Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

24-01-2011 om 19:41

Nogmaals adhd en pas voor disney

Sorry, ik vraag het nogmaals, want ik kan het nu gewoon niet vinden in het archief.

Hoe zat het nu met de artsenverklaring als ik met mijn adhdérs naar disney wil.

Ik moet dus hun arts vragen een verklaring te schrijven dat ze beide ADHD hebben, en dan ga ik met die verklaring naar disney? en dan?
En gaat zo'n arts dat wel schrijven? en Moet ik gewoon zeggen dat het voor disney is??

en mogen wij als ouders, en jongste broer ( nog geen diagnose) dan ook met de mannen mee? of moeten wij in een andere rij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

24-01-2011 om 20:18

Wat ik heb gedaan

want onze kinderpsych wilde de brief niet maken, ik heb zelf een brief (voorbeeld van Balansforum) gemaakt en deze door de huisarts laten ondertekenen:

To Whom It May Concern:

< Child's name> is a delightful child who has been diagnosed with < child's condition>. This diagnosis impedes his ability to wait for extended periods of time and he struggles with sensory issues (e.g., touch) that may impact his ability to wait in lines. Please offer what accommodations you can for this young man and his family.

Sincerely,

< Doctor's name>

vertaling: Ter attentie van,

< naam kind> is een prachtig kind als zijnde gediagnosticeerd met < beperking kind>. Deze diagnose belemmert zijn/haar vermogen om uitgebreid te wachten. Hij/zij worstelt met sensorische aspecten (bv. contact) die kunnen van invloed zijn op zijn/haar vermogen om te wachten. Een vriendelijk vezoek om binnen uw accommodaties datgene te doen zodat deze jonge man/vrouw en zijn familie geen beperkingen ondervinden.

Met vriendelijke groet

deze kan ook nog:
This child (naam van het kind) born (datum) is officially diagnosed
with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).
He/She has severe problems to pay attention and concentrate.

Janeway

Janeway

24-01-2011 om 21:13

Bij ons

Haalde de Nurse Practitioner de brief uit haar computer. Handtekening en datum er op en klaar. De brief was in het Frans en Engels. Het kwam er op neer dat kind adhd had en moeite zou hebben met wachtrijen ed situaties. Met de brief gingen we naar cityhall. Dat zit als je de kassa's door gaat (bij disney) aan de linkerhand. Is duidelijk zichtbaar ook. Je laat de brieven lezen aan iemand die daar werkt en je krijgt speciale pasjes (kaartjes) waarop staat dat je kind voorrang krijgt. Op die pas staat ook voor hoeveel begeleiders dat is. We mochten met adhd-er en nog 2 anderen dan via de invalideningang naar binnen. Met 2 adhd-er en 5 persoons-gezin ging dat dus goed. Ook werden we gewaarschuwd door het personeel als het bv een attractie was met veel licht effecten. Ivm evt epileptische reacties. Vaak moesten we nog maar 5 min wachtten totdat we dan in mochten stappen. En vaak ook een leuke plek bv een eerste karretje of een plek vooraan bij een voorstelling. Ook bij de parade heb je speciale plaatsen voor mensen met een pas. De kids kregen daar extra aandacht. Ook bij het foto moment met Mickey (waar de rijen ook voor staan) kregen we voorrang. Ik heb zelfs begrepen dat je in de restaurants voorrang kreeg. Maar daar hebben we nooit gebruik van gemaakt.
Je kan dus gewoon met het hele gezin een attractie..
Geniet ervan.

marie

marie

24-01-2011 om 21:30

Ja maar - rest moet extra lang wachten?

Hallo
Misschien trap ik nu wel "tegen zere benen".
Maar als wij naar Disney willen met een "gewoon" gezin, betekent dat dan dat wij extra lang moeten wachten, omdat de gezinnen met waar wat mee is, allemaal voorrang krijgen?
En aangezien er steeds meer "etiketjes" zijn, zullen er steeds meer gezinnen komen met voorrang, waardoor de "gewone" gezinnen nog langer moeten wachten?
Of zie ik het nu te zwart in? Wij willen namelijk daar ook ooit nog eens naar toe, maar ik zie wel tegen de lange rijen op.
Maar dit was zomaar een gedachtenspinsel.
Groetjes
PS Natuurlijk gun ik jullie dit uitje, maar soms steken zulke dingetjes wel eens

anna van noniemen

anna van noniemen

24-01-2011 om 21:52

Marie

nee hoor, maak je geen zorgen....sowieso zijn er over het algemeen helemaal niet zoveel die er gebruik van maken, vaak waren wij als gezin de enigen die er stonden...En ach, als je 1 keer een woede-aanval van een kind met ADHd of ASS in je nabijheid hebt meegemaakt vanwege zo'n rij, dan ben je blij dat "zulke" kinderen niet in jouw rij hoeven staan....

