Relaties Relaties

Relaties

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 10:15

Schoonouders...

Aaaaaaaaaah, gefrustreerd ben ik.
Mijn schoonouders plannen heel vaak iets rond de verjaardag van onze kids.
Wij vieren het altijd de zaterdag vóór of de zaterdag ná de 'echte' verjaardag (ivm werk en school van iedereen...)
Ze zijn heel actief (wat ik in ze bewonder trouwens). Veel sporten, afspraken met vrienden, congressen bijwonen etc. Als ze dingen plannen letten ze gewoon niet op verjaardagen. Ze zeggen dan: ja, dit hebben we 3 maand geleden al gepland. Maar ze weten al járen wanneer mijn dochter jarig is.

Mijn man maakt zich niet zo druk maar trekt wel zijn conclusies. Het is duidelijk wat belangrijker voor ze is...
Is het dan zo moeilijk om 2x per jaar niets te plannen of iets te verzetten als er verjaardag is???


vlinder72

vlinder72

07-03-2016 om 10:21

Jammer dan

Jammer dan voor je schoonouders. Dan missen ze de verjaardag en komen ze op een andere dag.

Maar goed, ik maak mij ook nooit zo druk over verjaardagen.

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 10:26

aanpassen?

En dan ook nog voor hen faciliteren dat ze op een andere dag kunnen komen? Dat weiger ik! Ik ga me niet in bochten wringen omdat zij hun prioriteiten niet juist stellen. Bovendien blijf je zo bezig...

vlinder72

vlinder72

07-03-2016 om 10:33

Tja

Dat is dus het verschil. Mijn ouders en schoonouders mogen altijd langskomen. Wij gaan wel door met ons eigen leven dus het kan dat er dan wedstrijden zijn of school of weet ik veel wat. Dan gaan ze maar mee. Of ze blijven thuis.

Mijn schoonmoeder vind het juist raar dat wij verjaardagen altijd in het weekend vieren. Zij komt het liefste langs op de verjaardag zelf. Dat kan. Kans is wel dat wij allemaal aan het werk zijn. En de kinderen zijn op school maar ze mag gerust komen eten. En ik wil dan ook best een gebakje voor haar halen.

Als het echt een mega groot probleem is, kan je natuurlijk ook in januari een lijstje bij je schoonouders inleveren met daarop de data waarop de verjaardagen gevierd worden. Kunnen ze er rekening mee houden.

Henriette123

Henriette123

07-03-2016 om 10:35

Datum

Als jij zo graag wil dat ze komen, geef dan de datum wanneer je het wilt vieren lang van te voren aan, scheelt ergenis.
Overigens snap ik wel dat je het voor je kinderen leuk vindt als ze komen.
Hoeveel kleinkinderen hebben je schoonouders overigens?

Magalí

Magalí

07-03-2016 om 10:37

Goh...

Mijn schoonouders plannen hun vakanties en uitjes altijd zó, dat die niet op de verjaardagen van kinderen, kleinkinderen, broers en zussen vallen. Dat vind ik dan weer zo onnodig. Ga gewoon lekker weg ipv je in bochten wringen om geen enkele verjaardag te missen, denk ik dan.

En je kunt zelf misschien ook wat flexibeler opstellen. Als zij de zaterdag voor de verjaardag niet kunnen, dan vier je het toch de zaterdag erna? Of, doe eens gek, vier het op zondag.

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 10:39

datum

Uiteraard is dat van de datum een goed idee. Maar de datum is voorspelbaar van tevoren, aangezien het standaard een zaterdag voor of na is. Bovendien, ze plannen soms dingen 4 maand van tevoren, en dat vind ik wel héél vroeg om een datum door te geven.....Het is ook zo, dat ze het bestaan om dan te gaan kijken óf er misschien een sportwedstrijd is die dag, die ze dan voorrang geven.

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 10:41

Zondag

Tsja, op zondag kan mijn deel van de familie vaak juist niet. Wij vinden het prettiger om op zaterdag te doen. Ik ga me niet aan iedereen aanpassen. Ik heb namelijk ook wel eens gehad dat je het dan 3 of 4x viert.

Labello

Labello

07-03-2016 om 10:44

Herkenbaar

Mijn schoonouders gaan altijd in juli op vakantie naar een camping redelijk dicht bij ons huis. Ze wonen zelf aan de andere kant van het land. Maar ze gaan altijd net na de verjaardag van zoonlief en komen dus niet.
Dit jaar willen ze ook niet een dag (of twee) eerder komen. Verjaardag en diploma-uitreiking zijn op dezelfde dag en daar zijn ze dan niet bij.
Het is hun keus maar jammer vind ik het wel, vooral voor de kleinkinderen die zich er niet eens meer over verbazen.

