Relaties Relaties

Relaties

dan

dan

26-07-2021 om 12:48

vaak geen zin om (mee) te gaan shoppen

Ik weet niet zo goed in welke rubriek dit thuis hoort dus dan maar zo. Er wordt regelmatig aan me gevraagd of ik zin heb om mee te gaan shoppen maar eigenlijk heb ik daar zelden zin in. Ik weet ook niet precies wat daar de oorzaak van is, wellicht een combinatie van factoren.
Soms geef ik wel eens toe omdat ik dan toch niks te doen heb of omdat ik vind dat je een ander ook eens een plezier moet doen. En het ligt er ook wel aan wie me mee vraagt, als het iemand is met ongeveer dezelfde smaak, dan vind ik het best gezellig om eens mee te gaan zolang het niet te vaak voorkomt. Maar als het iemand is wiens smaak totaal afwijkt van de mijne, dan vind ik het toch zonde van mijn tijd en al dat (in mijn ogen dan overbodige) slenteren vindt mijn rug ook bepaald geen pretje. 
Ik heb onlangs al gezegd dat ik op mijn vrije dagen en tijdens vakanties het liefst gewoon thuis ben maar blijkbaar dringt dat niet goed door. 


tja, slenteren door een stad hoeven ze aan mij ook niet te vragen. Gericht naar iets op zoek en dan winkel in/winkel uit kan nog wel. Als goede vriend/vriendin/relatie met totaal andere smaak vraagt of ik meega, wil ik ook nog wel eens doen, maar dan wel met een lekkere lunch of borrel tussendoor! Beetje geven, beetje nemen

MRI

MRI

26-07-2021 om 13:46


Je schrijft " ik heb onlangs al gezegd dat ik op mijn vrije dagen en tijdens vakanties het liefst gewoon thuis ben maar blijkbaar dringt dat niet goed door"
Hoe komt dat? Blijkbaar ben je niet direct genoeg. 'nee, geen zin in' is toch niet moeilijk te begrijpen? Zeker als je erbij zegt: 'maar ik wil wel iets anders leuks met je doen'. Je bent niemand iets verplicht, toch?

Zeg gewoon:"nee, ik ben niet van het shoppen, zullen we later een leuk terrasje pikken?

Ze vragen je neem ik aan mee? Dan zeg je toch dat je er geen zin in hebt? Ik vind het over het algemeen alleen maar leuk om in mijn uppie te shoppen. Geen mensen die vinden dat ik hier en daar te lang blijf kijken en andersom, dat zij in een winkel lopen te treuzelen en ik er niets aan vind. Dus zeg het gewoon, 'nee ik ga niet mee, shoppen is niet zo mijn ding'. Je kunt wel een tegenvoorstel aanbieden, wat hierboven ook al geschreven wordt, niet shoppen maar ergen een drankje drinken of een lunch, dat vind je wel leuk (bijvoorbeeld) 
Ik heb een vriendin die vaak wil wandelen, nu is dit natuurlijk ook wel een sportieve bezigheid, dus zo nu en dan zeg ik ja, maar ik word wel makkelijker in zeggen 'nee, geen zin in' (zonder verder te moeten uitleggen waarom dan niet, wat ik dan wel ga doen, want die neiging had ik vroeger erg)

In tegenstelling tot wat het cliché  wil zijn er genoeg vrouwen die helemaal niet dol zijn op shoppen. Behoor jij ook tot die categorie, dan doe ik je de volgende opmerking aan de hand ( weet helaas niet wie die bedacht): "Ik winkel niet. Ik doe boodschappen".

