Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Collega als swinger

Wat me nu toch overkwam. Ik ben nu alweer bijna twee weken op het werk geweest en ik voel me erg ongemakkelijk. Rationeel weet ik dat het nergens op slaat, maar mijn gevoel zegt anders.

Eervorige zaterdag gingen mijn man en ik eten bij een collega van me. Doen we vaker samen, zeker nu kinderen de deur uit zijn of hun eigen leven leiden. Wij werken al tien jaar samen en zijn met z’n vieren bevriend geraakt. Na het eten zaten we nog te kletsen en toen wilden ze iets vragen waar we niet van moesten schrikken. De vraag was: willen jullie een keer mee naar de parenclub waar we geregeld heen gaan of als jullie dat niet zien zitten, zijn jullie geïnteresseerd in partnerruil of seks met z’n vieren. 

ik wist werkelijk niet waar ik kijken moest. Mijn lijf schreeuwde wegwezen, maar mijn man bleef kalm en zei dat wij dat eerst samen moesten overleggen. Mijn collega’s vrouw zei dat we het daar dan een week later over konden hebben, maar ik wilde het meteen afhandelen. Zij gingen even de keuken opruimen, dus ik zei tegen mijn man dat ik dat echt niet wilde. Hij gelukkig ook niet. Dat hebben we dus gezegd, maar maandags moest ik wel weer naar het werk. 
ik weet dat iedereen op mijn werk seks heeft (leuk zo’n ambigue zin), maar ik weet nu iets van hem wat ik helemaal niet had willen weten, waar ik helemaal niet over had willen praten. Ja, ik ben een beetje preuts en seks is sowieso niet meer mijn hobby. De collega met wie ik op de kamer zit vroeg of ik en die andere collega ruzie hadden “want je ontwijkt hem steeds”. 
Hoe snel slijt zoiets, ik vind het echt lastig. Weggaan wil ik niet, ik hoef niet meer zo lang voor mijn pensioen, dus ik ga niet van baan veranderen. Hij heeft niks verkeerd gedaan, het is alleen maar mijn gevoel. Ik kan er met niemand over praten zonder iets over hem te zeggen wat hij niet aan de grote klok hangt op het werk. 


Ik zou denk ik het ijs breken door het contact op te zoeken. Hoe langer je wacht des te ongemakkelijker het wordt. Niet om het uit te praten, maar om de olifant terug te brengen tot normale proporties.

Ze hebben jullie overvallen, maar ze zijn tegelijk ook heel kwetsbaar geweest. Dat risico namen ze zelf.

Nee zeggen is prima en als je normaal blijft doen, dan komt er vanzelf een richting waarin de verhoudingen weer wat normaliseren of wordt duidelijk dat het contact verwaterd. 

Ik zou als ik jou was naar je collega gaan en je gevoel bespreekbaar maken. Met bijv:

Hey .... ik zit toch wel met zaterdag avond. Ik merk dat ik je op afstand houd en ik voel me er erg ongemakkelijk bij dat jullie ons dit gevraagd hebben. Kunnen we nu weer normaal doen tegen elkaar ?

En trouwens bedankt voor jullie vertrouwen in ons maar die kinkie business slaan wij liever over. 
Misschien kun je er daarna samen om lachen. Hou het vooral luchtig en maak het niet te zwaar voor jezelf. 

Lieve help, ja daar zou ik ook wel van schrikken van zo'n vraag. 
Toch zou ik je ongemak bespreekbaar maken. Vertellen dat je graag vrienden wil blijven en ook goede collega's, maar zonder benefits of andere extra's. 
Misschien is het voor hem ook wel ongemakkelijk.
Het lijkt het me in ieder geval waard om er één op één nog even op terug te komen en het af te sluiten. Daar hoeft de rest van de collega's niet bij te zijn en ze hoeven er ook niks over te weten. 

miss1984 schreef op 09-03-2023 om 22:53:

Ik zou als ik jou was naar je collega gaan en je gevoel bespreekbaar maken. Met bijv:

Hey .... ik zit toch wel met zaterdag avond. Ik merk dat ik je op afstand houd en ik voel me er erg ongemakkelijk bij dat jullie ons dit gevraagd hebben. Kunnen we nu weer normaal doen tegen elkaar ?

