Relaties Relaties

Relaties

Slecht contact ouders

Hallo,Ik plaats dit omdat ik graag advies wil en benieuwd ben of anderen ongeveer hetzelfde doormaken. Ik heb nu namelijk niemand in mijn omgeving die mijn situatie echt goed begrijpt.

Waar het om gaat, is dat ik sinds ruim een jaar erg slecht contact heb met mijn ouders. Er is mij aangeraden om een lotgenotengroep te zoeken, maar deze heb ik tot dusver niet kunnen vinden. Daarom wil ik via deze weg mijn verhaal doen. 

Ik ben 22 jaar en student. Ik ben opgegroeid in Friesland en woon nu in de Randstad. Eind 2019 ben ik bekeerd tot de islam en sinds dat jaar draag ik ook een hoofddoek. Sinds ik deze keuze heb gemaakt is het contact met mijn familie, en dan met name mijn moeder, erg verslechterd. Mijn moeder heeft aangegeven dat mijn keuze altijd tussen ons in zal staan en dat ze mijn wil om een hoofddoek te dragen nooit zal begrijpen. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en is er geen vooruitgang. Dit doet mij heel veel pijn. Vorig jaar heb ik geprobeerd ervoor te zorgen dat mijn ouders me meer zouden begrijpen door het aanbieden van boeken, het aanraden van tv-programma's, Facebookgroepen etc. Ook heb ik meermaals met ze geprobeerd te praten. Na mijn bekering ontmoette ik mijn huidige verloofde. Mijn moeder heeft me bij mijn verloving geen felicitaties aangeboden, waarover ik mijn teleurstelling heb geuit richting haar omdat ik graag wil dat mijn moeder bij zulke belangrijke dingen aan mijn zijde staat. Ik heb toen een brief van haar ontvangen en daar ook op gereageerd maar hierna heb ik niks over mijn brief gehoord ondanks het feit dat ik heb aangegeven dat ik dit graag zou willen. Inmiddels wil ik proberen om alles los te laten en niet meer achter mijn ouders aan te rennen om pogingen te doen het contact en het begrip te verbeteren. In de islam echter, is de rol van de ouders en vooral de moeder ontzettend belangrijk en ook buiten de islam om wil ik mijn moeder niet kwijt. Toch raak ik overstuur en word ik verdrietig na elk belletje of appje (hoewel deze er weinig zijn). Enerzijds wil ik ze niet kwijt, maar het weinige contact dat er wel is maakt me ook niet gelukkig omdat het erg aan de oppervlakte blijft en ik tijdens deze gesprekken telkens het gevoel heb dat mijn moeders liefde voor mij niet onvoorwaardelijk is. Ik heb het gevoel dat ik niet meer bij het gezin hoor en dat breekt elke keer opnieuw mijn hart. 

Heeft iemand ervaring met slecht contact met (een) ouder(s)? Heeft iemand advies voor mij over hoe ik met deze situatie om kan gaan?


Even los van je vraag, vraag ik mij af of je naam ook je echte naam is. Misschien verstandiger om in dat geval het forumbeheer te vragen je alias aan te passen.

Ik moet zeggen dat ik er als moeder ook veel moeite mee zou hebben als mijn dochter dit zou doen. Het zou mij het gevoel geven dat ze kiest voor een geloof waarin vrouwen ernstig onderdrukt worden. Het druist in tegen alles wat ik vind dat het vrouw zijn zou moeten zijn. Ik zou het dus ook niet zo maar kunnen begrijpen.

Toch kan ik mij niet voorstellen dat ik mijn dochter (als ik die had) van mij af zou stoten. Ik zou zeker het contact behouden. Ik snap ook dat dit je erg verdrietig maakt.

Hoe komt het dat je bekeerd bent? Want ik lees dat je daarna pas een verloofde kreeg. Je vertelt het er niet bij maar was er sprake van een man/vriend door wie dit kwam? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je op een dag wakker wordt met het idee 'laat ik mij eens bekeren tot de Islam'.

