Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben ik onslagen?

wat me nu is overkomen! 
twee weken geleden werd ik gevraagd naar een vergaderruimte te komen, waar twee districtmanagers (die hebben hun mond helemaal niet open gedaan) en iemand van mijn afdeling al waren. Mijn eigen districtmanager, onder wie ik val, was er niet en degene van mijn afdeling is niet mijn baas en staat niet hoger in de hiërarchie van het bedrijf 
ze zei: ik kan het niet mooier maken dan het is, we gaan je ontslaan, we willen een jonger iemand op jouw positie. 
omdat ik vaak op de website Rechtspraak rondstruin, begon mijn hoofd meteen te ratelen en na te denken over een reactie. Ik had daar veel gelezen over dingen die verkeerd gaan bij ontslag. 
ik heb dus alleen gereageerd met: kun je me dat mailen of per brief sturen.
daar reageerde ze niet op.  
Daarna kwam het mooiste: ze zei: je ontslag gaat in per 1 maart, zodat je een overdracht kan schrijven en in de maand februari je opvolger kan  inwerken. 
Op 2 januari heb ik een afspraak met een advocaat, maar tot nu toe heb ik nog geen ontslagbrief gekregen. Ik vraag me dus af wat ik met de advocaat moet bespreken.
Helaas dus ook geen gespreksverslag met de reden voor ontslag , we willen een jonger iemand. Want dan had ik ze misschien kunnen pakken op leeftijdsdiscriminatie 
Daarnaast heeft mijn werkgever een opzegtermijn van vier maanden, dus 1 maart kan helemaal niet. Ik werk al 22 jaar bij het bedrijf  en ben 61, ben een uitstekende werknemer en heb in 2021 een bonus gekregen omdat ik mijn werk zo goed doe. Elke jaar krijgen twee mensen zo’n bonus. 
Wat vragen
Ben ik wel ontslagen nu ik nog steeds geen ontslagbrief heb? Is mondeling ontslag wel ontslag? 
kan ik ontslagen worden door iemand die niet mijn meerdere is? 
ben ik verplicht iemand in te werken? Wat gaan ze doen als ik weiger? Me ontslaan 😜
hoe kan ik tegen mijn ontslag protesteren als ik geen ontslagbrief heb? 
Groet Debby


Heel apart dit verhaal. Ik zou ook een advocaat of ten minste het juridisch loket hebben gebeld. En inderdaad de ontslagbrief met reden vragen. Nu heb je die niet dus is het je misschien wel mondeling medegedeeld. Maar je hebt niets op schrift. 
Zoals het er nu bijligt zou ik niemand inwerken. Als ze je echt ontslaan op deze grond, zou ik zeker mijn best niet meer doen en de tijd uitzitten. Of ze bieden je iets aan dat je eerder kunt gaan. 
Echt, heel onfatsoenlijk. Verder geen antwoorden op je vragen maar ik snap ze helemaal. 

Wat een bizar verhaal. Tuurlijk mag dit niet zo. En al helemaal niet als je ergens al 22 jaar werkt. Contract ontbinden kan, maar dat gaat ze flink wat geld kosten. 
Is je ‘opvolger’ al bekend? Hoe willen ze anders iemand in februari laten beginnen voordat jij per 1 maart weg bent!?

Heb helaas geen antwoorden op je vragen. Veel sterkte de komende tijd en zoek goed uit wat je rechten zijn. 

Nee, dit mag niet! 

Neem contact op met het juridisch loket. 
https://www.juridischloket.nl/contact/
Zij kunnen je volledig inlichten en aangeven of voor jou het advies gratis is. 

Heel raar dit. Wat je kan doen, is een brief of mail sturen aan je baas, daarin beschrijven wat er is gebeurd, aangeven dat je een schriftelijke bevestiging hebt gevraagd maar dat je die nog altijd niet ontvangen hebt, zodat je er nu vanuit gaat dat het allemaal éen grote vergissing is geweest en er geen sprake is van ontslag. En mocht dat anders zijn, dat je dan per omgaande schriftelijk bericht verwacht. 

Als je bij die advocaat zit, kan die ook weinig anders dan een brief sturen met het verzoek schriftelijk te bevestigen dat er van ontslag geen sprake is. 

Je weet anders pas echt wat er aan de hand is als je op 1 maart naar je werk gaat en dan wordt weggestuurd. Maar je wil dit natuurlijk voor die tijd al hebben opgehelderd. 

