
T&T
01-02-2011 om 10:11
Daar gaan we weer... (rugzakje)
Vandaag in de krant; in 2012 wordt het rugzakje afgeschaft. Wat is de heldere logica hier achter? nou, er komen teveel kinderen in het speciaal onderwijs wat daardoor bijna uit zijn voegen barst, dus schaffen we het rugzakje af (waardoor kinderen nu in het regulier onderwijs kunnen blijven)...
Wat voor resultaat denken ze hiermee te bereiken? zijn al die rugzakkindjes nu ineens genezen als we benoemen dat het er wel erg veel zijn? kunnen al die kindjes ineens zonder hulp in het regulier onderwijs functioneren? of zouden ze heel misschien nu toch naar het speciaal onderwijs gestuurd worden? oh nee, dat kan niet want het speciaal onderwijs zat al vol, en ook daar wordt bezuinigd!
Ze moeten maar gewoon een beetje normaal gaan doen, het zijn er ook veel te veel, al die auti's, adhd-ers, zwak begaafde kinderen, laten we het gewoon allemaal afschaffen! (lees met zeer veel korrels zout )
Bah! ben er boos over! en ook erg bezorgd, als moeder van twee "rugzakkindjes" onze school is erg begaan met ze hoor, en met wat minder geld zullen ze ze echt niet weg sturen, maar gemakkelijker wordt het er niet op. En wat gebeurd er na de basisschool, met al die kinderen die een rugzakje hebben/hadden, worden die uberhaupt op een middelbare school aangenomen? Ze staan toch al bekend als zorgenkind, en die extra zorg, daar is geen geld meer voor... deze school kent mijn kinderen, maar een andere school niet, nemen die het "risico" nog wel om een autist aan te nemen die al jaren een rugzakje heeft gehad maar het nu zonder moet doen?
Denk toch eens na minister van onderwijs! hoeveel kinderen worden hier wel niet de dupe van?
Tess

fladder
01-02-2011 om 10:46
De heldere logica...
...volgens de persoon die devstekker eruit wil trekken is, dat het project mislukt is. Zo heb ik het letterlijk op de radio gehoord...

ishtar
01-02-2011 om 11:43
*schiet meteen in de stress*
had ik verdorie eindelijk het gevoel dat ik een goede vervolgplek had voor zoon, met rugzakje, moet ik weer helemaal opnieuw gaan bekijken of dat zonder rugzakje ook haalbaar blijkt....

Moek
01-02-2011 om 11:46
Harnas aan, paard zadelen....
...en maar weer de strijd aangaan, tegen die tijd. Nou ja, zo ver weg is "die tijd" eigenlijk niet. Ze zullen wel merken dat dan veel kinderen vast lopen en het zal dan wel weer een keer worden opgelost, maar wel over de (rugzakloze) ruggen van onze kinderen!
Voorlopig lijkt kop in het zand me de enige optie...

Wenli
01-02-2011 om 11:52
Petitie
Op petities.nl kun je een petitie tekenen.
Ik weet niet of het echt veel zal helpen, maar baadt het niet dan schaadt het niet!

Elisa Gemani
01-02-2011 om 13:51
Passend onderwijs
Grr, ik heb net een rugzakje aangevraagd voor zoon... Het is krankzinnig dat ze zoveel miljoenen willen bezuinigen. Juist deze kinderen die het zo nodig hebben worden de dupe van het plan "Passend Onderwijs". Ik heb de petitie al ondertekend; je kan deze hier vinden http://petities.nl/petitie/stop-bezuiniging-van-300-miljoen-op-passend-onderwijs
Allemaal tekenen!

