Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Kinderen met taal/spraakproblemen, opnieuw draadje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is ons draadje nog wel geliefd?

Ons draadje heb ik nog net kunnen redden, ik vraag mij alleen af of er nog genoeg lezers en posters zijn.

Groet, Annelies

Hier ben ik

Hallo Annelies,
Ik denk dat er zeker genoeg geinteresseerde lezers zijn, alleen valt er in de ene periode meer over te schrijven dan over de andere.
Hier is het al een tijdje hetzelfde liedje. Jonathan staat op een één of andere permanente wachtlijst voor logopedie, maar komt nooit aan de beurt omdat jongere en meervoudig gehandicapte kinderen voor gaan. Na veel burocratisch getouwtrek, eindeloos zeuren bij de verschillende instanties en oneindige telefoontjes staat hij nou gepland voor een één of andere integratieve terapie wat dan door een aan de gezondheidszorg gebonden instantie gegeven gaat worden. A.s. woensdag zal de eerste keer worden. Ik ben benieuwd wat het nou precies zal inhouden. Als ik het idee heb dat dat niet genoeg biedt zullen we waarschijnlijk wel naar een logopedist tegen betaling uitwijking. Dat doet me denken aan dat ik nog moet informeren wanneer de indicatie voor financiele tegemoetkoming afloopt. Ondanks dat het certificaat van handicap voor 4 jaar is afgegeven, loopt dat namelijk jaarlijks af en moet ik daar natuurlijk weer tijdig achteraan en zorgen dat ik de juiste papieren heb. Hoera, voor de italiaanse burocratie. Je zou eens niks te doen hebben....
Op school gaat het nu weer goed, behalve dat Jonathan zich nog steeds moeilijk tot werken zet en daardoor vaak zijn werkjes niet afkrijgt. We hebben met school afgesproken dat hij die dan gewoon mee krijgt en ik daar thuis achteraan zit. Ik ben blij dat hij op de door ons uitgezochte school een lesrooster met 3 midagen vrij heeft zodat we daar tijd genoeg voor hebben.
Groetjes Jessica

Je hebt gelijk....

Hoi Jessica,

Je hebt helemaal gelijk, hoor! Ik heb ook niet altijd iets te schrijven, maar tegenwoordig moet je op tijd het draadje redden, anders is de posting niet meer in beeld. Je kunt natuurlijk, als je de dagen veranderd hem nog wel oproepen. Vandaar dat ik er af en toe zo een flauwe reactie doorheen zet.....

Vorige week kwam de juf van Jazz op huisbezoek. Gewoon om even bij te kletsen (ik zie de juffen natuurlijk bijna niet) en te kijken hoe Jazz woont. Eventjes z'n kamertje bewonderd etc.

Half januari zijn de kinderen die geïndiceerd moeten worden, besproken in het team. Alhoewel Jazz flinke vooruitgang boekt op taal en spraak, is zijn zelfredzaamheid en sociaal, emotionele kant nog lang niet wat het moet zijn om hem naar het reguliere te laten gaan. Ze willen hem daarom nog graag een paar jaar houden en dat wil ik ook. Jazz heeft zeker structuur nodig en een kleine groep. In het reguliere zou dit voor hem onvoldoende aanwezig zijn.

Er breekt nu een spannende tijd aan, krijgen wij een nieuwe indicatie?

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Jessica, ben ook reuze benieuwd wat Jonathan woensdag gaat meemaken.

Groetjes, Annelies

Dag allen

Toch ook nog een reactie in deze langlopende draad.

Er is hier ook niet zoveel te melden op taalspraakgebied. Sterker nog, we zijn even gestopt met logopedie. Niet dat vlag al uit kan omdat hij logopedisch uitbehandeld is maar omdat andere ontwikkelingsgebieden extra stimulering nodig hebben.

Over een paar weken hebben we ook evaluatie op school. Ik ben benieuwd wat hij op de cito's heeft gedaan.

Ik vind het zo dubbel, de rugzak maakt het mogelijk extra ondersteuning te bieden -in de praktijk 4x30 minuten per week rt en pt- waardoor hij op school gewoon meedraait en elke nieuwe uitdaging tot nu toe goed aankan. Maar als er geen leerachterstanden zijn is herindicatie onwaarschijnlijk. Maar goed, zijn indicatie loopt pas af in 2010.

