Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tsja

Moeilijk hè, om de (negatieve) gevolgen van je eigen keuzes in het verleden te aanvaarden.... Het klopt inderdaad wel dat de modale mens er relatief meer op achteruit gaat dan de minima. Toch vind ik dat je je zegeningen moet tellen, je hebt er wel van geprofiteerd in de goede tijd. Het is maar goed dat de minima enigszins stabiel blijven, die zouden er namelijk wél minder boterhammen door moeten eten.

Gr. Poezie.

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2012 om 15:40

Heu, poezie

Poezie:
"Moeilijk hè, om de (negatieve) gevolgen van je eigen keuzes in het verleden te aanvaarden...."
Op wie/waarop reageer je nu? En welke keuzes bedoel je? Die van mensen die op het minimum zitten?

Meer algemene, ik vind dit soort redeneringen snel verzanden in blaming the victim.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 15:42

Welke keuzes

heb je het over Poezie? Welke keuzes heb ik in het verleden gemaakt waardoor ik dus nu op de blaren moet zitten volgens jou?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2012 om 15:51

Zwaar

Ik kan enigszins beoordelen hoe het is in zowel de bijstand als met modaal/anderhalf modaal (bij ons meer 1 1/3 modaal). Ik kan beamen dat bij ons huidige inkomen de zorgen beslist niet voorbij zijn, maar ook dat het nog steeds beter is dan de bijstand met óns inkomen en dat is dus niet modaal, maar meer. Daaronder wordt het beslist lastiger en je moet dan ook niet schromen om bij de overheid je hand op te houden in de vorm van toeslagen en studiefinanciering voor de kinderen. Die toeslagen zijn voor dat doel bedacht tenslotte.
Ik denk dat de kneep er voor een deel ook in zit waar je je prioriteiten legt. Als je je arm voelt doordat je niet zomaar een restaurantje of terrasje kunt pakken, raak je daarop gefixeerd. Potverdorie.. ik kan ook niks. Je kunt het ook omdraaien. Goh, we houden zowaar een beetje over voor een etentje. Leuk dat dat kan!
Ik voel ieder jaar een beetje ontevredenheid bij het verschijnen van de theatergids van het komende seizoen. Ik zou best weer iets vaker naar De Vest willen (zo heet het theater hier ter plaatse), maar omdat je de bestelling in een keer moet betalen ligt dat jaar in jaar uit boven ons budget. En waar ik heen wil is meestal uitverkocht, dus een last minute zit er meestal niet in. Ik heb het bedrag wat een voorstelling kost er daarnaast ook niet voor over. 30/40 euro om naar een bekende neus te mogen kijken... Ja, toen wij jonger waren en alleen aan onszelf hoefden te denken deed ik dat. Ik vind het dus niet leuk dat we zelden tot nooit naar het theater gaan, maar we kunnen nu niet meer in dezelfde mate aan onszelf denken als vroeger, we hebben meer mondjes en bekjes te vullen dan toen. Dan kies ik liever voor iets waar het hele gezin iets aan heeft en bedenk dat die mondjes en bekjes via natuurlijk verloop het huis weer uit zullen gaan. Prioriteiten dus, realistisch blijven en daarachter staan. Daarnaast kijken naar wat je wél hebt en daar je voordeel uit denken. Wij hebben geen auto. Wij ontberen de lusten, maar ook de lasten. Als ik mij eens sneu voel als een auto toch wel handig was geweest bedenk ik mij ogenblikkelijk dat ik ook geen benzine en belasting hoef te betalen. Dan is de sneue bui zo weer over. Ons gevoel van realiteit heeft ons er ook toe gebracht om geen eigen huis te willen kopen. Daar ben ik tot nu toe alleen maar blij om. Blij is te zacht uitgedrukt eigenlijk. Komt er een vette vis van de Staatsloterij bij ons binnenzwemmen, dan wordt de situatie anders en dan zou ik een koophuis overwegen.
Tinus noemt de alimentatie. Kinderalimentatie is uiteraard zeer wenselijk, maar ik blijf erbij dat partneralimentatie afgeschaft moet worden. Ik vind het belachelijk dat de betalende partij in de problemen kan raken voor het gerief van de ontvanger.