En trouwens bedankt voor jullie vertrouwen in ons maar die kinkie business slaan wij liever over.
Misschien kun je er daarna samen om lachen. Hou het vooral luchtig en maak het niet te zwaar voor jezelf.

Maar hij doet waarschijnlijk normaal, dus het is een rare vraag om te zeggen: "kunnen we weer normaal doen tegen elkaar".  Ik denk namelijk niet dat hij het zelf raar vindt, anders had hij het nooit gevraagd.

Gr Angela

Ik ben ook wel preuts maar zou in dit geval er weinig moeite mee hebben om hem weer normaal te benaderen. Hij heeft het gevraagd met zijn partner erbij en jouw partner erbij, het was een vraag waar jullie nee op hebben geantwoord. 
Als hij stiekem avances zou maken of ongepaste opmerkingen zou ik me wel ongemakkelijk voelen en dit zien te stoppen.
Maar nee, niets van dit alles, hij blijft gewoon een leuke collega en vriend. Gaan jullie daar nu ook niet meer op bezoek, is de vriendschap over? 

OMG! Ik heb ook zo’n collega gehad (vrouw) en zij heeft nooit de directe vraag gesteld, wel gehint, maar die begon dan op maandagochtend vòòr de koffie al met ik heb van het weekend zo lekker en stevig ge****t in de parenclub met, a, b, c, d enne …. Dat heeft echt moeten slijten.. alhoewel dat is nooit gesleten eigenlijk. Ze deed ook aan Reiki weet ik nog. Too much information. Sorry, geen advies. 

Rhonda

Rhonda

09-03-2023 om 23:35 Topicstarter

Angela1967 schreef op 09-03-2023 om 23:24:

[..]

Maar hij doet waarschijnlijk normaal, dus het is een rare vraag om te zeggen: "kunnen we weer normaal doen tegen elkaar". Ik denk namelijk niet dat hij het zelf raar vindt, anders had hij het nooit gevraagd.

Gr Angela

Precies. Het zit allemaal bijmijn gevoel. We hebben elkaar gewoon gesproken hoor, hij vraagt of ik dingen voor hem regel ik zeg denk je hier aan en dat soort dingen. Maar het ongedwongen contact met grapjes vind ik nog moeilijk. En dat viel mijn kamergenoot waarschijnlijk op. 

Rhonda

Rhonda

09-03-2023 om 23:38 Topicstarter

wil40 schreef op 09-03-2023 om 23:31:

Ik ben ook wel preuts maar zou in dit geval er weinig moeite mee hebben om hem weer normaal te benaderen. Hij heeft het gevraagd met zijn partner erbij en jouw partner erbij, het was een vraag waar jullie nee op hebben geantwoord.
Als hij stiekem avances zou maken of ongepaste opmerkingen zou ik me wel ongemakkelijk voelen en dit zien te stoppen.
Maar nee, niets van dit alles, hij blijft gewoon een leuke collega en vriend. Gaan jullie daar nu ook niet meer op bezoek, is de vriendschap over?

Nee, dat laatste denk ik niet, dat is niet onze wens en hopelijk die van hen ook niet, maar ik denk wel dat we het er nog een keer gevieren over moeten hebben. Als afsluiting zeg maar, precies wat jullie ook al zeggen dat ik het met hem moet bespreken. Wij hebben een ander contact met elkaar dan zijn vrouw en mijn man omdat we samenwerken. 

Rhonda

Rhonda

09-03-2023 om 23:42 Topicstarter

MamaE schreef op 09-03-2023 om 23:24:

Lieve help, ja daar zou ik ook wel van schrikken van zo'n vraag.
Toch zou ik je ongemak bespreekbaar maken. Vertellen dat je graag vrienden wil blijven en ook goede collega's, maar zonder benefits of andere extra's.
Misschien is het voor hem ook wel ongemakkelijk.
Het lijkt het me in ieder geval waard om er één op één nog even op terug te komen en het af te sluiten. Daar hoeft de rest van de collega's niet bij te zijn en ze hoeven er ook niks over te weten.

Zeker hoeven collega’s er niks van te weten, maar misschien zijn er wel collega’s die het wel weten en er aan meedoen. 😜

Morgen nog even werken en dan gaan mijn man en ik dit weekend het ijs breken, want hij weet ook niet zo goed hoe het de eerste keer is als hij ze weer ziet. 
Ik denk dat we (man en ik) er over een week om kunnen lachen. 

