Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk

Ik heb de afgelopen tijd weer eens meerdere keren een fles wijn kado gekregen bij een nieuwjaarsborrel, afronden van een klus etc.

Afgezien van dat ik zelf geen wijn drink en mijn partner ook niet (geen liefhebbers), vind ik het ook niet echt een verantwoord cadeau eigenlijk. Het is niet zo dat ik nooit alcohol drink, maar ik ben wel van mening dat de alcoholconsumptie in het algemeen best aan banden gelegd mag worden. 

 Hoe kan ik een volgende keer zo'n geschenk vriendelijk weigeren, of kun je ergens eerder al aangeven dat je geen geschenk hoeft (of tenminste geen fles drank?)


Ik snap wat je bedoelt, wij drinken wel wijn, dus dan is het juist een leuk cadeau. Vroeger thuis, kregen mijn ouders al relatiegeschenken in de vorm van flessen wijn, die ze niet lustten en gaven dat weer door aan anderen die het wel dronken.
Ik denk wel dat je het kunt weigeren door aan te geven, nee dank je, wij drinken dat toch niet, misschien dat bedrijven op een gegeven moment dan toch alternatieven gaan verzinnen.
Zou je zelf al een idee hebben wat ze dan wel moeten geven? (ik zou het zo snel niet weten namelijk)
Beetje OT, mijn vriend krijgt soms voor verjaardagen of gedane klussen een pakket met speciaalbier (wat hij niet lust) en hij weet ook niet goed hoe daar op te reageren. Hij geeft wel een beetje omslachtig aan van 'goh, bedankt, dat drink ik eigenlijk niet, maar bedankt hoor'... maar ja, dan valt het kwartje ook niet en blijft hij maar speciaalbier krijgen (hij drinkt wel gewoon bier) En je gaat van een vriend niet een doos gegeven bier weigeren 🥴  (wat ik bij een bedrijf wel eerder zou durven)

Ik zou het eerder aan iemand geven die wel graag wijn drinkt. 
Ik kreeg in de zomer van 2021 een barbecuepakket van mijn werk met allemaal gerei dat je kunt gebruiken om te barbecuen. Zo'n thermometer die je in vlees kan steken, tangen om het om te draaien etc. Wij hebben geen barbecue en ik wil er ook geen. Ik ga liever ergens anders barbecuen zodat ik het stomme ding niet schoon hoef te maken (ja, ik ben lui, maar ik ben er wel eerlijk over). Ik heb die spullen aan mijn zus gegeven. 

Ik denk dat we allemaal wel eens iets krijgen wat niet zo'n schot in de roos is. Ik zeg eigenlijk nooit dat ik liever iets anders heb, het is immers een gift. Zeker niet in een setting (kerstpakket, relatiegeschenk) waarvan het logisch is dat het niet voor elke ontvanger speciaal wordt uitgezocht. Dat zijn gewoon algemene makkelijke cadeaus, want de meeste mensen kunnen een fles wijn wel waarderen. Een verjaardagskado... waarbij de gever je beter kent en speciaal voor jou iets uitzoekt zou ik nog wel kunnen zeggen dat ik het eigenlijk niet mooi vind ofzo... maar doe ik alleen als iemand zelf aangeeft dat het geruild kan worden.
Je kunt het anders altijd weggeven aan iemand die er wel iets aan heeft?

Ik weet ook niet of het terecht is dat (overmatig) alcoholgebruik de insteek moet zijn. Dan kun je ook wel iets zeggen over een doosje bonbons. Of een geurkaars. Ook een bos bloemen is dan discutabel, of een papieren tijdschrift. Ik kreeg laatst van die kaarsen op batterijen van iemand die op visite kwam en met iets binnen wilde komen, zou ik zelf ook niet kopen. Maar ik zeg dan niet: neem maar weer mee.

MRI

MRI

24-01-2023 om 11:20

Tja ik heb diabetes en eet zo koolhydraatarm mogelijk (dus ook geen alcohol) en ik krijg ook vaak doosjes bonbons. Die suikerbommen zijn ook niet gezond, dus waar leg je de grens

Ik vind het zelf vreselijk om bloemen te krijgen. Los van dat zo'n bos een footprint heeft van heb ik jou daar, heb ik ook gewoon een hekel aan bloemen. Je zet zo'n bos neer en vanaf dat moment wordt 'ie alleen maar lelijker. En wat is dan het punt dat je 'm wegdoet? 
Maar ja, hoe zeg je zoiets tegen een vriendelijke gever?

Jippox schreef op 24-01-2023 om 11:30:

Ik vind het zelf vreselijk om bloemen te krijgen. Los van dat zo'n bos een footprint heeft van heb ik jou daar, heb ik ook gewoon een hekel aan bloemen. Je zet zo'n bos neer en vanaf dat moment wordt 'ie alleen maar lelijker. En wat is dan het punt dat je 'm wegdoet?
Maar ja, hoe zeg je zoiets tegen een vriendelijke gever?