cqcq
01-02-2011 om 16:03
Einde aan de open eind financiering
De bedoeling van het rugzakje was dat er meer gehandicapte kinderen op de gewone basisschool konden blijven. Dat is niet gelukt. Het tegenovergestelde is gebeurd. Er zijn meer kinderen met een indicatie, en ook meer kinderen die daadwerkelijk naar het speciaal onderwijs gaan.
Het mechanisme is logisch. Vroeger wat er langer geprobeerd voordat een indicatie aangevraagd werd, want dan restte alleen nog maar het speciaal onderwijs. Maar nu levert een idicatie geld op, en wordt dus veel vaker een indicatie gevraagd (ook voor kinderen die voor de rugzakjes periode in het normale basisonderwijs gebleven zouden zijn, iets vergelijkbaars is aan de hand met het PGB, kinderen die voorheen geen hulp kregen bleken wel recht te hebben op een PGB, de regeling creëerde de hulpvraag).
Nu wordt er gekozen voor een vast bedrag aan financiering (vergelijkbaar hoe nu al het SBO gefinancieerd wordt). Dat dit er aan zit te komen is al jaren duidelijk. Dat dat nu gepaard gaat met een bezuiniging voelt ontzettend oneerlijk, maar was wel te verwachten gezien de groei van leerlingen (en dus van bedrag dat uitgegeven moest worden aan het speciaal onderwijs) van afgelopen jaren.
In de nieuwe situatie zul je samenwerkingsverbanden krijgen vergelijkbaar met de WSNS samenwerkingsverbanden die er zijn voor het SBO en de 'gewone' basisscholen.
Hier komt dan een vaste financiering voor, als scholen veel kinderen door verwijzen naar cluster 3/4 dan moeten ze dat uit hun eigen bekostiging betalen. Voor scholen wordt het dus weer aantrekkelijk om kinderen zelf in eigen huis te helpen, i.p.v. ze af te schuiven naar het clusteronderwijs.
Ik denk dat de beweging niet verkeerd is, wat ik wel een groot probleem vindt is dat de invloed van ouders op de plaats waar hun kinderen onderwijs krijgen gemarginaliseerd wordt.

Kobalt
01-02-2011 om 18:48
Met cqcq eens
Ik vind het op zich wel moeilijk om uit die kamerbrief te begrijpen wat 'passend onderwijs' nu concreet voor ons gaat betekenen.
Ik denk dat het voor kinderen die nu ook naar speciaal onderwijs gaan, niet zoveel uit maakt. De financieringsstructuur gaat lijken op die van speciaal basisonderwijs en weer samen naar school. Maar zal je daar concreet gezien, ook maar iets van merken?
Voor kinderen met een rugzakje gaat wel het een en ander veranderen. Zij krijgen niet meer individueel een som geld, maar de school krijgt geld om 'kinderen zoals zij'.
Wat is er positief aan vind:
Het rugzakje is een administratief gedrocht. Alleen het aanvragen ervan vind ik al een drama. Ik ben blij dat andere ouders die stompzinnigheid bespaard gaat worden in de toekomst.
De school wordt gedwongen om te investeren in scholing van leerkrachten. De problemen die een leerkracht met een kind heeft, kunnen niet meer op het bordje van het kind geschoven worden. Nu gebeurt dit heel veel. Dat vind ik kwalijk. Bij ons op school is het: 'De juf kan het niet helpen, aan de juf kan het niet liggen, het kind is gestoord, de juf is zielig.' (even plat gezegd)
Als de school dan al in staat is om uiteindelijk goede begeleiding voor een individueel kind op poten te zetten, kunnen andere kinderen, in andere jaren, hier nauwelijks van profiteren. Alle kennis en vaardigheden verdwijnen als het kind met rugzak en handelingsplan na acht jaar de school verlaat. Als het nu de goede kant op gaat, krijgen leerkrachten meer een algemene expertise. Dat lijkt mij een verbetering voor álle kinderen. Je hoeft niet meer per se een of andere lettercombinatie te hebben, voor de leerkracht kan constateren dat je baat hebt bij meer duidelijkheid. Onze zoon is een voorbeeld van een leerling waarbij het helemaal niet zo mis had hoeven gaan, als de leerkrachten wat adequater op zijn gedrag hadden gereageerd. Meer zelfreflectie, meer kennis van emoties en gedragsproblemen, meer helderheid, structuur en duidelijkheid bij leerkrachten? Ja graag!
Een groot nadeel lijkt, dat ouders hun formele zeggenschap over het geld kwijt raken. Maar als moeder van een rugzakkind, ben ik niet zo onder de indruk van die zeggenschap. Wij moeten een handelingsplan ondertekenen. Maar dat blijft zo, lijkt me. Wij hebben drie keer per jaar een overleg met ib, ab, en leerkracht. Het lijkt mij sterk dat je door deze maatregel, ineens niet meer die gesprekken gaat hebben. En wij kunnen het hele begeleidingsplan afkeuren, toch? Daar ligt toch onze 'zeggenschap'?
Nee, dat kunnen wij niet! Want als wij het plan afkeuren, hebben wij een groot conflict met de school en met de ambulante begeleiding. Als ik de afgelopen acht jaar een ding geleerd heb over scholen, is dat wel dat conflicten met de school, zeer sterk in het nadeel van ons kind zullen uitpakken (been there, done that). Dus wij kijken wel uit om dat plan af te keuren. Als het een beetje in de goede richting zit, doen wij een rondedansje en zijn we allang blij.
Die invloed die wij als ouders hebben, is dus al marginaal. Het is een wassen neus.
Ik vraag me af, hoeveel ouders in het hele bestaan van het rugzakje, met succes hun invloed hebben kunnen aanwenden om een verkeerd begeleidingsplan en de verkeerde zorg voor hun kind bij te sturen. Ik vraag me af, hoeveel ouders met succes van hun invloed gebruik hebben kunnen maken.
En verder is het een ordinaire bezuiniging. Tja, dat gaat iedereen natuurlijk merken. Dat vind ik erg, maar dat kun je verwachten van een kabinet als het onze. Die gaan geheid bezuinigen op de zwakkeren in de samenleving. Past bij de VVD.

