Polly Shearman
24-01-2011 om 19:41
Nogmaals adhd en pas voor disney
Sorry, ik vraag het nogmaals, want ik kan het nu gewoon niet vinden in het archief.
Hoe zat het nu met de artsenverklaring als ik met mijn adhdérs naar disney wil.
Ik moet dus hun arts vragen een verklaring te schrijven dat ze beide ADHD hebben, en dan ga ik met die verklaring naar disney? en dan?
En gaat zo'n arts dat wel schrijven? en Moet ik gewoon zeggen dat het voor disney is??
en mogen wij als ouders, en jongste broer ( nog geen diagnose) dan ook met de mannen mee? of moeten wij in een andere rij?

anna van noniemen
25-01-2011 om 23:30
Nikus en laatste noot aan polly!
dat is dan jouw beleving. Ik kan zoon best leren wachten, maar anderhalf uur is lang hoor, heel lang...Vooral voor mijn ADHD-er. Ik vind het nogal ver gaan om dan te zeggen, sorry schat, jij kan niet lang wachten, dus gaan we maar niet naar Disney. Ook weer lekker voor zijn zelfvertrouwen niet?
En ja, hij is bevoorrecht dat hij in Disney is geweest, maar zo heel bijzonder is het niet hoor, er zijn al hele volksstammen geweest. Bevoorrecht ben je als je als enige iets mag doen wat andere niet mogen doen...daar is hier geen sprake van.
Daarbij is het verhaal eigenlijk helemaal niet prachtig, niet goed gelezen dus....Het is een lijdensweg van ruim 10 jaar geweest, voor zowel zoon als ons gezin....Pas de laatste 2 jaar durven we allemaal weer een beetje te genieten. Van elkaar, maar vooral, van het leven...dus hoezo prachtig verhaal?
Hoe dan ook, Polly, ga het voorbeeld dat ik geplaatst heb even op papier zetten, ga naar de behandelaar of naar je huisarts, vraag een "pootje" en ga lekker genieten in Disney. De rare blikken negeer je gewoon en na 2 attracties ben je over de ergste gene heen en ga je gewoon lekker genieten van het park, de figuren, de attracties!!! Veel plezier!

fladder
25-01-2011 om 23:33
Laat de mensen...
...die mokken om kinderen met een voorrangpasje eerst eens een weekje in de schoenen staan van de ouders van zulke kinderen!
Mijn kinderen kunnen zonder pasje, dus ik praat niet vanuit mijn eigen situatie, maar ik kijk wel verder dan mijn neus lang is...!

Philou
26-01-2011 om 10:16
Klopt
"Tja, niet om lullig te doen, maar anderhalf uur wachten is voor ELK kind lastig. Natuurlijk gun in Polly haar uitje, maar het nut van de pasjes stel ik wel ter discussie."
Dat is zo. De jij-bak: als jij met jouw nadh kind niet wil wachten, waarom ga je dan naar een ED ? Er zijn namelijk veel kinderen die wel zouden willen kunnen wachten maar het niet kunnen en dolgraag wel naar ED willen.
Het is voor elk kind lastig maar voor een aantal kinderen met adhd, met autisme met .. etc onmogelijk, te moeilijk.
Zelf ben ik blij dat ik die pas niet hoef aan te vragen, dat doe je niet voor de lol. Je moet er allerlei verklaringen voor afleggen etc Het wordt ook niet zomaar aangevraag en ook niet zo maar gegeven.
En over dat verhaal met voordringen vanwege oma in een rolstoel die daar geen zin in had: laten we hopen dat die mensen geen zorgenkinderen hebben met adhd, autisme of anderzijds. Dat vraagt nl om passend gedrag en opvoedgedrag voor deze kinderen. Dat is duidelijk teveel gevraagd voor mensen die alleen gaan voor hun eigen plezier. Zoals IJsvogeltje het ooit een heel mooi zei: het komt juist op de opvoeding voor zorgenkinderen aan.
Dat maakt niet dat ADHD oid verdwijnt.
Heel vroeger, dacht men dat autisme kwam doordat de moeder verkeerd om was gegaan met dr kind. Nu denkt men meer in dr trant van ach, ik voed mijn kinderen tenminste op en dus hebben ze geen adhd, autisme oid.

