Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fladder

fladder

04-11-2010 om 14:22

Wat is wijsheid, wie denkt er mee...?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

06-11-2010 om 19:37

Even teken van leven

Maak je niet teveel zorgen, flabbergasted is e.e.a. aan het uitzoeken.
jhet kloppt dat ik volledig in elkaar geklapt ben. daarom wil ik voorlopig even niet internetten en e alleen wijden aan de kinderen. ik krijg overigens wel net een sms van de werkgever met de herhaling dat mijn betaling is stopgezet.
Er is geen reden voor ongerustheid, ik doe heen gekke dingen of zo. maar het is me te erg boven het hoofd gegroeid.
bedankt voor het meedenken, meer meedenken is altijd welkom, ik hoop volg4nde week weer online te komen als het rustiger is in mijn hoofd.
En maak jullie geen zorgen, ik doe geen gekke dingen!

Massi Nissa

Massi Nissa

06-11-2010 om 19:37

Fladder

Ik zou graag willen dat ik iets nuttigs kon zeggen, maar vanaf hier in elk geval een dikke knuffel en veel sterkte toegewenst. Wat een rotsituatie.
Flabbergasted, wat geweldig dat je meedenkt. Gelukkig zijn er nog zulke mensen.
Groetjes
Massi

Gerdina

Gerdina

06-11-2010 om 20:38

Fladder

Hè meis toch, wat een rotsituatie. Ik wilde dat ik iets voor je kon doen, maar ik heb geen verstand van CAO's en al die dingen die bij ziekmeldingen en zo komen kijken. Vanuit hier wil ik je heel veel sterkte wensen en een dikke knuffel geven!!!
Flabbergasted fijn dat je je zo inzet voor Fladder!

Tijgeroog

Tijgeroog

06-11-2010 om 20:47

Ziektekostenverzekering?

Mijn man vroeg zich af of de ziektekostenverzekering hier misschien iets in kan betekenen. Die heeft er tenslotte helemaal niets aan als Fladder's gezondheid ergens onder lijdt, dat betekent alleen maar meer kosten voor de verzekering. Als Fladder zieker wordt door het beleid van de arbo-arts willen ze zich daar misschien wel een stokje voor steken.

In de aanval!

Kun je het er niet op gooien dat je werkgever/ de bedrijfsarts je belemmeren in je herstel?
Dan moet je wel met goede bewijzen aan komen zetten. Dat je nu een getuige hebt in de vorm van fladdergasted is natuurlijk wel gunstig. Zijn er nog andere, voor de werkgever, belastende zaken?

Gr. Poezie.

Kiki

Kiki

07-11-2010 om 13:59

Fladder,

Je werkgever heeft van te voren de ARBO-arts gesproken hierover, dat kan niet anders.

Zo moet het ongeveer gegaan zijn:
"Potverdorie ARBO-arts moet je nou eens horen, eerst kan ze haar werk niet doen waarvoor ze is aangenomen en doe ik waanzinnige moeite om vervangend werk te geven en nu is ze ineens arbeidsongeschikt geworden. Ik geloof er helemaal niets van, ze wil gewoon niet werken"

Een bedrijfsarts praat altijd wel redelijk met de werkgever mee is mij opgevallen.

Wat belangrijk is, is goede wil tonen. (ik heb niet alles gelezen hoor, dus misschien herhaal ik)

Maar waarom hebben ze je loon stopgezet? Heb je niet eerst een ultimatum gekregen? Ik heb wel eens het loon op moeten schorten en dat ging echt niet zo heel makkelijk. Mag dat überhaupt juridisch gezien wel?

Dat deskundigenoordeel bij het UWV moet je sowieso aanvragen natuurlijk. Je bent ziek, je kan niet werken, iedereen zegt dat je niet kan werken. Ik geloof echt niet dat het UWV anders zal beslissen.

Is de bedrijfsarts nu van mening dat het een arbeidsconflict is? Dat kan verklaren waarom je ineens geacht wordt te kunnen werken?

Ik snap ook niet waarom het 2 keer 2 uur werken ineens is uitgekomen op de volledige 9 uur werken? Als twee keer twee al niet gaat, waarom denkt de werkgever dat 9 uur dan wel zal gaan.