Kobalt
01-02-2011 om 19:03
Stukje weggevallen.
Zij krijgen niet meer individueel een som geld, maar de school krijgt geld om \'kinderen zoals zij\' betere zorg te verlenen.

Leen13
01-02-2011 om 19:49
School
Eigenlijk is het heel onoverzichtelijk hoe de scholen het nu gaan oplossen. Ik maak me natuurlijk wel zorgen of je kind dan nog wel een plaatsje krijgt.

Jade
01-02-2011 om 20:11
Petitie...
...is getekend. De brief viel hier vanmiddag op de mat. Mijn `HUH? Oh nee!´ was volgens mij te horen in de hele buurt.
Mijn zoon mag dit jaar eindexamen doen, krijgt extra begeleiding hiervoor (samen met Renn4 en school wordt er een handelingsplan speciaal hiervoor opgesteld). Maar ja, hij gaat na zijn examen (wij gaan er vanuit dat hij het haalt na het MBO. Ik ga er niet vanuit dat hij ineens het rugzakje dan niet meer nodig heeft:-/

Kobalt
01-02-2011 om 20:15
Maar anne j
Het grote verschil is: scholen móeten nu een oplossing bedenken voor kinderen. Ze kunnen niet meer zeggen: 'O lieve help, dat kunnen wij niet, dat willen wij niet.'
Formeel kunnen ze dat in ieder geval niet... Ze zullen vast wel een andere manier bedenken om kinderen die ze niet willen, kwijt te raken, verwacht ik.
Maar dan kun je ze er in ieder geval wel aansprakelijk voor stellen. Misschien kunnen die kinderen dan een vergoeding voor thuisonderwijs afdwingen bijvoorbeeld... (dat zou mooi zijn). Ik ken een kind dat door depressie niet naar school kan. De ouders laten haar nu maar vmbo-t doen bij de loi, want andere mogelijkheden kunnen ze niet betalen. Die zouden dan met zo'n vergoeding wel geholpen zijn geweest.

Massi Nissa
01-02-2011 om 20:52
Hier ook zorgen
Ik deel Kobalts mening over het rugzakjessysteem, wat een omslachtig gedoe. Dat kan en moet anders.
Toch vind ik het wel een zorgelijk onderwerp. Ik werk met kinderen met een diagnose en krijg van mensen die er verder klaarblijkelijk nooit mee in aanraking komen nogal eens te horen dat 'die kinderen vroeger gewoon meedraaiden, het is allemaal onzin, er worden veel te veel diagnoses gesteld, ouders kunnen niet meer opvoeden, bladiebla'. Helemaal niet waar, die kinderen zaten vroeger gewoon jarenlang achterin de klas naast de wandelende tak. En als ze dan te oud werden voor de lagere school mochten ze ophoepelen. Ik ben bang dat je dat weer krijgt, kinderen die opgegeven zijn maar nergens heen kunnen en dus maar zo'n beetje gedoogd worden.
Ik heb ook een hard hoofd in de optimistische visie van Kobalt waarin leerkrachten ineens via bijscholing beter zullen worden toegerust om om te gaan met verschillen in de klas. "And pigs can fly" denk ik dan oneerbiedig.
Ik begrijp dat er bezuinigd moet worden. Ik ben het ermee eens dat het huidige systeem niet goed werkt. Maar om het dan maar grotendeels af te schaffen en te hopen dat leerkrachten ineens na wat cursussen WEL kunnen differentieren / emoties herkennen en managen / allerlei uiteenlopende vaardigheden trainen / noem maar op: nee. Dat gaat niet gebeuren. En dat weet Van Bijsterveldt ook. Wil ze dan echt zomaar bezuinigen en we zien wel waar het schip strandt?
Wat we hard nodig hebben is beter opgeleide en gemotiveerde leerkrachten, kleinere groepen en werkelijk doorlopende leerlijnen op alle gebieden - zie bijvoorbeeld Finland voor succesverhalen: leerkrachten met een universitaire opleiding die 'meegaan' met een groep, waardoor er veel minder tijd verloren gaat met overdragen, de eeuwig hernieuwde kennismaking etc. Zoiets. Maar ik ben geen expert.
Groetjes
Massi