Kirstentasnim

Kirstentasnim

03-02-2021 om 10:18 Topicstarter

Juf_Ank schreef op 03-02-2021 om 09:35:

Ik moet zeggen dat ik er als moeder ook veel moeite mee zou hebben als mijn dochter dit zou doen. Het zou mij het gevoel geven dat ze kiest voor een geloof waarin vrouwen ernstig onderdrukt worden. Het druist in tegen alles wat ik vind dat het vrouw zijn zou moeten zijn. Ik zou het dus ook niet zo maar kunnen begrijpen.

Toch kan ik mij niet voorstellen dat ik mijn dochter (als ik die had) van mij af zou stoten. Ik zou zeker het contact behouden. Ik snap ook dat dit je erg verdrietig maakt.

Hoe komt het dat je bekeerd bent? Want ik lees dat je daarna pas een verloofde kreeg. Je vertelt het er niet bij maar was er sprake van een man/vriend door wie dit kwam? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je op een dag wakker wordt met het idee 'laat ik mij eens bekeren tot de Islam'.

Ik begrijp uit uw reactie dat u bevooroordeeld bent over mijn religie. Als het een geloof is waarin vrouwen werkelijk worden onderdrukt zouden er niet zo veel vrouwen zijn die dit geloof hebben of er zelfs vrijwillig voor kiezen. Ik ben moslim geworden omdat ik veel over dit geloof heb geleerd op de universiteit, door mijn opleiding. Toen kwam ik erachter dat heel veel ideeën die men heeft over de Islam ongenuanceerd en vaak onjuist zijn. Verder lijkt mijn bekering tot de Islam me een te persoonlijk verhaal om hier te delen. Wat ik er wel bij zeg, is dat ik geheel uit eigen keuze ben bekeerd, zonder stimulans van een man of vriend of wie dan ook. Ook bekeer je niet van de ene op de andere dag, dit is voor elke bekeerling een lang en vaak moeilijk proces. 

Voor je ouder(s) is het misschien een heel moeilijk en pijnlijk proces geweest om zich los te maken van het geloof daar moet je ook begrip voor hebben. Probeer je in hun situatie te verplaatsen, hou het contact open, stuur gewoon regelmatig een berichtje en verwacht niets terug. Er zijn op internet genoeg forums waar je hierover kunt praten met anderen.

Kirstentasnim

Kirstentasnim

03-02-2021 om 10:25 Topicstarter

Bolmieke schreef op 03-02-2021 om 10:18:

Voor je ouder(s) is het misschien een heel moeilijk en pijnlijk proces geweest om zich los te maken van het geloof daar moet je ook begrip voor hebben. Probeer je in hun situatie te verplaatsen, hou het contact open, stuur gewoon regelmatig een berichtje en verwacht niets terug. Er zijn op internet genoeg forums waar je hierover kunt praten met anderen.

Ik begrijp dat mijn ouders het er moeilijk mee hebben, dat probeer ik ook te laten zien in mijn post. Ik weet dat mijn keuze niet in de lijn van hun opvoeding ligt. Daarnaast probeer ik aan te geven dat ik een jaar lang heel veel contact heb gezocht met mijn ouders, maar dat dit mijn hart telkens weer breekt omdat ik nooit het contact krijg wat ik zo graag zou willen. Ik heb ook op internet gezocht en ik heb niks kunnen vinden waardoor ik mijn verhaal uiteindelijk maar hier heb geplaatst. Als u linkjes heeft van fora zou ik die graag ontvangen. 

Om eerlijk te zijn denk ik dat het vooral het dragen van een hoofddoek is wat hun hart breekt. Ik zie zelf ook geen verband tussen vrijheid, gelijkheid en een hoofddoek. Hoewel ik ieders keuze daarin respecteer, ik blijf denken "waarom mag ik jouw haar niet zien?".

Ik weet niet of je die doek draagt bij je ouders en of je met hen steeds over je "bekering" spreekt? Ik als atheist zou vooral daar moeite mee hebben, die continue confrontatie. Kun je daar wellicht iets mee?