Groeten,

Temet

dan

dan

26-07-2021 om 13:58 Topicstarter

jullie hebben wel gelijk, ik kan iets anders voorstellen want ik vind het wel gezellig om iets te drinken op een terrasje of een kleinigheidje te eten. Als ik al ga shoppen, dan nog het liefst in mijn eentje. En als ik al met iemand ga, dan liever buiten mijn vakanties om. 
Maar echt rechtuit zeggen dat ik geen zin heb, vind ik lastig.

dan

dan

26-07-2021 om 14:04 Topicstarter

1968 schreef op 26-07-2021 om 13:48:

Ze vragen je neem ik aan mee? Dan zeg je toch dat je er geen zin in hebt? Ik vind het over het algemeen alleen maar leuk om in mijn uppie te shoppen. Geen mensen die vinden dat ik hier en daar te lang blijf kijken en andersom, dat zij in een winkel lopen te treuzelen en ik er niets aan vind. Dus zeg het gewoon, 'nee ik ga niet mee, shoppen is niet zo mijn ding'. Je kunt wel een tegenvoorstel aanbieden, wat hierboven ook al geschreven wordt, niet shoppen maar ergen een drankje drinken of een lunch, dat vind je wel leuk (bijvoorbeeld)
Ik heb een vriendin die vaak wil wandelen, nu is dit natuurlijk ook wel een sportieve bezigheid, dus zo nu en dan zeg ik ja, maar ik word wel makkelijker in zeggen 'nee, geen zin in' (zonder verder te moeten uitleggen waarom dan niet, wat ik dan wel ga doen, want die neiging had ik vroeger erg)

ik ben voorheen wel vaak mee gegaan, wilde niet steeds nee zeggen, dus om er dan nu ineens mee aan te komen dat ik er niet van hou, vind ik lastig. Dat drankje komt er dan ook wel tijdens of na het shoppen maar het gaat hen voornamelijk toch om het bezoeken van de winkels dat iemand graag samen met mij wil doen.

Oefenen dus! Je kunt toch ook uitleggen dat je echt niet meer zo'n shopper bent als voorheen, dus dat je dan heel kort wel even wilt meekijken in een winkel maar daarna samen lunchen o.i.d. Dan heb je in ieder geval al een keer kunnen zeggen dat je niet zo van het winkelen bent, en dat regelmatig herhalen, dan valt het kwartje wel een keertje toch?
Sinds corona ben ik een hele tijd niet meer echt in winkels geweest (net als iedereen door die lockdown ) en sindsdien ben ik eigenlijk nog minder van het 'winkeltjes kijken' geworden. Online vind ik veel handiger. Misschien kan je aangeven dat je het langzamerhand niet meer zo leuk vindt dat shoppen? 

dan

dan

26-07-2021 om 14:07 Topicstarter

als meerdere mensen samen willen shoppen en mij dan ook mee vragen, dan vind ik het niet zo moeilijk om aan te geven dat ik niet mee ga. 

Of gooi het op je rug.
shoppen is echt killing voor rugklachten, ik kan dat ook echt niet. Zeker niet op andermans tempo.Ik kan redelijk lopen maar wel op een flink tempo, langsaam en veel stilstaan kan ik niet. 
Persoonlijk zou ik het daarop gooien. Want dan blijft de optie ‘zin’ ook openstaan.
Want ik heb meestal een hekel aan shoppen en doe het zelden maar soms heb ik toch een moment dat ik het wel leuk vind. Maar dat snappen mensen weer niet 

dan

dan

26-07-2021 om 14:13 Topicstarter

1968 schreef op 26-07-2021 om 14:05:

Oefenen dus! Je kunt toch ook uitleggen dat je echt niet meer zo'n shopper bent als voorheen, dus dat je dan heel kort wel even wilt meekijken in een winkel maar daarna samen lunchen o.i.d. Dan heb je in ieder geval al een keer kunnen zeggen dat je niet zo van het winkelen bent, en dat regelmatig herhalen, dan valt het kwartje wel een keertje toch?
Sinds corona ben ik een hele tijd niet meer echt in winkels geweest (net als iedereen door die lockdown ) en sindsdien ben ik eigenlijk nog minder van het 'winkeltjes kijken' geworden. Online vind ik veel handiger. Misschien kan je aangeven dat je het langzamerhand niet meer zo leuk vindt dat shoppen?

als het bij ons in het dorp is, dan ga ik vaak niet mee naar binnen of slechts kort, van sommige winkels krijg ik spontaan kriebels omdat het te vol staat en dat zeg ik dan ook wel. Maar als me gevraagd wordt om elders te shoppen, dan kost het me sowieso mijn vrije middag en daar heb ik niet altijd zin in. Zeker niet als iemand een heel andere smaak heeft, het enige leuke voor mij is dan het terrasje. 