Keverbug, formeel heeft de school het niet meer voor het zeggen welke kinderen geïndiceerd worden en welke niet maar de contacten met de CVI zijn zo warm dat als de school en ouders het graag willen, de indicatie meestal wel afgegeven wordt. Ze moeten natuurlijk een slag om de arm houden want als er opeens een oekaze vanuit Den Haag komt dat nog maar ..% van de leerlingen in cluster 2 beredeneerd mag zijn, zou dat net Jazz kunnen treffen.

Gaat vast helemaal goed komen.

Joio, dubbel gevoel, geheel mee eens!

Hoi Joio,

Dat 't dubbel is, is naar mijn mening nog een understatement. Net als 't enigszins maar de goede kant op gaat in het speciaal onderwijs c.q. met 't rugzakje en je loopt tegen herindiceren aan, dan kunnen die kinderen het wel shaken. Kans op die broodnodige ondersteuning/begeleiding is dan verleden tijd!!! Een extra rondje is er niet bij, van daar dat er inderdaad de laatste tijd steeds meer en meer moet worden beredeneerd. Wat jij schertst, is mijn ergste nachtmerrie ☻, dat Den Haag binnenkort vast wel weer een sanctie oplegt.

Ik weet 't, Joio, dat de commissie het voor het zeggen heeft en dat er beredeneerd moet gaan worden, daarom vind ik het zoooooooo spannend. Ik zie die meneer of mevrouw daar al zitten met een flinke stapel in 't midden.... en dan die andere twee stapeltjes JA en NEE!

"Gaat vast helemaal goed komen", alvast bedankt voor het moed inspreken.

Groetjes, Annelies

Spelterapie

Hallo Annelies en anderen,
Nou Jonathan blijkt een soort spelterapie te hebben waarbij het de bedoeling is dat vanuit het spel de spraak en het verwoorden en ordenen van zijn gedachten gestimuleerd wordt. Tot nu toe zie ik eigenlijk meer spel dan spraak en heb ernstige twijfels of dit nou wel zo nuttig is. Jonathan vindt het wel hardstikke leuk. Hij stond vanochtend te springen omdat hij vanmiddag weer mag. Bovendien wordt het helemaal vergoed, dus vooruit, ze krijgen voorlopig nog de voordeel van de twijfel van ons. In mijn achterhoofd hou ik ook nog rekening met de kans dat als we deze spelterapie weigeren dat resulteert in een aantekening dat de ouders geeikte hulp weigeren en er dus ook geen logopedie meer aangeboden zal worden odat de achterstand van Jonathan inmiddels onze eigen schuld is gewoorden.
Het is erg mar ik ben vreselijk wantrouwend geworden over hoe bepaalde dingen tegen je kunnen worden uitgelegd zodat ze weer op hulp kunnen bezuinigen.
Ik vindt het ook erg moeilijk dat vanwege bezuinigingen je altijd bang moet zijn bij iedere vooruitgang dat die een soort armoedval van begeleiding kan veroorzaken. Ze kunnen maar zo besluiten dat je kind zodanig vooruit is gegaan dat het geen recht meer heeft op de begeleidende hulp, waardoor het kind al snel wordt teruggeworpen op zichzelf zonder dat het werkelijk zonder hulp kan redden. Jonathan gaat juist zo goed dankzij de hulp n de vorm van rugzak leraar en verkleinde klas die voor hem gefinancierd wordt. Haal dat allemaal wel en hij zal weer inzakken. Alleen doen ze preventief niks tegen dat inzakken. Je moet eerst bewijzen dat het weer slechter gaat. Maar omdat dat slechter gaan weer consequenties heeft voor de ontwikkeling van mijn kind zal ik het als ouder nooit zover laten komen en in een eerder stadium er zelf wat aan doen desnoods tegen betaling. En hierdoor rangeer ik mezelf uit voor toekomstige hulp, want als het goed blijft gaan met allerlei kunst en vliegwerk van alleen onze kans dan wordt dat als bewijs opgevat dat hulp niet nodig is. Zucht.
Groetjes Jessica

Ik zucht mee!

