Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Teststress voor de vakantie

Vanaf vandaag kan er een afspraak gemaakt worden voor gratis testen voor je vakantie. Nu lees ik dat je alleen kan bellen, je hebt dan een digid nodig. Online zijn er nog geen afspraken te maken. Zelf heb ik natuurlijk een digid, maar zoon niet. Eentje aanmaken nu lijkt me ook zinloos, want daar gaan weer een aantal dagen overheen. Heb GGD net even gebeld en die konden ook geen zinnig antwoord geven op wat het alternatief is voor een afspraak als je geen digid hebt. De informatie-verstrekking is dus uitermate warrig en vaag. We gaan 10 juli al weg naar Frankrijk, dus de stress neemt aardig toe. Wie heeft een helder verhaal over hoe het werkt? Ik kom er echt geen wijs uit.


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-06-2021 om 11:30

Hier idem. De kinderen gaan over ruim een week naar hun vader in het buitenland. Ik wil desnoods best voor een test betalen, maar op dit moment kun je helemaal niets... Ik hoop dat het morgen op orde is. Ze hebben het alweer enorm onderschat.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-06-2021 om 11:31

In jouw geval zou ik toch maar die DigiD aanvragen. Met een beetje geluk is die er over een dag of 2.

Snel een DigiD aanvragen maar testen via de ggd kan nu alleen nog maar per tekefoon en natuurlijk ligt ook die lijn plat. 

ik zou een commerciële test laten doen. Uitslag per mail en die uitslag meenemen. Dat werkt al ruim een jaar prima bij reizigers. Dan maar niet iets via de GGD 

ik heb zelf nog de hoop dat het hele testgebeuren er eind juli wel af is. Wij vertrekken op 31 juli naar Italië met de auto. Ik probeer als het nog nodig is een test te regelen voor onze drie kinderen via de GGD maar lukt dat niet omdat het niet tegelijk kan of alles is vol dan regel ik wel wat anders. Dan maar geen app maar een ouderwetse verklaring. 

https://www.ggd.amsterdam.nl/coronavirus/testen-corona/testbeleid-kinderen/

Blijkbaar voorzien ze niet in 'prettesten' want als het noodzakelijk is kan het wel zonder DigiD.

Als het eruit kan zou ik commercieel gaan. Of je moet alsnog proberen snel een DigiD aan te vragen, het kan de moeite waard zijn. Hoewel ik bang ben dat daar ook opstoppingen ontstaan vanwege de acute noodzaak om dat aan te schaffen voor kinderen. Misschien even op twee paarden wedden?

Kijk wel heel goed welke test gevraagd wordt door Frankrijk, maar ook België.

https://coronalab.eu/pcr-test-voor-reizen-naar-belgie/

De afspraak gaat telefonisch, dus daar heb je zijn digi-d niet voor nodig. Wellicht wel voor de uitslag, maar als jullie pas 10 juli weggaan, dan is voor die  tijd zijn digi-d wel geregeld.

Hij heeft wel een smartphone voor het digitale vaccinatiebewijs?

Sammy70

Sammy70

30-06-2021 om 12:00

Toch wel jammer, je hebt voor zoveel zaken een digid nodig, dat had je allang kunnen aanvragen. Ook voor gewoon testen ging een digid veel gemakkelijker. 

Tango

Tango

30-06-2021 om 12:08 Topicstarter

Waar heb ik dan een digid voor nodig? Tot nu toe niet nodig gehad voor zoon in ieder geval. Hij is 16. Omdat hij met weinig mensen in contact komt en dus niet naar school gaat momenteel is hij ook nog niet getest. En ik wacht liever zo lang mogelijk met aanvragen omdat ik voor mezelf al altijd die gegevens kwijt raak van die gedrochten, laat staan voor de kinderen. 

Een smartphone heeft hij wel, maar ik vind dat zo'n bewijs ook best gewoon op papier kan. Er zijn toch genoeg ouderen e.d. die ook geen smartphone hebben? Maar goed dat lukt allemaal wel. Eerst nog die testen.

Ik heb gekeken wat er nodig is voor Frankrijk. Gelukkig mag het ook een antigeen-test zijn en dat gaat naar mijn idee sneller w.b. uitslag. Voor België hebben we niets nodig omdat we daar alleen maar doorheen reizen. Dat hoeft alleen als je er langer dan 48 uur verblijft. 