kroontjespen

kroontjespen

27-05-2012 om 16:40

Inderdaad

Kaaskopje: 'Ik denk dat de kneep er voor een deel ook in zit waar je je prioriteiten legt. Als je je arm voelt doordat je niet zomaar een restaurantje of terrasje kunt pakken, raak je daarop gefixeerd. Potverdorie.. ik kan ook niks. Je kunt het ook omdraaien. Goh, we houden zowaar een beetje over voor een etentje. Leuk dat dat kan.'

Nou - je hebt helemaal gelijk. Het wordt als vanzelfsprekend beschouwd dat je geld hebt om naar het theater te gaan, regelmatig uit eten, een terrasje, weekends weg, eten halen-laten bezorgen. Dat geld ´voor het leuk´ blijft vaak niet over en je moet de mensen niet de kost geven die het tóch deden-doen, al was het er eigenlijk niet. Het is niet zo makkelijk, de knop omdraaien als je deze blik op het leven gewend bent. Het scheelt ook hoe je familie en vrienden en buren het allemaal gewend zijn, in hoeverre je je een uitzondering voelt. Gisteren had ik een aantal VUT/ters op bezoek. Die hebben het royaal. Voor ons zit dat er later niet in. Niks aan te doen. de tering naar de nering zetten is een oud gezegde.
Oh ja, en al die uitbouwen, dure tuinaanleg, van de 'overwaarde'. Sja.

We moeten stevig investeren in een gezonde financiele opvoeding van de kinderen die nu opgroeiden. Eerst sparen,dan kopen, eerst de dingen die nodig zijn, wat er over blijft / als er wat over blijft - is voor de fun. waardeer de fun die je jezelf kunt veroorloven, ook al is het bescheiden.

Ik heb mensen in mijn omgeving die zoetjesaan kapot gaan aan de PL die hen zoveel leuks heeft gegeven. de nasmaak is bitter.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 16:52

Nou

dat zijn niet eens de dingen waar ik gefrustreerd van raak. Ik raak gefrustreerd dat ik de "gewone" dingen al amper nog kan bekostigen. Dat ik zelf nog 2 maanden langer doorloop op kapotte schoenen, omdat de kinderen eerst gaan. Dat ik voor mezelf nog nauwelijks kleding kan kopen, omdat de kinderen eerst gaan. DAT soort dingen. Uit eten, theater, dat boeit me eigenlijk niet eens.

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2012 om 17:06

Madelon

Ik denk dat ik het wel snap. Wij leiden een goed leven en doen waar we zin in hebben. Aankomend jaar gaan we er op achteruit, ons tweede kind gaat ook studeren (en dat kost geld) en het lenteakkoord gaat ons geld kosten. Zoals ik het nu kan berekenen, gaan we vanaf 2013 zeker 500 eu per maand inleveren.
En natuurlijk gaan we dat merken, hoewel het procentueel gezien lager is dan voor iemand met een lager salaris.

We gaan gewoon effe een paar jaar tandhakken, dan zal er toch wel ergens een keer een kind klaar zijn met studeren ofzo