Als "gewoon" gezin kun je altijd nog gebruik maken van de fastpass, hoef je ook niet in de rij, alleen moet je een tijd afspreken. Een kind met ADHD of ASS wil het meestal meteen en wel NU!!!! dus zo'n fastpass is over het algemeen voor "zulke" kinderen ook geen oplossing....

Rosase

Rosase

24-01-2011 om 22:07

Wees gerust

Je hebt inderdaad fastpasses bij Disney en dat werkt perfect.
En wij zijn er een aantal jaren geleden geweest, met onze ADHDer en dat wachten ging ook perfect. Zonder speciale pasjes.

Misschien ben ik te netjes, maar het zou in mij dus ook niet opkomen om dan toch van die speciale pasjes aan te vragen. Daar zou ik me ernstig bezwaard onder voelen.

Lijkt mij dus (en dat gaf Anna ook al aan) dat het wel los loopt met de speciale behandelingen. Ik neem tenminste aan dat er ook nog wel meer mensen zoals ik zijn.

Bovendien zoek ik ook altijd die actracties uit waar geen ellenlange rij staat en bewaar de drukke voor de avond, als het wat rustiger is (want dan kun je daar meestal ook zo doorlopen). Beproefd efteling concept! (waar ze nou ook een heel handig plein hebben met een overzicht van de wachttijden per populaire actractie).

Moek

Moek

24-01-2011 om 22:25

En wij

gaan helemaal niet naar pretparken, omdat man en zoon daar allebei van zouden flippen. Dus wij dringen ook niet voor hoor - we zijn er helemaal niet en je hebt dus geen last van ons.

Kobalt

Kobalt

24-01-2011 om 23:17

Zo goed dat het kan

Onze zoon met adhd heeft niet zo veel problemen met het wachten in rijen. Voor ons dus niet zo'n pas. Maar ik vind het geweldig dat het mogelijk is. Euro Disney trekt ons niet zo erg, maar wij gaan wel regelmatig naar de Efteling. En dan moeten wij inderdaad wel eens wachten op mensen met een al dan niet zichtbare handicap die 'voor' mogen. Ik vind heel goed dat dit mag, dat dit gebeurt. Mijn kinderen (ook de adhd-er) en ik wachten graag even een paar minuutjes langer, om het voor een ander ook mogelijk te maken de attractie te bezoeken.
En petje af Polly, het moet wel een hele onderneming zijn, met jouw jongens. Maar het wordt vast een ontuitwisbare herinnering voor hen. Na alle vakantiesores van vorig jaar, hoop ik voor je dat jullie het top zullen hebben!

Nauurlijk

mogen kinderen die een psychiatrische diagnose hebben voor. Het is niet meer dan normaal. Stel je voor dat je met je bloedjes van kinderen in de rij staat en er flipt er één voor je neus, zijn je kinderen ook gelijk getraumatiseerd. Helaas, houden wij het bij het bos(zie andere draad) en zijn pretparken voor ons ook geen pretje. Maar vraag je aan de kinderen of ze er naar toe willen, dan zeggen ze ja. Als je gaat is het één en al ellende.

Ik vind het dus geen voortrekkerij, integendeel. Ze zouden eigenlijk speciale begeleiders moeten hebben in zo een park, nog beter.

Puck

Puck

25-01-2011 om 09:05

Ach en marie

Gun de ouders die dag in dag uit "zulke" kinderen hebben ook eens een ontspannen dag. Met mijn 2 "normale" kinderen zal ik ook gewoon in de rij moeten blijven wachten, maar ik heb er niet zoveel moeite mee als Polly met haar stuiterballen "voor mag dringen".
Maar Lilajolie: ik snap niet zo goed waarom mijn kind getraumatiseerd zou raken als jouw kind voor zijn ogen flipt? Ik verwacht eerder dat het voor de meeste mensen in de rij een mooie onderbreking is van het saaie wachten: eindelijk wat leven in de brouwerij en dan die moeder erbij: die met een rood hoofd alles probeert om haar driftkop weer te dimmen.....

koentje

koentje

25-01-2011 om 09:33

Marie

je moet maar zo denken: al die kindertjes die in een rolstoel zitten en helemaal niet in die attracties kunnen, maken weer dat het vlotter voor jou gaat!

