Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

Bailey26
14-05-2025 om 13:39
rionyriony schreef op 14-05-2025 om 13:27:
Je kan alles optellen en dan delen door twee, of ieder gewoon betalen als het zich voordoet. Een goede ontspannen relatie is ook wat waard.
Ik zou in ieder geval documenteren wat je uitgeeft, zodat mocht er zich toch selectief geheugenverlies voordoen, je gewoon kan zeggen dat je wel degelijk veel hebt gedaan voor je kinderen.
En niet alleen opschrijven hoeveel geld je kwijt bent aan je eigen kinderen. Maar natuurlijk ook hoeveel tijd. En dat dan ook delen door twee.

rionyriony
14-05-2025 om 13:52
Bailey26 schreef op 14-05-2025 om 13:39:
[..]
En niet alleen opschrijven hoeveel geld je kwijt bent aan je eigen kinderen. Maar natuurlijk ook hoeveel tijd. En dat dan ook delen door twee.
Tja. Ik kies geen kant. Maar opschrijven is altijd wel handig. Er zal wel een hoop pijn zijn. Bij een gebroken/verlaten gezin heb je verminderde kans om een nieuw leven te starten. Ook al zie je de scheiding niet als jouw schuld. Of had je het totaal niet zien aankomen. Een dergelijke vergissing kan je duur komen te staan. Maar je hebt daar wel je kinderen voor terug die af en toe bij je langs komen en dan een cadeautje willen. Je eigen kroost is toch ook onbetaalbaar.

MamaE
14-05-2025 om 14:21
We weten niet hoeveel alimentatie TS al betaalt. Ik houd echt niet van gedoe over geld en exact leven naar de letter van de wet, maar ik zou het wel onhandig vinden als kind op vrijdagavond gebracht wordt bij mij met de mededeling dat het zaterdagmiddag een feestje heeft en of ik nog even een cadeautje wil kopen. Dan moet dat allemaal ad hoc en moet ik mijn hele schema op zij zetten. Dan gaat het me niet om het geld of de tijd, maar de planning.
Tegelijkertijd heb ik een collega wiens ex vindt dat de kinderen alleen merkkleding moeten dragen en hij krijgt naast zijn alimentatie om de haverklap rekeningen voor een nieuwe jas, schoenen, een tas, een bril, dingen voor school, etc. Hij wil zijn kinderen niet tekort doen, en betaalt het wel allemaal, maar heeft daardoor zelf soms moeite met rondkomen. Want die kosten zitten allemaal al in de alimentatie, maar ja, kind heeft het nodig, dus wil hij het ze niet ontzeggen. Maar hij heeft dus geen inspraak op wat er dan aangeschaft wordt en wat het kost. Zijn ex let daar niet op omdat hij wel betaalt.

Anoniemvoornu
14-05-2025 om 16:20
MamaE schreef op 14-05-2025 om 14:21:
We weten niet hoeveel alimentatie TS al betaalt. Ik houd echt niet van gedoe over geld en exact leven naar de letter van de wet, maar ik zou het wel onhandig vinden als kind op vrijdagavond gebracht wordt bij mij met de mededeling dat het zaterdagmiddag een feestje heeft en of ik nog even een cadeautje wil kopen. Dan moet dat allemaal ad hoc en moet ik mijn hele schema op zij zetten. Dan gaat het me niet om het geld of de tijd, maar de planning.
Tegelijkertijd heb ik een collega wiens ex vindt dat de kinderen alleen merkkleding moeten dragen en hij krijgt naast zijn alimentatie om de haverklap rekeningen voor een nieuwe jas, schoenen, een tas, een bril, dingen voor school, etc. Hij wil zijn kinderen niet tekort doen, en betaalt het wel allemaal, maar heeft daardoor zelf soms moeite met rondkomen. Want die kosten zitten allemaal al in de alimentatie, maar ja, kind heeft het nodig, dus wil hij het ze niet ontzeggen. Maar hij heeft dus geen inspraak op wat er dan aangeschaft wordt en wat het kost. Zijn ex let daar niet op omdat hij wel betaalt.
Wie zegt dat ex daar niet op let... en een feestje , je kan dat comuniceren toch uitnodigingen komen minimaal een week van te voren.gewoon vragen of er nog feestjes zijn

Pippeltje
14-05-2025 om 16:20
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 20:33:
betaal best veel alimentatie en dat is verder prima. Maar bij 1 vinger geven nemen ze direct je hele hand. Maar de vraag was moet ik dan het kado kopen voor de kinderfeest.
'Ze' nemen je hele hand?
Je hebt het over de moeder van je kinderen he. Volgens mij ben je problemen aan het zoeken en waarom spreek je in meer voud?

Nick90
14-05-2025 om 16:30
Pippeltje schreef op 14-05-2025 om 16:20:
[..]
'Ze' nemen je hele hand?
Je hebt het over de moeder van je kinderen he. Volgens mij ben je problemen aan het zoeken en waarom spreek je in meer voud?
Eens met TO hier, veel vrouwen zien hun kinderen als een verdienmodel zodat ze met een halve werkweek toch op grotere voet kunnen leven. Schandalig dat vrouwen hier vinden dat een moeder een 24 uur oppas is die betaalt moet worden voor zorgen voor haar eigen kinderen.