Sterkte met deze jokers. 

Ik zou sowieso een mail sturen met daarin jouw verslag van het gesprek, de namen, tijdstip etc. Ik zou niets over dat inwerken schrijven. Het gaat om jou en juridische aangelegenheid. De lees- en ontvangstoptie aanvinken zodat je weet dat het mailtje ontvangen is en wanneer het gelezen is.

Ik heb wel eens gelezen dat je bezwaar moet maken tegen ontslag vanaf het eerste moment dat je iets te horen krijgt dus dat lijkt me iets om er ook in te zetten. 

En aangeven dat je zonder tegenbericht ervanuit gaat dat jouw weergave van het gesprek correct is. 

Verder hoef je niets te zeggen over dat het niet mag of dat je hulp gaat inroepen. Gewoon zorgen dat jij de eerste zet doet tot een schriftelijke bevestiging van wat ze gezegd hebben.

Sterkte!
gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

27-12-2022 om 12:42

Heel raar ook om in deze periode van personeelstekorten iemand op voorhand al te ontslaan. En zeker met reden de leeftijd te benoemen.
Om wat voor soort functie gaat het? 
Je bent niet verplicht om overdrachten te schrijven of om een opvolger in te werken. Ze mogen het je wel vragen.

Ik zou doen wat Temet schrijft. En dit zowel per mail als per  aangetekende brief versturen t.a.v. je leidinggevende. 

je zou ook nog kunnen overwegen je ziek te melden. Ik ben tegen frauderen in deze maar ik kan me heel goed voorstellen dat je je er zo rot van voelt dat je dat doet. En dat is dan ook helemaal niet zo gek.

Dat ziek melden kan altijd nog. Ik zou nu inzetten op dit moet toch wel een foutje zijn, dus ik ga er vanuit dat ik op 1 maart nog steeds in dienst ben, mochten jullie dit anders zien dan hoor ik het graag per ommegaande.

En dan even afwachten.

Dennenboom

Dennenboom

27-12-2022 om 15:57 Topicstarter

Sommige van jullie adviseren om te mailen. Mijn man en ik hebben eigenlijk bedacht datik net kan doen of het gesprek niet heeft plaatsgevonden, als niemand van hun iets daarvan op papier zet. Natuurlijk heb ik meteen na het gesprek een verslag geschreven en dacht erover het te sturen (wat Angela1967 opperde), maar dan bevestig ik dat mij ontslag is aangezegd. Nu weet ik van niks. 
Vandaag, de eerste dag na Kerst, kwam ze naar me toe en vroeg of ik al begonnen was. Ik heb het domme blondje gespeeld en gevraagd waarmee. Er waren wat collega’s bij en ze antwoordde niet. Ik heb ook nog niks gezegd tegen anderen, dat verzwakt mijn positie volgens mij. 
Ik heb het gevoel dat ik in een netflixserie zit. Heel fijn zes jaar voor je pensioen. Ik ga gewoon naar mijn werk, ben de oudste van de secretaresses, ik heb alle werkprotocollen geschreven, ben een soort leiders/moederfiguur voor de rest die allemaal na mij is gekomen, en voor zover ik weet werken we heerlijk samen. Ik ben niet autoritair, verdeel niet het werk, maar we doen allemaal op een natuurlijke manier wat iedereen leuk vindt en samen zorgen we dat het werk af komt. Dus waar dit ineens vandaan komt is me een raadsel. 
Gek genoeg ben ik niet in paniek, ik heb nog steeds het idee dat ze nog wel teruggefloten wordt. Zeker omdat ze helemaal niet mijn meerdere is, dus hoe kan zij bepalen dat ik weg moet? Dat kan toch juridisch helemaal niet? 

Maandag spreek ik een arbeidsrechtadvocaat, vriend van een vriend van mijn man, dus het juridisch loket ga ik niet bellen. 

Het is echt heel vreemd. Ze kan je niet ontslaan. Waarom doet ze alsof ze dat wel kan? Heb je meer problemen met haar? Ze heeft wel veel lef. 
Wat zegt je leidinggevende hierover? Of HRM? 
Ik ben benieuwd wat de advocaat hierover te zeggen heeft. 