Voor ons geldt ook dat zoon waarschijnlijk flipt in zo'n prikkelrijke omgeving. Ik vraag me af in hoeverre hij daar echt nog van zou genieten en aangezien ikzelf een spuughekel heb aan dat soort parken, ga ik het niet uitproberen.

Eigen kinderen

Ik heb er vier en drie kinderen finaal in de stress als broertje flipt, echt grappig is anders. Die rode kop heb ik al lang niet meer, ga mij daar niets van aantrekken, maar voor dat mannetje is het zielig, want hij is altijd degene die aan het kortste eind trekt.

Guinevere

Guinevere

25-01-2011 om 10:47

Ach

Ik kan me de opmerking van Marie best voorstellen. Ik vind dan ook eigenlijk dat je alleen zo'n pas moet aanvragen als je hem echt nodig hebt. Ik zou het zelf dus niet doen voor onze ADHD-er, een beetje leren wachten is wel goed voor hem. Hoogstens verveelt hij zich (en mij) in zo'n rij net zo erg als de andere kinderen in die rij.
Om de wachtrijen te ontlopen zal ik wel een keer met hem naar het pretpark gaan als het regent.

Marie heeft een punt!

Mijn mannen zijn autistisch maar moeten keurig wachtten op hun beurt hoor. Tenzij ze verstandelijk gehandicapt zijn ben ik van mening dat kinderen moeten leren zich aan te passen ongeacht etiketje! En zelfs kinderen met LGV kunnen leren om te wachten op hun beurt. Kunnen ze dat niet ga dan niet naar zo'n pretpark! Er zijn speciale auti dagen! Ik geloof dit jaar in Duinrel maar dat weet ik niet zeker!

Auw

"Kunnen ze dat niet ga dan niet naar zo\'n pretpark! Er zijn speciale auti dagen!"

DB4Ever

DB4Ever

25-01-2011 om 13:04

Tsja...

Natuurlijk lastig als je een ADHD-er hebt, of autist of een andere beperking waardoor wachten tot frustratie kan leiden, met woedeaanvallen tot gevolg. Maar toch ben ik het ook eens dat ook die kids kunnen leren wachten. Mijn dochter heeft geen ADHD of wat dan ook, maar krijgt het wel snel koud bijv. Moet ik daar dan ook zo'n pas voor aanvragen?

Attracties die stil gezet worden zodat een rolstoelganger bijv goed in kan stappen ben ik helemaal voor. Maar met zo'n pasjessysteem omdat je kind een etiketje heeft...

Moet altijd denken aan wat een zeer bekend acteur uit Amerika vond/deed. Bij hun set van de TV-serie waar hij in speelde werden veel aanvragen gedaan van ouders wier kind graag een bezoekje wilde brengen aan hun helden. Omdat er natuurlijk te weinig tijd was en er wel aandacht aan de kinderen gegeven moest worden, moest het bedraf wel onderscheid maken wie wel en niet mocht komen. Het draaide erop uit dat de ziekste zieligste kindjes komen mochten. Dit was zeer tegen het zere been van deze ene acteur. Hij vond het erg oneerlijk tov de gezonde kinderen en hij vervoeid dan ook dat hele medische gedoe in de VS. Ziektes worden daar bijna gecultiveerd. Hij weigdere daarom zijn medewerking (terwijl hij 1 van de 2 meeste gevraagde acteurs was) totdat het bedrijf op zijn besluit terug kwam en er voortaan naast elk ziek kindje er een gezond vriendje. kindje mee mocht komen....

DB4Ever

DB4Ever

25-01-2011 om 13:05

Trouwens

heb zelf een ADHD-er hoor, maar ik zou me er toch zeer ongemakkelijk bij voelen als ik voor hem zo'n pasje ga aanvragen....

Zo pas ik er ook altijd voor om zijn etiket in ons/ zijn voordeel te gebruiken om ergens tussen te kunnen komen. En desondanks is mij toch al veel bijzonders gelukt

Guinevere

Guinevere

25-01-2011 om 13:11

Gaat te ver nikus

Nikus, je bekijkt het erg zwart wit. Als een kind om de een of andere reden niet kán wachten in zo'n lange rij, ben ik helemaal voor dat pasje. Waarom zou je dan niet naar een pretpark gaan met dat kind, als die optie er wel is?