Ik snap het geloof ik überhaupt niet helemaal. Waarom doet werkgever ineens zo moeilijk over die drie maanden die nog resten? Is er iets voorgevallen?

Ik heb wel enigszins ervaring met het traject langdurig ziekzijn, ARBO en het UWV, maar dan van de werkgeverskant.

Ik wil best wel even advocaat van de duivel spelen. Dan kan je je argumenten erop loslaten?

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 14:09

Loon opschorten

mag inderdaad niet "zomaar" . Een werkgever moet jou eerst waarschuwen en als je dan nog niet doet wat werkgever verlangt, dan mag hij het stopzetten. Waarschuwing moet ongeveer als volgt zijn: "Fladder, ik wil dat jij dan en dan komt werken voor de 2 x 2 uur die arboarts heeft aangegeven. Als jij op die en die datum niet komt werken, deel ik je mee dat ik per die datum de 2x 2 uur die jij behoort te werken niet zal uitbetalen."

Als je dan niet op de door werkgever genoemde dag komt, zal werkgever je nogmaals een brief moeten sturen, verwijzen naar die eerdere brief en aangeven dat hij, zoals aangegeven, die 2 x 2 uur niet betaald.

Overigens zijn rechters best wel kritisch naar werkgevers die zulke maatregelen nemen! Je komt aan iemands inkomen en als je als werknemer echt je best doet om te herstellen, zal een rechter een werkgever hierover terugfluiten.

Ook hier het advies, vraag een second opinion aan bij het UWV!

fladder

fladder

07-11-2010 om 15:08

Lang antwoord

Alleseerst heel erg veel dank aan Flabbergasted die ervoor zorgde dat ik niet gek werd en het geloof in mezelf bleef houden!!! En heel veel dank voor jullie meedenken!

