Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Ruud1971! schreef op 27-09-2022 om 16:17:



Ik voel me slachtoffer en in mijn eer aangetast. Voel me gewoon nu niet gelijkwaardig in mijn relatie.

Ik denk dat vreemdgaan het gevoel van geen gelijkwaardige basis in je relatie niet weg neemt. Gevoel van gelijkwaardigheid zit in de eerlijkheid en het vertrouwen, niets anders.

MRI

MRI

27-09-2022 om 20:19

Max88 schreef op 27-09-2022 om 19:02:

Ik begrijp je ook wel, maar denk dat het niet zo werkt. Het zal je niet uit de slachtofferrol halen, of wie weet wel, maar dan vervang je je rol in een mede-dader zijn. Met misschien bijbehorende spijt-en schuldgevoelens, waarmee je het laatst levende stukje in je relatie om zeep helpt. Daarnaast staat je daderschap los van het gebeuren en zorgt voor extra hersteltijd of voor versnelde scheid-tijd.
Kortom, in welke richting je het ook probeert om te denken, je schiet er niets mee op dan je vast te draaien in dubbele ellende, waarna je ook in feite je vrouw niets meer kunt verwijten.
Ik zou het veel meer waarderen als iemand de koe bij de horens vat in het stellen van grenzen, de invloed van de vreemdganger en de 3e beperkt, de vreemdganger voor de keuze stelt en eist dat men doet wat is afgesproken.
En van boete doen ben ik ook niet vies, dus de ander mag net als vroegah flink op de grond met blote knieën lijden. Totdat ik geloof dat het klaar is en de les geleerd of totdat ik zeg dat we klaar zijn. De ander heeft in mijn optiek, en daar ben ik super zwart-wit in, de boel verkl..t, dus die heeft weinig meer in te brengen.
Maar zelf vreemdgaan...nee joh, niet jezelf verlagen; dat gevoel raak je nooit meer kwijt als je een beetje geweten hebt.

euh nou dat (bold) vind ik nou niet per se een edeler opstelling zeg

MRI schreef op 27-09-2022 om 20:19:

[..]

euh nou dat (bold) vind ik nou niet per se een edeler opstelling zeg

Dat zit 'm vooral in het feit wat ik om me heen zie en lees hoe gemakkelijk een vreemdganger ergens mee wegkomt. Bij mij weet iedereen van te voren hoe ik met verraad omga. Als iemand er dan toch voor kiest, krijgt die persoon de gevolgen die bekend waren. Mensen kunnen heel ver gaan bij mij, ik ben flexibel en easy going, maar ik accepteer geen sh.t. Wat ik bedoel met boete doen is dat ik overduidelijk gemeende excuses wil zien en mijn vertrouwen met goed gedrag in woord en daad helpen opbouwen en nooit meer 1 stap opzij in gedrag naar een 3e. En geen gezeur over: moet je het er nog steeds over hebben, kun je het niet achter je laten, we zijn al zolang verder, nee je krijgt mijn telefoon niet ( enkel voorbeelden)enz. En al duurt dat jaren, dan duurt dat jaren. Ze maakten het kapot, ze mogen het fixen. 

MRI

MRI

27-09-2022 om 22:32

Max88 schreef op 27-09-2022 om 20:57:

[..]

Dat zit 'm vooral in het feit wat ik om me heen zie en lees hoe gemakkelijk een vreemdganger ergens mee wegkomt. Bij mij weet iedereen van te voren hoe ik met verraad omga. Als iemand er dan toch voor kiest, krijgt die persoon de gevolgen die bekend waren. Mensen kunnen heel ver gaan bij mij, ik ben flexibel en easy going, maar ik accepteer geen sh.t. Wat ik bedoel met boete doen is dat ik overduidelijk gemeende excuses wil zien en mijn vertrouwen met goed gedrag in woord en daad helpen opbouwen en nooit meer 1 stap opzij in gedrag naar een 3e. En geen gezeur over: moet je het er nog steeds over hebben, kun je het niet achter je laten, we zijn al zolang verder, nee je krijgt mijn telefoon niet ( enkel voorbeelden)enz. En al duurt dat jaren, dan duurt dat jaren. Ze maakten het kapot, ze mogen het fixen.