inkie1979
26-01-2011 om 10:22
Zelazny
idd is voor ELK kind wachten lastig...
maar niet ELK kind heeft last van gedachten van anderen in de rij, van een enrgie level dat snel daald door al die mensen om zich heen, waardoor ze het dus niet aan kan verder te gaan in het park... wardoor je dus na een half uurtje naar huis kan vertrekken...
Niet ELK kind gaat dan op de grond liggen (in paniek)om te proberen zichzelf in d ehand te houden
Niet ELK kind slaat daardoor haar broertje omdat ze het allemaal niet overziet in de rij, en haar broertje misschien wel denkt: jemig wat duurd dat wachten lang
ik denk dus dat het heel fijn is dat die passen er zijn... maar niet voor iedere adhd-er en autist maar wel voor de kinderen die het gewoon echt niet kunnen..
als ze door de pas wel naar het pretprak kunnen gaan en dus meedoen met de rest wat erg belangrijk is voor het zelfvertrouwen van sommigen "zijn als iedereen" dan ben ik blij dat er die passen zijn!

inkie1979
26-01-2011 om 10:27
Dolfinarium
zal ik nog opbiechten? als ik met mijn clientjes naar het dolfinarium ga dan gaan we bij de grote schow via de rolstoelingang naar binnen...
waarom: wachten in de rij zorgt er voor dat ze zo overprikkeld zijn dat ze de schow niet kunnen volgen en ik halverwege al kan vertrekken...
als je niet kan wachten in de rij, moet je niet gaan?
als ik zie hoe ze intens genieten van de dolfijnen pijns ik er niet over! dan maar wat twijfelende gezichten en boze blikken uit de rij van wachtende mensen.

Nikus
26-01-2011 om 10:39
Anna van noniemen
Weet je wat mij opvalt? Je bent zo boos eigenlijk. Alsof je vindt dat je er recht op hebt om met je kind waar een labeltje aan hangt naar Disney te gaan. Het is geen recht, het is een voorrecht!
Ik vind het wel een prachtig verhaal! Niets mooiers dan een beloning voor een kind. ADHD of niet. Als je als kind naar Euro Disney kan dan ben je bevoorrecht. Ongeacht of er hele volksstammen heen gaan!

Nikus
26-01-2011 om 10:45
Judith
Heel vroeger, dacht men dat autisme kwam doordat de moeder verkeerd om was gegaan met dr kind. Nu denkt men meer in dr trant van ach, ik voed mijn kinderen tenminste op en dus hebben ze geen adhd, autisme oid.***
Mijn zoon heeft klassiek autisme, Alles wat er benoemd wordt is herkenbaar. Toch moet mijn zoon keurig in de rij wachten. Dat kost heel veel energie en heel veel investering van beide kanten maar het kan wel! Of het met opvoeding te maken heeft? Nee meer met het investeren in de toekomst! Alle mensen zullen later de maatschappij in moeten, zelfs de mensen die beschermd wonen!