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden voor zover mogelijk, want ik ben nog steeds erg warrig in mijn hoofd.
Allereerst: ja, dit hele gebeuren zet me qua gezondheid achteruit. Er worden enkele oude "trauma's" (waarvoor ik sowieso al in behandeling ga vanaf morgen aan de hand van eenvaardigheidstraining) behoorlijk hard boven gehaald. Mede daardoor reageer ik ook heftiger dan een gemiddeld normaal mens. Ik was al overspannen n.a.v. de overbelasting die ik de afgelopen jaren had, maar ik realiseer me dat de houding van de arboarts nog eens een beerput in me heeft opengetrokken waarvan ik dacht dat die dicht was. Emotioneel/draagkracht ben ik terug naar af, op sommige gebieden zelfs verder afgezakt. In hoeverre, dat mag de psych bepalen.
Ik schrijf dit momenteel redelijk nuchter op maar zodra ik op dit moment met alles wat met werk is gerelateerd word geconfronteerd, verstar ik helemaal. Kortom: het is goed mis in mijn hoofd sinds vrijdag. De confrontatie met het UWV (2nd opinion) is iets waar ik dan ook heel erg wakker van lig. Letterlijk. Heeft met trauma te maken.
Het niet-betalen is bij het poortwachtersgesprek (dus voor de recente arboartsconfrontatie) al besproken als mogelijkheid: stel dat arboarts zegt "werken" en jij gaat niet werken, dan zetten wij je salaris stil. Als een 2nd opinion van het uwv jou in het gelijk stelt krijg je weer geld. Dus dat is aangekondigd. E.e.a. is nog eens in een sms bevestigd toen ik (ook per sms) aankondigde dat ik voor het UWV ging.
Beemer, nee, ik heb niet de controle. Niet goed, tenminste. Ik word (weer) geconfronteerd door mensen die de macht over mij hebben. Mijn financiën in dit geval. Er wordt energie van mij geëist om hier tegenin te gaan. Een bepaalde draagkracht. En ik moet bekennend dat die kracht helemaal weg is. Ook "gewoon even doorzetten" is bijna onmogelijk. Zonder Flabbergasted was ik misschien nog wel verder doorgedraaid. Zodra ik in actie moet komen verstar ik, ik begin te schudden (niet eens te trillen) en ben de controle over mijn hersens kwijt. Pas sinds vanmorgen kan ik weer een beetje rustiger nadenken, maar er is nog steeds veel paniek. Mijn salaris is stopgezet, er wordt niet naar mij geluisterd. Drie professionals (arts, maatsch.werk, psych) zeggen met klem dat ik niet aan het werk mag omdat er dan onherroepelijk een nieuwe terugval komt, die mogelijk nog zwaarder is dan die van oktober (ik merk dat ik dat nu al enigszins heb door het gedonder). Nee, ik heb daar niet de controle over, tenzij ik besluit ontslag te nemen om van de hele meuk af te zijn. Maar we zijn het met elkaar eens dat dat ook niet echt een oplossing is.
Tijgeroog: ziektekostenverzekering, ik weet het niet. Zou kunnen. En ja, de manier van handelen van deze meneer verslechtert mijn situatie ipv dat het beter wordt. Maar dit wil ik morgen verder met de huisarts en psycholoog bespreken.
Poezie: de huisarts had al een brief geschreven die opzij werd gelegd. Blijkbaar is dat niet genoeg. Overigens is vooral de arboarts de kwaaie pier hier. Werkgever hobbelt vooral braaf achter zijn oordeel aan en zet standaard het salaris stil als er niet naar zijn pijpen wordt gedanst. Nuchter gezegd wordt mijn gezondheid inderdaad flink geschaad, maar ja, maak dat maar eens hard.
Kiki, advocaten van de duivel zijn altijd erg welkom! Ik hou er niet van meteen van het slechtste uit te gaan (ook al niet goed voor mijn paniek om dat te doen), ik ga ervan uit dat mensen volwassen met elkaar omgaan, maar dit is de zoveelste keer dat ik met mijn neus tegen de feiten aanloop.
Waarom loon stopgezet? Omdat ik het advies in de wind heb geslagen om weer aan het werk te gaan. In overleg met psych, huisarts en MW, maar ach, wat hebben die er nou voor verstand van... Goede wil tonen: ik heb bij mijn eerste ziekmelding (iets fysieks) heel erg mijn goede wil getoond door direct vervangend werk te doen, me daar flink voor in te zetten, niet beroerd even door te gaan als dat moest, flexibel, etcetera. Maar ik heb het (nog niet bewezen, maar sterke) vermoeden dat men een erg selectief geheugen heeft. Eigenlijk ben ik een enorme sta in de weg, dat is een feit. Ik heb wel (mondeling) aangeboden mijn werk op een aangepaste manier te doen, maar dit werd resoluut afgewezen. Ik wil het nu nogmaals, per mail, vragen, maar ik merk (en dat is dus sinds dit weekend) een enorme paniek en stress opkomen als ik er aan denk, terwijl ik het tot voor kort wel een oplossing had gevonden.
Het is puur de arboarts die op werken aanstuurt. En de werkgever volgt dat blindelings. Had de arboarts gezegd "blijf nog maar even thuis", dan was er absoluut niks aan de hand geweest.
Kiki, je schrijft: "Dat deskundigenoordeel bij het UWV moet je sowieso aanvragen natuurlijk. Je bent ziek, je kan niet werken, iedereen zegt dat je niet kan werken. Ik geloof echt niet dat het UWV anders zal beslissen."
Mijn huidige "trauma", waardoor ik ook zo'n enorme terugslag heb gehad, heeft te maken met mensen die niet luisteren naar mijn verhaal. In het verleden heb ik dit meegemaakt (en bleek ik toch gelijk te hebben gehad), en nu maak ik het weer mee. Een normaal mens haalt zijn schouders op. Ik blijk nu in een enorme angst en paniektoestand terecht te zijn gekomen. Deze meneer heeft een behoorlijk brok oud zeer bij me losgemaakt waardoor ik van de regen in de drup terecht ben gekomen.
"Ik snap ook niet waarom het 2 keer 2 uur werken ineens is uitgekomen op de volledige 9 uur werken? Als twee keer twee al niet gaat, waarom denkt de werkgever dat 9 uur dan wel zal gaan."
Dat snapt niemand. En het is de arboarts die dankt denkt. Werkgever volgt zijn advies blind, raadt wel 2nd opinion aan en zet alvast mijn geld stop.
"Ik snap het geloof ik überhaupt niet helemaal. Waarom doet werkgever ineens zo moeilijk over die drie maanden die nog resten? Is er iets voorgevallen?"
Niet dat ik weet. Integendeel. Ik zal ze teleurgesteld hebben omdat ik, tidjens vervangend werk, opeens toch uitviel op psychische gronden en nu een blok aan het been blijk te zijn. En ik denk aan de ene kant: ach, die drie maandjes moeten toch wel vol te houden zijn. Maar mijn fysieke en psychische reacies zeggen genoeg, vrees ik (en mijn omgeving kan beamen dat ik al veel te lang ben doorgedonderd).
Nogmaals: laat je advocaat van de duivel gerust los!
Nasha, zoals jij zegt is het ook gebeurd, het is aangekondigd.
Zo... Ik ga nu weer even offline. Met mij persoonlijk gaat het zwaar ruk, maar ik probeer de kop recht te houden. Zelfs schrijven is topsport tegenwoordig, maar ik stel het enorm op prijs dat jullie meedenken, en zal zo af en toe even online komen om eventuele vragen te beantwoorden. Enorm bedankt voor het meedenken en ook kritische vragen zijn welkom! Ik hoop alleen dat jullie kunnen begrijpen dat ik echt niet in staat ben werk daar te doen. Oorspronkelijk omdat het er nogal chaotisch en rommelis is, maar nu ook omdat ik erg angstig en zenuwachtig ben gewordne n.a.v. de toestanden vand e afgelopen week, op een dusdanige manier dat ik regelmatig functioneer als flippende zenuwpees op cafeine...