Magalí

Magalí

07-03-2016 om 10:48

Nou...

Als ze ná de uitnodiging dan nog gaan kijken of er niet iets leukers te doen is, dan zou ik er gauw klaar mee zijn hoor. Jammer dan. Voor hun. Jullie hebben toch wel je feestje. 3 of zelfs 4 keer vieren zou ik ook nooit doen. Je viert het op die datum, wie kan, die kan en de rest komt maar niet.

Het klinkt hard, zeker als het om de oma en opa van je kinderen gaat, maar gewoon geen energie in steken en jezelf in allerlei bochten wringen. Dat schiet gewoon niet op.

Denk er anders over

Ik zou zelf flexibel zijn in het belang van mijn kinderen. Als ze op zaterdag niet kunnen (de redenen zijn bij ons ook vaak heel discutabel)..., dan komen ze op de verjaardag zelf een paar uurtjes of op zondag. Wij vieren de kinderverjaardagen altijd op meerdere dagen. Onze familie is niet zo flexibel, wij dus wel. Want wij vinden het belangrijk voor onze kinderen dat alle familie hun verjaardag kan komen vieren. En de kinderen vinden het prima: hoe vaker jarig hoe leuker. Voordeel is ook dat alle familie de aandacht krijgt en dat je niet de hele dag loopt te rennen voor zo'n grote groep. Nu hebben wij twee kids, als ik er vier zou hebben zou ik er misschien wel iets anders over denken.

Limi

Limi

07-03-2016 om 11:07

huh

" Ik ga me niet in bochten wringen omdat zij hun prioriteiten niet juist stellen"

Zij bepalen toch hun eigen prioriteiten, niet jij? Waarom moeten hun prioriteiten hetzelfde zijn als die van jou?

Ik vind het ook vreemd dat het niet op zondag kan omdat jouw familie dan niet kan. Die hebben dan toch ook andere prioriteiten dan de verjaardag van jouw kind?

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 11:15

prioriteiten

Beste Limi, als ik kijk naar onszelf: wij vinden het zelf het meest prettig om het op een zaterdag te houden... Inmiddels weten zij dat, maar ze willen altijd op een ander moment komen! Of ze komen wel op dezelfde dag, maar op een ander tijdstip dan ik had genoemd. Ze doen gewoon wat ze leuk vinden... Als zij pas willen komen als alle visite weg is, dan moet dat maar oké zijn. De reden is dan bijv: we gaan op zaterdag altijd tot 15:00 naar de stad....??? Maar het is mijn huis en onze verjaardag, niet die van hen. Als zij jarig zijn, mogen ze zelf weten hoe en wanneer ze het vieren en dan passen wij ons aan! Zij bepalen zelf inderdaad hun prioriteiten. Maar als je regelmatig afwezig bent op de verjaardag van je kleinkind, en je eigen plannen voor laat gaan, dan vind ik dat de verkeerde prioriteiten stellen.

Angela67

Angela67

07-03-2016 om 11:23

jennie

en dat is waar je iets meer zennnnnn moet worden.
Je kunt het jammer vinden, maar waarom laat je het zo ontzettend je humeur en je energie beïnvloeden dat je er zelfs op een forum over gaat schrijven? Erger u niet verwonder u slechts en ga door met je leven.
Je kinderen krijgen er niets van als hun opa/oma hen minder belangrijk vinden dan dat jij dat vindt.
gr Angela

Triva

Triva

07-03-2016 om 11:29

ja je doet moeilijk

Je doet moeilijk... Of je accepteert dat ze niet komen en gunt je kind niets of je laat ze op de verjaardag zelf even komen eten.

We leven niet meer in de jaren vijftig waar iedereen vlak bij elkaar woonde of zover weg dat ze niet konden komen. Ik vind het leuk om familie ook echt te spreken dus ik vierde het meestal op zaterdag en zondag en altijd ná de verjaardag (anders is kind toch ook nog geen jaartje ouder). Vaak kwam de opa dichtbij dan wel eten op de dag zelf.

Ik zou overigens een probleem hebben met altijd op zaterdag: mijn kinderen hebben tot vorig jaar sport gehad op die dag en dan lukte het vaak niet meer om nog even een uur in de auto te zitten. Ik vind de zondag veel prettiger.

vlinder72

vlinder72

07-03-2016 om 11:33

verjaardagen

Er zijn mensen die verjaardagen belangrijk vinden en mensen die het niet zo belangrijk vinden. Ik ben zo'n iemand die verjaardagen niet belangrijk vindt. Komt waarschijnlijk omdat ik zelf midden in de zomervakantie jarig ben, mijn verjaardag wordt mijn hele leven al niet of op vakantie of ervoor of erna gevierd. Ik heb niks met feestjes.