Rhonda

Rhonda

09-03-2023 om 23:44 Topicstarter

Philou schreef op 09-03-2023 om 23:34:

OMG! Ik heb ook zo’n collega gehad (vrouw) en zij heeft nooit de directe vraag gesteld, wel gehint, maar die begon dan op maandagochtend vòòr de koffie al met ik heb van het weekend zo lekker en stevig ge****t in de parenclub met, a, b, c, d enne …. Dat heeft echt moeten slijten.. alhoewel dat is nooit gesleten eigenlijk. Ze deed ook aan Reiki weet ik nog. Too much information. Sorry, geen advies.

Hahaha, die is erg expliciet. Toch gek eigenlijk dat we allemaal van elkaar weten dat iedereen aan seks doet en dat we er toch ongemakkelijk van worden als er over gesproken wordt op die manier. Nou ja, ik dan, maar ik ben vast niet de enige. 

Rhonda schreef op 09-03-2023 om 23:44:

[..]

Hahaha, die is erg expliciet. Toch gek eigenlijk dat we allemaal van elkaar weten dat iedereen aan seks doet en dat we er toch ongemakkelijk van worden als er over gesproken wordt op die manier. Nou ja, ik dan, maar ik ben vast niet de enige.

Never forget dat ik als 23-jarige aan mijn eerste baan begon (met nogal veel mannen) en dat een collega die ik net vijf minuten kende, nadat hij hoorde dat ik geen vriend had en nog bij mijn ouders woonde, vroeg 'maar hoe heb je dan seks?'
Het antwoord luidde 'niet' en dat was nogal ongeloofwaardig. Maar wel de realiteit.

Voor mij is seks juist nogal gekoppeld aan een relatie en moet ik af en toe even realiseren dat dat niet voor iedereen geldt zeg maar. Ik ben in dat opzicht denk ik ook best wel preuts. Ik bespreek onze slaapkameravonturen ook niet met mijn collega's.

Rhonda schreef op 09-03-2023 om 23:44:

[..]

Hahaha, die is erg expliciet. Toch gek eigenlijk dat we allemaal van elkaar weten dat iedereen aan seks doet en dat we er toch ongemakkelijk van worden als er over gesproken wordt op die manier. Nou ja, ik dan, maar ik ben vast niet de enige.

Haha ze was ook heel expliciet en altijd op harde TOON. Ik was zo blij dat ik met mijn rug naar haar toe zat. Je hoeft niet alles te weten, toch? Er moet ook nog iets te dromen of fantaseren blijven. Maar zelfs in mijn wildste gedacht kom je niet op een parenclub, natuurlijk. In mijn gedachten zijn het engeltjes die zondag het vlees snijden, niet iets vleselijks doen 🙈

OMG het hele mentale beeld komt weer terug.. 

Je zegt: hij heeft niets verkeerd gedaan. Het is alleen mijn gevoel.

Toch vind ik dat hij wél iets verkeerd heeft gedaan. Hij heeft een zeer ongebruikelijk voorstel gedaan en jullie in een ongemakkelijke situatie gebracht.

Nergens lees ik een aanleiding voor hun vraag/voorstel, geen dolle avond, geen geflirt of knipogen over en weer. Dan stel je zo'n vraag toch niet?

Als het je baas was die dit voorstelde zou het onder ongewenst seksueel gedrag vallen. Dat is nu niet aan de orde, dat snap ik ook wel. Ik haal dit er om aan te geven dat ik vind dat hun vraag geen neutrale gewone vraag is en dat hij, als collega,  jou in een lastig parket heeft gebracht. Ik zou het in elk geval ook vervelend vinden. 

En ook ik zou even niet meer leuke oppervlakkige praatjes en grapjes bij de koffieautomaat kunnen maken: hij en zn vrouw willen seks met jou en je partner. What the f*ck.

En dat hij je in een lastig parket bracht door deze vraag,  blijkt ook uit het feit dat je niet tegen je collega's kunt zeggen waarom jij wat anders reageert. 

Als het door een zakelijke onenigheid kwam, kon je je gedrag wat toelichten. Nu doe/kun je dat niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.