Moek
01-02-2011 om 21:54
Rugzakje werkt prima
Bij ons werkt het rugzakje prima. De aanvraag was wel een gedoe, maar nu het allemaal op de rails staat, geeft het net die extra steun die zoon nodig heeft.
Er zijn volgens mij twee problemen: de dure ambulante begeleiding en het onlogische feit dat het rugzakje tegelijk een indicatie voor speciaal onderwijs geeft, wat nu net niet de bedoeling was. Als leerkrachten voortaan zo goed werden opgeleid dat AB'ers niet meer nodig waren, zouden we al een heel eind zijn. Nu gaat het grootste deel van het rugzakje daar aan op. Mijn ervaring is dat AB voor de slechte leerkrachten toch niet werkt en voor de goede niet nodig is.
De automatische indicatie voor speciaal onderwijs geeft een verkeerd signaal af: met dit kind is kennelijk heel wat aan de hand. Reactie als het even wat minder loopt: dat kunnen wij hier niet aan, hoor! Mijn zoon had voor het rugzakje in 4 jaar nog geen seconde RT gehad, want tja, dat ging in groepjes en dat werkte bij hem niet. Dat krijg je dus weer terug als het geld in één pot over de hele school wordt uitgestrooid.

Erna
01-02-2011 om 22:29
Specialisaties
Ik heb ooit begrepen dat men verwacht dat scholen zich gaan specialiseren. Dat binnen een samenwerkingsverband school A aangeeft verstand te hebben van verstandelijke beperkingen en school B van autisme/ADHD en school C verstand heeft van langdurig zieke kinderen oid. Dan ga je niet overplaatsen naar speciaal onderwijs maar naar een reguliere school met een specialisatie. Het zou dan theoretisch zou kunnen zijn dat er in die scholen klasjes komen voor deze kinderen zodat je een ZML klas binnen een reguliere school kan hebben. Je hebt dan meer kinderen met eenzelfde soort beperking waardoor je misschien meer kan. Je zou ook kunnen denken aan gewone klassen waar deze kinderen in zitten maar met de mogelijkheid om gezamenlijk dingen op te pakken. Extra uitleg of een pictosysteem aanleren oid. Veel handiger als je dat kan doen bij meerdere kinderen dan voor die ene downer die je op school hebt.. Ik denk dat het die kant op gaat. Het kan natuurlijk allemaal een stuk efficienter.

lilajolie
02-02-2011 om 07:16
Cluster 3
Ik kan echt niet begrijpen hoe leerkrachten ineens de expertise zouden moeten krijgen over lichaamsbesef, evenwicht, coördinatie, pengrip, hulpmiddelen, etc. Ik denk niet dat dit gaat werken en ik hou mijn hart vast want dat houdt in een schoolwisseling..

Nancy
02-02-2011 om 10:10
Cluster 3 langdurig (lichamelijk) ziek
Idd Lilajolie,
Ook ik maak me hier zorgen om tenslotte gaat het bij cluster 3 om lichamelijk zieke kinderen. Moeten dan alle leerkrachten ook medische bijscholing krijgen dwz halve artsen, logopedisten, fysiotherapeuten e.d. worden. Hoe om te gaan als een kind een insult krijgt in de klas e.d...verzorgen zij dan zelf de medicatie, de medische zorg. Ik deel jouw bezorgdheid.....