Jessica,

Ik moet een beetje lachen om jouw laatste reactie. Je kunt het zo heerlijk op papier zetten, jij bent sceptisch (zou ik ook zijn) en Jonathan is dolenthousiast!

Maar jij bent geen "rookie" meer en gaat gedeeltelijk mee in het proces. Let's beat the system!! (haha).

Jouw quote is aan de andere kant zeker niet om te lachen: "Ik vind het ook erg moeilijk dat vanwege bezuinigingen je altijd bang moet zijn bij iedere vooruitgang dat die een soort armoedval van begeleiding kan veroorzaken. Ze kunnen maar zo besluiten dat je kind zodanig vooruit is gegaan dat het geen recht meer heeft op de begeleidende hulp, waardoor het kind al snel wordt teruggeworpen op zichzelf zonder dat het werkelijk zonder hulp kan redden."

Jess, kunnen ze dat werkelijk doen in Italië? Wij zitten momenteel voor een herindicatie dus, ik snap helemaal wat je bedoelt (zie mijn laatste reactie). Goed, als de indicatie er doorkomt dan hebben we die zeker voor drie jaar, ongeacht wat de resultaten zijn in die periode. Pas bij aanvraag van een herindicatie wordt het kind getoetst voor een eventuele volgende periode van 3 jaar.

Wat ik uit jouw woorden begrijp, dat als het enigszins de goede kant uitgaat, kan begeleiding (in welke vorm dan ook) bij jullie worden stopgezet? ZUCHT... wat een beleid. Het is dus "pappen en nathouden". Zo kort door de bocht heb ik het nog niet eerder gehoord.

Gisteren gesprek op school gehad. De verslagen doorgenomen en ondertekend worden vandaag opgestuurd naar de Commissie voor de Indicatiestelling (CvI). Pfff, een spannend zucht(je)!

xxx Annelies

Indicatie

Nee, zo ereg is het ook weer niet dat ze zijn indicatie van het ene op het andere moment kunnen afnemen. Hij heeft vorig jaar een diagnose en indicatie voor 4 jaar gekregen, dus we hebben nog 3 voordat we weer voor de commissie moeten verschijnen. Alleen een indicatie geeft hier alleen maar aan dàt het kind recht heeft op hulp, maar niet op hoevéél hulp. Hulp varieert van 2 keer in het jaar en test afnemen om de vooruitgang te bepalen tot een volledige privéleraar, vervoer van en naar school en activiteiten, logopedie, fysiotherapie, financiele tegemoetkoming voor kosten, waarvan ik niet wet hoe dat in Nederland heet, enz. Kortom in de praktijk kan de geleverde hulp en begeleiding varrieren van alles tot bijna niets, en dat kunnen ze per jaar (wat school betreft) of per maand (wat logopedie betreft) meerderen of minderen.
Dat doet me er aan herinderen dat ik er nog achteraan moet bellen hoeveel uren rugzakleraar hij nu volgend jaar zal krijgen. Die aanvraag moest namelijk vorig jaar voor 5 februarie weg en ook dit jaar zal de uiterlijke inlevertijd daar ergens liggen. Ik durf er niet op te vertrouwen dat ze dat uit zichzelf allemaal op tijd doen.
Ik duim er voor dat de Commissie voor Indicatiestelling voor Jazz weer een indicatie afgeeft. Dan ben je tenminste weer 3 jaar verder.
Groetjes Jessica

Gelukkig heb ik het verkeerd begrepen!

Nou, zeg ik heb je gelukkig verkeerd begrepen, dat zou inderdaad wel heel drastisch zijn geweest. Zoals ik het had begrepen!

☺ Annelies

Wordt vervolgd....

Groetjes, Annelies

Vervolg

Vrijdag zullen we voor het eerst naar de nieuwe logopediste gaan. Ik ben benieuwd en hoop dat het zal klikken tussen haar en Jonathan.
Wordt vervolgd...
Groetjes Jessica

Voorjaarsvakantie

We gaan er even een paar dagen tussen uit.
Met z'n 4-tjes naar EuroDisney.

