Relaties Relaties

Relaties

Vertrouwen

Hallo allemaal,

Ik wil graag wat delen waar ik mee zit en eigenlijk niet weet wat ik hier mee aan moet.

Mijn vrouw en ik werken bij hetzelfde bedrijf, ik heb een management functie mijn vrouw werkt in de productie.

Er is constant discussie over het delen van informatie, zodra ik een vergadering heb gehad wil ze dat ik met haar deel wat daar besproken is.

Ik vindt vanuit mijn functie dat ik dat niet kan en mag, het antwoord is dan dat ik haar dus niet vertrouw.

Uiteindelijk loopt het uit op ruzie en problemen, ik vertrouw haar 100% maar waarom moet ik dit dan delen.

Enkele maanden gelden ging het ook over het wachtwoord van mijn zakelijke inlog die wilde ze weten. Als ik dan vraag waarom, is het standaard antwoord gewoon wil ik weten.

Door het gedram en haar dominante karakter begin ik volledig aan mezelf te twijfel  ik vraag me dan ook af "of ik het allemaal verkeerd zie"

Misschien dat iemand me hier op weg kan helpen, alvast bedank voor ieders moeite.


Dat is dus waarom het niet handig/verstandig is om bij hetzelfde bedrijf te werken!
Nee, het is jou niet toegestaan om je zakelijke inloggegevens met haar te delen, daar kun je kort over zijn. Hier zou dat mogelijk reden voor ontslag zijn. Verder is wat er besproken wordt in de managementoverleggen ook niet alle medewerkers bestemd.
Klein persoonlijk voorbeeld: ik wist vanuit mijn werk eerder dat het bedrijf waar man werkte failliet was dan dat de medewerkers dat wisten. Ik heb hem dat toch niet verteld omdat het vertrouwelijke en (beurs)gevoelige informatie was. Dat vond ik een ingewikkelde kwestie maar vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt destijds. Ook mijn man vond dat trouwens.
Ik vind je vrouw drammerig en niet realistisch in haar eisen/wensen. Ik zou aansturen op een andere baan voor 1 van jullie.

Sensefeeling

Sensefeeling

15-02-2023 om 10:55 Topicstarter

Dank je voor je snelle antwoord, maar dat lost het probleem niet op denk ik.

Uiteindelijk zal ze nog steeds verwachten dat ik alles vertel, daarnaast lost dit niet het wachtwoord probleem op.

Ik vindt dat zodra iemand mij iets in vertrouwen verteld zowel zakelijk als privé je dit niet met andere deelt zelfs niet met je partner.

Staat er misschien iets in je contract over geheimhouding? Bij mij wel. Dat kun je haar dan voorleggen.
Het heeft niets met vertrouwen te maken maar alles met werkethiek en regels. It’s as simple as that.

Sensefeeling

Sensefeeling

15-02-2023 om 11:07 Topicstarter

Tuurlijk staat dat er in, ik denk dat er bijna geen contract is waar dat niet in staat.

Maar uiteindelijk komen daar natuurlijk ook weer problemen van.

Ik zoek vooral de bevestiging dat ik het juiste heb gedaan omdat ik echt aan mezelf begon te twijfelen.

ze kan zoveel verwachten maar het delen van (gevoelige) informatie mag niet. En op het delen van je wachtwoord kan je op mijn werk ontslagen worden (of in ieder geval in de problemen komen)

Er is heel veel dat privacy gevoelig is. Ik mag nooit enige data delen met wie dan ook m.u.v. directe collega's. Thuis komen mijn man en ik dus ook niet dan hoe was je dag: goed, druk, leuk etc. Of heel algemeen er kwam iemand langs vandaag. Meer vertel ik niet. 

Jouw vrouw klinkt veel te nieuwsgierig en het is nu aan jou om heel duidelijk te maken dat je niks inhoudelijks kan en mag vertellen over je werk. Ik zou zelfs niet delen dat je een bepaald overleg hebt. En het delen van een wachtwoord gaat natuurlijk niet gebeuren. Dat mag absoluut niet. 

Het is echt niet gebruikelijk dat partners over en weer allerlei gevoelige informatie delen over hun werk. 

