Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

volwassen dochter teleurgesteld


Dees

Dees

26-09-2019 om 16:21

Overhoop gooien

Bij ziekte is het nou eenmaal niet anders.

Ts houdt het lekker vaag, maar een paar dagen voor de verjaardag kun je natuurlijk niet ineens alles overhoop gooien.

Miss

Miss

26-09-2019 om 16:23

Elledoris

Ik heb drie maal een verhaal getypt en weer gewist.
Maar eigenlijk kan ik het niet zo goed verwoorden.
Wat ontzettend naar dat ze zo reageert. Ik wil je alleen vooral aanmoedigen door te gaan met de opleiding! Ga! Eindelijk kom je op voor jezelf. Ga je doen wat je graag doet, je hebt al zoveel doorstaan en met liefde gedaan, maar nu is het jou tijd.

Je kleinzoon leert hierdoor ook dat er soms situaties gewijzigd kunnen worden. Dat je super veel van hem houdt weet hij toch wel. Waarschijnlijk is hij super druk met vriendjes en school, zoals ik dat herken bij mijn eigen kind en geen tijd heeft voor oma.

Hij leert hier ook door dat mama's, oma's, vrouwen onafhankelijk mogen zijn. Iets wat zelfzorg heet.
Jammer voor je dochter dat ze dit totaal negatief oppakt. Ze is dit niet gewend zoals eerder benoemt. Maar ze zal er maar aan moeten wennen.

Is er een mogelijkheid dat je kleinzoon bijv in bed legt?
Snap dat dit een extra moeilijke keus is om dan voor jezelf te kiezen, altijd weer dat " schuldgevoel " bah, naar.

Floria

Floria

26-09-2019 om 16:32

Dees

Bedoel je, een paar dagen voor een verjaardag mag je echt niets meer veranderen?

Natuurlijk wel. Het is maar een verjaardag. Bovendien is het niet zo dat ze helemaal nooit meer komt.

Je kind is niet het middelpunt van het universum. Ik denk ook niet eens dat die kinderen dat zelf denken, eerder de moeders.

Dees

Dees

26-09-2019 om 16:48

Kort dag

Floria wat ik bedoel is dat ik begrijp dat ze teleurgesteld is wellicht heeft ze het feestje zo georganiseerd omdat ze in het weekend helemaal geen tijd heeft om het te vieren of in het weekend andere plannen heeft. Daarom zal ze wellicht van te voren hebben gevraagd wanneer iedereen kon of wanneer de belangrijkste personen in het leventje van zoon kon. Dat kan ik me dus voorstellen dat ze er werk van heeft gemaakt en dan op het laatst te horen krijgt dat moeder een weekje ervoor heeft besloten een opleiding te gaan volgend die dan precies op dat feestje start waardoor ze afwezig is.

Ik zou ook teleurgesteld zijn, heb zoiets ook wel meegemaakt.

Ik gaf als tip dat je dan zou kunnen schipperen, maar je kunt inderdaad ook gewoon de deur dichtgooien en van 9-20:00 op de opleiding zitten.

Floria

Floria

26-09-2019 om 17:08

Maar ja, wat dan..

Als net dan een opleiding begint ga je toch niet een jaar wachten tot hij weer gegeven wordt, alleen maar omdat je kleinzoon 5 wordt?

Het is jammer, maar meer toch niet?

Kijk, als oma 4 kinderen in haar auto zou meenemen en je hebt nu een probleem is dat even lastig, maar ook zoiets is op te lossen. Het is geen uur van tevoren.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2019 om 00:25

Floria

Als je goed leest, zie je dat ik als moeder vrij zou nemen, maar vrienden en familie een andere dag zou aanbieden als dat nodig is.

Het zal vast gek zijn, maar ik heb nooit zo begrepen dat ouders van kleine kinderen creatief met de kalender omgaan als er iets gevierd moet worden en het komt niet zo handig uit. Ik nam vrij op hun verjaardagen en 5 december werd niet 8 (bws) december. Ik heb met verve en kennelijk overtuigend Sint elk jaar geloofwaardig weten te houden, maar ik ben misschien gewoon zelf ook nog een beetje kind met dit soort dingen en wil het gewoon op de dag zelf vieren.