Kun je niet afspreken dat jij alvast op terras gaat zitten in de tijd dat ander shopt?
Corona technisch ook veel beter, het is weer druk in de winkels. 

dan

dan

26-07-2021 om 14:20 Topicstarter

Stelle schreef op 26-07-2021 om 14:13:

Of gooi het op je rug.
shoppen is echt killing voor rugklachten, ik kan dat ook echt niet. Zeker niet op andermans tempo.Ik kan redelijk lopen maar wel op een flink tempo, langsaam en veel stilstaan kan ik niet.
Persoonlijk zou ik het daarop gooien. Want dan blijft de optie ‘zin’ ook openstaan.
Want ik heb meestal een hekel aan shoppen en doe het zelden maar soms heb ik toch een moment dat ik het wel leuk vind. Maar dat snappen mensen weer niet

ik heb inderdaad rugklachten, een hernia, was vorig jaar dan ook een goede reden om nee te zeggen. Ook al zou ik dan zin gehad hebben, ik kon niet lang staan en lopen. Nu gaat het weer een stuk beter met mijn rug alhoewel dit zeker een zwakke plek blijft. Dus liever stevig doorstappen dan slenteren en bij de kassa staan wachten om af te rekenen. 

Dat soms wel zin hebben om te winkelen herken ik wel hoor, ligt eraan met wie. Mijn zus heeft ongeveer dezelfde smaak en ook wel hetzelfde figuur als ik, dan is het toch een stuk leuker omdat we dan dezelfde winkels willen bezoeken. 

dan

dan

26-07-2021 om 14:25 Topicstarter

Stelle schreef op 26-07-2021 om 14:15:

Kun je niet afspreken dat jij alvast op terras gaat zitten in de tijd dat ander shopt?
Corona technisch ook veel beter, het is weer druk in de winkels.

dat is wat mij betreft ook een optie. Maar het kan zijn dat degene, die wel de winkels in wil, dat niet zo gezellig vindt. Want die vraagt me misschien ook mee om af en toe mijn mening te geven over een kledingstuk, anders kan ze net zo goed in haar uppie op pad gaan.

dan

dan

26-07-2021 om 14:29 Topicstarter

ik zou ook nog kunnen voorstellen dat het aan een ander gevraagd wordt om mee te gaan, er zijn immers genoeg mensen die wel graag ergens gaan shoppen. 

MRI

MRI

26-07-2021 om 15:06

Nee joh, niet op rugklachten gooien, behalve als je ze altijd hebt. Dat soort smoesjes brengt je in de problemen: is het nou nog niet over, maar je kan wel alleen shoppen? vragen ze dan. 
Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door wel mee te gaan terwijl je niet zo'n zin had, dan is de volgende keer zeggen dat niet wilt lastiger. 
Er zit dus iets van een overtuiging in je dat je aan vragen moet voldoen. Maar mensen pikken het heus wel als je soms afhaakt als je andere keren wel leuke dingen met ze doet. Vaak vinden mensen het juist fijn als je het eerlijk zegt. 
Misschien moet je proberen te voelen wanneer je weer dingen doet uit die overtuiging want het is misschien wel vaker? En dan toch maar assertief zijn. Hoe eerder je dingen zegt, hoe makkelijker mensen het oppakken is mijn ervaring. Anders komt er vaak een 'lading' op te zitten
succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.