Je hebt het gevoel dat je niet meer bij het gezin hoort. Maar je hebt zelf de beslissing genomen om je hele opvoeding en opgroeien aan de kant te schuiven door je te bekeren. Hoe kun je dan 'bij het gezin' willen horen als je afwijst waar zij voor staan? 

Als je je ouders boeken en tv-programma's moest aanbieden heb je ze blijkbaar niet met je gedrag overtuigd dat je een verstandige en stabiele toekomst tegemoet ging. Na je bekering meteen een verloofde opduikelen geeft ze ook al niet echt de hoop dat dit slechts een bevlieging was. Waarom met 22 al verloven? Je bent nog niet eens helemaal volwassen.

"In de islam echter, is de rol van de ouders en vooral de moeder ontzettend belangrijk en ook buiten de islam om wil ik mijn moeder niet kwijt" - maar je zet de islam op 1 en dat voelt je moeder ook wel. Je schrijft het al in die volgorde op zelfs! Je moeder moet jouw keuze accepteren, maar haar keuzes wijs je af. Je wil haar blijkbaar alleen omdat de islam een moeder belangrijk vindt.

“Je hebt het gevoel dat je niet meer bij het gezin hoort. Maar je hebt zelf de beslissing genomen om je hele opvoeding en opgroeien aan de kant te schuiven door je te bekeren. Hoe kun je dan 'bij het gezin' willen horen als je afwijst waar zij voor staan?”

Dat is toch raar extreem Valeria? Hoezo wijst zij alles af waar haar ouders voor staan? Ze gaat gewoon haar eigen weg. Het lijkt wel alsof religie een enge ziekte is. Ze heeft een samenhangend verhaal gevonden waarbinnen ze zingeving en spiritualiteit ervaart. Ik lees verder niks over vreemd afwijkend gedrag. En je doet net alsof iemand haar moeder altijd op 1 moet zetten. Wat een ouderwetse gedachte. Dat zou je in de context van partnerkeuze, studie of werk ook niet verwachten. Kirsten is een zelfstandige, westerse dame en maakt keuzes onafhankelijk van haar ouders. Dat het hier over een religie gaat doet niks af aan die individuele keuzevrijheid.

Dat gezegd hebbend: Kirsten, je verwacht teveel van je ouders. Zij hebben niet dezelfde ontwikkeling doorgemaakt als jij en belangrijker nog, dat willen ze ook niet. Ze hebben weerstanden die niks met jou te maken hebben en wijzen zaken af die zij associëren met jouw nieuwe geloof. Het heeft geen zin om te discussiëren over of dat al dan niet terecht is. Je moet ophouden met je ouders ‘educatie’ te geven of ze te willen overtuigen van de schoonheid van jouw geloof. Ik begrijp dat je in verbinding wil blijven, dat je hun steun en warmte mist maar je krijgt die niet terug door op de inhoud hun goedkeuring te eisen. Als je een onafhankelijke, dappere keuze maakt, zul je onafhankelijk en dapper moeten leren zijn, op jezelf durven staan en je ouders ontslaan van de verplichting met jou op één lijn te zitten. Als jij minder druk uitoefent op je ouders om jou bevestiging te geven, kan er langzamerhand weer wat meer ontspanning komen. 

Een aspect waar ik niet genoeg van weet maar hopelijk toch een vraag over mag stellen: is het een optie om (al is het maar voorlopig) in het bijzijn van je ouders geen hoofddoek te dragen? Ik interpreteer een hoofddoek als een symbolische uitdrukking van je toewijding aan het geloof. Maar dat kun je m.i. niet omdraaien. Een vrouw zonder hoofddoek is niet per definitie minder toegewijd aan haar geloof, toch? Jouw innerlijke overtuiging en commitment blijft toch gewoon bestaan, met of zonder hoofddoek. En je kunt een gebaar naar je ouders maken dat je een stukje van hun worsteling bij ze wegneemt. Dat zou de angel uit het conflict kunnen halen en een daad van liefde kunnen zijn. 

