Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 21:57

Waarom is het zo lastig om een kleine lening af te sluiten.

Ik heb even een wat lastige periode. Zo'n periode dat alles eigenlijk ineens komt en het net ff niet lekker uitkomt. Alles lijkt tegelijkertijd stuk te gaan. Wasmachine, auto en dan nog wat andere grotere uitgaven. 

Nu red ik me normaal wel, maar deze maand is het gewoon even echt bagger. Voor het grootste deel mijn eigen schuld, heb ergens een misberekening gemaakt en daar moet ik ff doorheen. Verder geen drama, maar heb eigenlijk gewoon ff een klein bedrag nodig om te lenen. 

Maar het wordt je gewoon onmogelijk gemaakt. Ik zou al geholpen zijn met 1000 euro, dan kom ik deze maand door en kan ik daarna weer doorsparen. 
Dus ik dacht vraag een kleine lening aan.. Krijg ik niet. 

Ik word serieus overal afgewezen en eigenlijk zonder uitleg. Uiteindelijk bij de laatste afwijzing kreeg ik opheldering.. U heeft een huurhuis en kinderen. Dus daarop gebaseerd krijg je dus eigenlijk gewoon helemaal niks. Dit terwijl ik makkelijk 200 euro per maand zou kunnen missen. 

Maar ze kijken niet naar je vaste lasten... 
Ik heb geen schulden, een prima inkomen, betaal altijd netjes, heb geen BKR registratie, geen studieschuld geen overige leningen etc..Denk dat ik een van de weinige Nederlanders ben met echt 0 leningen. 

En toch krijg je echt helemaal niks, nog geen cent. Want u heeft een huurhuis en kinderen. 
Dit terwijl mijn zusje bijvoorbeeld maar kan blijven lenen en met mazen in de wet gewoon nog meer kan lenen. 
We willen een extra verdieping op het huis. Oh dan verhogen we gewoon ff de hypotheek. Nou doe er ook maar ff een nieuwe keuken bij. Shit, de badkamer lekt.
Ff kijken of we nog meer kunnen lenen voor een compleet nieuwe badkamer. 
Hmmm ja lastig want u heeft nog 8000 euro die weggewerkt moet worden. 
Dus ik leen haar die 8000 euro zodat ze toch haar lening krijgt en krijg deze binnen een paar dagen weer terug omdat haar aanvraag goedgekeurd is en ze haar lening ontving..

Ff serieus, hoe krom is dit!! Ik kan hier simpelweg met de pet niet bij. Nu zit ik heel even krap en krijg gewoon overal de deksel op mijn neus.. En voor wat? Voor een leenbedrag van 2500 euro, want dat is wel zo'n beetje het minimum wat er aan te vragen is. Zelfs mijn werkgever werkt niet mee.. 

Ik weet het ff niet meer... Zit er zelfs aan te denken om mijn motor te verkopen... Dan is alles opgelost, maar ben ik wel direct mijn hobby en uitlaatklep kwijt. 

Mocht iemand nog een geweldige oplossing hebben.. 


van je zus lenen?
Gr Angela 

Kun je het evt lenen van iemand in je omgeving? Je vriend?

 Heb je nog geld tegoed van iemand of bv recht op achterstallige alimentatie wat je nu kunt opeisen?
Zijn de kosten waarvoor je het geld nodig hebt nog anders op te lossen? Jaren terug hebben Vrienden van mij, mij een keer geholpen en dat heb ik "terugbetaald" doir ze een aantal keer te helpen in hun zaak.

Motor verkopen is natuurlijk zuur maar aan de andere kant; als je geen geld hebt kun je er ook niet oprijden..

nederlands krediet collectief? Weet niet hoe betrouwbaar het is maar klinkt redelijk. En verder googlen op geld lenen voor huurders. 

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 23:01

Angela1967 schreef op 22-05-2023 om 22:11:

van je zus lenen?
Gr Angela

Ja dat zou een goeie zijn, maar die heeft zelf geen cent te makken. Die geven meer geld uit dan ze hebben, maar blijven en krijgen ook steeds nieuwe leningen. Onvoorstelbaar..