tja ik vind dat evengoed wraakzuchtig. En dat mag want ik vind ook dat de vreemdganger er niet zomaar mee weg hoeft te komen en zelfs dat als dat gebeurt het bijna een garantie is voor meer gedoe. En ik vind ook dat veel dames te veel shit nemen en met een gebroken hart en veel wantrouwen de boel toch maar proberen vol te houden (ja ik weet het, hij had er reuze spijt van)

Maar ik vind zelf 1x een one night stand hebben zonder het te vertellen om uit de slachtofferrol te komen  nog steeds niet wraakzuchtiger dan de vreemdganger voor een niet nader omschreven tijd op zijn blote knieën moet gaan, en aan de genade van de trouwe partij is overgeleverd en dat dat dan zo lang mag duren als zij wil. Hm ik weet niet hoor. Als je echt geen shit neemt, ben je gewoon weg en blijf je niet hangen in een soort powergame. 

maar goed, dat mag iedereen voor zichzelf weten natuurlijk

MRI schreef op 27-09-2022 om 22:32:

[..]

tja ik vind dat evengoed wraakzuchtig. En dat mag want ik vind ook dat de vreemdganger er niet zomaar mee weg hoeft te komen en zelfs dat als dat gebeurt het bijna een garantie is voor meer gedoe. En ik vind ook dat veel dames te veel shit nemen en met een gebroken hart en veel wantrouwen de boel toch maar proberen vol te houden (ja ik weet het, hij had er reuze spijt van)

Maar ik vind zelf 1x een one night stand hebben zonder het te vertellen om uit de slachtofferrol te komen nog steeds niet wraakzuchtiger dan dat iemand op zijn blote knieën moet gaan, en aan de genade van de trouwe partij is overgeleverd en dat dat dan zo lang mag duren als zij wil. Hm ik weet niet hoor. Als je echt geen shit neemt, ben je gewoon weg en blijf je niet hangen in een soort powergame.

maar goed, dat mag iedereen voor zichzelf weten natuurlijk

Ik was weg👍 

Maar als er nog iets mogelijk was geweest, dan had ie het wmb mogen voelen (nee niet letterlijk),  maar wel erg goed beseffen wat hij veroorzaakt heeft, zonder weg te kijken of zich er vanaf te maken. Ik vind dat wat anders dan mezelf verlagen tot dat niveau en ik ben ook geen wraakzuchtig persoon, maar wegkomen met zoiets en zelfs misplaatst arrogant eisen aan het helen van de ander durven stellen, nee dan heb je de verkeerde verraden. De praktijk is zonder agressie maar wel erg duidelijk, zo "moet" je dat lezen. 

ik ben ook van boete doen. Idd beseffen en voelen wat je veroorzaakt hebt. Ik heb wel eens gezegd tegen mijn man. Ik had niet gekund wat jij allemaal hebt gedaan.
Maar ik ben wel van mening dat het van beide een keus is om verder te gaan met de relatie. Allen is de relatie in die zin ongelijkwaardig dat je beide in een ander verwerkings proces zit.
Die van vreemdganger en van bedrogene. In dit stukje zul je nooit kunnen voelen wat een ander voelt.
In dat opzicht snap ik de redenatie van dat je ook maar vreemd moet gaan dan ben je in dat opzicht weer gelijkwaardig.
Alleen denk ik idd dat je dan verder van elkaar af komt te staan. 
Met wraak nemen kom je niet ver. Wel met je kwetsbare kant te laten zien...maar ook je boosheid en verdriet kunnen laten zien. Maar wel van beide kanten.

Ja maar toch kan je niet blijven vragen aan je vreemdgaande partner/partner die gevoelens mist hoe het er nu mee staat. We spelen als "slachtoffer" mooi weer. Je vertrouwt hun nooit meer. Zal wat slijten maar de litteken blijft. Ik had van de week ook een opmerking gemaakt thuis. Nou mevrouw zei gelijk alles op basis van vertrouwen en einde gesprek. Ja zij kan makkelijk praten. Ik zit nog met tientallen vragen met waarom.

