Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Opvang en baan allebei 7 uur


Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 13:16 Topicstarter

Poezekat schreef op 10-09-2022 om 13:06:

Als ik het goed begrijp, zou je ongeveer een kwartier te laat op je werk komen als je je kind om 7 uur bij de opvang afzet. Ik zou het zo snel mogelijk aankaarten bij je werkgever en hopen dat deze er niet moeilijk over doet. Het is namelijk wel van belang of andere collega's je werk er gedurende dat kwartier bij kunnen/willen nemen.

Zelf heb ik meerdere keren mijn werktijden aangepast toen onze zoon nog klein was maar dit gaf ik wel van tevoren aan zodat mijn manager ervan op de hoogte was.

  ik zou dan echt maar 5 a 10 minuten over 7 op het werk zijn. Want kwart voor 7 is er als goed is al een medewerker van de opvang. Had het ook beter van te voren kunnen aangeven dat klopt. 

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 13:22

Samantha1807 schreef op 10-09-2022 om 12:41:

[..]

sinds 3 maanden is het veranderd ,deze week contract getekend en volgende week al beginnen . Het is dus ook hee kort om wat te regelen.
het is een baan in de zorg en dat is allemaal niet zo makkelijk als bijvoorbeeld een baan waar mensen genoeg zijn

In dit geval had je het dus wel al direct bij je gesprek kunnen aangeven. De tijden waren dus al veranderd hoordat je aan een nieuwe baan begon. Het doet er dan niet toe hoe snel kets gaat. Je bespreekt bij je sollicitatie dus al dat je je kind pas om 7u bij de opvang kunt brengen. Niet nu pas, daar kunnen de meeste werkgevers niet mee lachen kan ik je verzekeren.

Samantha1807 schreef op 10-09-2022 om 13:16:

[..]

ik zou dan echt maar 5 a 10 minuten over 7 op het werk zijn. Want kwart voor 7 is er als goed is al een medewerker van de opvang. Had het ook beter van te voren kunnen aangeven dat klopt.

Eerst maandag dan maar even afwachten. Bel ze op en leg uit dat het om maximaal 5 tot 10 minuten gaat, die je uiteraard op het einde van de dag dan weer inhaalt, hopelijk kan dit, en anders even verder denken. Misschien ook even aan de opvang vragen om mee te denken, wie weet zijn ze bereid om nog ietsjes eerder te starten (als er al iemand écht altijd is om kwart voor 7, dan is het probleem eigenlijk al opgelost toch?) 

Als ze boos reageren zou ik misschien naar mijn werk toe een klein beetje jokken door te zeggen dat de opvang altijd al op een vroeger tijdstip open was (toen je er nog geen gebruik van hoefde te maken) en dat dat onlangs gewijzigd is, waar je niet van op de hoogte was, anders had je dat wel direct besproken uiteraard 🙈.  

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 13:38 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 13:22:

[..]

In dit geval had je het dus wel al direct bij je gesprek kunnen aangeven. De tijden waren dus al veranderd hoordat je aan een nieuwe baan begon. Het doet er dan niet toe hoe snel kets gaat. Je bespreekt bij je sollicitatie dus al dat je je kind pas om 7u bij de opvang kunt brengen. Niet nu pas, daar kunnen de meeste werkgevers niet mee lachen kan ik je verzekeren.

Dat had zeker gekund is vanaf beide kanten niet te sprake gekomen op dat moment. 

Ik snap ook dat ze er niet op staan te wachten dat ik er nu pas mee kom , maar zoals ik al had gezegd is mijn schoonmoeder ziek geworden en die zou het anders anders doen onze zoon weg brengen maar de opvang maar dit valt helaas af. Precies de week dat ik mijn contract heb ondertekend dag er na kwam mijn schoonmoeder dat ze ziek is dat maakt het allemaal zo lastig anders was het geen probeer geweest 7 uur beginnen. Met de sollicitatie/ ondertekenen was dit nog niet ter sprake

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 13:41 Topicstarter

1968 schreef op 10-09-2022 om 13:22:

[..]