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 15:15

Schriftelijk?

Is het mondeling of schriftelijk aangekondigd? In een geval als dit mag je verwachten dat het schriftelijk gaat!!!!

Dan nog, de werkgever mag alleen DAT deel loon stopzetten waarvoor de arbo-arts je geschikt acht en jij niet gaat werken. Niet het gehele salaris!! Ga ondertussen WWB aanvragen Fladder, want je moet wel inkomsten hebben. WW zal niet kunnen, omdat je ook niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt....

fladder

fladder

07-11-2010 om 15:30

Nasha

Ik heb hierover een mail gehad: "Op basis van het advies van de bedrijfsarts bent u met ingang van deze week belastbaar voor 2x2 uur. (...) Verder is verteld dat indien u het niet eens bent met het advies van de bedrijfsarts u een deskundigenoordeel bij het UWV kunt aanvragen. Helaas wordt in afwachting van deze aanvraag uw salaris stopgezet."

Ik ontdek nu (pas) in de brief dat alleen de huisarts wordt genoemd, niet psych. en maatschappelijk werk. Actiepuntje voor deze week (detail: de betrokkene is nu op vakantie) en alweer reden voor 10 punten bloeddrukverhoging *grmbl*

In de brief staat overigens ook dat ik zal overwegen ontslag te nemen omdat e.e.a. me nogal opvreet. Dat klopt. Ik heb toen bedenktijd gevraagd en heb inmiddels besloten dit dus niet te doen.
Ook wijzen ze erop dat ze nieuw vervangend werk willen zoeken, maar er wordt simpelweg voorbijgegaan aan het feit dat wordt afgeraden überhaupt te gaan werken de komende tijd (en hoe lang dat is weet ik ook niet).

Ik wil aan de mensen die serieus willen en kunnen meedenken wel een kopie mailen, maar zet wegens privacy de boel liever niet online.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 15:43

Ok fladder

ze hebben het dus wel schriftelijk aangekondigd, maar nogmaals, ik denk niet dat ze je gehele salaris mogen stopzetten! Wel voor die 2x2 uur (4 uur dus). Was je niet lid van een rechtsbijstandsverzekering of iets dergelijks? Dan nu inschakelen! Anders, juridisch loket en dus die second opinion aanvragen....

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 15:52

Beide fladder

zowel je rechtsbijstand (want zij hebben vaker met dit bijltje gehakt) en de second opinion aanvragen.

Voordeel als je rechtsbijstand inschakelt: Zij gaan het werk voor jou doen en je creeert meer rust voor jezelf!

fladder

fladder

07-11-2010 om 16:01

Hier kan ik wat mee!