T&T
26-01-2011 om 11:15
Jaaaa nikus!
"Heel vroeger, dacht men dat autisme kwam doordat de moeder verkeerd om was gegaan met dr kind. Nu denkt men meer in dr trant van ach, ik voed mijn kinderen tenminste op en dus hebben ze geen adhd, autisme oid.*** "
Precies! we zijn dus niks opgeschoten of wel dan? Ik heb echt zo'n buurvrouw die letterlijk zegt "als je maar normaal doet dan worden die kinderen ook niet zo, kijk maar, wij doen gewoon zus en zo en dus is ons kind ook gewoon"....AAAARGH! En ik me maar afvragen wat ik dan allemaal verkeerd heb gedaan, met twee autistische kinderen???
Mijn jongste is ook zo'n klassieke autist, EN hij moet in de rij staan, iedere dag... dat dat niet vanzelf gaat laat zich raden, maar de klas gaat in de rij naar binnen, en zoon dus ook. Ik vind het geweldig dat er zo met hem geoefend wordt (kan hij later misschien toch nog een keer naar ED ) Oh ik moet soms zo lachen als ik dat rijtje zie voor de school, die van mij steekt erbovenuit, niet alleen omdat hij groot is, maar ook omdat hij continu stuitert; poing poing poing, meester heeft hem nu zover dat hij de rij niet meer uitstuitert, hahaha.
groetjes, Tess

Tineke
26-01-2011 om 11:20
Wij wel een pas hoor, zelfs twee
Mijn zoon kan uren wachten, ondanks zijn autisme. Geen problemo. Maar ja, alleen niet tussen andere mensen gepropt. Dus als die rij nu leeg was, dan lukte het best, desnoods weken. Maar ja, die rij staat vol mensen, en soms nog honden ook, en rokers, en schreeuwers, en etc.. Dat zijn zoveel prikkels voor hem, dat hij dan na een kleine tien minuten opgeveegd kan worden. Dus terug naar huis.
Mijn dochter kan uren wachten, een geduldiger kind bestaat niet. Maar ze kan alleen niet wachten tussen mensen gepropt met allerlei geurtjes die vaak ook nog eens roken. Dan wordt het binnen twee minuten enkeltje ziekenhuis.
Dus pretparken en mijn kinderen is geen goede combinatie. Toch, sinds Villa Pardoes, hebben we ontdekt dat wij het wel heel leuk vinden. Dus als we naar de efteling willen, eens per jaar, vraag ik voor twee kinderen zo'n pas aan. En ik schaam me daar niet voor, ik vind het geweldig dat het bestaat en we genieten met volle teugen. En al die scheve ogen? Och, daar lachen we om. Zij weten niet beter.

Philou
26-01-2011 om 11:41
Wachten
Jouw zoon te laten wachten, kost misschien wel zo weinig moeite dat jij die pas niet hoeft aan te vragen. Als het wel moeite kost, kan je je afvragen wie het meer moeite kost: jou of jouw kind. En dan heb ik gelijk zoiets van: zorg goed voor jezelf en je kind en vraag zo'n pas aan.
Die is er niet voor niets. Of heb je moeite met het eventuele stigma of de bevestiging dat je erkent dat er iets is als je die pas aanvraagt? Een kennis van ons die door polio in dr jeugd gehandicapt is geraakt, met allerlei aanpassingen (auto, huis) maar weigert een invalidepas aan te vragen zodat ze op de invalide parkeerplekken kon parkeren.
Een pas kan het makkelijker voor hem, voor zijn/haar omgeving maken maar je hebt 'm niet. Dat is jouw goed recht. Maar waarom zo oordelend over anderen die wel zo'n pas willen omdat het hen wel scheelt.
Vooral je laatste zin vind ik stuitend. Zeer prikkelbare kinderen, leren niet te wachten door ze anderhalf uur te laten wachten. Daar is een andere leer curve voor nodig. Soms komt die met de tijd samen met wat begeleiding en soms komt die gewoon niet. Het idee dat er kinderen met autisme zijn die moeten wachten omdat er opvoeders zijn die vinden dat je daar wat van leert *dat* dat je klaarstoomt voor de maatschappij terwijl zo'n kind dat heel moeilijk vindt, vind ik wel heel naar. Dan wordt er dus niet geluisterd naar zo'n kind. Als dat passend is bij de leercurve, ok... maar dat is per geval afhankelijk.