Minder erg

voor wie? of erger voor wie? Ik vind niet dat je moet oordelen op basis van etiket, maar je ziet hier nu ook schifting: sommige moeders van ADHD- ers of ASS- ers vragen wel een pas aan en sommigen niet. Ik vraag er wel één aan (al zouden we al kunnen gaan), omdat deze kinderen een heel ander leven leiden dan gemiddelde kinderen. Als je ziet dat alles, zelfs goed onderwijs, aan de neus van je kind voorbij gaat, dan zorg je er wel voor dat er iets wél goed gaat. Kinderen met een etiket die kunnen wachten en niet nachtenlang wakker zijn omdat de indrukken van een normale dag al niet te verwerken zijn, die kán je dus ook laten wachten. De opmerking of speciale auti- dagen en anders maar niet, doet mij als meoeder van een ADHD- er en PDD- er, pijn. Etiketje er op, hokje in en klaar, als we maar niet lastig zijn.. Vreemd, wij hebben juist altijd meer last van die modale gezinnen met al even modale kinderen. Wat fijn om kinderen te hebben zonder stoornis, zodat je zonder zorgen naar het pretpark kan gaan, het lijkt mij paradijs op aarde...

Lilajolie

je verwoord het hoe ikhet voel

"Etiketje er op, hokje in en klaar, als we maar niet lastig zijn.. "

Polly Shearman

Polly Shearman

25-01-2011 om 13:37

Geen discussie

Ik wil alleen maar weten hoe ik in godsnaam aan onze arts om een verklaring hiervoor moet vragen....

natuurlijk voel ik me ook bezwaard.

Maar ik ga al door het leven met 4 mannen die allemaal iets hebben, mag ik dan voor 1 keer daar ook een keer profijt van hebben???
alsjeblieft zeg!

we krijgen dit reisje kado!

als wij naar de efteling gaan, nemen we daar allemaal een vrije dag voor en gaan we als het super rustig is: we maken van te voren een route ( op papier) en volgend die route, de atrakties werken we in volgorde af en het gaat prima!!!! omdat we de efteling van binnen en van buiten kennen.
Disney ben ik nog nooit geweest, geen idee wat ik meot verwachten, geen idee of ik mijn heren allemaal rustig kan houden, geen idee of we driftbuien moeten overleven, geen idee echt geen idee...
maar ik wil het wel graag proberen!!! Laat me nou!
Lekker genieten van mijn zoons en gewoon door z'n park gaan... laat ons nou...

Kobalt

Kobalt

25-01-2011 om 13:41

Polly

Wat gaaf dat jullie dat reisje hebben gekregen!

Heel veel plezier. Het wordt vast hartstikke leuk!

Bikkel

Bikkel

25-01-2011 om 13:46

Polly

Veel plezier!! Dat zijn nog eens leuke cadeaus.
Hier vragen wij geen pasjes aan. We hebben een officiele adhd'er maar die kan het opbrengen te wachten en een officieel nadh'er maar met gebruiksaanwijzing die het heel moeilijk kan opbrengen te wachten ) Ik vind het trowens wel goed dat dergelijke pasjes bestaan, wist niet dat ze bestonden.

Hanny61

Hanny61

25-01-2011 om 13:51

Jammer

Jammer, dat zo'n gewone vraag, zulke flauwe reacties oproept. Ik ben twee jaar geleden met mijn ADHD-er naar EuroDisney geweest. Gelukkig is wachten voor hem geen probleem. Helaas zijn andere zaken met hem en voor hem niet zo vanzelfsprekend. Dat maakt dat veel 'gewone' dingen veel geregel tot gevolg heeft of onmogelijk zijn. Dit is voor mensen met een zorgenkind geen onbekend verschijnsel. Daarom vind ik het mooi dat de mogelijkheid bestaat, om faciliteiten te krijgen waardoor iets wat anders niet of minder goed zou kunnen ineens tot de mogelijkheden behoort. Voor Polly kan dit het verschil uitmaken tussen een gezellige gezinsuitstap of een uitstapje dat uiteindelijk frustrerend afloopt.
En gezien alle verwikkelingen in haar gezin de afgelopen jaren (?), is het haar van harte gegund. Geniet ervan!

Puck

Puck

25-01-2011 om 14:06

En met rolstoelen dan

Waar ik dan meer moeite mee heb is dat mensen in een rolstoel ook allemaal voor mogen gaan. Daar heb ik nog nooit iemand van in een rij zien staan terwijl mij lijkt dat die in de meeste gevallen gewoon kunnen wachten op hun beurt. Als een wachtrij allemaal trapjes op/af en dat soort hindernissen heeft dan kan ik me iets voorstellen bij een aparte ingang, maar ook bij attracties die prima met een rolstoel te bereiken zijn mogen ze altijd via de voorrangsroute. En dan nog, dan hoeft niet de hele familie met 5 man mee met die rolstoelgebruiker. Dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar mensen die om wat voor reden niet in staat zijn om lang te wachten.