Tot volgende week!!

Veel plezier!

Waar logeren jullie?

Ik lees nu net pas jouw berichtje

We zijn gisteravond rond 23.00 uur thuisgekomen.
We zijn helemaal voldaan en ook moe...
We sliepen in hotel "Santa Fé" op het park.

Welkom terug

Ha Annelies,
Welkom terug. Ik vroeg waar jullie zaten omdat wij ook nog eens met ons gezin naar Euro-Disney willen. Ooit eens, als we daar genoeg geld voor overhouden. Tegen St. Juttemis schat ik zo, maar je weet maar nooit. Het plan is er.
Ik heb vorige week de eerste rapportbespreking van Jonathan gehad. De cijfers voor de schoolse vakken zijn allemaal prachtig, achten en negens, maar de beoordelingen voor werkhouding, zelfstandigheid, concentratie,enz zijn zwaar onvoldoende. De jufen maken zich zorgen over hoe het zal gaan in volgende klassen, waar hij minder zal kunne teren op de voorsprong die hij in lezen en schrijven heeft. Tja, daar trappen ze bij mij een open deur mee in, want dat roep ik nu al een half jaar. Maar helaas geen recht op gratis behandeling, want nu gaat het toch goed en andere meer hopeloze gevallen gaan voor op de wachtlijst.
Aan de andere kant is de bevestiging dat ik niet gek ben en groot gelijk heb om een privé logopediste in te schakelen toch we een troost. We gaan niet afwachten tot het misgaat, we gaan er nu wat aan doen en de logopediste kwam me over als een zeer capable persoon.
De juffen van Jonathan zijn trouwens ook goed waard. Ze hebben er geen enkel probleem mee om hun lesmethoden aan hem aan te passen als dat voor de rest van de klas geen problemen geeft. Zo hebben ze bijvoorbeeld zich aangeleerd om om al de uit te knippen plaatjes een rechthoek te tekenen voordat ze de vellen aan de kinderen geven. Anders dan knipt Jonathan de plaatjes namelijk precies volgens het buitenste lintje uit, hoe ingewikkeld een plaatje ook is, bijv muis met lange staart en snorharen en doet daar dan uren over. Hij is er ook niet toe te brengen om gewoon om de afbeelding heen te knippen en dus zetten ze nu maar een kadertje overal omheen.
Ook krijg ik materiaal van ze om thuis mee te oefenen voor Jonathan en we hebben afgesproken dat ze ook werkjes zullen samenstellen voor de vakanties. Dit om iedere keer dat hij zijn ritme om moet gooien en iets nieuws moet proberen of iets bekends op een andere manier moet oefenen het heel lang duurt voordat hij daar weer aan gewend is vanwege zijn opstart-problemen. Normaal gesproken worden op scholen dingen stap-voor-stap geleerd om het makkelijker te maken. Jonathan werkt echter beter als hij gelijk de laatste moeilijkste versie voor zijn neus geschoteld krijgt, terwijl hij met kleine stapjes steeds in zo'n stap blijft hangen.
Kortom het gaat (nog) goed, maar het is hard werken om dat zo te houden

Draadje redden

Hier even geen nieuws, want vanwege gezondheidsperikelen (gezondheidsproblemen klinkt zo zwaar) in de family, is Jonathan vorige week niet naar logopedie gegaan. Als het goed is rond ze a.s. woensdag de eerste preliminaire tests af en zal ik dan wel weer wat te melden hebben.
Groetjes Jessica

Afspraak verzet

Helaas nog niks te melden. De afspraak voor het evaluatiegesprek met de logopediste heb ik moeten verzetten naar maandag om half tien, want ik kan nu letterlijk weer geen stap verzetten. Hopelijk ben ik dan weer mobiel.
Groetjes Jessica
P.s. waar is iedereen? Ik begin me een beetje Remie te voelen hier.

Hoi remi,

Haha, natuurlijk laat ik je niet in de steek! Mijn computer wel. Manlief download een bestandje van internet over audio/hifi en hoppa de hele viruswereld stroomde binnen. Virussen zijn wel gedetecteerd maar zijn niet te verwijderen, dus laptop is nu weggebracht.