Eerst maandag dan maar even afwachten. Bel ze op en leg uit dat het om maximaal 5 tot 10 minuten gaat, die je uiteraard op het einde van de dag dan weer inhaalt, hopelijk kan dit, en anders even verder denken. Misschien ook even aan de opvang vragen om mee te denken, wie weet zijn ze bereid om nog ietsjes eerder te starten (als er al iemand écht altijd is om kwart voor 7, dan is het probleem eigenlijk al opgelost toch?)

Als ze boos reageren zou ik misschien naar mijn werk toe een klein beetje jokken door te zeggen dat de opvang altijd al op een vroeger tijdstip open was (toen je er nog geen gebruik van hoefde te maken) en dat dat onlangs gewijzigd is, waar je niet van op de hoogte was, anders had je dat wel direct besproken uiteraard 🙈.

Ik bel maandag ochtend zo snel mogelijk heen om het even goed uit te leggen en de situatie uitleggen misschien helpt dat wat mee, zou ook best wel die tijd dat ik later ben na die tijd willen blijven dat is echt geen probleem voor mij. Ik ga de opvang in iedergeval maandag ook even vragen of er iemand echt om 6.45 al is want dat maakt het voor mij makkelijker ga ik 6.40 weg van huis en daarna zoontje snel afzetten en door.  Vind toch wel spannend om dat zulke dingen te zeggen tegen mijn werkgever hoor hihi dat jokken dan he 🙊

Samantha1807 schreef op 10-09-2022 om 13:41:

[..]

Ik bel maandag ochtend zo snel mogelijk heen om het even goed uit te leggen en de situatie uitleggen misschien helpt dat wat mee, zou ook best wel die tijd dat ik later ben na die tijd willen blijven dat is echt geen probleem voor mij. Ik ga de opvang in iedergeval maandag ook even vragen of er iemand echt om 6.45 al is want dat maakt het voor mij makkelijker ga ik 6.40 weg van huis en daarna zoontje snel afzetten en door. Vind toch wel spannend om dat zulke dingen te zeggen tegen mijn werkgever hoor hihi dat jokken dan he 🙊

Dat jokken is toch niet nodig? Als je schoonmoeder niet ziek was geworden, dan had je dit probleem niet gehad en dat was niet aan de orde tijdens je gesprek. Al is het sowieso altijd wel zo verstandig om een plan B achter de hand te hebben wat betreft de opvang. 

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 13:22:

[..]

In dit geval had je het dus wel al direct bij je gesprek kunnen aangeven. De tijden waren dus al veranderd hoordat je aan een nieuwe baan begon. Het doet er dan niet toe hoe snel kets gaat. Je bespreekt bij je sollicitatie dus al dat je je kind pas om 7u bij de opvang kunt brengen. Niet nu pas, daar kunnen de meeste werkgevers niet mee lachen kan ik je verzekeren.

Als een werkgever dat zo belangrijk vindt en zij/hij daar beslist niet om lachen kan, zou hij/zij dat ook ter sprake kunnen brengen. Als de begintijd niet ter sprake komt bij een sollicitatie omdat vlug-vlug een werknemer binnengehaald moet worden, last je als werkgever een behoorlijke steek vallen en ben je dan daarin later niet flexibel, dan heb je kans dat de werknemer zegt, "Gaat niet, voor u zat andere werkgevers".

Jouw bericht naar de werkgever is dus: ik had een kdv waar ik om half zeven terecht kon en een schoonmoeder als achtervang. Het was dus goed geregeld. Maar: het kdv heeft de openingstijden aangepast en mijn schoonmoeder is ziek. Kunnen wij samen afspraken maken die passen bij deze veranderde omstandigheden?

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 16:24

Auwereel schreef op 10-09-2022 om 15:11:

[..]