Puck
26-01-2011 om 11:52
Tjonge nikus
En omdat jouw kind het wel door veel investering van beide kanten kan moeten andere kinderen het ook maar kunnen? Wat je eigenlijk zegt is niets anders dan wat "men" zegt: het ligt aan de ouders, die investeren te weinig. Ik vind dat je erg uitgaat van je eigen situatie en weinig begrip hebt voor andere kinderen die anders zijn dan jouw kind.

Nikus
26-01-2011 om 11:54
Tess en judith
Tess:
Grijns, ik herken het. Mijn zoon stond met zijn handen voor zijn oren gedrukt , te stuiteren van al die prikkels. Hij heeft door oefenen en heel veel geduld geleerd hoe hij het kon volhouden. Fijn he dat er aandacht aan wordt besteed.
Judith, Dat mag je allemaal vinden. Persoonlijk vind ik het heel triest als je een kind de kans op zelfredzaamheid ontneemt.

vlinder
26-01-2011 om 12:24
Polly
Het leuke van Disney is dat je naar de rolstoelingang kan gaan en niemand het merkt. Dus niets rare blikken of onaardige opmerkingen. Ik heb juist van mensen gehoord dat zij steeds opnieuw naar Disney gaan omdat zij een geweldige regeling hebben voor mensen die geen gebruik kunnen maken van de reguliere voorzieningen (wachtrijen). Dit in tegenstelling tot de Efteling. Daar ziet iedereen het en krijg je inderdaad vervelende opmerkingen.
Een vriendinnetje van mijn dochter heeft een supertijd in Disney gehad. Zij is blind. Kan dus best wachten in de rij. Heeft alleen geen idee natuurlijk waar ze op moet wachten en hoe lang dat kan duren. Zij kreeg ook zo'n pasje. Zo'n pasje betekent trouwens niet dat je als een VIP overal voor mag. Je meldt je bij een andere ingang en dan regelen ze daar een plekje voor je. Dat kan direct zijn maar vaak moet je even wachten.
Trouwens Disney (in Florida tenminste) heeft ook een geweldig Fastpass systeem, child swap systeem en voor sommige attracties een single riders systeem. En dat kan door iedereen gebruikt worden.
Heel veel plezier in Disney. Het wordt vast geweldig.

Philou
26-01-2011 om 12:28
Nikus
De kans op zelfredzaamheid vergroot je niet door in de rij te moeten staan omdat je het moet leren. Dat is geen zelfredzaamheid en ook geen lot met een kans erop.
Ik vraag me af of jij wel uitgaat van de leercurve van jouw kind. Niet iedereen leert op de manier waarop Nikus vindt dat er geleerd moet worden. Zelfredzaamheid bestaat uit zoveel, wachten in een rij staat niet op nummer 1 van die enorme lijst. Dan steek ik liever anderhalf uur in leren schoenen aandoen, aankleden, vetersstrikken, niet open doen voor vreemden. Als er een ding is dat ik wel geleerd heb is dat voor een goede leercurve, ik moet kijken welke volgende stap past bij mijn kind. Ik heb een tweeling en dat is voor elk kind anders. Iedereen legt zijn eigen weg af of je maakt het je kind te moeilijk en leert ie niets of te weinig. Voor prikkelbare kinderen luistert dat volgens mij heel nauw.

Philou
26-01-2011 om 13:08
Zelazny
Van mij wel, als jouw dochter de verantwoording aan kan over portemonnee en pas, kan zij hem mee nemen naar ED, als hij dat zo graag wil (en jij ook natuurlijk.. ben jij ook even vrij

anna van noniemen
26-01-2011 om 13:10
Zelazny
van mij wel, ik gun mensen wel een pleziertje....
En verder ga ik me hier niet verdedigen waarom ik wel een pas voor zoon heb aangevraagd. We hebben topdagen gehad, en nog steeds een leuke herinnering voor ons allemaal. Dat leren wachten komt wel een keer...(5 minuten voor de kassa van de supermarkt om te beginnen)