Sensefeeling

Sensefeeling

15-02-2023 om 11:15 Topicstarter

Plantenbak, dank je wel voor je bericht.

In de laatste zin moet het woordje "niet" nog staan denk ik. Maar het is voor mij duidelijk, het maakt het er niet makkelijker op ben ik bang.

Gaat je vrouw vaker zo over jouw grenzen heen? Want dat vind ik ook wel verschil maken. 

Sensefeeling

Sensefeeling

15-02-2023 om 11:19 Topicstarter

AlisonH schreef op 15-02-2023 om 11:15:

Gaat je vrouw vaker zo over jouw grenzen heen? Want dat vind ik ook wel verschil maken.

Helaas wel.

Sensefeeling schreef op 15-02-2023 om 10:55:

Dank je voor je snelle antwoord, maar dat lost het probleem niet op denk ik.

Uiteindelijk zal ze nog steeds verwachten dat ik alles vertel, daarnaast lost dit niet het wachtwoord probleem op.

Ik vindt dat zodra iemand mij iets in vertrouwen verteld zowel zakelijk als privé je dit niet met andere deelt zelfs niet met je partner.

Kennelijk heb je er moeite mee om niet aan haar, in dit geval overduidelijk onterechte, verwachtingen te voldoen. Maar je hebt het niet nodig dat ze je gelijk geeft. 

Misschien is de enige manier om dit probleem voor nu ‘op te lossen’ dat jij haar nog een keer duidelijk en kordaat zegt wat jouw besluit is (je deelt niet je zakelijke wachtwoord en je deelt geen enkele informatie uit vergaderingen) en dat je dit alleen nog maar kort herhaalt als ze begint te drammen en dan direct wegloopt. Niet meer in discussie gaan. Niet vragen waarom ze het wil weten. Het doet er niet toe. Jij kunt het gewoon niet delen. Het heeft niks met haar te maken als jouw partner. Dit is een verantwoordelijkheid die hoort bij een andere rol van jou, namelijk die als werknemer van het bedrijf tegenover een andere werknemer van het bedrijf. Dat ze toevallig je vrouw is maakt het gecompliceerd maar dat betekent nog steeds niet dat je met haar alles kunt bespreken. Je kunt met haar bespreken wat je ook met haar collega’s zou kunnen bespreken. Anders ontstaat op haar afdeling een scheve verhouding, met iemand die meer weet dan de anderen, en daar ben jij dan verantwoordelijk voor.

Je kunt een besluit nemen voor jezelf. Zij hoeft het er niet per se mee eens te zijn. Jij moet alleen doen wat jij het juiste acht vanuit jouw rol en functie in het bedrijf. En dit geval is het gelukkig niet moeilijk om te bedenken wat dat moet zijn. Ik vind het best apart dat je vrouw dat niet begrijpt, met name dat wachtwoord delen lijkt mij een hele duidelijke no go. Wat moet ze er ook mee? Niet alle info uit een overleg zal schadelijk zijn om te delen maar bij iemand die de grenzen niet goed begrijpt, kun je maar beter duidelijk zijn en dan is ‘nooit’ het duidelijkste antwoord. Ik denk dat jij helemaal goed zit met jouw inschatting. 

En de laatste tip van Jonagold kan dit probleem wel degelijk oplossen, namelijk dat een van jullie van baan verandert. Kennelijk hebben jullie moeite met onderlinge grenzen en is dit gecompliceerd voor jullie. 

Sensefeeling schreef op 15-02-2023 om 11:19:

[..]

Helaas wel.

Dan heb je een groter probleem. Lees het gaslight effect van Robin Stern eens. De kern is dat jij geen bevestiging van je vrouw nodig hebt. Je kunt op je eigen beoordelingsvermogen varen en besluiten nemen, ook als zij dat niet leuk vindt. Als je blijft hangen in je onzekerheid en de aandrang voelt om toe te geven als iemand druk op je uitoefent, blijf je afhankelijk van die persoon en kan die je uit evenwicht blijven duwen. Het is belangrijk meer je eigen keuzes te gaan maken. Dan maar ruzie. En als ze merkt dat je niet meer meegeeft en je eigen koers gaat varen, heb je een kans dat ze minder gaat drammen omdat het duidelijkheid geeft en niks positiefs oplevert. Makkelijk zal het niet zijn maar wel belangrijk voor jou, denk ik. 