Momenteel zit ik op werklaptop van mijn man.

Jessica, ik vind het ook verdacht stil worden op dit draadje. Zijn er dan nog alleen lezers en geen posters meer?

Hopelijk ben je weer een beetje opgeknapt, in ieder geval nog beterschap....

Hier wordt het steeds spannender over de naderende uitslag van de herindicatie. Verder heb ik geen nieuws.

Groet, Annelies

Sorry

Ik merk dat het voor mij lastig is om er echt in te komen (in dit draadje). Dat ligt aan mij, hoor, jullie zijn uitnodigend genoeg Maar er is hier weinig te melden, zoontje zit in ESM peutergroep en dat loopt nog wel een tijdje. Dus vanzelf post ik hier dan nauwelijks. En dan vind ik het lullig om wel af en toe een vraag te stellen (die ik wel es heb). Dus vandaar de radiostilte aan deze kant.
Maar ik wil het toch wel proberen: zoontje zit nu een half jaar in de ESM-groep. Is eind oktober logopedisch getest en kwam op bijna alle onderdelen uit op een quotiënt van tussen de 80 en 85. Alleen het woordbegrip lag lager: 68 . Waarom dat zo afwijkend is, blijft onverklaard. Over 2 weken wordt hij bekeken door de orthopedagoog; dat vind ik wel spannend omdat ik me afvraag of hij qua ontwikkeling gaat achterlopen door zijn taalproblemen. Sommige dingen gaan nu eenmaal langzamer (zindelijkheid bijv., en zijn nachtelijke angsten zijn moeilijk te sussen). Verder gaat zijn taalontwikkeling wel wat vooruit, maar ik moet zeggen dat het een stuk langzamer gaat dan ik (en de logopediste) verwachtte/hoopte. Hij is net 3, dus we hebben nog een jaar voor er op schoolgebied iets besloten moet worden, maar ik zie toch gebeuren dat hij naar de cluster-2-school zal “moeten”. Toen ik hoorde dat ze daar met 12 kinderen in de klas zitten tegen 35 hier op school, had ik er wat meer vrede mee….Toch is het even slikken, ik zag hem al aan de hand van zijn broertje hier naar school lopen, vriendjes mee naar huis nemen etc.
Oké, toch nog een heel verhaal geworden. Annelies: sterkte met spanning omtrent herindicatie en een fijn weekend allemaal!

Cito toest groep 2

Hallo Allemaal,

Onze zoon heeft verbale ontwikkelingsdyspraxie, hij zit op een regulier basisschool, 1 keer per week krijgt hij logopedie en 1 keer fysiotherapie, hij is dit jaar ernorm vooruit gegaan.
Wij hebben de cito- uitslagen binnen en met name op de auditieve synthese en het gedeelte rijm en klank scoorde hij erg slecht, de uitslag voor taal was een kleine c.
Ik ben benieuwd of er hier nog meer kinderen zijn met problemen met de auditieve synthese en of dit een reden is om hem niet naar groep 3 te laten gaan.
Volgens de ambulante begeleidster leren sommige kinderen met dyspraxie op een andere manier lezen , ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van leren lezen.

Groetjes Roos

Geen reden tot zittenblijven

Auditieve analyse en synthese is voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vaak moeilijk zoniet onmogelijk, omdat ze niet voldoende klankbesef hebben. Geeft niks, het is geen voorwaarde om te leren lezen. Veel kinderen leren juist pas deze audietieve vaardigheden tijdens en nadat ze hebben leren lezen.
De hak-en-plak methode die bijv. bij veilig leren lezen gebruikt wordt is voor veel van deze kinderen een ware ramp. Voor hen is deze methode allerminst veilig, maar juist volledig ongeschikt. Een globaal-visuele methode blijkt veel beter te werken.
Mijn ervaring is juist dat mijn zoon door het leren lezen ook beter leerde praten en klanken te onderscheiden. Kunnen lezen kan juist een enorme hulp zijn bij de overige taalproblemen, daarom verdient het de aanbeveling om kinderen met taalontwikkelingsstoornis juist zo snel mogelijk te leren lezen, zodat zij daarna de visuele input van geschreven taal kunnen benutten.
Een ander probleem is de manier van leesvaardigheid toetsen. Vaak gebeurd dit door zo snel mogelijk hardop lezen (AVI) en voor een kind die in het normale taalgebruik al problemen heeft met alles juist uitspreken geeft dit natuurlijk een verkeerd beeld.
Ik heb net uitgebreid in Ouders en School beschreven hoe mijn zoon heeft leren lezen: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=1&actueel=1&archief=0&thread=129478&forum=23&post=2056281
Groetjes Jessica