Ik heb even geen mensen in mijn omgeving van wie ik het kan lenen. Dat zou natuurlijk de meest makkelijke optie zijn. Heb wel wat tegoed van mensen aan wie ik wat heb uitgeleend, maar die niet zo ineens even 1000 euro kunnen ophoesten. 

Tijdje zonder auto (af en toe trein)? 
En met de hand wassen of bij een kennis af en toe (voor kleine vergoeding)? 
Eerst sparen dan kopen, misschien kan het met wat creativiteit?

ojee, dus je hebt wat tegoed, maar zit zelf nu lastig. Dan ben je wel heel goed geweest...

Als er niemand is van wie je 1000 euro kan lenen, zijn er dan misschien 5 mensen van wie je 200 euro kan lenen?
En zijn er dingen die je kan belenen? Of heeft alleen Amsterdam nog een Stadsbank van Lening?

Bijtje82 schreef op 22-05-2023 om 23:01:

[..]

Ja dat zou een goeie zijn, maar die heeft zelf geen cent te makken. Die geven meer geld uit dan ze hebben, maar blijven en krijgen ook steeds nieuwe leningen. Onvoorstelbaar..

Ik heb even geen mensen in mijn omgeving van wie ik het kan lenen. Dat zou natuurlijk de meest makkelijke optie zijn. Heb wel wat tegoed van mensen aan wie ik wat heb uitgeleend, maar die niet zo ineens even 1000 euro kunnen ophoesten.

Als je zus zo makkelijk een lening krijgt, kan zij dan niet die €1000,00 voor je lenen?

En ik weet niet of je lid bent van een kerk? Dan kun je aankloppen bij de diakonie. En bij sommigen hoef je daar geen eens lid voor te zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 23:24

Gingergirl schreef op 22-05-2023 om 22:13:

Kun je het evt lenen van iemand in je omgeving? Je vriend?

Heb je nog geld tegoed van iemand of bv recht op achterstallige alimentatie wat je nu kunt opeisen?
Zijn de kosten waarvoor je het geld nodig hebt nog anders op te lossen? Jaren terug hebben Vrienden van mij, mij een keer geholpen en dat heb ik "terugbetaald" doir ze een aantal keer te helpen in hun zaak.

Motor verkopen is natuurlijk zuur maar aan de andere kant; als je geen geld hebt kun je er ook niet oprijden..

Nee, dat is onzin natuurlijk. Daar kan ik prima op rijden. Die staat met een volle tank in de schuur en het is niet dat ik wekelijks moet tanken. Als ik een maandje niet zou rijden dan kost hij me vrij weinig. 11 euro wegenbelasting en 30 tientjes verzekering. 

Vriend heeft vandaag de helft van m'n apk betaald, daar was ik echt al heel blij mee. Ik had al een ruim bedrag voor de keuring apart gelegd, maar nooit verwacht dat het uiteindelijk het dubbele zou worden. 

Ik ga in juli met de kinderen op vakantie en deze aanbetaald. Had in mijn gedachten dat het restant komende maand betaald moest worden, had geen probleem geweest. Maar kreeg afgelopen week bericht dat het deze week dus is. 

Heb serieus alle banken geprobeert inmiddels, maar heb het opgegeven. 

Ach ja, ik wacht deze week nog even af. Heb de afgelopen weken flink wat overuren gemaakt. Als die bij deze maand uitbetaald worden dan red ik het misschien net. Hoef iig geen boodschappen meer te doen, dus we zullen niet omkomen van de honger. 

Alimentatie krijg ik trouwens niet met co-ouderschap. 

Mocht ik het niet redden dan is het maar zo. Dan kies ik er wellicht voor om een aantal kleine rekeningen niet te betalen en deze de maand erop dubbel te betalen. Dan ben ik er ook. Komende maand zit ik weer prima. 