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2012 om 17:16

Leuk programma

Gisteren zapte ik langs een wederom kwaliteitsprogramma van de RTL-groep: you're cut off. Amerikaans, uiteraard, zou ik bijna zeggen.
Een groep van 8 meiden (ik schat zo tussen de 19-25) wordt door hun ouders afgesneden van hun centen. Hun centen dus he, van die ouders. Ze moeten wijze levenslessen enzovoort gaan leren in een huis, ingericht door Ikea. Zelf eten maken en schoonmaken en, ocherm, in stapelbedden. De filmpjes van de deelnemende dames in hun thuissituatie deden mij schrikken, walgen en ergens ook boos maken. Deze meisjes werden allemaal gefilmd met daddy, een goedzak die alleen de creditcard maar kon trekken en er suf glimlachend naast zat. Meisjes pruilden en giechelden, ik ben jouw prinsesje he, ik krijg allllllllles he pappie.......
Gatver. Dat je je dochter zó wilt opvoeden, tot een soort popje wat niet meer is/kan/wil dan een verwenobject zijn. De bedragen die genoemd werden waren absurd: 16 creditcards, allemaal goed voor 5 ton ofzo, en dan had ze een leuke dag als ze gebeld werd dat-ie op z'n maximum zat.
Al die jonge levens, allemaal jonge meiden, allemaal verpest door ja, door wat eigenlijk? Door het idee dat geld (en schoonheid, niet te vergeten) maakte wie ze waren. Met geld en beauty ben je geliefd en belangrijk. Triest, eigenlijk wel.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2012 om 17:53

Truus modaal

Ik heb ook het laagste aantal kledingstukken van dit huis, maar is het dan echt zo erg bij jullie gesteld dat schoenen van bijvoorbeeld 19 euro er nooit af kunnen?

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 18:01

Dan ga je er dus

vanuit dat ik op schoenen van 19 euro kan lopen. Helaas, dat kan niet. Ik heb stevige schoenen nodig en schoenen waarbij de zool er uit kan, zodat mijn orthopedische zool er in kan. Dat gaat niet bij schoenen van 19 euro.

Wat is dat dan met die modalen

dat ze zo vastklampen aan dat recht op luxe ?

Hier in de straat, meeste mensen rond de 2 a 3x modaal schat ik zo in, zijn heel open dat zij niet weg kunnen met de meivakantie. Hier ook mensen die een keer de zomervakantie overslaan omdat er een zolder verbouwt moet worden of een andere auto.

Ik snap niet dat iemand zijn neus op kan trekken voor euroshopper of Aldi. Ik heb laatst 2 hele leuke kinderbroeken bij de zeeman gekocht, liep mijn buurmeisje er ook opeens in.

dus, ik verbaas mij daar wat over. Is dat gevoel van onrecht dan vooral bij mensen die onder die 2 modaal verdienen ?

Klagen mag maar dan ook actie aub

ok een nuancering, al blijf ik klagende mensen prettig vinden.

Als er iets te verbeteren valt aan je financiele situatie doe dat dan, kijk eens goed hoe je leeft, waar gaat het geld aan op, welk gedrag moet je aanpassen. Dat kan namelijk echt. Ik was een halve shopaholic, ik heb jaren constant rood gestaan. Een aantal jaar geleden heb ik besloten een frek te worden (niet letterlijk) en dat is gelukt.

Ik vind dat prettig. Dat een vriend mij dan nu een calvinist vindt maakt mij geen donder uit, zij staan nog steeds rood en vullen het ene gat met de andere lening. Dat zijn vrouw dan laatst hier half in tranen stond omdat ze de hypotheek die maand niet konden betalen is hij blijkbaar al weer vergeten.

Overigens zij verdienen denk ik het zelfde als wij, wij wonen groter en spenderen minder. Ik vind het dan wel eens ongemakkelijk als zij hier staat te klagen over hun financiele situatie en dat wij het zoveel beter hebben met dit huis en onze tuin.

Ik denk dan, mens ! Word ook een frek. Je kinderen worden echt niet ongelukkig als die nieuwe fiets van marktplaats komt ! En jij zelf wordt ook niet ongelukkig als je een paar dagen in de week geen dure biefstukken/ander duur spul eet.

"ja maar daar genieten wij van".

Nou lekker genieten met een bank hijgend in je nek. Ze zijn nu op vakantie, all in want zo goedkoop. Ik denk dan "ga een jaar niet, dan is het helemaal goedkoop, namelijk kost het je helemaal niets".