Zo lees ik dat ik moest protesteren tegen "niet betalen". Nou, daar heb ik grond voor. Van drie bronnen! Niet werken, ook niet een beetje, was het advies.
Ik ga met Flabbergasted in overleg en dan schrijven.
UWV ga ik ook doen (was ik al van plan). En de rechtsbijstand ga ik ook bellen.
Dat wordt wel overmorgen, want ik heb een behoorlijk druk dagje morgen (psych... Ben bang dat dat tamelijk emotioneel gaat worden). Of kan dat ook tegen me worden gebruikt, als ik het niet à la minute heb opgestuurd?

Het klinkt stoer, maar ik heb continu de neiging krijsend van angst onder mijn bed weg te kruipen

fladder

fladder

07-11-2010 om 16:04

Oh, ja, nog even dit, nasha

Geldt dit vooral voor het niet-betalen van de werkgever, of ook voor het feit dat ik als werknemer-bij-arboarts totaal niet gehoord werd, dat er niet wordt geluisterd naar het advies van de behandelaars, dat hun brieven niet werden gelezen en opzij werden gelegd, dat meneer alleen geïnteresseerd is in richtlijnen en niet naar de praktijk, en dat ik hier duidelijk alleen maar zieker van word?

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 16:13

Alles

ik zou alles op papier zetten, ook het waarom je vindt dat je niet kunt gaan werken en dat daar totaal geen oor naar was. Heb je alleen maar meer, mocht het tot een procedure komen, om de rechter te overtuigen dat de werkgever fout zat!

Kiki

Kiki

07-11-2010 om 19:44

Uberhaubt ervoor zorgen

dat alles wat telefonisch gezegd wordt schriftelijk bevestigd wordt. Dan heb je dat maar op papier.

Ik vroeg me eigenlijk of er niet in je CAO iets staat over dit soort dingen. Nogmaals, ik heb een keer een loonsanctie willen opleggen en dat kon ik echt niet zomaar doen. Welke CAO is het, staat hij op de site van de Abvakabo?

Volgens mij zit je werkgever hartstikke fout hierin.

fladder

fladder

07-11-2010 om 19:59

volgens mij...

...wordt het stilgezet omdat ik de uitspraak van de arboarts in hun ogen in de wind heb geslagen.
Ik vrees dat ik nu de schone taak heb om op papier te zetten waarom dit niet "zomaar" is gedaan. Het feit dat slechts 1 van de 3 professionals in het verslag van werkgever wordt gemeld (en geen enkele in verslag arboarts) vind ik al genoeg om aankomende week in de pen te klimmen.

De verslagen heb ik, zijn per mail gestuurd. Ons gesprek over het door mij voorgestelde werk staat hier niet in. Ik denk dat ik daar eerst eens over ga schrijven.

Brrr, ik sla altijd volkomen dicht bij dit soort gedoe, maar ik moet wel, anders word ik volop genaaid... Gelukkig kan ik alweer wat beter woorden vinden dan gisteren, maar het blijft iets heel erg moeilijks.

Daarnaast ben ik me ervan bewust dat deze gang van zaken ook heel veel oud zeer van de afgelopen jaren extra omhoog brengt (dat oud zeer was al een klein deel van mijn jarenlange overbelasting waardoor de stoppen vorige maand doorsloegen, maar door dit gedoe is het weer prominent boven gekomen). Ik heb echt een flinke klap terug gemaakt en dit zal ook effect hebben op mijn werk als zelfstandige, dat nu 100% stil ligt. Ik vraag me af in hoeverre ik de arboarts hier later verantwoordelijk kan stellen.

Het in de wind slaan van drie deskundigen met dit gevolg waardoor ik nog verder van huis ben (in hoeverre, mag de psych morgen bepalen, maar het is niet best). Wat kan en moet ik daarmee?

Ik ga in ieder geval nu met 2 dingen beginnen.
1) werkgever terugmailen dat ik kanttekeningen heb bij hun verslag
2) het hele verhaal chronologisch opschrijven (ook voor mezelf) incl. alle mailwisselingen.