Gaia*
02-02-2011 om 11:10
Zorgen
Ik heb niet de hele discussie gelezen. Wel iets over alle administratieve toestand etc. Ik ben het eens met het stanpunt om daar beter op georganiseerd te zijn. Al die formulieren, mensen die dat moeten invullen, checken, etc etc.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er totaal geen vertrouwen in heb dat scholen dit goed gaan invullen. Als ik naar mijn dochter kijk (angstig, selectiefmutisme) heb ik haar alleen maar achteruit zien gaan. Het is nooit vanuit de school gekomen om eens te gaan onderzoeken, hulp te zoeken etc. Elke keer moeten wij er weer op hameren. Ze wordt wat het leren betreft een beetje opgegeven. Fijn.
Nu heeft ze een coach vanuit rugzak die haar goed op weg helpt. Maar ook daar merken we nu al de nadelen van de bezuinigen. Deze mevrouw ziet dat het straks afgelopen is. Zij zal niet meer kunnen helpen (ze is gespecialiseerd en begleid ook de juf). Stress bij haar slaat toe en zo ook bij dochter. Nu moet het nog even snel allemaal, straks is ze er niet meer. De bezuinigen hebben nu al hun nadeel.
Ik zie niet dat scholen deze specialisten kunnen aandragen. Ik heb er geen vertrouwen in.

M Lavell
02-02-2011 om 13:42
Betekenis
cqcq heeft het al op een rijtje gezet. Feitelijk komt het erop neer dat cluster 3 en 4 in dezelfde hoek belanden als het sbo nu al zit.
Dat betekent dus niet dat er een einde komt aan de bureaucratie. Ook de SBO verwijzing kent een toewijzings/indicatiecommissie (de PCL) en formulieren en noodzakelijke onderzoeken. Dat zal dus blijven. Het verschil is dat de indicatiecriteria niet meer landelijk zullen zijn, maar per samenwerkingsverband anders.
Het betekent ook dat als het budget op is (het aantal lln plaatsen waarvoor er overheidsfinanciering is, is op) dat er dan even niet meer onderzocht en geindiceerd zal worden.
Kobalt:"Ik vind het op zich wel moeilijk om uit die kamerbrief te begrijpen wat 'passend onderwijs' nu concreet voor ons gaat betekenen. "
Dat is ook lastig, want het zal per samenwerkingsverband en zelfs per schooljaar anders zijn. Het samenwerkingsverband zal zelf kriteria en budgetten op moeten stellen: als x, dan plaatsing op school of in klas zo, als y, dan ambulante begeleiding, als z een combinatie en als vol dan helemaal niks.
In de praktijk zal er voor een groot deel van de rugzaklln niet zoveel veranderen. Ze blijven gewoon op hun speciale school, of houden de omgang die ze al hebben, al is het maar omdat de meeste rugzaklln eigenlijk helemaal niks aan begeleiding krijgen.
Van die groep zal een flink deel wel de 'status' rugzaklln verliezen. En dat gaat volautomatisch, want de herindicatie vindt niet meer plaats. De indicatie vervalt gewoon.
De grootste verandering zal tussen de oren plaatshebben. Nu er voor scholen geen extra geld meer binnen te halen is met een geindiceerde lln, is 'vroegsignaleren' ineens ook niet meer zo belangrijk. Daarmee vervalt de noodzaak voor heel veel testjes en volgsystemen en gewichtige tussentijdse rapportages.
Maar veel leerkrachten geloven inmiddels wel heilig in deze werkwijze. Zij zullen als eerste merken dat dat wat voorheen pedagogisch zo gewichtig werd gevonden, ineens niet meer telt. Kinderen die tot vorig jaar nog in procedures werden geduwd, zijn nu ineens kinderen waar de juf het maar mee te doen heeft.
En dat zal ook zorgen bij ouders oproepen. Want die juf blijft de procedure voorkoken zoals ze dat gewend was en heeft al wel 4 keer tegen de ouders gezegd dat er iets niet goed is voordat ze zelf met de neus op de nieuwe feiten wordt gedrukt: niks aan de hand.
Ja, verwarrend.
Het gevaarlijkste moment doet zich dit jaar al voor en zal nog wel even aanhouden. Lln met een vlekje zullen nog moeielijker aan een school kunnen komen. Leerlingen met een ziekte zullen nog moeilijker aan onderwijs thuis of in het ziekenhuis kunnen komen.
Dat komt omdat die zorgplicht, die feitelijk een acceptatieplicht is, nog niet rond is.
Het is zelfs maar de vraag of dat rond komt. Of er politiek draagvlak zal zijn voor een echte acceptatieplicht.
Groet,
Miriam Lavell