vlinder
26-01-2011 om 13:23
Disneyland parijs
Heeft iemand al de moeite genomen om de regelingen eigenlijk op te zoeken op de site van Disneyland Parijs? Disneyland kiest bewust voor het beleid om een Easy Access pas te verstrekken aan vier verschillende soorten handicaps. ADHD zou je kunnen scharen onder Mentally disabled. Lees het eens na.
De mogelijkheid is er en waarom zou je er geen gebruik van maken? Wachttijden zijn dan trouwens nog steeds ongeveer 20 minuten en niet alle attracties hebben een Easy Access mogelijkheid. Tenminste dat staat er.
Wij komen als gezin niet in aanmerking voor zo'n pas. Gelukkig niet zou ik eigenlijk moeten zeggen. Maar als ik wel zo'n pas zou kunnen krijgen dan zou ik dat zeker doen.

Nikus
26-01-2011 om 15:37
Huh vlinder?
ADHD zou je kunnen scharen onder Mentally disabled.
Nou ik denk niet dat de kinderen dat hun ouders in dank afnemen!
http://www.mondofacto.com/facts/dictionary?mentally+disabled+persons

Moek
26-01-2011 om 15:44
Veel plezier...
Zoals ik al eerder zei is een pretpark voor ons totaal geen optie. Ik zit zelf absoluut niet op pretparken te wachten en vind dit dus de enige prettige kant aan het hebben van een zorgenkindje.
Maar als de kinderen het wel zouden willen en die pas zou het makkelijker (of zelfs mogelijk) maken, dan zou ik die wel aanvragen. Die training tot een kind wel netjes in de rij kan staan kan bij sommigen wel duren tot ze volwassen zijn, of helemaal niet lukken. Ook bij zorgenkindjes is het ene kind het andere niet!

Fraz
26-01-2011 om 16:03
Ik zie zo'n pas
eigenlijk een beetje hetzelfde als een gehandicaptenparkeerpas. Ik neem aan dat je zo'n pas niet zomaar krijgt en dat de mensen die hem aanvragen hem echt nodig hebben. Mocht het zo zijn dat er wel eens misbruik van gemaakt wordt dan nog vind ik niet dat de goede dan onder de kwade moeten leiden.

Luna
26-01-2011 om 16:20
Fraz
Over zo'n gehandicaptenparkeerpas ... ook daar krijg ik regelmatig commentaar op hoor. Dat "ik lekker gratis mag parkeren terwijl anderen gewoon moeten betalen" maar idd heb ik die kaart niet voor niks!
En dan nog, waarom moet ik me blauw betalen aan parkeergeld als ik bijvoorbeeld een keer naar het centrum wil terwijl een ander gewoon met het OV kan gaan voor een habbekrats? Het OV is gewoon niet toegankelijk (in ieder geval niet waar ik woon) met mijn rolstoel dus dat is geen optie voor mij. Dat zou er op neer komen dat ik dus bijna nergens meer naar toe zou kunnen zonder voor hele hoge parkeerkosten komen te staan. En ik heb al kosten genoeg ivm mijn beperking die ik nergens vergoed (meer) krijg dus ja, ik heb zo'n parkeerkaart en oh wat ben ik daar blij mee! En wil je ook zo graag gratis parkeren .... rij dan je auto loeihard tegen een boom zou ik zeggen?
Sorry, maar ik kan me daar zo over opwinden

Puck
26-01-2011 om 17:17
Luna
een gerespecteerd forummer zegt wel eens: Oke, als je zo graag een gehandicaptenparkeerkaart wil hebben dan neem je de handicap er ook maar bij.

fladder
26-01-2011 om 17:26
Autisten/adhd-ers die wel kunnen wachten...
...hebben weer andere dingen waar ze moeite mee hebben. Daar hoef je je als opvoeder dus niet voor op de borst te kloppen als jouw kind het wel kan.
"Die van mij" kunnen net zo goed wachten als NADH-kinderen. Die krijgen dus geen speciale pas van me (even los van het feit of ze bevoorrecht genoeg zijn om überhaupt naar een pretpark te kunnen, dat vind ik buiten de discussie vallen). Maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om te roepen: bij ons lukt het, dus bij anderen moet het ook maar kunnen (en dan nog laten doorschemeren dat het een kwestie van opvoeden is... Kom op, zeg!)