Maar het ging mij er met name om hoe krom de wetgeving is. Als alleenstaande krijg je echt zo weinig voor elkaar. Zelfs als je eigenlijk alles prima voor elkaar hebt. Terwijl koppels met tonnen schuld maar kunnen blijven bijlenen door ff een rekening tijdelijk te vereffenen. 

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 23:33

Egel. schreef op 22-05-2023 om 23:11:

Tijdje zonder auto (af en toe trein)?
En met de hand wassen of bij een kennis af en toe (voor kleine vergoeding)?
Eerst sparen dan kopen, misschien kan het met wat creativiteit?

Zonder auto is geen optie. Mijn werk is bijna niet te bereiken met het ov en de kinderen gaan een dorp verderop naar school. Dat zou op de fiets kunnen, maar dan ben ik nog niet op werk. 

De wasmachine heb ik al. Die paste in het budget. 

Heb een misberekening gemaakt met de vakantie die ik komende maand pas had berekend en 800 euro aan apk die ik ff niet zag aankomen. Alles bij elkaar toch ff een smak geld. 

Ik heb maar een kleine sociale kring en ben iets te gul geweest naar anderen toe, dat zit nu eenmaal in mijn aard. Mijn moeder zou me graag helpen, maar die heeft zelf geen cent. Dus die heb ik her en der wat geholpen. 

Het is gewoon krom en daar blijf ik bij 😁 

Ach ja, als ik Juni door kom dan ben ik er eigenlijk al. Dan verwacht ik wat extra inkomsten en kan de spaarpot weer aangevuld worden.

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 23:39

Schemerlampje schreef op 22-05-2023 om 23:18:

[..]

Als je zus zo makkelijk een lening krijgt, kan zij dan niet die €1000,00 voor je lenen?

En ik weet niet of je lid bent van een kerk? Dan kun je aankloppen bij de diakonie. En bij sommigen hoef je daar geen eens lid voor te zijn.

Nee zo werkt het niet 😉

Zij kunnen alleen lenen als ze bepaalde zaken verdoezeld. Wat dus zou betekenen dat iemand haar geld moet lenen zodat het lijkt alsof ze geen openstaande rekeningen heeft. Want zo krom is het. Doe ff alsof je geen schuld hebt en het is geregeld. Alleen als je een hypotheek hebt natuurlijk, want dat is het hele ding. Die woning is een onderpand. Als je niet betaald dan kunnen ze de woning verkopen. Mijn huurhuis is niet van mij.  

Maar ja, weer bij mij lenen gaat nu even niet. 😁 En van anderen krijgt ze echt niks hoor.

Ik blijf gewoon positief, al heb ik vandaag wel met een knipoog gemeld dat die garagehouder mijn dag goed verknalt heeft. 

Ik heb geen tip maar een soortgelijke ervaring: ik had een paar jaar geleden een auto nodig en ben toen naar de bank gegaan om een hogere hypotheek want ik woonde in mijn eigen appartement met een behoorlijke overwaarde in Amsterdam. Zo hoopte ik op ietsje meer financiële ruimte.
Geen Sprake Van! 
Hoe Durfde Ik!  
En mevrouw, u snapt toch ook wel dat u over een paar jaar nog maar 150.000 kunt lenen voor een hypotheek want u nadert uw pensioen!  
Alsof ik een oneerbaar voorstel deed 🙄

Paar jaar later ging de rode loper uit bij de bank, want vriend en ik wilden allebei ons appartement verkopen en samen iets nieuws kopen. Echt heel ander verhaal en andere reactie. Inmiddels zwem ik in het geld van de overwaarde en ben van gekheid maar gaan beleggen. Maar ik rij nog steeds rond in het oude barrel dat ik toen gekocht heb van geleende paar duizend euro van vriend en zus 🤣. Echt bizar. 

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 23:47

Temet schreef op 22-05-2023 om 23:13:

Als er niemand is van wie je 1000 euro kan lenen, zijn er dan misschien 5 mensen van wie je 200 euro kan lenen?
En zijn er dingen die je kan belenen? Of heeft alleen Amsterdam nog een Stadsbank van Lening?

Nee heb niets van waarde, op m'n motor na. M'n auto is niks waard. 