Misschien moet je je rol als 'slachtoffer' anders gaan zien.
Jij hebt ook wat te eisen / vertellen in dit verhaal. 
Maar denk als iemand nog in een verliefdheid zit..of met verliefde gevoelens het wel moeilijker is.
Ik heb meteen geëist...er is geen enkel contact...zelfs geen blik...geen seconde!!!
 Bij ons was het wel al een jaar over toen het uitkwam maar wel dagelijks contact op werk. Zij zag hem als een vriend...een luisterend oor. En was nog steeds verliefd op hem. Tot man grenzen ging stellen. Toen kwam het uit.
Maar dat was voor mij zeker een voorwaarde om verder te kunnen. Geen enkel contact!!

MRI

MRI

28-09-2022 om 12:15

Peet52! schreef op 28-09-2022 om 08:31:

ik ben ook van boete doen. Idd beseffen en voelen wat je veroorzaakt hebt. Ik heb wel eens gezegd tegen mijn man. Ik had niet gekund wat jij allemaal hebt gedaan.
Maar ik ben wel van mening dat het van beide een keus is om verder te gaan met de relatie. Allen is de relatie in die zin ongelijkwaardig dat je beide in een ander verwerkings proces zit.
Die van vreemdganger en van bedrogene. In dit stukje zul je nooit kunnen voelen wat een ander voelt.
In dat opzicht snap ik de redenatie van dat je ook maar vreemd moet gaan dan ben je in dat opzicht weer gelijkwaardig.
Alleen denk ik idd dat je dan verder van elkaar af komt te staan.
Met wraak nemen kom je niet ver. Wel met je kwetsbare kant te laten zien...maar ook je boosheid en verdriet kunnen laten zien. Maar wel van beide kanten.

Beseffen en voelen wat je veroorzaakt hebt: daar ben ik het mee eens, dat is een voorwaarde om verder te kunnen, al zie ik weinig vreemdgangers die het echt beseffen hoe diep het ingrijpt. Maar dat vind ik iets anders dan boete doen en op je blote knieën moeten gaan, zolang als de trouwe partij dat wil. Dat brengt zo'n machtaspect in de situatie en daar ben ik ook niet van. 

Het is trouwens niet per se mijn redenatie hoor, ik kon het zelf niet omdat ik te veel van mijn partner hield en helemaal niet met een ander wilde. Maar ik begrijp wel dat iemand er aan denkt om zo uit de slachtoffer rol te komen. Ik zag ook dat het vreemdgaan voor mij veel meer betekende in negatieve zin dan het voor de ander betekende in positieve zin en ik wilde uit die dynamiek. Maar ik kon het niet. 

MRI

MRI

28-09-2022 om 12:18

Flanagan schreef op 27-09-2022 om 19:28:

[..]

Ik denk dat vreemdgaan het gevoel van geen gelijkwaardige basis in je relatie niet weg neemt. Gevoel van gelijkwaardigheid zit in de eerlijkheid en het vertrouwen, niets anders.

maar als vreemdgaan met bedrog samenhangt, wat het meestal doet, is zowel de eerlijkheid als je vertrouwen toch geschonden?

MRI schreef op 28-09-2022 om 12:18:

[..]

maar als vreemdgaan met bedrog samenhangt, wat het meestal doet, is zowel de eerlijkheid als je vertrouwen toch geschonden?

Klopt, maar dan zelf ook vreemd gaan helpt toch niet mee aan je wens tot herstel.

Voor wie denkt dat het wel zou helpen, kan dan daarin beter open voor uit komen. Zo van ‘Schat, jij bent vreemd gegaan, ik dan ook en zo staan we weer op gelijke tree van de ladder.’ Als optie voor nieuwe start zonder erfenis uit verleden. Open hierover zijn, maakt dat beiden weet waar ieder staat. Niet net als de oorspronkelijke vreemdganger sneaky doen.