T&T
03-02-2011 om 09:08
Hier in de regio...
Verdwijnen de cluster 3 en 4 scholen "gewoon". Dat is trouwens niet gisteren besloten, daar zijn ze al jaren mee bezig. Ze gaan op in een grote campus met sbo en regulier ondewijs...
Alle kinderen met een cluster 3 en 4 indicatie verdwijnen hiermee niet hoor! en die hebben die indicatie toch meestal heel terecht, en echt niet alleen maar omdat juf vindt dat jantje wel een beetje druk is. Ik ben bang dat dit landelijk veel meer gaat gebeuren, en daarmee verdwijnen de kleine overzichtelijke scholen die juist zo prettig waren voor deze kinderen. Nee, zo mag je het niet zeggen... ze krijgen wel een eigen hoekje hoor, op die nieuwe grote school, "het cluster 3 en 4 blijft gewoon bestaan" is mij destijds verzekerd door de cluster 4 school.
Maar goed, ik geloof niet zo heel hard in die beloftes, zeker niet als ik zie welke kant de school nu al op gaat... dus heb ik zelf gekozen voor een kleinschalige reguliere school. Mijn kinderen draaien daar gelukkig goed mee, maar dat lukt niet ieder "cluster4 kindje" en met die kinderen heb ik dan ook erg te doen, ze worden in een onmogelijke hoek geduwd.
Ik geloof wel dat er minder snel op allerlei onderzoeken aangestuurd word vanuit school, zeker in het geval van jantje die gewoon een beetje druk is. Als ze jantje toch daar moeten houden, of hij nu adhd heeft of niet... heeft dat dure onderzoek dan wel zin? misschien word er dan eens gekeken naar het belang van jantje (heeft die iets aan de diagnose?) en niet van de school of juf.
Ach ja, het komt erop neer dat er gewoon grof bezuinigd wordt, en dat gaat weer over de rug van de zwaksten in het onderwijs.
Tess

Nikus
03-02-2011 om 12:15
Massi
In het kader van "vroeger was alles beter" kan ik vermelden dat wij op het vo een mentor hadden die wij aan het begin van de schoolcarrière kregen toegewezen. We moesten hem tot het einde houden. Dat verschafte heel veel duidelijkheid. Anno 2011 is het anders en krijgt mijn zoon volgend jaar een nieuwe mentor tot groot verdriet van zoonlief. Ik voorzie een instabiele periode voor zoon.

Nikus
03-02-2011 om 19:37
Zelanzy
Wij wel Zowel mijn broer als ik hadden de zelfde mentor. Moesten we het de hele schooltijd mee doen. We hadden ook een aparte klassenleraar. Later ben ik veranderd van school en toen kreeg ik een klassen mentor.

Kobalt
03-02-2011 om 19:42
Vaste mentor
Dat kan ook een groot nadeel zijn. Soms klikt het niet zo, en dan zijn mijn kinderen dolgelukkig dat ze van die vervelende meester/juf/mentor/leraar/lerares af zijn! Ik kan me die opluchting ook nog goed herinneren.

Kobalt
03-02-2011 om 19:48
Haha
Joep van Deudekom was briljant! Ook mijn zoon moest er erg om lachen.

anna van noniemen
03-02-2011 om 22:46
Joep
staat inmiddels bij diverse betrokkenen op de Hyves, op diverse forums en ik heb Joep naar kamerleden en de vaste kamercommissie van onderwijs gemaild!

T&T
04-02-2011 om 08:46
anna
wat cool dat je hem rondgestuurd hebt, ik vond joep ook heel treffend!
Tess

anna van noniemen
04-02-2011 om 14:20
En ik niet alleen
meerdere mensen zijn bezig de politiek te bestoken En van mijn Hyvesvriendjes had al reactie van de SP terug!

Nikus
04-02-2011 om 17:17
Wat een geweldige column
Ik heb me de tranen gelachen. Hoewel het natuurlijk om te huilen is dat iemand een dergelijke column moet maken.