Mocht het echt uitdraaien op honger, dan kan ik altijd nog een stapel AH kratjes inleveren. Heb er denk ik nog 15 in de schuur liggen. 

Maar hoop dat het meevalt. 

Zoals ik al zei. Ik blijf positief en ik kom er uiteindelijk wel. 

Heb ooit wel eens in het verleden geld geleend bij saldodipje bedenk ik me net. Dat ging toen vrij makkelijk. Al waren we toen nog samen. Maar wie weet kan ik daar in het ergste geval terecht. Dan leen je wel, maar ben je ook gelijk met een maand van de lening af. Dat is altijd beter dan lenen en maanden aan een lening vast zitten.

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 23:55

Anoniemer schreef op 22-05-2023 om 23:42:

Ik heb geen tip maar een soortgelijke ervaring: ik had een paar jaar geleden een auto nodig en ben toen naar de bank gegaan om een hogere hypotheek want ik woonde in mijn eigen appartement met een behoorlijke overwaarde in Amsterdam. Zo hoopte ik op ietsje meer financiële ruimte.
Geen Sprake Van!
Hoe Durfde Ik!
En mevrouw, u snapt toch ook wel dat u over een paar jaar nog maar 150.000 kunt lenen voor een hypotheek want u nadert uw pensioen!
Alsof ik een oneerbaar voorstel deed 🙄

Paar jaar later ging de rode loper uit bij de bank, want vriend en ik wilden allebei ons appartement verkopen en samen iets nieuws kopen. Echt heel ander verhaal en andere reactie. Inmiddels zwem ik in het geld van de overwaarde en ben van gekheid maar gaan beleggen. Maar ik rij nog steeds rond in het oude barrel dat ik toen gekocht heb van geleende paar duizend euro van vriend en zus 🤣. Echt bizar.

Tja het is krom. Je mag alles op afbetaling kopen. Dure telefoons kopen met een abonnement. Maar wee je gebeente als je bij je bank vraagt of je 500 euro rood mag staan. 

Ik had die aanvraag gedaan voor roodstand en werd afgewezen. Ik die bank gebeld. Zegt die man. Nee, 500 euro roodstand kan niet. Maar u kunt wel een creditcard krijgen.. 

Juist ja, en wat schiet ik daar mee op? 

Ja daar kunt u dan bijvoorbeeld boodschappen mee betalen.

Ja maar beste meneer.. Waarom zou ik een CC nodig hebben voor boodschappen. Die kan ik prima betalen. En stel ik doe een grote uitgave met de CC, dan moet ik die toch ook gewoon ineens de maand erop betalen? Dus wat schiet ik er dan mee op? Behalve dat je mensen onnodig in de problemen helpt? 

Tja uhm ja, daar heeft u een punt. 

Je hebt er weinig aan, maar heb het gevoel dat ze sowieso strenger zijn geworden . Heb inderdaad het idee dat een hypotheek bijna makkelijker is om op te hogen dan dat je een persoonlijke lening afsluit. 
Heb zelf wel een koophuis, maar wilde toevallig recent een lening afsluiten. Inkomen voldoende, was ruimte naast de hypotheek en dergelijke en kreeg al snel een offerte. Moest daarna nog toegang geven tot mijn bankgegevens en een loonstrook sturen om te bewijzen dat mijn inkomen klopte.

Heb het idee dat ze die informatie regel voor regel door zijn gegaan. Eerst werd ik gebeld en wilden zijn weten wie die mensen waren die geld aan mij hadden over gemaakt en waarom. Ehm, mijn dochter had iets terugbetaald wat ik had voorgeschoten. Ex had iets van me geleend en weer terugbetaald. Was echt niets bijzonders. 
Twee dagen later was de lening afgewezen met als reden dat ik afgelopen maand meer had uitgegeven dan ik binnen had gekregen… Tja ik was op vakantie geweest en heb geld van mijn spaarrekening gebruikt.

Kan me echt niet herinneren dat ze in het verleden zo diep aan het graven zijn geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.