Flabbergasted wil me helpen, maar die heeft het ook druk; mag ik daarom hier (vooral aan de ervaringsdeskundigen vanuit de professionele hoek) vragen of ze mij ook willen helpen met het doorlezen van alles? Met name qua inhoud en stijl, maar ook om me op mijn ongelijk te wijzen (of advocaat v/d duivel te zijn )...
Dat laten doorlezen doe ik liever per mail ipv op een openbaar forum.

Kiki

Kiki

07-11-2010 om 20:10

Advocaat van de duivel

Graag wil ik nog even heel duidelijk stellen dat ik onder geen beding zelf zo ben of denk Jammer dat je geen vetgedrukt lettertype kan gebruiken.
Ik heb de ergste werkgever die ik ken in mijn hoofd gehad en bedacht wat hij dacht/vond en in zo'n situatie kon zeggen.

Fladder, je werkgever vindt dat je hem belazerd hebt. Je hebt willens en wetens een baan aangenomen terwijl je ten eerste niet gezond was en ten tweede al zwaar onder druk stond en onder hoogspanning leefde. Dit had tijdens het sollicitatiegesprek gezegd moeten worden.
Je wist van tevoren dat je deze baan nooit vol zou kunnen houden. Je hebt je werkgever gemisinformeerd en hem opgezadeld met jouw privé-problemen. Als de werkgever dit van tevoren geweten had was je nooit aangenomen.
Eerst kon Fladder het werk niet kon doen waarvoor ze is aangenomen door een blessure, maar de werkgever is uitermate coulant geweest en heeft vervangend werk gevonden. Nu kan Fladder dit werk ook al niet meer doen en zit ze nu dus thuis. Het vervangende werk is helemaal niet stressvol en de burnout klachten hebben dus niets met werk te maken maar meer met de thuissituatie van Fladder. Een van de uitgangspunten van een burn-out is gedoseerd weer aan het werk gaan, vandaar dat er een re-integratie is voorgesteld, maar ze weigert mee te werken aan haar re-integratie door aan te geven dat ze niet eens een deel van haar uren kon werken. Ook is de werkgever wederom coulant geweest door de vervangende werkzaamheden nog meer aan te passen dat er alleen maar simpel niet stressvol werk van haar verwacht werd.
De afspraak dat zij contact op zou nemen om de re-integratie in te plannen is ook niet nagekomen.

De ARBO-arts vindt Fladder geschikt om te werken en heeft haar zelfs weer voor de volle 9 uur beter gemeld.
Ook dit weigert ze. De werkgever kon dus niet anders dan het loon opschorten

Ook is Fladder een eigenaar van een eigen bedrijf, vermoedelijk draait ze daar wel uren voor. Dus de bewering dat ze niet kan werken is niet waar.

Fladder (en niet de werkgever) is degene die koppig alle plannen die de werkgever oppert consequent afschiet. De werkgever heeft meerdere malen geprobeerd Fladder tegemoet te komen, maar Fladder blijft hameren op het feit dat ze niet kan werken. Terwijl de ARBO-arts het niet met haar eens is.

Deze situatie is verzand in een arbeidsconflict en heeft niets meer met de vermeende ziekte van Fladder te maken en een arbeidsconflict moet niet door de bedrijfsarts opgelost worden, maar door de werknemer en de werkgever.

Fladder is gehospitaliseerd geraakt en ziet alleen maar beren op de weg, beren die er niet zijn. Talloze malen is er door de werkgever getracht de problemen die Fladder ondervindt op te lossen. Maar Fladder komt alleen maar met nieuwe obstakels aan, zodat de werkgever en de bedrijfsarts tot het besef is gekomen dat Fladder helemaal geen intentie heeft weer te gaan werken en dit wel lekker makkelijk vindt.

Omdat het de thuissituatie is die Fladder stress geeft is het redelijk om te verwachten dat juist werk de afleiding biedt die ze nodig heeft om te ontstressen.

Kiki

Kiki

07-11-2010 om 20:13

Lees net je laatste berichtje

Ik wil het best doorlezen hoor. Geen probleem.
Als je je verhaal opschrijft probeer het dan feitelijk te houden. Laat je emoties niet de boventoon voeren. Ik weet dat het moeilijk is, maar het brengt alleen maar ruis op de lijn.