Kirstentasnim

Kirstentasnim

03-02-2021 om 11:35 Topicstarter

Slofje schreef op 03-02-2021 om 10:43:

Om eerlijk te zijn denk ik dat het vooral het dragen van een hoofddoek is wat hun hart breekt. Ik zie zelf ook geen verband tussen vrijheid, gelijkheid en een hoofddoek. Hoewel ik ieders keuze daarin respecteer, ik blijf denken "waarom mag ik jouw haar niet zien?".

Ik weet niet of je die doek draagt bij je ouders en of je met hen steeds over je "bekering" spreekt? Ik als atheist zou vooral daar moeite mee hebben, die continue confrontatie. Kun je daar wellicht iets mee?

 Nee, ik draag mijn hoofddoek niet bij mijn ouders alleen als ik naar buiten ga. Daarnaast spreek ik ook niet met hen over mijn bekering. Wederom is dit niet het punt van mijn verhaal en ik ben een beetje teleurgesteld in alle reacties. 

Kirstentasnim

Kirstentasnim

03-02-2021 om 11:41 Topicstarter

Valeria schreef op 03-02-2021 om 10:43:

Je hebt het gevoel dat je niet meer bij het gezin hoort. Maar je hebt zelf de beslissing genomen om je hele opvoeding en opgroeien aan de kant te schuiven door je te bekeren. Hoe kun je dan 'bij het gezin' willen horen als je afwijst waar zij voor staan?

Als je je ouders boeken en tv-programma's moest aanbieden heb je ze blijkbaar niet met je gedrag overtuigd dat je een verstandige en stabiele toekomst tegemoet ging. Na je bekering meteen een verloofde opduikelen geeft ze ook al niet echt de hoop dat dit slechts een bevlieging was. Waarom met 22 al verloven? Je bent nog niet eens helemaal volwassen.

"In de islam echter, is de rol van de ouders en vooral de moeder ontzettend belangrijk en ook buiten de islam om wil ik mijn moeder niet kwijt" - maar je zet de islam op 1 en dat voelt je moeder ook wel. Je schrijft het al in die volgorde op zelfs! Je moeder moet jouw keuze accepteren, maar haar keuzes wijs je af. Je wil haar blijkbaar alleen omdat de islam een moeder belangrijk vindt.

Wauw, wat een begrip en wat een zinvolle reactie. Ik kom hier omdat ik hoop mensen te spreken die ook een slechte band met hun ouders hebben zodat we wellicht wat aan elkaar hebben maar ik krijg alleen een hoop islamofobie en onbegrip over me heen. Duidelijk een fout om hier iets te plaatsen. 

Om toch antwoord te geven: ik wijs niet af waar zij voor staan. Een keuze voor een andere religie is weliswaar ingrijpend maar betekent niet dat ik een volledig ander persoon ben geworden. Wat betreft de andere aannames die je doet: ik heb zeker weten goed gedrag laten zien en ik werk keihard aan mijn toekomst. Mijn verloofde heb ik ook niet ergens 'opgeduikelt' en ken ik al een geruime tijd. Ook is mijn keuze om moslima te worden geen bevlieging, maar een weloverwogen beslissing waar ik lang over heb gedaan. En nee, ik wil mijn moeder omdat ik haar mis en van haar houd en haar nodig heb. Maar fijn dat je zo goed denkt te weten wat voor moslima ik ben.

Het draait hier inderdaad om "onvoorwaardelijke liefde" en daarnaast om de vrijheid van godsdienst. Je moeder laat het vooralsnog op beide punten afweten. Ze is daarin niet de eerste en zal ook wel niet de laatste zijn. Het is aan jou om los van je moeder een goed bestaan op te bouwen.

Dat is gegeven de omstandigheden uiteraard nogal een uitdaging. Je ondervindt immers in zekere zin - zonder overdrijving - het ultieme liefdesverdriet. Goede kans dat je nu naar dat ene bekende lied zoiets iets denkt en voelt als "Into each life some rain must fall, but too much is falling in mine" (


https://youtu.be/PJ9IaplRrm4).