Poezie
14-05-2025 om 16:42
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 16:30:
[..]
Eens met TO hier, veel vrouwen zien hun kinderen als een verdienmodel zodat ze met een halve werkweek toch op grotere voet kunnen leven. Schandalig dat vrouwen hier vinden dat een moeder een 24 uur oppas is die betaalt moet worden voor zorgen voor haar eigen kinderen.
Nou, dan gaat TO toch zelf 7 dagen per week, 24 uur per dag voor de kinderen zorgen? Dan kan hij zelf op grote voet gaan leven van die 250 euro alimentatie per maand die hij dan van zijn ex krijgt.

Nick90
14-05-2025 om 16:53
Poezie schreef op 14-05-2025 om 16:42:
[..]
Nou, dan gaat TO toch zelf 7 dagen per week, 24 uur per dag voor de kinderen zorgen? Dan kan hij zelf op grote voet gaan leven van die 250 euro alimentatie per maand die hij dan van zijn ex krijgt.
Niet zo aanstellen hè? 7/24 met kinderen op de basisschool klopt sowieso al niet, verder weet jij niks van hun regeling af maar ga je nu uit van aannames, TO heeft niks gezegd over 250 euro per maand, en wat als TO een nieuwe vrouw in zijn leven heeft die graag voor zijn kinderen zorgt, daar wordt door het type vrouw die haar kinderen als verdienmodel ziet ook weer over geklaagd. Met andere woorden, betaal gewoon de helft van de kosten voor het kind, niet huilen over oppassen op je eigen kind en indien je ontevreden bent over de verdeling van zorg en tijd ten tijde van een scheiding doe dan gewoon je mond open en spreek ipv janken over wie geld uit moet geven aan cadeaus terwijl je wel maar 20-24 uur werkt want je kinderen hebben je nodig.

Neweve
14-05-2025 om 16:58
Tuinfluiter schreef op 14-05-2025 om 13:08:
[..]
Kan natuurlijk ook dat vader gewoon een prima bedrag aan alimentatie betaald maar dat niet meer hetzelfde mogelijk is als tijdens het huwelijk. In mijn omgeving zat een kind op hockey, paardrijden en pianoles en na de scheiding alleen op hockey. De om het weekend vader was hier heel boos over maar de moeder had gewoon niet de financiële ruimte voor meer.
Voor welke dingen je als vader extra wil en kan bijdragen zal je dan per keer moeten bekijken. Misschien is er bij beide wel geen geld voor een kamp of tweede fiets. Dan heeft het kind gewoon pech.
Mooi verwoord.
We horen hoe maar 1 kant en een klein stukje van het verhaal. Op basis van een heleboel factoren die we niet horen kan de "publieke opinie" wijzigen.

Marianne76
14-05-2025 om 17:00
Wie zegt dat de ex van TO 20-24 u werkt? Wie zegt dat zij betaald wilt worden om op haar eigen kinderen te passen? Niet zo aanstellen hoor Nick, allemaal aannames.

Garfield77
14-05-2025 om 17:01
Poezie schreef op 14-05-2025 om 16:42:
[..]
De ex van To zorgt niet 24/7 voor haar kinderen want ze zijn een X aantal weekenden bij To. Een regeling waar beiden mee akkoord zijn gegaan ten tijde van de scheiding, idem over de alimentatie. Dat die moeder meer zorg dagen heeft, heeft ze zelf ook voor gekozen. Die moeder kan het kind gewoon een cadeautje meegeven als het naar vader gaat. Zij ontvangt daar alimentatie voor, kinderbijslag en wellicht nog andere toeslagen dus gepiep over een cadeautje dat vader ineens zou moeten betalen is nergens voor nodig en ronduit kinderachtig.

Nick90
14-05-2025 om 17:04
Marianne76 schreef op 14-05-2025 om 17:00:
Wie zegt dat de ex van TO 20-24 u werkt? Wie zegt dat zij betaald wilt worden om op haar eigen kinderen te passen? Niet zo aanstellen hoor Nick, allemaal aannames.
Lees het topic zou ik zeggen.

Poezie
14-05-2025 om 17:06
Garfield77 schreef op 14-05-2025 om 17:01:
[..]
De ex van To zorgt niet 24/7 voor haar kinderen want ze zijn een X aantal weekenden bij To. Een regeling waar beiden mee akkoord zijn gegaan ten tijde van de scheiding, idem over de alimentatie. Dat die moeder meer zorg dagen heeft, heeft ze zelf ook voor gekozen. Die moeder kan het kind gewoon een cadeautje meegeven als het naar vader gaat. Zij ontvangt daar alimentatie voor, kinderbijslag en wellicht nog andere toeslagen dus gepiep over een cadeautje dat vader ineens zou moeten betalen is nergens voor nodig en ronduit kinderachtig.
Vader piept hier over het aanschaffen van een cadeautje hè. Als hij het allemaal maar oneerlijk vindt dan had hij andere afspraken met zijn ex moeten maken.

Nick90
14-05-2025 om 17:10
Poezie schreef op 14-05-2025 om 17:06:
[..]
Vader piept hier over het aanschaffen van een cadeautje hè. Als hij het allemaal maar oneerlijk vindt dan had hij andere afspraken met zijn ex moeten maken.
Moeder piept net zo hard mee hè? Anders had zij maar andere afspraken met haar ex moeten maken.

Pimpelmees67
14-05-2025 om 17:21
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 16:30:
[..]
Ik verbaas me zelden meer over posts van jou maar deze slaat echt alles. Als vader een vent was geweest had hij ervoor gezorgd dat de zorg 50/50 was.