Ik heb jarenlang op een advocatenkantoor gewerkt en had daar toegang tot alle vertrouwelijke informatie. Niets van wat ik daar zag of hoorde mocht het kantoor uit. Ik wist dat een zoon van vrienden van mijn ouders een gewapende roofoverval had gepleegd. En dat het nette christelijke stel naast ons aan SM partnerruil deed en ging scheiden omdat de man het nu liever deed met zijn meesteres. Maar als ik dat zou rondbazuinen, kon de advocaat zijn zaak wel sluiten: niemand wil een advocaat die geheimen op straat gooit. Heb ik dus ook nooit gedaan. Eén keer heb ik tegen een goede vriendin gezegd dat ze haar nieuwe werkster misschien maar geen sleutel moest geven. Niet gezegd dat de zoon van die werkster de grootste crimineel uit de omgeving was, die er niet voor zou terugdeinzen om de sleutel van zijn moeder af te pakken en het huis van mijn vriendin leeg te halen. Vriendin begreep het gelukkig zonder verdere uitleg en liet de werkster zelf binnen tot de zoon veilig voor langere tijd in de bak zat.
Kortom: houd je mond over zaken die je niet verder mag vertellen, ook tegen je vrouw. Misschien kan jouw baas anders eens met haar praten en vertellen dat je ontslagen kan worden als je wel dingen met haar deelt?

Sensefeeling schreef op 15-02-2023 om 11:19:

[..]

Helaas wel.

Dan sluit ik me aan bij wat Mija hierboven schrijft.

Sensefeeling

Sensefeeling

15-02-2023 om 12:07 Topicstarter

Mija schreef op 15-02-2023 om 11:31:

[..]

Dan heb je een groter probleem. Lees het gaslight effect van Robin Stern eens. De kern is dat jij geen bevestiging van je vrouw nodig hebt. Je kunt op je eigen beoordelingsvermogen varen en besluiten nemen, ook als zij dat niet leuk vindt. Als je blijft hangen in je onzekerheid en de aandrang voelt om toe te geven als iemand druk op je uitoefent, blijf je afhankelijk van die persoon en kan die je uit evenwicht blijven duwen. Het is belangrijk meer je eigen keuzes te gaan maken. Dan maar ruzie. En als ze merkt dat je niet meer meegeeft en je eigen koers gaat varen, heb je een kans dat ze minder gaat drammen omdat het duidelijkheid geeft en niks positiefs oplevert. Makkelijk zal het niet zijn maar wel belangrijk voor jou, denk ik.

Dank je wel voor de informatie, ga het zeker eens lezen.

Daarnaast fijn dat je wat handvaten aangeeft.

Nog even in aanvulling op alle anderen: als jij tegenover je vrouw uit de school klapt en dat komt uit, dan is dat reden voor een ontslag op staande voet. En bij een terecht ontslag op staande voet heb je geen recht op WW, dus dat wordt dan een enkeltje bijstand, als je daar tenminste voor in aanmerking komt. 

Misschien dat dit argument nog indruk maakt op je vrouw. 

Sensefeeling

Sensefeeling

15-02-2023 om 12:51 Topicstarter

Temet schreef op 15-02-2023 om 12:12:

Nog even in aanvulling op alle anderen: als jij tegenover je vrouw uit de school klapt en dat komt uit, dan is dat reden voor een ontslag op staande voet. En bij een terecht ontslag op staande voet heb je geen recht op WW, dus dat wordt dan een enkeltje bijstand, als je daar tenminste voor in aanmerking komt.

Misschien dat dit argument nog indruk maakt op je vrouw.

Nee, dat maakt geen indruk ben ik bang, omdat het er juist om gaat dat ik haar niet vertrouw zoals ze aangeeft. 

Ze gaat het verder tegen niemand zeggen, heeft ze aangegeven en daar moet ik haar in vertrouwen. Dus kan ik het in haar ogen zonder problemen vertellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.