Als een werkgever dat zo belangrijk vindt en zij/hij daar beslist niet om lachen kan, zou hij/zij dat ook ter sprake kunnen brengen. Als de begintijd niet ter sprake komt bij een sollicitatie omdat vlug-vlug een werknemer binnengehaald moet worden, last je als werkgever een behoorlijke steek vallen en ben je dan daarin later niet flexibel, dan heb je kans dat de werknemer zegt, "Gaat niet, voor u zat andere werkgevers".

Niet mee eens. Je weet toch wat je begintijd is bij een sollicitatie. Werktijden worden altijd benoemd. Zou wat zijn dat je daarna pas hoort dat je om 7u begint terwijl je miuit gaan van half 9 ofzo.

Angua schreef op 10-09-2022 om 15:54:

Jouw bericht naar de werkgever is dus: ik had een kdv waar ik om half zeven terecht kon en een schoonmoeder als achtervang. Het was dus goed geregeld. Maar: het kdv heeft de openingstijden aangepast en mijn schoonmoeder is ziek. Kunnen wij samen afspraken maken die passen bij deze veranderde omstandigheden?

Dit dus, verder niks aan toe te voegen!

Samantha1807

Samantha1807

11-09-2022 om 08:39 Topicstarter

Poezekat schreef op 10-09-2022 om 14:12:

[..]

Dat jokken is toch niet nodig? Als je schoonmoeder niet ziek was geworden, dan had je dit probleem niet gehad en dat was niet aan de orde tijdens je gesprek. Al is het sowieso altijd wel zo verstandig om een plan B achter de hand te hebben wat betreft de opvang.

Daar heb je gelijk in. Nee toen was het nog niet aan de orde dat ze ziek was. Dat was wel handig geweest niet aan een plan B gedacht.

Samantha1807

Samantha1807

11-09-2022 om 08:40 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 16:24:

[..]

Niet mee eens. Je weet toch wat je begintijd is bij een sollicitatie. Werktijden worden altijd benoemd. Zou wat zijn dat je daarna pas hoort dat je om 7u begint terwijl je miuit gaan van half 9 ofzo.

De tijden zijn echt niet besproken tijden de sollicitatie  anders had ik daar wel op ingehaakt dat mijn zoontje pas om 7 uur bij de opvang kan zijn 

Samantha1807

Samantha1807

11-09-2022 om 08:41 Topicstarter

Angua schreef op 10-09-2022 om 15:54:

Jouw bericht naar de werkgever is dus: ik had een kdv waar ik om half zeven terecht kon en een schoonmoeder als achtervang. Het was dus goed geregeld. Maar: het kdv heeft de openingstijden aangepast en mijn schoonmoeder is ziek. Kunnen wij samen afspraken maken die passen bij deze veranderde omstandigheden?

Ik denk dat dit een goed bericht is om zo te zeggen tegen mijn werk. Bedankt!

Samantha1807

Samantha1807

11-09-2022 om 08:43 Topicstarter

Auwereel schreef op 10-09-2022 om 15:11:

[..]

Als een werkgever dat zo belangrijk vindt en zij/hij daar beslist niet om lachen kan, zou hij/zij dat ook ter sprake kunnen brengen. Als de begintijd niet ter sprake komt bij een sollicitatie omdat vlug-vlug een werknemer binnengehaald moet worden, last je als werkgever een behoorlijke steek vallen en ben je dan daarin later niet flexibel, dan heb je kans dat de werknemer zegt, "Gaat niet, voor u zat andere werkgevers".

In de zorg is voor u zat andere werkgevers wel een beetje anders gelukkig. Ik zal het zien maandag hoe het afloopt. 

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 09:24

Samantha1807 schreef op 11-09-2022 om 08:40:

[..]

De tijden zijn echt niet besproken tijden de sollicitatie anders had ik daar wel op ingehaakt dat mijn zoontje pas om 7 uur bij de opvang kan zijn

Kwalijke zaak. 

Ben benieuwd wat er verder nog "vergeten" te bespreken is.

Werktijden lijkt me een belangrijk onderdeel bij een sollicitatie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.