Ik heb ook niks met bloemen, doe maar een doos chocola of zo.

Maar ik zeg wel netjes dankjewel en zet het neer want van weggooien wordt die footprint niet kleiner.

Jippox schreef op 24-01-2023 om 11:30:

Ik vind het zelf vreselijk om bloemen te krijgen. Los van dat zo'n bos een footprint heeft van heb ik jou daar, heb ik ook gewoon een hekel aan bloemen. Je zet zo'n bos neer en vanaf dat moment wordt 'ie alleen maar lelijker. En wat is dan het punt dat je 'm wegdoet?
Maar ja, hoe zeg je zoiets tegen een vriendelijke gever?

Herkenbaar, ik krijg liever een fles wijn dan bloemen! Ik geef deze dan ook meestal aan mijn moeder of ze belanden, ingepakt en al, in een kop water op het aanrecht om vervolgens in de kliko te belanden na 3 dagen. 

Gelukkig weten de meesten wel dat ze mij niet blij maken met een bos bloemen, zelfs bij einde opdracht als ZZP’er kreeg ik meestal een fles wijn, kwestie van goed voorbereiden 

Jeetje, een "verantwoord cadeau". Dan valt er een hoop af inderdaad.
Ik zou mijn principes niet zo voorop stellen bij dit soort dingen geloof ik. Zie het als een aardig gebaar, waarmee mensen hun waardering willen uitspreken. En als je niets met het cadeau wil of kunt, dan geef je het gewoon door.

Relatiegeschenken zijn bij ons de drop-/snoeppotten. Iedereen draagt zijn steentje bij en niet enkel de mens die je bij de vergaderingen ziet. Een hoop werk is dat maar het wordt wel gewaardeerd (foto’s van lege potten).
Als er een afscheid of ander feestje is, dan halen we bij de delicatessenwinkel een pakket met kaas/noot/worst/knabbel met de verwachting dat er waarschijnlijk wel genoeg drank gedoneerd wordt.

Toen mijn zoon vorig jaar auto kocht, en hij hem op ging halen bij de garage, kreeg hij van de garage een fles wijn cadeau. Dat vond ik wel zeer apart (alcohol en verkeer gaan niet samen). Maar, alhoewel ik geen wijn drink, vind ik het niet zo’n ramp als ik als relatiegeschenk of zo een fles wijn krijg. Er is altijd wel iemand aan wie je hem kunt geven.

Mamajome schreef op 24-01-2023 om 12:37:

Toen mijn zoon vorig jaar auto kocht, en hij hem op ging halen bij de garage, kreeg hij van de garage een fles wijn cadeau. Dat vond ik wel zeer apart (alcohol en verkeer gaan niet samen). Maar, alhoewel ik geen wijn drink, vind ik het niet zo’n ramp als ik als relatiegeschenk of zo een fles wijn krijg. Er is altijd wel iemand aan wie je hem kunt geven.

Dat hadden wij dus ook! We hebben maar vriendelijk bedankt voor de wijn en de fles niet meegenomen. Wij drinken allebei geen wijn.

Je kunt van wijn ook azijn maken. Hoe beter de wijn, des te lekkerder de wijnazijn!

Ik krijg geregeld zoetigheid van mijn werkgever, zeker in corona-tijd. 
Maar ik eet geen suiker. Jammer dan, komt altijd goed terecht. 
Als mijn buren bloemen krijgen, krijg ik ze ivm een allergie daar. 
Prima als je zelf verantwoord leeft en geen alcohol drinkt, maar houd dat bij jezelf. 

Maar je hoeft wijn (rood) toch niet te drinken? Je kunt er bijvoorbeeld ook prima stoofpeertjes mee maken of het inderdaad aan iemand anders weggeven.

Ik zou een relatiegeschenk (zakelijk) nooit weigeren eerlijk gezegd. Komt imo vrij onprofessioneel over. 

Als het om jouw feestje gaat, kun je op de uitnodiging melden 'liever geen wijn/alcohol' of een humoristischere variant. 
Een cadeau niet aannemen, dat wordt nogal onaardig gevonden. Neem het aan en geef het aan iemand die het wel kan waarderen. Wijn is een handig doorgeefcadeau (ssst!). Al kan het zijn dat je dit hypocriet vindt? 
Beatrijs zegt altijd dat je met een ontvangen cadeau geheel vrij bent te doen wat je wilt. Dus... 

Verspreid ruim om je heen dat je persoonlijk alcohol geen fijn cadeau vindt, dat kan ook helpen. Een vegetarier geef je ook geen pakket met worstselectie. 

(Zelf geef ik niets om wijn, maar verscheidene familieleden wel.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.