Nikus
26-01-2011 om 17:28
Luna
Huh Luna?? Gratis parkeren?? Ik moet gewoon betalen ook al heb ik een kaart! Alleen in Assen weet ik dat je gratis mag parkeren!

Nikus
26-01-2011 om 17:32
Fladder
Ik reageer even niet! Het gsat een eigen leven leiden en daar ga ik niet tegen in verweer. Ik ben helder geweest!
""Alles wat er benoemd wordt is herkenbaar. Toch moet mijn zoon keurig in de rij wachten. Dat kost heel veel energie en heel veel investering van beide kanten maar het kan wel! Of het met opvoeding te maken heeft? Nee meer met het investeren in de toekomst! Alle mensen zullen later de maatschappij in moeten, zelfs de mensen die beschermd wonen!"

fladder
26-01-2011 om 17:35
Puck
Die kreet staat in Frankrijk op invalide-parkeerplaatsen. Ik heb van horen zeggen dat dat in diverse opzichten érg effectief is!

lilajolie
26-01-2011 om 17:35
Kwestie van opvoeden?
Als dat zo is, dan mijn eerste voorstel: een begeleider mee als je naar het pretpark gaat? Trouwens, is natuurlijk bij zorgenkinderen in 99% van de gevallen gewoon niet waar. Het zweet staat de mama's van zorgenkinderen al op de rug als er gewoon een jas aan moet, o.i.d.! En dat komt niet door de mama's voor de duidelijkheid

Luna
26-01-2011 om 17:49
Nikus - gratis parkeren
Nou, over het algemeen hoef ik bijna nergens te betalen hoor, mits ik op een invalidenparkeerplaats sta met mijn auto.
In Rotterdam eo bv hoef je niet te betalen op een invalidenparkeerplek (volgens mij hoef je in de provincie Zuid-Holland uberhaupt alleen te betalen in Gouda en Dordrecht uit mijn hoofd).
Is die plaats bezet dan heb je pech want gratis parkeren met kaart op een niet-invalideparkeerplek mag dan weer niet. Altijd fijn als je wil parkeren en er weer eens iemand zonder invalidenkaart op de invalidenparkeerplaats staat
Maar het is wel zo dat elke gemeente er zo zijn eigen regels op na houdt dus kijk ik het altijd effe na ( op http://www.belangenorganisatie.nl/index.cfm?pid=CU-page-B26C214A-CF87-412B-A957B8D9BE2DE566) voor ik naar een andere stad ga.
Omdat het voor mensen toch wel erg onduidelijk is waar je nou wel en niet moet betalen op een invalidenparkeerplaats zijn er nu plannen om de Europese wetgeving te gaan volgen en die zegt dat IEDEREEN met een invalidenparkeerkaart OVERAL GRATIS mag parkeren (dus ook op 'gewone' parkeerplekken).
Van mij mag dat snel ingevoerd worden

vlinder72
26-01-2011 om 18:12
Duh, nikus
Natuurlijk snap ik ook wel dat niemand een kind met ADHD als Mentally disabled ziet (ik ook niet) maar als je in Disneyland Parijs in aanmerking wilt komen voor een easy access pas dan moet je voldoen aan een van de volgende vier handicaps.
* Mobility-impaired guests
* Visually-impaired guests
* Hearing-impaired guests
* Mentally disabled guests
Zie ook de site van Disneyland parijs. Dus als je een arts hebt die bereid is om een verklaring af te geven dat je kind voldoet aan één van die categorieën dan krijg je zo'n pas.