Floria

Floria

27-09-2019 om 07:20

Andere dag

"als dat nodig is", zeg je, maar voor heel veel mensen IS dat ook gewoon nodig. Familie hier woont variërend van een half uur met de auto tot twee uur OV bij ons vandaan, bijvoorbeeld. Daarvan komt er echt niemand om dinsdag 15.30 langs hoor, al is er een kind nog zo jarig. Werk en school. En hun eigen verjaardagen idem.
Dus dan wordt het vanzelf creatief. En is er op zaterdag een wedstrijd, nemen we de zondag. Zijn er op beide dagen wedstrijden, dan pakken we de week erna.
Een klein kind weet niet beter. Op de echte verjaardag 's morgens de cadeaus en de rest komt later. Je kunt je kind gewoon voorleven dat dit normaal is. Hoe ouder ze worden hoe minder belangrijk ook. Mijn jongste werd 10 en die heeft meerdere dagen pakjes gehad, want ze werden niet allemaal tegelijk bezorgd. Zo had hij iedere keer een paar dagen om extra blij te zijn met een nieuw ding.

JIJ wil het misschien op de dag zelf vieren, maar voor een kind hoeft het echt niet een must te zijn. Het is maar net wat je ze vertelt.
Dus ik denk ook dat een kind prima kan accepteren dat oma niet op vrijdag komt, maar op zaterdag of zondag, omdat er iets tussen is gekomen. Tenzij je als ouder heel zielig gaat zitten mokken.

@Emma

@Emma

27-09-2019 om 07:29

Bubbel

Misschien leef ik in een hele grote bubbel, maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die vrij neemt op de verjaardag van een kind of meg Sinterklaas. Ik werk in het onderwijs, ze zien me aankomen.

Dees

Dees

27-09-2019 om 07:48

Stelling

Nee hier ook geen vrij op de dag zelf hoewel wij het prima op de dag zelf kunnen vieren tenzij het op maandag is. Maar dat was hier ook niet de stelling.tot afgelopen week kon oma ook gewoon komen hé en heeft ze dat waarschijnlijk ook te kennen gegeven. Ergens in de afgelopen 4 dagen heeft ze ineens aangegeven niet te kunnen.

Blijkbaar konden alle mensen die belangrijk waren voor het kind vandaag komen....

Angela67

Angela67

27-09-2019 om 07:59

Dees

je hebt werkelijk geen idee hoe die dochter e.e.a. georganiseerd heeft.
Wat heeft het voor zin om TS te gaan beoordelen anders dan op de informatie die zij geeft?
Als je een mening wilt formuleren die in meerdere situaties van toepassing moet zijn, dan kun je toch zeggen: voor mij hangt het ervan af of .... / het lijkt me ingewikkeld voor dochter als moeder eerst ... /

En dan aflsluiten met zo'n nét niet l$$%lige steek onder water met .... eronder . ....

Jouw posting is ongeveer net zo vroeg/laat als gisterochtend. Toen vroeg ik me af waar je in mijn oren verongelijkte toon vandaan kwam. Nu vraag ik me af waarom je per se TS wilt beoordelen op een manier die niet helpend is, maar veroordelend?

gr Angela

Veerle

Veerle

27-09-2019 om 08:10

Angela en Dees

Angela, mooi geformuleerd jouw laatste vraag.

Er gaat misschien een vraag aan vooraf:
Dees, heb je door dat jouw post niet helpend is maar veroordelend?

Fijn als je op deze twee vragen wilt reageren. Ik denk dat het ons, maar ook jou inzicht geeft in hoe jij dingen opschrijft. Misschien bedoel je het nl helemaal niet rot en veroordelend. Dan vind je het vast fijn om te weten dat het wel rot en veroordelend overkomt, dus anders dan je bedoelt. Dat zou ik nl wel willen weten, om te proberen dat voortaan anders te formuleren.

En ik zou het een goed idee vinden als we bij iedereen met veroordelende posts deze twee vragen stellen, zodat we hier wat vriendelijkere formuleringen krijgen, waar mensen, denk ik, meer aan hebben.

Kiki

Kiki

27-09-2019 om 08:40

Dat klopt

"Maar dat was hier ook niet de stelling.tot afgelopen week kon oma ook gewoon komen hé en heeft ze dat waarschijnlijk ook te kennen gegeven. Ergens in de afgelopen 4 dagen heeft ze ineens aangegeven niet te kunnen."

