
Die planning geeft misschien overzicht. Zou je voor de time-being (ze zitten nog niet in de zorgwoning) nog acute thuiszorg kunnen inschakelen via de gemeente? 

Je man doet boos tegen over je over alles, schrijf je. En dat je niet begrijpt waarom hij zo doet. Je zou het kunnen invullen voor hem als je doorvraagt op een bepaalde situatie. Ben je geirriteerd, omdat je rust nodig hebt? Als je dit zelf zonder irritatie kan vragen, dan komt er wel mogelijk wel antwoord, dan corrigeert hij jouw antwoord. 

Kan ook zijn dat hij behoefte heeft om je te steunen, maar (dat hij denkt dat hij) dit niet kan, geeft ook bij hem weer machteloos gevoel en behoefte. Jij zou je behoefte aan steun kunnen benoemen, maar dan wel heel concreet zijn in wat van hem vraagt (aansluitend bij zijn kwaliteiten). 

Als ik de andere post meeneem en ik ga invullen, zou ik denken dat hij slecht tegen veranderingen kan, dit gebeuren en jouw onrust, onrust in zijn hoofd geeft. 
Sterkte

S.ndra

S.ndra

21-10-2023 om 18:15 Topicstarter

Mijn man is op zich geen slechte vent, hij kan alleen moeilijk omgaan met veranderingen en dingen die anders lopen dan anders, en daar hebben we helaas de laatste tijd nogal veel van. Ik vind het zo jammer dat het zo met hem gaat. Als dat beter zou gaan, zou het nog steeds zwaar zijn, maar zou ik me er in elk geval wat minder alleen mee voelen.

Helaas is er in de zorgwoning niets, alles moet zelf verzorgd worden. De spullen uitzoeken is een behoorlijke klus. Niet in de laatste plaats omdat m’n ouders niet meer zoveel kunnen, maar wel elke keer van gedachten veranderen en denken dat er veel meer mee kan dan mogelijk is. Het is daardoor en door de zorg die nodig is moeilijk om in te schatten hoe lang iets duurt. Ik heb al 3x gordijnen geprobeerd te regelen, steeds met mijn moeder besproken hoe ze het wilde, maar nu toch nog geen gordijnen…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.