Ik plan een verjaardag gewoon in. Op een zaterdag of een zondag. Mijn ouders zijn ook van die drukke mensen dus ik geef ruimschoots van te voren verjaardagen door zodat ze alle vakanties, uitjes en weet ik veel wat kunnen plannen. als je toch al weet wanneer je het gaat vieren, hoeveel moeite is het dan om dat door te geven aan je schoonouders.

Wie komt, komt. Wie niet komt, komt niet. Wil je op een andere tijd of dag komen ook goed maar dan is er geen taart of slingers. Dan kom je gewoon op bezoek. Mag ook. Ik zie dat niet als in bochten wringen. Wil je op een andere dag komen dan kom je op een andere dag. Laten wij wel weten of wij er zijn op die dag.

Als je schoonouders het belang van verjaardagen niet in ziet dan kan jij daar niets aan veranderen. Vier het zoals altijd. Geef al een half jaar van te voren de datum door en dat is het. Meer kan je niet doen.

Tijdstip?

Ik snap dat nooit zo, die verjaardagen voor familie tussen bepaalde tijdstippen. Dat is toch meer voor de schoolvriendjes? Ik zorg wel dat niemand 's ochtends vroeg op de stoep staat, maar wat maakt het verder uit? Ik laat weten vanaf welke tijd we thuis zijn (werk, school of op zaterdag voetbal) en dan is het verder prima. Een kind is toch maar 1 x per jaar jarig, ik zou me echt niet zo druk maken.

Dianne

Dianne

07-03-2016 om 11:41

ook

Hier lukt de zaterdag ook niet. Inderdaad ivm sporten van de kinderen. Toen ze jonger waren, speelden ze vaak 's ochtendsvroeg, nu allang niet meer. Als een wedstrijd om 5 a 6 eindigt, dan is het wel erg laat als we bij de familie aan komen kakken. Eentje moet vaak ook nog wedstrijden ver weg spelen, dus voordat die terug is ...
Verder, als ik naar iedere verjaardag zou gaan, dan zou ik in mijn familie al 11 x een zaterdag kwijt zijn, uitgezonderd onze eigen verjaardagen, dus nog meer. Met de schoonfamilie erbij komen we aan 20, zonder onze eigen verjaardagen dus. Wij maken keuzes. Dus als we ons in allerlei bochten moeten wringen, dan gaan we niet. Laat staan dat ik ook nog naar toneel, afzwemmen etc ga.
Verder is mijn geheugen een zeef. Spreek ik wat af met iemand anders, blijkt een neefje/nichtje dat weekend jarig te zijn. Tsja.
Bij opa en oma is dat wat anders dan als je oom/tante/broer/zus bent. Kijk ik naar mijn ouders, dan komen die liever op een ander moment. Dat is rustiger voor hen, opa kan het beter horen en ze krijgen meer aandacht, heel veel meer aandacht. Mijn ouders doen dat al een tijdje.

Limi

Limi

07-03-2016 om 11:46

maar waarom?

"Maar als je regelmatig afwezig bent op de verjaardag van je kleinkind, en je eigen plannen voor laat gaan, dan vind ik dat de verkeerde prioriteiten stellen."

Waarom moet de verjaardag van een kleinkind dan een prioriteit zijn? Ze zijn toch bereid om een andere keer te komen (alleen jij vindt dat dan niks)? Het is niet zo dat ze er helemaal niks aan doen.

Ze doen dit begrijp ik al jaren, en toch zit je er nog mee?

Zelf hecht ik ook geen belang aan verjaardagen. Als er iemand niet kan, het zij zo. We zijn ook vaak zelf niet thuis op de verjaardag van één van de kinderen. Bezoek komt dan een andere dag. En meestal krijgt de jarige dan nog wat leuks van degenen waarmee we zijn echte verjaardag doorbrengen, dus gevierd wordt het wel. Ik zeg dus zelf ook geen activiteiten af omdat er een kind jarig is en ga dat vast ook niet doen als er een kleinkind komt ooit.

Of is het probleem gewoon dat ze altijd willen komen als het jou niet uitkomt, en dat het geen verjaardagsprobleem is eigenlijk?