Guinevere

Guinevere

25-01-2011 om 14:10

Polly, je weet toch al lang dat een eenvoudige vraag hier altijd een discussie oplevert die evt. een heel andere kant op kan gaan? Dat is toch geen probleem, en het zegt toch niets over jouw uitstapje?
De ene vraag roept gewoon een andere vraag op. Voor- en tegenstanders zul je altijd en overal treffen.

Maylise

Maylise

25-01-2011 om 14:58

Puck

Dat iemand in een rolstoel voor mag heeft niet zo veel te maken met aardig zijn voor mensen in een rolstoel maar alles met veiligheid. Mocht een wachtrij ontruimt moeten worden is een rolstoel een object wat de boel te veel blokkeert en dat kan gevaarlijk zijn. *

Maylise

Maylise

Maylise

25-01-2011 om 14:58

Sorry

Wat pelle al schreef dus.. voortaan alles lezen voor ik een reactie geef

Maylise

Maylise

25-01-2011 om 15:02

Verder

Ik ben best vaak in een pretpark geweest maar ik heb nog nooit (bewust) gezien dat er hele hordes mensen voor mochten vanwege pasjes. In de praktijk zal het dus allemaal wel meevallen dat je langer moet wachten omdat er misschien ook 1 of 2 gezinnen met een pasje zijn net op het moment dat jij ook in space mountain wil.

Kinderen met ADHD kunnen ook best leren wachten maar om een uitje naar een duur pretpark is misschien niet het meest geschikte moment voor een educatief leer moment.

Maylise

T&T

T&T

25-01-2011 om 15:43

Wie mag er voor?

Ja, rolstoelers mogen voor, en dat gun ik ze van harte, enig idee hoeveel obstakels iemand in een rolstoel tegenkomt op een dag? Nederland is helemaal niet zo geweldig aangepast als iedereen (zonder rolstoel) wel denkt.
Kinderen met een psychische aandoening (autisme/adhd) zijn een heel ander verhaal, ze verschillen net zoveel als die rolstoelers; er zijn mensen in een rolstoel die "alleen" maar niet kunnen lopen, er zijn er ook die daarnaast nog geestelijk zeer beperkt zijn, zo ook met autisten/ adhd-ers, maar waar leg je de grens?
Als ik even naar mijn kinderen kijk (ass) die hoef je niet eens mee te nemen naar een pretpark, wij staan dus ook nooit in de rij voor een achtbaan ) ons favoriete dagje uit op het moment is een termaalbad; lekker warm, rustig, ronddobberende bejaarden en geen gillende kinderen die van de glijbaan gaan... ideaal voor kids die snel overprikkeld zijn.
Ik weet dan ook niet wat ik zou doen met een uitnodiging voor Disney... ja, mijn eerste reactie is GAAN!!! maar ja, ik hou er zelf wel van, en ik ga al altijd mee naar bos, strand en termaalbaden... de kinderen echter doe ik er geen plezier mee, dus ik denk niet dat ik zou gaan, tot mijn eigen grote teleurstelling. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je wel wilt gaan, en in dat geval zul je deze kindjes extra goed moeten voorbereiden, je eigen verwachtingen flink aanpassen, en zo'n pasje kan een grote hulp zijn om het een beetje in de leuk te houden. Ik denk dat veel mensen met nadh kinderen niet eens in de gaten hebben hoeveel moeite het al kost om zo'n dagje uit te gaan, en dat zo'n pasje alleen maar een kleine hulp is.
groetjes, Tess

dock

dock

25-01-2011 om 15:43

Rolstoel met oma (ot)

wij waren afgelopen jaar ook in Disney en gingen in de mijnwerkerstrein. Toen we uitstapten kwam er net een groep aan van een man of 6 via de rolstoelingang. De groep had er duidelijk zin in en was zicht- en hoorbaar blij dat ze niet zo lang hoefden te wachten. En in de rolstoel? Daar zat oma, die heel duidelijk GEEN zin had in het ritje. Doodsbenauwd keek ze! Arme oma. Misbruikt om sneller in de achtbaan te mogen
Polly, ik heb geen ervaring met die passen dus geen nuttige tips. Maar ik wil je wel heel veel plezier wensen! Onze kinderen vonden het geweldig in Disney. Wij ook trouwens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.