Gesprek

Hallo Jessicah,

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg, vandaag groot overleg gehad op school, de school vind dat hij ook moeilijkheden heeft met rekenen, serieeren met name, het wordt dan wel heel moeilijk voor hem in groep 3 vinden ze. De rt gaat extra aandacht geven op het gebied van rekenen en gaat hem ook een aparte rekentoets afnemen om alles in kaart te brengen, over 2 maanden evalueren wij weer.
Misschien is een spraak-taalschool toch wel beter voor hem, ik vind het moeilijk is het om een juiste keuze te maken, hopelijk zet zijn goede ontwikkeling door en kan hij gewoon naar groep 3

Groetjes Roos

Serieeren?

Wat bedoel je met serieeren?
Het automatiseren? En wat moet hij in groep 2 dan automatiseren?

Citotoets rekenen

Hoi Andrea,

Hij heeft het gedeelte van het grootste, middelste enz slecht gemaakt op de citotoest, overigens had hij nog een b score op de rekentoets, de toets ruimte en tijd had hij een a score voor.
Ik ben heel blij dat hij een rugzakje heeft maar ik heb soms het idee dat bij onze zoon overal op wordt gelet, hebben jullie dat gevoel ook weleens?
Nu wordt er door de rt een andere rekentoest afgenomen om te kijken wat zijn sterke en zwakke punten zijn.
In mei wordt dan bekeken of hij naar groep 3 kan, ik ga misschien met de ambulante begeleidster eens kijken op een spraak/taalschool . De ambulante begeleidster heeft zelf lesgegeven op een taal/spraakschool en zij vindt gezien de progressie van onze zoon het eigenlijk niet noodzakelijk dat hij naar een spraak/taalschool zou gaan.
Er is nog niets beslist maar ik vindt het heel belangrijk dat hij gaat leren lezen voor zijn spraakontwikkeling, maar het is ook heel belangrijk dat hij een vrolijk mannetje blijft.
Hebben jullie kinderen op meerdere vlakken problemen dan alleen de spraakontwikkeling?

Groetjes Roos

Spraak/taal school

is er meestal voor spraak/taal problemen. Kinderen die heel veel logopedie nodig hebben, kinderen die onverstaanbaar praten op een leeftijd dat ze naar school toe gaan.
Het niet op volgorde kunnen zetten van grootste, middelste e.d. kan te maken hebben met abstract taalgebruik. Maar als het totaal van die toets nog uitkomt op een B dan heeft hij het mijns inziens nog erg goed gemaakt.
Een andere rekentoets zou inderdaad duidelijkheid kunnen geven in het probleem van jouw zoon. Om hem om een B score nog een jaar in groep 2 te laten zitten, lijkt mij niet te verdedigen. Misschien kun je eens een keer kijken/lezen/zoeken op kleuterverlengen in de rubriek ouders en school of basisschool kinderen.

Als een kind eenmaal een rugzakje heeft, heb je inderdaad kans dat er nog meer dingen naar voren komen. Niet omdat er altijd meer problemen zijn, maar er wordt wel meer tijd besteed aan een kind in een één op één situatie.

Mijn kind vertoond, behalve zijn spraak/taal probleem ook nog een ander probleem. Alleen hebben die 2 problemen niet persé iets met elkaar te maken.

Commissie, welke?

En wij maar wachten, in spanning, op uitslag van de Commissie Toezicht Indicatiestelling... Kom ik er van de week achter dat de papieren niet naar deze commissie zijn gestuurd, maar naar de commissie (intern) van school die de herindicering coordineert....Pffff!!!