Tegenover deze blues opwekkende situatie staan echter minstens twee relativerende gedachtes/constateringen. Ten eerste: ook als je moeder wél voorbeeldig gedrag aan de dag had gelegd, was het aan jou om een goed bestaan op te bouwen. En het leven kent naast positieve nu eenmaal eveneens negatieve kanten, die voor ieder mens zullen verschillen. Ten tweede: ook jij bent niet de eerste en zal zeker ook niet de laatste zijn die zich voor een dergelijke uitdaging geplaatst ziet.

Blij toe is liefde als de zon: zij is er altijd voor iedereen. Kijk maar eens goed om je heen.

Ik loop drie keer zo lang op deze aardbol als to en heb meegemaakt dat de christelijke nonnen hun habijt af mochten leggen. Hun gelóóf en toewijding aan God bleek voldoende, daar hoefden ze niet meer voor in lange zwarte rokken en sluiers te lopen. En wat een opluchting gaf het dat die nare kleding uit school en straatbeeld verdween!! Toen kwamen de migranten uit islamitische landen. Die vrouwen hadden geen sluiers of doeken om zoals nu, maar gewoon niks of een sjaaltje zoals Nederlandse vrouwen hadden tot een jaar of 40/50 gelden. En ook binnen de islam zijn er tich stromingen en interpretaties en discussies over die hoofddoek. Om toegeweid en gelovig te zijn hoef je echt geen hoofddoek of burka te dragen, het gaat erom welk gedrag je vertoond. Je ouders zouden er vast ook grote moeite mee hebben als je zwaar gereformeerd zou worden en voortaan in lange zwarte rokken zou lopen. In je posts lees ik vooral dat jij wil dat jij begrip krijgt, maar dat geldt andersom ook. Doe die hoofddoek lekker af bij je ouders. De toewijding in je hart aan je geloof wordt daar niet minder om. 

Kirsten, als zoiets als hierboven niet speelt, dan denk ik dat je ouders heel principieel zijn? Daar kun jij weinig aan veranderen vrees ik. Behalve contact blijven houden en je open stellen. Maar dat doe je zo te zien dus al.

Sowieso moet je je eigen weg volgen en niet die van je ouders. Vaak komt het dan uiteindelijk weer goed, maar zeker niet altijd. Voor je ouders is het ook een proces (van loslaten). 

Kirstentasnim

Kirstentasnim

03-02-2021 om 11:53 Topicstarter

Mija schreef op 03-02-2021 om 11:20:

“Je hebt het gevoel dat je niet meer bij het gezin hoort. Maar je hebt zelf de beslissing genomen om je hele opvoeding en opgroeien aan de kant te schuiven door je te bekeren. Hoe kun je dan 'bij het gezin' willen horen als je afwijst waar zij voor staan?”

Dat is toch raar extreem Valeria? Hoezo wijst zij alles af waar haar ouders voor staan? Ze gaat gewoon haar eigen weg. Het lijkt wel alsof religie een enge ziekte is. Ze heeft een samenhangend verhaal gevonden waarbinnen ze zingeving en spiritualiteit ervaart. Ik lees verder niks over vreemd afwijkend gedrag. En je doet net alsof iemand haar moeder altijd op 1 moet zetten. Wat een ouderwetse gedachte. Dat zou je in de context van partnerkeuze, studie of werk ook niet verwachten. Kirsten is een zelfstandige, westerse dame en maakt keuzes onafhankelijk van haar ouders. Dat het hier over een religie gaat doet niks af aan die individuele keuzevrijheid.

Dat gezegd hebbend: Kirsten, je verwacht teveel van je ouders. Zij hebben niet dezelfde ontwikkeling doorgemaakt als jij en belangrijker nog, dat willen ze ook niet. Ze hebben weerstanden die niks met jou te maken hebben en wijzen zaken af die zij associëren met jouw nieuwe geloof. Het heeft geen zin om te discussiëren over of dat al dan niet terecht is. Je moet ophouden met je ouders ‘educatie’ te geven of ze te willen overtuigen van de schoonheid van jouw geloof. Ik begrijp dat je in verbinding wil blijven, dat je hun steun en warmte mist maar je krijgt die niet terug door op de inhoud hun goedkeuring te eisen. Als je een onafhankelijke, dappere keuze maakt, zul je onafhankelijk en dapper moeten leren zijn, op jezelf durven staan en je ouders ontslaan van de verplichting met jou op één lijn te zitten. Als jij minder druk uitoefent op je ouders om jou bevestiging te geven, kan er langzamerhand weer wat meer ontspanning komen.