Ontslag mededelen mag mondeling, je werkgever moet het wel schriftelijk aanvragen bij het UWV. Zij kijken of het ontslag rechtsgeldig is en controleren de financiële afwikkeling zoals je transitievergoeding. Er mag ook niet zomaar iemand op jouw plek. Jij wordt niet ontslagen door wangedrag oid, bent beschikbaar voor werk enz. Ik zou me niet ziek melden, maar ook zeker niet iemand gaan inwerken. Ik zou doorwerken, geen brieven schrijven of verslagen aanvragen van het gesprek maar eerst de afspraak met de advocaat afwachten. Na 22 jaar ontslag zonder reden, dat gaat het bedrijf veel geld kosten. 

Dennenboom schreef op 27-12-2022 om 15:57:

Sommige van jullie adviseren om te mailen. Mijn man en ik hebben eigenlijk bedacht datik net kan doen of het gesprek niet heeft plaatsgevonden, als niemand van hun iets daarvan op papier zet. Natuurlijk heb ik meteen na het gesprek een verslag geschreven en dacht erover het te sturen (wat Angela1967 opperde), maar dan bevestig ik dat mij ontslag is aangezegd. Nu weet ik van niks.
Vandaag, de eerste dag na Kerst, kwam ze naar me toe en vroeg of ik al begonnen was. Ik heb het domme blondje gespeeld en gevraagd waarmee. Er waren wat collega’s bij en ze antwoordde niet. Ik heb ook nog niks gezegd tegen anderen, dat verzwakt mijn positie volgens mij.

Dat lijkt mij heel verstandig. Als zij iemand willen ontslaan, zijn zij aan zet. Een brief schrijven over dat gesprek verzwakt jouw positie enorm. Je kan natuurlijk wel een verslag schrijven, voor jezelf en jouw advocaat. En ik zou dan even afwachten wat jouw advocaat zegt, 2 januari. 
Als zij nav dat gesprek niets zwart op wit zetten, ben je niet ontslagen. Simpel. En dan komen zij zichzelf wel tegen. Ik zou niet meewerken aan mijn eigen ontslag als het niet in mijn voordeel zou zijn. 

Dennenboom

Dennenboom

27-12-2022 om 16:36 Topicstarter

wil40 schreef op 27-12-2022 om 16:11:

Ontslag mededelen mag mondeling, je werkgever moet het wel schriftelijk aanvragen bij het UWV. Zij kijken of het ontslag rechtsgeldig is en controleren de financiële afwikkeling zoals je transitievergoeding. Er mag ook niet zomaar iemand op jouw plek. Jij wordt niet ontslagen door wangedrag oid, bent beschikbaar voor werk enz. Ik zou me niet ziek melden, maar ook zeker niet iemand gaan inwerken. Ik zou doorwerken, geen brieven schrijven of verslagen aanvragen van het gesprek maar eerst de afspraak met de advocaat afwachten. Na 22 jaar ontslag zonder reden, dat gaat het bedrijf veel geld kosten.

Oke, mondeling mag dus ook. Er zaten wel districtmanagers bij, die hiërarchisch hoger dan ik zijn, maar niet per se mijn baas. Ook zeiden ze niks. 
Ik dacht ook dat het uwv niet akkoord gaat met een ontslag waar meteen iemand voor die positie wordt aangenomen. 
dit gaat hopelijk met een sisser aflopen en dan zal ik geen woord meer met haar wisselen. Of haar de liftschacht induwen, daar moet ik nog over nadenken. 

Dennenboom schreef op 27-12-2022 om 16:36:

[..]

Oke, mondeling mag dus ook. Er zaten wel districtmanagers bij, die hiërarchisch hoger dan ik zijn, maar niet per se mijn baas. Ook zeiden ze niks.
Ik dacht ook dat het uwv niet akkoord gaat met een ontslag waar meteen iemand voor die positie wordt aangenomen.
dit gaat hopelijk met een sisser aflopen en dan zal ik geen woord meer met haar wisselen. Of haar de liftschacht induwen, daar moet ik nog over nadenken.


Alles kan mondeling maar dat moet je kunnen bewijzen. Als ze dit dus van plan zijn, komt er vast nog een (aangetekende) brief. Einde van het jaar, post is druk, komt die brief nog wel voor het einde van het jaar?

Ik vind dat tijd van het jaar nogal apart. Zouden ze haast hebben? Als ze haast hebben, waarom dan zo dicht bij de volgende maand (en ook nog een volgend jaar). Ontslag is niet in jouw voordeel maar elke maand extra wel als je naar de afwikkeling kijkt. 

Haast of niet, het is natuurlijk heel bot hoe dit gaat en ik hoop voor je dat dit op een vergissing berust.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.