Zou leuk zijn als iedereen even met argumenten komt om mijn vorige stukje af te schieten. Dat helpt jou ook weer

Mijn mailadres is: [email protected]

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 20:15

Fladder

ik wil best dingen voor je doorlezen en kijken vanuit "mijn kennis en ervaring", maar ik wil je toch ook met klem adviseren morgen je rechtsbijstand in te schakelen. Zij bekijken het juridischer dan ik kan doen (ik ben geen advocaat) en kunnen dus ook beter inschatten hoeveel kans je maakt in je gelijk gesteld te worden. Ik heb geen mailadres van je....

Ooievaar

Ooievaar

07-11-2010 om 20:18

Advocaat van de duivel

ff advocaat van de duivel spelen:
-Is het ook niet de rol van de arbo/bedrijfsarts om scheidsrechter te zijn en een oordeel te geven over wel of niet arbeidsgeschikt? Er wordt hier nou heel verontwaardigd over gedaan, maar dat is toch gewoon die man zijn werk? Het komt volgens mij heel vaak voor dat het oordeel van een huisarts of een psycholoog terzijde wordt gelegd. Zij worden namelijk niet geacht deskundig te zijn op het terrein van wel of niet arbeidsgeschikt, zij zijn behandelaars, dat is iets anders.
-De vraag is volgens mij ook niet of fladder ziek is, of gestresst of whatever, maar of zij arbeidgeschikt is voor het vervangend werk dat ze nu doet. En daar gaat zo'n "medische scheidsrechter" nu eenmaal over, iemand moet dat beslissen en dat is aan dat soort figuren uitbesteed.
-Staat de werkgever als niet-medicus/deskundige dan ook niet gewoon in zijn recht als hij op het advies/oordeel van de arbo/bedrijfs-arts af gaat? Deze werkgever heeft al voor vervangend werk gezorgd bijvoorbeeld en daarmee inzet getoond richting fladder. En ik lees her en der dat inderdaad het loon kan worden opgeschort in dit soort situaties.
-Hoe lang gaat het UWV doen over een second opinion? En ik zie op de website van het UWV dat dat 50 euro kost. Wie gaat dat betalen? Degene die het aanvraagt. Maar vraagt de werkgever nu een second opinion aan of fladder? Is mij niet helemaal duidelijk.
-Is er nu wel of geen documentatie over de visie van de arbodienst/arts? Dat wordt mij niet duidelijk, of ik heb erover heen gelezen.
-Als de second opinion luidt dat fladder inderdaad kan werken, kan ze daar dan nog bezwaar tegen maken of rest dan uitsluitend nog de gang naar de rechter?
-Is de kans niet heel groot dat ook het UWV-deskundige het oordeel van de huisarts en de psycholoog naast zich neerlegt. Ook die zal gewoon regels hanteren over arbeidsongeschiktheid, stel ik me voor. Er volgt dus geen oordeel over wat Fladder mankeert, en zelfs niet over of ze ziek is. De deskundige zal alleen beoordelen of ze in staat moet worden geacht om dit werk te doen.
Ik ben zelf dus geen deskundige, maar het lijken mij wel punten om te overwegen. Je kunt dus vermoedelijk aan het UWV beter documentatie voorleggen over de gronden waarop de bedrijfsarts meent dat ze kan werken, dan brieven van je aardige huisarts. Nu lijken er zaken door elkaar te lopen. Alsof zo'n bedrijfsarts ontkent dat Fladder het moeilijk heeft. Dat is volgens mij niet aan de orde. Dit soort instanties zeggen alleen: je kunt wel werken. En met zo'n insteek kun je ook gemakkelijk brieven van huisartsen en aanverwanten terzijde leggen. En dat kan denk ik, het UWV in die second opinion dus ook doen. Maar, opgepast, ik heb hier verder geen ervaring mee. Dus ik zou ook juridische hulp zoeken die meer verstand heeft van dit soort processen, of bij een vakbond of zo.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 20:21

Stukje kiki

vind ik vanuit de werkgever gezien inderdaad een "goed" verhaal (ik ben het er niet mee eens, maar het zo zomaar kunnen dat de werkgever zo denkt). Wat ik nog even mis, wat je ook al weer hebt wat je voor indiensttreding had wat nu weer opspeelt? Is dat die COPD (er was onlangs een posting ook hier?). Volgens mij heb ik toen in die draad ook aangegeven dat dat er dan ook vanaf hangt in welk stadium de COPD zit, het zou zomaar kunnen dat wandelen in de buitenlucht juist heel goed voor je was en geen belemmering je functie uit te oefenen. Dan is het maar de vraag of werkgever kan stellen dat je gemisinformeerd hebt!