Nu moeten we alsnog 6 tot 8 weken wachten.

Iedereen nog een fijn paasweekend toegewenst.

Wij gaan hier zo de paaseieren zoeken.

Gr. Annelies

Commissie van wat....?

Keverbug, is het dossier toevallig naar de interne commissie van begeleiding van de ARS gestuurd?

Ik heb herindicatie voor jouw zoon eigenlijk nooit somber ingezien -op basis wat ik ervan via het forum weet- of heeft de school aanleiding gegeven om toch uit te gaan zien naar een ander type onderwijs?

Groetjes

Joio,

je hebt gelijk, het dossier is inderdaad daar naar toe gestuurd. Ik wist helemaal niet dat de vraagstelling bestond of Jazz überhaupt nog wel op zijn plaats zou zitten bij de ARS, maar zijn laatste juf heeft deze geplaatst (vandaar dat dit eerst intern nog is besproken).

Echter bij zijn huidige juffen, incl. het team, is er geen sprake van een vraagstelling. Zij willen Jazz voorlopig graag houden, het is nog te vroeg om hem naar het reguliere te laten gaan.

De herindicatie is dit keer gedeeltelijk "beredeneerd" vandaar dat ik het toch wel spannend vind. De interne commissie van de ARS ziet het ook positief tegemoet. Ik ben niet eerder gerust, dan dat ik officieel de bevestiging van het CvI heb gekregen.

Bedankt voor jouw reactie, hoe gaat het trouwens bij jullie?

Groetjes, Annelies

Voor jessicah

Hoi Jessicah,

Ik kwam je naam ook tegen of het forum ouders en school, ik ben onder de indruk van al je kennis op het gebied van taalverwerving enz.
Ik heb vandaag een andere basisschool in onze plaats gebeld met de vraag stel als de huidige school onze zoon laat zitten is er dan eventueel plaats voor hem op school, er kan in ieder geval over gepraat worden. Ik heb jouw kennis gebruikt om uit te leggen waarom wij willen dat onze zoon naar groep 3 gaat, dus nogmaals hartelijk dank voor je duidelijke uitleg.

Groetjes Roos

Raket

Dag Roos,

Jazz zit sinds zijn 3,5 jaar op een ESM-school (Ernstige Spraak en Taal Moeilijkheden). Eerst in Amsterdam en nu in Purmerend. De afkorting zal inmiddels geen onbekende voor jou zijn. Ik heb in der tijd zo'n beetje het hele net afgespeurd. Ik had nog nooit gehoord van taal-/spraakstoornissen, verbale dyspraxie etc.

Nu sta jij ook voor dezelfde keuze! Voor ons was deze niet zo moeilijk als die van jou. Jazz zijn stoornis was zo ernstig, dat wij eigenlijk niet eens hoefde te denken aan het reguliere onderwijs. Jazz heeft de afgelopen jaren keihard gewerkt en is al heel ver gekomen mede door het fantastische taal-/spraakonderwijs (heb geen aandelen, of zo hoor, haha).

Jazz is inmiddels 6 jaar en op school zijn ze langzaam aan bezig met letters&cijfers. In zijn letterbakje zitten al een hoop letters. De letters worden stuk voor stuk behandeld en helemaal uitgelicht in spelletjes en oefeningen. Als ik mij niet vergis waren de eerste letters de "i" en de "k". Het eerste woordje was natuurlijk IK.

Zo kwam Jazz bijv. laatst thuis en zei: "Mamma, één "a" en nog één "a" is een aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa". Zo mooi!!! Dit moet klassikaal wel tot in den treure zijn herhaald...

Ik kan jou momenteel helaas niet verder helpen, want zo te lezen is jouw zoon al een stuk verder dan Jazz, met lezen, schrijven en rekenen.

Het taal-/spraakonderwijs kan ik jou wel van harte aanbevelen. Kleine klassen en goede structuur is een weldaad voor onze kinderen. Overigens heeft Jazz ook als diagnose een verbale dyspraxie.

Groetjes, Annelies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.