Regenboog

Regenboog

07-03-2016 om 12:07

Herken het wel

Hier ook schoonouders die het altijd anders willen dan wij voorstellen. Kind is op vrijdag jarig en heeft school tot 12.00 uur dus wij willen het feest laten beginnen om 14.00 uur met koffie thee en taart. Schoonouders verschijnen dan al om 10.30, krijgen koffie met een koekje en zijn dan teleurgesteld dat de jarige er niet is, de taart nog niet wordt aangesneden en als ik dan ook maar lunch serveer (waar ik niet op gerekend had) is er nog teleurstelling dat ik maar 2 soorten vleeswaar heb. Als het feest dan begint met een taart met kaarsjes zijn zij alweer naar huis.
Ik verstuur zeer tijdig een uitnodiging voor verjaardag van het andere kind, heb rekening gehouden met alles waar ik van op de hoogte ben en dan komen ze toch een dag later, want de hulp in de huishouding had haar uren anders ingedeeld en kwam nu tijdens de verjaardag.
Prima dat je op een ander moment wil komen maar pleeg even overleg en hou teleurstelling over het ontbreken van taart en slingers voor je.
Zelf zijn ze heel star verjaardag op xx van xx.00 tot yy.00 en als je er niet bent is Leiden in last. Krijg je het weken breed uitgemeten dat je juist op oma's verjaardag 2 uur met je kind op de HAP zat. Sorry, deed het niet expres.
Ik denk dan altijd, wat u niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.
Spoedzaken daargelaten, een verjaardag die 14 dagen van tevoren is aangekondigd daar kan een uitvaart tussendoor komen maar eerst zeggen dat je komt en dan opbellen dat de buurvrouw heeft gevraagd of je haar even naar de poli kunt rijden is voor mij ook een bron van ergernis. Dan heb je wel heel weinig over voor je kleinkind.

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 12:59

ze maken er een gewoonte van

@ Limi: ik vind dat het niet zo moet zijn dat zij wel even bepalen wanneer ze komen. Als mijn ouders dat ook willen, en mijn zus, en mijn broer etc...dan zijn er wel heel veel verjaardagsmomenten!
Een keer niet kunnen, en een ander moment willen komen is natuurlijk prima... Maar niet elke keer.
Mijn probleem is dat ze zelf niet informeren wanneer ik de verjaardag vier, vóór ze iets plannen. Ze weten al jaren wanneer onze kinderen jarig zijn en wat onze gewoonte is met vieren. Ze laten alleen elke keer hun eigen plannen voorgaan. Het is maar 2x per jaar hoor, dan laat je toch een keer een wedstrijdje schieten. Of je verplaatst je afspraak, dat soort dingen. Maar nee, ik moet me dan aanpassen en het maar op een ander moment houden, hen op een ander moment laten komen etc. Daar begin ik niet aan.
Ik denk dat ik het zo ga doen als vlinder72 zegt. Dus heel vroeg van tevoren de datum doorgeven, en wie komt die komt. Wie niet komt, komt niet. Ik kan hen niet veranderen. Nog even over zaterdag: ieder heeft zijn eigen redenen, er zijn ook mensen die juist op zondag activiteiten hebben. Ik heb tussen 10 en 16 de tijd, en in die 6 uren kan iemand vast wel een gaatje vinden. Zo niet, dan niet...

vlinder72

vlinder72

07-03-2016 om 13:17

En wat meer loslaten

Je viert een verjaardag niet 3 keer. Je viert een verjaardag maar een keer. Dus met slingers, taart en van alles en nog wat.

Wie niet kan maar toch nog graag een cadeautje wil komen brengen die komt dan maar langs op een dag/tijd dat het jullie uitkomt. Niet om de verjaardag te vieren maar gewoon op bezoek. Het kan zijn dat dat dan drie weken later is. Jammer dan.

Het kan zijn dan je schoonouders er echt niet aan denken. Mijn schoonvader was altijd jarig rond de verjaardag van onze zoon. Nu zou ik ook denken dat een kinderverjaardag voor een verjaardag van een zeventigjarige gaat. Niet bij mijn schoonouders. Zij waren alleen bezig met hun eigen ding. Dat hun kleinkind ook nog jarig was daar dachten ze niet eens aan. Daar kan ik mij dan heel erg druk over maken of gewoon vragen wanneer vieren jullie het en daarna de verjaardag van onze zoon plannen. Scheelt veel stress en gedoe.

verder?

Zijn het verder wel leuke mensen? Leuke grootouders? Zien jullie elkaar de rest van het jaar regelmatig?