Wij hebben onze chronische roodstand al weer een heleboel jaar geleden weg gewerkt door met een kam door alle uitgaven te gaan en door 2 jaar zeer sober op vakantie te gaan, daarnaast heb ik toen alles (alles) wat we in huis hadden en niet gebruikte/niet meer nodig hadden verkocht.

dus ja, je mag van mij klagen, maar doe dan ook iets met de mogelijkheden die er zijn om het anders te doen, zeker als je zo'n inkomen hebt als wij moet je ruim rond kunnen komen.

Oh en toevoeging

de vriendschap begint nu dus minder warm en hecht te worden. Ik moet mij er niet mee bemoeien en hun alleen maar laten klagen en met oh's en ah's reageren als ze weer iets (in mijn ogen totaal overbodig of overdreven) hebben aageschaft.

Ik denk dat achtergrond ook wel mee speelt. Wij hadden het thuis wel ruim maar dat kwam vooral omdat mijn moeder uiterst zuinig was. Idem het nest waar mijn man uit komt. Zij hebben beide een veel ruimere achtergrond wat ze niet kunnen overtreffen zelf. Ik denk dat dat bij hun wringt (theorietje..).

iig lastig, want goede vrienden zijn veel waard. Misschien moet ik het gewoon dan maar doen, geklaag aanhoren en wel blijven complimenteren bij hun aankopen.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 19:13

Ik weet niet waar ik nog kan bezuinigen

dat is het probleem.

Wil je hulp?

- koop (kinder)kleding op marktplaats, wat weer verkocht kan worden met een goede foto en reeele vraagprijs er weer op zetten. Koop bij zeeman (haalde ik vroeger mijn neus voor op, nu koop ik er kinderondergoed en ander kinderspul ipv dure petit bateau). Alles wat je in huis hebt en niet gebruikt, alles, zet het op marktplaats.

- koop geen dure toetjes meer, koop een pak vla van het goedkoopste merk. Idem de andere boodschappen. (Ik snap het nut van duur wc papier, shampoo, zeep, wasmiddel).

- als je geen digitale tv hebt (hebben wij niet) dan snap je de mensen die het wel hebben niet.

- als je nauwelijks belt met je huistelefoon of mobieltje, schaf dat ding dan af.

- Ga NOOIT de hema/tuincentrum/blokker/etc in.

- Koop nooit bloemen, als je een leuke bloemig ding wil koop je een orchidee die dingen staan een paar maand bij mij.

- schaf kadootjes in bulk in als het uitverkoop is, ik koop bijvoorbeeld 4 setjes playdooh en barbies als ik ze voor erg weinig zie liggen (albert heijn en intertoys).

- koop geen kranten, tijdschriften, boeken, cd's, dvd's.

- doe het zelf, leer het als je het nog niet kan. Ik kan inmiddels terrassen leggen, een afdakje superstrak maken daar draai ik mijn hand niet meer voor om.

- Als je dan al iets koopt, koop dan kwaliteit, zit het goed in elkaar, waar is het van gemaakt.

Vergroot je inkomen, verlaag je grootste uitgaven.

Check je hypotheek, kan het voordeliger door over te sluiten ? Heb je die verzekeringen allemaal nodig ? Kan je een half uur fietsen ipv een kwartier met de auto ?

Neem geen nieuwe huisdieren en vooral geniet van wat je wel hebt, geniet !

Oh en die vakantie

hoeveel geef je nu eigenlijk uit ? Alles bij elkaar ?

Overweeg een keer een jaar niet te gaan, zoek een andere optie, dichtbij, huisje van kennissen/vrienden/familie.

Ik woon bijvoorbeeld in Haarlem, wij zijn 3 weken weg. Ik zou een bekend net gezin die van dieren houden zo in mijn huis laten voor die 3 weken. Lekker naar het strand met de fiets, dagje amsterdam etc.

kamille

kamille

27-05-2012 om 19:46

Manda, precies!