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 20:27

Ooievaar

wat het is met zo'n arbo-arts, hij wordt ingehuurd door de werkgever. Ik weet nog 4 jaar geleden, ik was ook ingestort door allerlei toestanden thuis, liep al 2 jaar gigantisch te vloeien, dreigde zonder baan te komen zitten, schoonmoeder overleed plotseling, zoon bleek inderdaad een stoornis te hebben enzenzenz. Het resulteerde in een hyperventilatie aanval op het werk waar ik niet meer uit kwam. Ze hebben me thuis moeten brengen. Niet veel later hoorde ik ook dat mijn baarmoeder verwijderd zou worden. Ik kwam bij de bedrijfsarts en stortte daar mijn verhaal neer....Ook dat huisarts e.d. gezegd hadden dat ik het even rustig aan moest doen en niet moest gaan werken. Ze reageerde gepikeerd! Want een huisarts kon niet oordelen of er misschien niet toch werk was wat ik WEL kon doen!!! Toen ik vertelde dat er ook een behoorlijk zware operatie aan stond te komen bond ze in!

Na de operatie kwam ik in hetzelfde gedoe. Ook toen wilde ze me al weer aan het werk zetten! Ik heb er een woede-aanval uit moeten gooien en geschreeuwd dat ik na 16 jaar werken, NOOIT ziek zijn, nu weleens het recht had om op mijn eigen tempo te herstellen!

Het is gewoon zo dat een arbo-arts wordt ingehuurd jou zo snel mogelijk weer te laten werken.

fladder

fladder

07-11-2010 om 20:52

Kiki

Je bent een schat, dit soort dingen heb ik juist nodig, liever van jullie dan van een arboarts! Ik heb net wat geschreven, wilde het net posten, maar zie nu pas je mailadres. Ik stuur het daar even heen, want het is wel heel erg persoonlijk.

Enne... spaar me niet!

fladder

fladder

07-11-2010 om 20:53

Oorspronkelijke ziekte...

...was geen copd maar een bewegingsblessure.

fladder

fladder

07-11-2010 om 20:55

Ooievaar

Ook jij bedankt voor je tegengas, ik ga er straks verder op in (wat is je mailadres? de mijne is fladderbeestje at gmail dot com), maar 1 ding wil ik vast kwijt: arboarts heeft totaal geen sjoege van het vervangend werk en de omstandigheden (tijdsdruk, lawaai, ongenoegen onder het personeel over het beleid, chaos).

Ik ga Kiki eerst even mailen. Maar ik wil ook nog even zeggen dat ik erg veel heb hieraan!

fladder

fladder

07-11-2010 om 21:11

Nasha

Ja, die rechtsbijstand zal er ook wel komen, denk ik. Dan moet ik wel de feiten goed op een rijtje hebben, wat nog niet meevalt met dat wattenhoofd. Ik heb net Kiki een mailtje gestuurd n.a.v. "advocaat v/d duivel". En de gesprekken zijn vrijwel allemaal opgeschreven, maar niet alles, en als ze niet compleet zijn is het toch hun woord tegen het mijne. Hoe bewijs ik dat ik tot 2x toe een voorstel heb gedaan voor een aanpassing van mijn werk?
Gelukkig kan ik weer redelijk goed schrijven, en dat ga ik dan ook gebruiken!
Ik ben nog steeds verschrikkelijk bang en gespannen, maar probeer die energie om te buigen in actie waarmee ik verder kom. Straks, als alles voorbij is, mag ik weer instorten. Nu even niet...

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2010 om 21:17

Sorry fladder

dan haal ik nu 2 draadjes door elkaar, ik ben daar ook nooit zo goed in....mocht je nog iemand zoeken om dingen door te lezen, dan hoor ik het wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.