Precies. Ik zie persoonlijk nergens het probleem. Er is ineens iets tussen gekomen. Things happen. En niet zomaar iets. Om gaat aan een opleiding beginnen die ze heel erg graag wil doen én waarvoor ze is aangenomen. En nérgens wordt gezegd dat dat ze haar kleinkind niet belangrijk vind. Want anders was ze gewoon zonder zich af te melden niet naar de verjaardag gegaan. Ik vind dat haar dochter zich gedraagt als een klein-kind. Ik zou reuze trots zijn op mijn moeder!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2019 om 10:08

Hmm

Ik kan niet voor Dees spreken, maar mij stoort de insteek ‘ik heb altijd zoveel voor ze over gehad, mezelf altijd genegeerd en achtergesteld, en nu wil ik ook wel eens op de eerste plaats staan, boehoe’.
Volgens mij proberen de meeste moeders zoveel mogelijk voor hun kinderen te doen, en zet je jezelf vaker op de tweede plaats dan misschien gezond voor je is. En soms doe je niet wat de kuikentjes willen en worden ze boos op je, dat gebeurt.
Kwestie van prioriteiten stellen, en soms strookt dat niet met wat anderen willen. Kennelijk is die cursus heel belangrijk, belangrijker dan dat feestje.

Dees

Dees

27-09-2019 om 10:28

Angela

Angela ik beoordeel niets. Ik lees alleen dat er een verjaardag is georganiseerd en dat de ons op het laatste moment zich afmeld en iedereen het belachelijk lijkt te vinden dat de dochter teleurgesteld is.
Beetje erg veroordelend naar dochter die zelfs als verwend wordt bestempeld.

Niki73

Niki73

27-09-2019 om 10:29

Phryne

Ik vind dat juist een hele gezonde insteek van TS. Ze schrijft dat ze zich er slecht over voelt, dat is volgens mij helemaal nergens voor nodig. Go Elledoris!

Kiki

Kiki

27-09-2019 om 10:50

Belangrijker?

Het woordje 'kennelijk', daar draait het om. Kennelijk is een aanname. Waar staat dat Elledoris haar opleiding (het is geen cursus) belangrijker vind? Boos worden om zoiets als dit vind ik een vrij spastische reactie. Als het om een begrafenis of een bruiloft van haar kleinkind zou gaan dan was het in mijn ogen een heel ander verhaal geweest, dat kan je niet overdoen. Maar een kinderverjaardag?

Teleurstelling was een passender reactie van dochter geweest, maar boos? Jammer mam dat je niet kan komen, maar dit is niet het einde van de wereld, we bedenken wel iets anders.

Floria

Floria

27-09-2019 om 10:52

Laatste moment?

Het is maar net wat je 'op het laatste moment' vindt, natuurlijk.

Ze heeft het op woensdag gemeld; dat is twee dagen van tevoren, ook nog eens zodra ze wist van haar andere bezigheid.

Ik versta onder op het laatste moment eerder vrijdag een uur voor ze verwacht wordt.

Kiki

Kiki

27-09-2019 om 10:56

Wintersport

Afgaande op de reactie van dochter van TS op het afzeggen van een kinderverjaardag vraag ik me af hoe zij had gereageerd als haar vader op wintersport was geweest rond de uitgerekende datum van zijn dochter en dat nou net tijdens die vakantie zijn kleinkind werd geboren. Dat is nl. bij mij gebeurd. Tot het lezen van deze post heb ik me nooit gerealiseerd dat dit voor sommige mensen reden zou zijn voor een familie-crisis.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2019 om 11:07

Kiki

Mijn toenmalig schoonvader ging op vakantie (als begeleider voor ouden en zieken) in de week dat zijn eerste kleinkind verwacht werd. Daar vonden we wel van van en dat hebben we ook laten weten. Uiteindelijk was het kind er al voor hij vertrok, maar had hij zelf wel spijt dat hij een week van haar heeft gemist (de leukste week).
Ik vind het nog steeds raar als iemand dat doet, maar net zo raar zo niet raarder dat elledoris het als zich enorm wegcijferen beschouwt omdat zij niet op vakantie ging.

Kiki

Kiki

27-09-2019 om 11:13

Ik niet

Ik vind dat niet raar, zou niet weten waarom. We staan allemaal op hele goede voet met elkaar. We zijn niemands bezit. En mijn vader is degene geweest die vanaf terugkomst van zijn vakantie het meeste op zijn kleindochter heeft gepast totdat ze naar school ging. Ze is inmiddels 22, heeft de meest fantastische opa die ze zich maar kan wensen. Hun band was echt niet beter geweest als hij destijds niet op vakantie was geweest. Ik ben blij dat dit soort dingen bij ons in de familie geen issue zijn en ruzies veroorzaken, dat is het zo niet waard.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2019 om 11:25

Tja

En zo doet iedereen dat anders.

Lanza

Lanza

27-09-2019 om 13:01

Wel bijzonder

het verschil in reacties bij dit onderwerp en het onderwerp waarin een dochter van 17 de avond voor een feestje van de ouders nog naar een verjaardag wil gaan en alsnog haar best doet om te komen.