Zo waren de adviezen ook die wij gaven aan mensen die aan het eind van hun geld nog een heel stuk maand over hadden. Een deel van die mensen vond dat geweldig en wisten het tipslijstje later zelfs nog uit te breiden. Een ander deel van die mensen bleven klagen, wezen alles systematisch af, want ze vonden dat ze recht hadden op merkkleding, tijdschriften, leuke spullen voor huis en tuin, want de buren, hun vrienden, dat ene mens met d'r uitkering, die deden het ook. In het begin zei ik dat ze niet konden zien hoe rood hun rekening was en dat die mensen misschien ook eens bij mij op de stoep zouden staan omdat ze het niet meer wisten, of dat die leuke merkkleding misschien tweedehands waren, maar dan werden ze alleen maar bozer. Of ik soms dacht dat ze zichzelf tekort zouden gaan doen, ze werkten er hard voor, ze hadden er recht op, en dan gingen ze echt niet in afdragertjes lopen!

Hopeloos!

Mensen die meteen wijzen naar bijstandgerechtigden die het zo makkelijk zouden hebben, en dat de grootste klappen precies in hun portemonnee terecht komen, die zouden hun oogklepjes eens af moeten doen en een maandje mee moeten draaien bij de voedselbank of een vorm van schuldhulpverlening en budgettering-begeleiding. Kijk en huiver, zou ik zeggen.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 19:47

Tja

- koop (kinder)kleding op marktplaats, wat weer verkocht kan worden met een goede foto en reeele vraagprijs er weer op zetten. Koop bij zeeman (haalde ik vroeger mijn neus voor op, nu koop ik er kinderondergoed en ander kinderspul ipv dure petit bateau). Alles wat je in huis hebt en niet gebruikt, alles, zet het op marktplaats.

Doe ik waar mogelijk, verkopen levert geen fluit op, alleen kost het ontzettend veel tijd.

- koop geen dure toetjes meer, koop een pak vla van het goedkoopste merk. Idem de andere boodschappen. (Ik snap het nut van duur wc papier, shampoo, zeep, wasmiddel).

Doe ik allemaal al, alleen wasmiddel kan niet goedkoper, ik moet Neutral, anders krabben de kinderen zich helemaal leip

- als je nauwelijks belt met je huistelefoon of mobieltje, schaf dat ding dan af.

Heb ik al gedaan, mobiel is het enige dat ik nog heb, goedkoop abo.

- Ga NOOIT de hema/tuincentrum/blokker/etc in.

Doe ik zelden

- Koop nooit bloemen, als je een leuke bloemig ding wil koop je een orchidee die dingen staan een paar maand bij mij.

Doe ik nooit

- schaf kadootjes in bulk in als het uitverkoop is, ik koop bijvoorbeeld 4 setjes playdooh en barbies als ik ze voor erg weinig zie liggen (albert heijn en intertoys).

Doe ik al

- koop geen kranten, tijdschriften, boeken, cd\'s, dvd\'s.

Heb ik niet, doe ik niet, koop ik niet

- Vergroot je inkomen, verlaag je grootste uitgaven.
Kan niet, als ik meer ga werken komt er ook meer kinderopvang, dus per saldo levert het me niks op

- Check je hypotheek, kan het voordeliger door over te sluiten ?

Misschien

- Heb je die verzekeringen allemaal nodig ?

allemaal al gecheckt

- Kan je een half uur fietsen ipv een kwartier met de auto ?

Niet naar het werk

Neem geen nieuwe huisdieren en vooral geniet van wat je wel hebt, geniet !

doen we niet, nieuwe huisdieren.

kamille

kamille

27-05-2012 om 19:48

Truus

Koop je schoenen een maat groter. Van Haren heeft zelfs goedkope extra grote maten.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 19:49

Zucht

en als je al die dingen dan al gedaan hebt, zoals wij, de kam er door, alles al supergoedkoop, 2e hands enz. Mag je dan eindelijk klagen? Of eigenlijk nog steeds niet?

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 19:51

Kamille?