Commercieel testen doe ik alleen als het echt niet anders meer lukt. Ik ga nu eerst toch maar dat digid aanvragen voor zoon. En eind van de middag of morgen eens kijken of er online al een afspraak gemaakt kan worden. 

En oh ja, ik begrijp ook echt niet dat het nog nodig is dat testen. En vooral begrijp ik niet dat Nederland voor België en Frankrijk nog steeds rood of oranje is terwijl het voor Duitsland geel is en je daar dus gewoon zonder testen binnen mag komen. 

Hier had ik al vanaf 12 jaar een digi-d nodig om de zorgrekeningen te kunnen inzien. Als je inderdaad je eigen digi-d ook regelmatig kwijt raakt, lijkt het me vooral nuttig om daar nu eens een goed systeem voor te bedenken.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-06-2021 om 12:15

Gegevens van de zorgverzekeraar inderdaad (van 16 kun je de gegevens van je kind niet meer inzien, en hij zelf kan het alleen met DigiD). Maar ook voor bijvoorbeeld belastingaangifte, bij dat eerste bijbaantje. Het is in ieder geval handig om vast te hebben - en voor hem om te leren dat soort gegevens goed en veilig te bewaren.

(Al is dat laatste voor mijn inmiddels 20 jarige nog steeds errug lastig. Elk jaar in belastingaangiftetijd ploft er een nieuwe Digid brief op de mat.)

Tango

Tango

30-06-2021 om 12:19 Topicstarter

Ja, dat bedoel ik dus. Ik vind het een heel ingewikkeld gebeuren. Gebruikersnaam bedenken, wachtwoord dat aan zoveel eisen moet voldoen en dat dan ook nog goed bewaren. Ik ben daar gewoon niet handig in. Mag dat?? En systeem bedenken, nou graag tips hiervoor. Zijn heel welkom.

Heb het nu aangevraagd, met mijn mailadres eraan gekoppeld, hopelijk kan dat want datzelfde mailadres is gekoppeld aan dat van mij. Wel zijn telefoonnummer ingevoerd voor sms-controle. 

Sophia_!

Sophia_!

30-06-2021 om 12:34

Ik heb al mijn gebruikersnamen en wachtwoorden opgeschreven en op een onlogische plaats opgeborgen. Niet bij de rest van de administratie.

Voor DigiD heb ik de app op mijn telefoon gezet. Ideaal! Je hoeft nooit meer gewoon in te loggen met naam en wachtwoord.

Tango: vast niet geheel waterdicht, maar diverse wachtwoorden en inlogcodes van mij staan in een notitie in de mobiel van mijn man en vv. Je kunt het natuurlijk ook gewoon opschrijven en ergens op een vaste maar niet al te voor de hand liggende plek een mapje neerleggen met al dit soort informatie. 

Een schriftje.
Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe computer kocht moest ik voor heel veel websites opnieuw inloggen, en ik had dus alles (qua wachtwoorden) her en der liggen. Bij heel veel sites moest ik opnieuw wachtwoorden aanvragen. Dat was het moment dat ik een schriftje in 26-en heb verdeeld. Boven ieder deel een letter van het alfabet en invullen maar. (wachtwoord en gebruikersnaam van de websites die ik gebruik). Het schriftje wordt hier heel veel gebruikt (door mij) ik blijf het het simpelste en handigste systeem vinden. Schriftje ligt niet zomaar voor het grijpen en er staat ook niet met koeienletters "wachtwoorden" op. Ja het is natuurlijk fraudegevoelig als iemand dit schriftje steelt, maar dan is het sowieso al een probleem, als er een onguur type in mijn huis is geweest is waarschijnlijk mijn computer, mobiel  en portemonnee ook weg.

Gebruikersnaam: voornaamachternaam (evt met punt ertussen)

Wachtwoord: de 1e letters van een zin die je makkelijk kan onthouden. Of de hele zin.

Bijv. ikben45jaar! of Ditismijndigid2021!

Mijn gebruikersnaam en die van iedereen voor wie ik het digid heb geregeld is het BSN. Allerlei andere verzinsels vergeet ik altijd dus dit werkt perfect. Je kunt dan zelfs dezelfde wachtwoorden voor iedereen gebruiken (maar dat is de minst verstandige optie).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.