MRI

MRI

28-09-2022 om 14:49

Flanagan schreef op 28-09-2022 om 14:42:

[..]

Klopt, maar dan zelf ook vreemd gaan helpt toch niet mee aan je wens tot herstel.

Voor wie denkt dat het wel zou helpen, kan dan daarin beter open voor uit komen. Zo van ‘Schat, jij bent vreemd gegaan, ik dan ook en zo staan we weer op gelijke tree van de ladder.’ Als optie voor nieuwe start zonder erfenis uit verleden. Open hierover zijn, maakt dat beiden weet waar ieder staat. Niet net als de oorspronkelijke vreemdganger sneaky doen.

oh bedoel je het zo. Ja daar ben ik het wel mee eens geloof ik, moet ik een over na denken. Dat kan alleen denk ik als je allebei voelt dat het geen wraakoefening is.

Boete doen is misschien een verkeerd woord.  Misschien beter om te zeggen oprechte spijtbetuiging en heel hard werken vanuit de vreemdganger. 
Mijn inziens was onze relatie na het vreemdgaan een ruïne..en een ruïne je niet opbouwen. Zo omschreef ik het naar mijn man. 
Hij wilde het toch proberen. Ik was heel sceptisch. Ik dacht het hem nooit te kunnen vergeven.
Maar door zijn harde werken en idd vele oprechte spijtbetuigingen heb ik het hem wel vergeven. Maar hij moest ook veel boze buien van mij ondergaan. Ondervragingen..etc..zeker niet makkelijk geweest ook voor hem niet. 

hebben jullie soms ook het gevoel dat je niets meer voelt... geen boosheid, amper verdriet, geen houden van maar ook totaal niet het gevoel dat ik alsnog wil stoppen met ons huwelijk..  het lijkt wel dat ik de laatste 2 jaar zoveel gevoeld heb dat het nu de laatste weken lijkt of ik een beetje gevoelloos ben geworden. Herkennen jullie dit? 

ToSweet1989 schreef op 29-09-2022 om 13:27:

hebben jullie soms ook het gevoel dat je niets meer voelt... geen boosheid, amper verdriet, geen houden van maar ook totaal niet het gevoel dat ik alsnog wil stoppen met ons huwelijk.. het lijkt wel dat ik de laatste 2 jaar zoveel gevoeld heb dat het nu de laatste weken lijkt of ik een beetje gevoelloos ben geworden. Herkennen jullie dit?

Paar weken gelden lag het contact en de behoefte om met elkaar te praten over daagse dingen wat op zijn gat; categorie gevoelloos. Ik wilde dat doorbreken en ben iedere ochtend, voor we uit bed gingen, bewust gaan vragen om aanraking, verbroedering en elkaar willen verwennen. Elke ochtend, ook om aan te geven te geloven in een toekomst. Het voelde goed, het hielp pijn te verzachten en te parkeren. Tegelijk was ik bewust van de verloren jaren en de donkere wolken van toen, die  niet door ons geïnitieerd waren, maar wel over ons heen gedreven zijn. Zo zonde. Maar gedane tijd is niet terug te draaien. Wel fijn te weten dat we het goed kunnen hebben met elkaar, zoals dat vroeger ook het geval was.

Kan je je huwelijk nieuw leven inblazen? Met nieuwe pagina, je leven en je huwelijk een boost geven welke jou ook mag verblijden omdat het verzachtend doorwerkt in je contact met elkaar?

PS. De weken erna stonden in teken van verlies van mijn moeder. Ik was blij dat we juist de dagen ervoor elkaar zo aandacht hadden gegeven, dichter naar elkaar gegroeid waren, ook al was er ook wel eens een domper. Maar met die dagen in teken van binding, was het minder pijnlijk en het gevoel van hoop voor elkaar. Dus blaas je huwelijk of relatie wat extra leven in en wacht niet af tot die boost bij hem vandaan komt.

Je merkt vanzelf wel of dat werkt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.