Wat is dat voor raar advies? "Koop je schoenen een maat groter. Van Haren heeft zelfs goedkope extra grote maten."
die snap ik niet, wat heeft dat met mijn speciale zolen te maken? En blijft over, stevigheid. En de podo vind eigenlijk nog dat mijn schoenen, die ik nu koop, niet goed genoeg zijn, maar meer kan ik echt niet uitgeven (Scapino). En ik weet dat daar de binnenzolen uitkunnen.

Fiorucci

Fiorucci

27-05-2012 om 19:53

Truus modaal

Toch eens een jaar je vakantie schrappen, vrees ik.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 20:01

Oh ja

vakantie. Dat zal zoden aan de dijk zetten. nog geen 800 euro ben ik daaraan kwijt. Ook dat doen we al zo goedkoop mogelijk. Jaja, goedkoper kan altijd, maar met een eigen kampeermiddel is het duurder om niet te gaan (want de kosten aan de stalling enzo heb ik toch) dan om wel te gaan.

kamille

kamille

27-05-2012 om 20:06

Nou nou, truus!

Het feit dat jij dit een raar advies vindt zegt al heel veel over jouw bereidwilligheid om te kijken naar mogelijkheden in plaats van moeilijkheden.
Je klaagt over het feit dat je geen stevige schoenen kan kopen waar je orthopedische zool in kan. Ik geef je een heel serieuze tip vanuit mijn eigen ervaring met schoenen en orthopedische zolen, en mevrouw is vervolgens op haar teentjes getrapt?
Truus, zoek het maar uit verder, jij ben echt niet zo gemotiveerd als je je voor doet, jij wil alleen maar klagen en jammeren en medelijden voor je betreurenswaardige bestaantje.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2012 om 20:15

Toch even opnemen

Voor wie Truus vervelend vindt, moet zich ook bedenken dat het proces van acceptatie soms even tijd nodig heeft.

Vic

Vic

27-05-2012 om 20:17

Kamille

Ik vroeg me al af waarom ik jouw stukjes zo irritant vond. Nu ben ik er nog niet helemaal uit, maar je laatste stukje maakt het wel duidelijker. Jij bent gewoon overtuigd van je eigen gelijk en superioriteit. Heel naar trekje is dat. Ik vraag me af of die mensen die volgens jou meenden recht te hebben op luxe goederen, dat daadwerkelijk gezegd hebben, of dat jij dat gewoon maar hebt geconcludeerd op basis van je eigen overtuigingen.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 20:18

Beste kamille

wat heb ik nou aan schoenen die een maat te groot zijn dan? Ik snap het werkelijk niet. En nogmaals, de podo vind de schoenen die ik nu koop eigenlijk al op het randje!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2012 om 20:20

Manda

Deze begrijp ik even niet: - als je geen digitale tv hebt (hebben wij niet) dan snap je de mensen die het wel hebben niet.
Wat is er zo onbegrijpelijk aan het hebben van digitale televisie?

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 20:21

Laat ik het zo zeggen

Ik koop nu al de goedkoopst mogelijke schoenen, waar de binnenzool dus uitkan, bij de goedkoopst mogelijke winkel (Scapino, bij andere winkels ben ik nog geen schoenen tegengekomen waar het bij mogelijk is de zolen te verwijderen). Ik dacht ook dat ik al meerdere malen heb aangegeven op diverse dingen bezuinigt te hebben. Nog verder is dus haast niet mogelijk.

kamille

kamille

27-05-2012 om 20:23

Vic

Volgens mij staat hierboven een stukje van iemand die duidelijk zegt dat ze recht erop heeft. Ik vond dat zo herkenbaar!
Voor de duidelijkheid: er waren meer soorten reacties van de mensen die ik tijdens dit werk tegenkwam, zowel positief als negatief. Ik kan er een boek over schrijven en misschien doe ik dat nog wel eens. Maar dan wel met het accent op het positieve! Want dat kwam ik gelukkig ook vaak tegen en vond ik bijzonder inspirerend.

En ja, dat mag je irritant vinden. Over het algemeen ben ik een heel vriendelijk mens, maar als ik met negativiteit geconfronteerd word gaan mijn tenen krom staan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.