Dat is absoluut not done volgens vele reacties en zij moet de avond van tevoren thuis blijven om fit te zijn voor het feestje van de ouders.

Maar als een moeder zelf andere plannen heeft en zo het hele feest mist van de dochter/ kleinkind, dan staat zij vol in haar recht. Vreemd dat er zo met twee maten wordt gemeten.

Lente

Lente

27-09-2019 om 13:16

Tip: niet reageren op het laatste bericht van Lanza

Niet gaan uitleggen waarom dat wat anders is. Geen energie in stoppen.
Ze is aan het stoken. En als wij niet happen, mislukt dat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2019 om 13:21

Nou...

Ik vind een geboorte van een kind en een zilveren bruiloftsfeestje dan wel weer vergelijkbaar. Het complete contrast tussen deze reacties en die bij dat andere topic is op zijn minst opmerkelijk.

Jasmijn

Jasmijn

27-09-2019 om 13:27

phryne

Appels met peren vergelijken vind ik het nu. Bij dit draadje gaat het niet over een speciaal jubileumfeest maar een kinderverjaardag op vrijdagmiddag.
En oma gaat niet zelf naar een ander feestje maar naar de eerste dag van een opleiding die niet ingehaald kan worden.
Dus ik vind het helemaal niet opmerkelijk, het is gewoon een totaal andere setting.

Lanza

Lanza

27-09-2019 om 13:29

Nou...

Ik vind een kinderverjaardag anders wel belangrijk en bijzonder. Voor mijn kinderen is dat DE allerbelangrijkste dag van het jaar. Mij boeit mijn verjaardag niet, maar een kind van 5? Daarvoor is het ontzettend speciaal en belangrijk.

Minstens zo speciaal als een jubileum. De geboorte van een kind vind ik eerlijk gezegd nog een treetje hoger wat betreft belangrijkheid.

Jasmijn

Jasmijn

27-09-2019 om 13:37

geen keuze

Nou ja, inderdaad is het voor een kind natuurlijk een hele belangrijke dag, maar ik snap de oma in dit geval ook. Het is iets wat er onverwacht tussenkomt. Ik zou het als dochter jammer vinden, maar niet meer dan dat. Komt oma na de cursus of de dag erop, het is niet anders, volgende keer beter.

Tja

Het is blijkbaar ook maar net wat je gewend bent. En dan gaat het even anders en dat is even schakelen.

Hier zijn er veel in de zomer jarig. Ja, als er ook veel familie op vakantie is. Die plannen dat ook heus niet altijd rondom alle kleinkinderen heen.
Ik ben zelf een keer niet op de verjaardag van dochter geweest. Ze logeerde op de camping bij oma en opa, waar ook de halve familie zat. Zelf kwam ik alleen het weekend omdat ik moest werken. Ik had wel vooraf met mijn vader een cadeau geregeld.
Net zo makkelijk. Het weekend kon ik haar enthousiaste verhalen wel navragen over haar verjaardag.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-09-2019 om 15:03

kind wordt 5

dan gaat hij/zij toch gewoon naar school? Feestkleren aan, al dan niet trakteren, en als oma/opa tijd hebben om na schooltijd te komen of mee te eten bij de avondmaaltijd - gezellig. Zo niet, dan zoek je een weekenddag uit.

Vrij nemen op een kinderverjaardag - nooit meegemaakt. En Sinterklaas wordt ook vaak verzet; als kinderen nog op school zijn, vieren ze het daar natuurlijk, en thuis op een ander moment.

Ik hoor nooit van mensen die Kerst verzetten trouwens. Dat zou ook best wat hebben. Saaie januaridag, tweede helft van de maand. en dan gezellig Kerst organiseren

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2019 om 15:16

Wilgenkatje

Grappig dat je het verzetten van Kerst noemt. Toevallig hebben wij daar veel gedoe over gehad afgelopen keer. Mijn vader had zodanige afspraken gemaakt met vrienden dat we niet meer op een kerstdag konden afspreken (mijn kinderen zijn er altijd maar 1 dag, en die wil ik er wel bij hebben). Hij weigerde vervolgens om op Kerstavond te komen want dan was het geen Kerst. Mijn zus en ik hadden al voorgesteld om dan maar 8 januari te doen, want dan was het hele gezeik tenminste achter de rug. Uiteindelijk werd het toch de 24e, maar daar hebben we wel wat drama voor moeten doorstaan. Mijn vader is ook van het soort ‘ik heb mijn hele leven kromgelegen voor jullie’, pure manipulatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.