Jaina

Jaina

07-03-2016 om 13:29

Niet druk maken

Iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden. In elke familie heb je wel wat aparte types rondlopen. Bovendien heb je gewoon mensen die anders over zaken denken. Sommige mensen vinden verjaardagen een hoogtepunt, anderen niet.
Binnen een familie accepteer je dat soort verschillen want als je dat niet doe dan ben je alleen maar je aan het ergeren.
Mijn advies zou dus zijn: relax
Komen opa en oma niet? Jammer, dan komen ze wel een andere keer. De rest van de familie is er wel en dat is ook leuk. Opa en oma komen dan later een keer en vast wel met een cadeautje.
Je hoeft er dan geen verjaardag meer van te maken in de zin van slingers ophangen en kaarsjes uitblazen maar je kan dan ook een gezelligg moment hebben en een taartje eten is niet voorbehouden aan alleen verjaardagen tenslotte.
En nee misschien is het niet ideaal maar ach als het niet erger is dan dit dan is er wel mee te leven.
Beetje flexibiliteit en je niet te veel ergeren.

Limi

Limi

07-03-2016 om 13:33

ik begrijp er niks van

" Nog even over zaterdag: ieder heeft zijn eigen redenen, er zijn ook mensen die juist op zondag activiteiten hebben. "

Dit vind je wel heel acceptabel, maar als je schoonouders herhaaldelijk niet op de zaterdag kunnen word je boos?!
Waarom zijn die zondagactiviteiten belangrijker dan?

Regenboog

Regenboog

07-03-2016 om 13:37

Gokje

Zondagse activiteiten? Kerkbezoek en zeer sterke sociale controle op het wel of niet aanwezig zijn? In sommige families is de goedkeuring van de dominee/predikant/pastoor meer van belang dan goed of afkeuring van de omgeving. ( kinderen, ouders, broers en zussen).

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 13:43

zaterdag/zondag

Beste Limi, ik bedoel niet dat het wel oké is om op zondag niet te willen en op zaterdag niet willen is niet oké.
Ik bedoel: ieder heeft andere wensen, elk familielid zijn eigen voorkeur. (Er zijn er ook met een sterke voorkeur voor een avondverjaardag...) Daar kan ik me niet aan aanpassen. Ik wil het vieren wanneer WIJ het handig vinden.

JennieDijk

JennieDijk

07-03-2016 om 13:44

relax

Het advies relax is wel handig. Bepaalde dingen zijn en blijven nou eenmaal anders dan je zelf zou willen. Mensen verschillen.
Die vergeetachtigheid snap ik niet zo. Ze zijn kerngezond en hebben een kalender en agenda om van alles in op te schrijven, zo moeilijk is dat niet.

Angela67

Angela67

07-03-2016 om 13:46

ja

dan doe je dat toch? ('Ik wil het vieren wanneer WIJ het handig vinden')
De oplossing zit echt in jouzelf, Jennie, ik proef uit je antwoorden dat je nog heel sterk in de modus zit dat zíj ongelijk hebben en jij gelijk.
Dat is er niet, echt niet, er is geen gelijk. Als je je schuldig voelt dat je je niet aan hen aanpast, dan moet je proberen dat gevoel af te schudden. Maar niet de schuld bij hen leggen, probeer het van je af te laten glijden.
Als jij het op deze manier belangrijk vindt zal dat ook 'overslaan' op anderen (bijvoorbeeld je kinderen) en dan maak je het groter dan nodig.
gr Angela

guera

guera

07-03-2016 om 13:48

maarru

Ik heb niet alles gelezen maar je schoonouders kunnen toch op een andere dag komen? dat is toch niet nogmaals vieren? Mijn ouders en schoonouders komen regelmatig langs. Dan bellen ze: heb je tijd voor koffie morgen (meestal weekend). En dan is het ja of nee of ja maar de kinderen moet naar een sportwedstrijd of iets. Dan kunnen ze gewoon komen, nemen kadootje mee en klaar. Ik vind dat niet dat het dan extra gevierd wordt. Ik snap wel dat je het jammer vindt als ze niet komen. Onze kinderen vinden hun verjaardag nog echt belangrijk en balen wel als er niet veel mensen komen maar aan de andere kant. Het is zoals het is....

Noet

Noet

07-03-2016 om 14:37

vergeetachtig

ze zijn niet vergeetachtig, ze hechten alleen veel minder belang aan die verjaardagen dan jij.

Dat ga je echt niet veranderen.

Misschien vinden ze dat verplichte gedoe helemaal niet leuk en willen ze jou niet voor het hoofdstoten en komen ze maar niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.