Een aspect waar ik niet genoeg van weet maar hopelijk toch een vraag over mag stellen: is het een optie om (al is het maar voorlopig) in het bijzijn van je ouders geen hoofddoek te dragen? Ik interpreteer een hoofddoek als een symbolische uitdrukking van je toewijding aan het geloof. Maar dat kun je m.i. niet omdraaien. Een vrouw zonder hoofddoek is niet per definitie minder toegewijd aan haar geloof, toch? Jouw innerlijke overtuiging en commitment blijft toch gewoon bestaan, met of zonder hoofddoek. En je kunt een gebaar naar je ouders maken dat je een stukje van hun worsteling bij ze wegneemt. Dat zou de angel uit het conflict kunnen halen en een daad van liefde kunnen zijn.

Lieve Mija, 

Bedankt voor uw waardevolle reactie! 

Ik ben inmiddels ook gestopt met het proberen te overtuigen van mijn ouders voor wat betreft mijn keuze en ik raad ze geen boeken, series en dergelijke meer aan. Ik heb ingezien dat dit hen niet helpt. Ik heb veel aan je opmerking dat ik moet leren onafhankelijk en dapper te zijn, ik denk dat dat ook is wat ik uiteindelijk wil bereiken door mijn ouders iets meer los te laten. 

Voor wat betreft mijn hoofddoek: In het bijzijn van mijn ouders draag ik de hoofddoek binnenshuis niet en wat betreft buitenshuis heb ik met mijn vader besproken dat het voor hen fijn zou zijn als ik deze 'vlotter' draag, door bijvoorbeeld een deel van mijn haar te laten zien en mijn nek onbedekt te houden door de hoofddoek meer in een 'tulband' vorm te dragen. Dit is dan ook wat ik doe. Omdat niemand nu veel buiten is en ik mijn ouders sowieso weinig zie, zien ze mij al tijden niet meer met hoofddoek. In oktober ging ik een wandeling maken met mijn moeder, we hadden het helemaal gepland en ik had van tevoren aangegeven dat ik mijn hoofddoek graag af zou willen doen als dat de enige manier voor haar is om iets met haar dochter te willen ondernemen. Toen de wandeling begon werd ik echter ook teleurgesteld omdat mijn moeder meermaals begon over hoe fijn mijn haren een beetje vitamine D en frisse lucht moesten vinden. Ze begreep niet dat het afdoen van mijn hoofddoek een 'opoffering' is voor mij (Weliswaar een opoffering die ik heel graag doe als het betekent dat ik quality time kan doorbrengen met haar). Ze hoeft het wat mij betreft ook niet te begrijpen, maar deze opmerkingen stelden mij toch teleur. Ik weet sindsdien niet meer hoe ik fijn en ongedwongen contact met haar kan hebben en dat steekt.

Nou, als 1 van mijn kinderen zich zou bekeren tot de islam, zou ik dat zeker wel voelen als een afwijzing van onze opvoeding. Idem trouwens als ze zich tot een andere religie zouden bekeren. 

Daar zou ik dan best moeite mee hebben, al zou ik mijn kind er niet voor afwijzen. 

Zouden ze daarbij die religie ook nog eens overduidelijk uit willen stralen (bijvoorbeeld door het dragen van een hoofddoek) dan zou dat het er niet beter op maken. 

Ik vind sowieso dat religie prive is en je niet van buiten hoeft te laten zien bij welk stroompje je hoort. Volgens mij scheelt het al een hoop problemen als iedereen dat gewoon voor zichzelf houdt. 

Mijn tip zou dan ook zijn je niet zo te profileren met je geloof. Dus: kleed je westers, stop met het aanraden van boeken, programma's enz. en vermijd het onderwerp. Er zijn vast genoeg andere dingen waar je het over kunt hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.