Polly Shearman
24-01-2011 om 19:41
Nogmaals adhd en pas voor disney
Sorry, ik vraag het nogmaals, want ik kan het nu gewoon niet vinden in het archief.
Hoe zat het nu met de artsenverklaring als ik met mijn adhdérs naar disney wil.
Ik moet dus hun arts vragen een verklaring te schrijven dat ze beide ADHD hebben, en dan ga ik met die verklaring naar disney? en dan?
En gaat zo'n arts dat wel schrijven? en Moet ik gewoon zeggen dat het voor disney is??
en mogen wij als ouders, en jongste broer ( nog geen diagnose) dan ook met de mannen mee? of moeten wij in een andere rij?

Nikus
25-01-2011 om 16:17
De auti dagen kunnen dus afgeschaft worden!
Jarenlang is er gezanikt over speciale dagen en dat kinderen niet naar pretparen kunnen nu is het AUW als ik er naar verwijs! Schiet mij maar lek!
Rolstoelen mogen via een andere ingang omdat ze niet via de gewone weg kunnen. Zelf ga ik wel via die andere ingang maar wacht daar dan keurig mijn beurt af., Ik vind dat zo'n onzin om voor te mogen. Immers ik zit toch prima?
Wat betreft flippende kinderen, ga dan niet naar zo'n pretpark! Als een kind van een rij flipt dan zal het ook flippen in het te drukke toilet van het park of in die enorme mensenmassa!
Ik vind persoonlijk niet dat je met een pasjes systeem moet werken. Zoek rustige dagen uit of ga anders niet! Doen wij ook!
Zwart wit? Ja wellicht maar ik vraag me af hoe de pasjes kinderen het later gaan redden als ze in de file staan? Of als ze moeten wachten in de schoolkantine, of later op hun werk?
Hoe je het went of keert. Elk kind zal de maatschappij in moeten en daar horen mensen en wachten bij!

Bikkel
25-01-2011 om 16:41
Toon
Nikus, ik zeg verder niks maar ik geef je het volgende mee: het is (nog altijd) de toon die de muziek maakt.

Nikus
25-01-2011 om 16:46
Polly
Waarom mag er geen discussie over? Ik vind namelijk dat Marie een prima punt heeft! Dat staat los van het feit of jij wel of geen pasje aan gaat vragen.

lilajolie
25-01-2011 om 16:50
Yeah right met adhd naar een autidag
Daar komen we dan ook weer niet voor in aanmerking. Ik vind het kort door de bocht, Nikus, je kunt alles wel op jezelf betrekken, maar dat heet kortzichtig zijn. Ik ben blij met alle extra hulp waarvoor we in aanmerking kunnen komen. Het liefst zat ik ergens in Timboektoe zonder prikkels en zonder al die dingen die 'moeten'. Maar helaas we wonen in drukbezet Nederland. Je kan echt niet oordelen over hoe de kinderen voor de maatschappij klaargestoomd moeten worden, want iedereen is anders. Misschien zijn er wel mensen die nooit leren om file te rijden, omdat ze daar echt niet tegen kunnen, daar zijn ze niet minder om. Wel kunnen deze mensen dezelfde wensen hebben (Fabeltjeskrant

Nikus
25-01-2011 om 16:58
Lilajolie
Ja dat besef ik, een auti dag is niet voor adhders maar daar is dan de stichting Balans toch voor? Als je kinderen hebt die niet tegen zoveel prikkels kunnen waarom zoek je dan in hemelsnaam (algemene zin ) Euro Disney op?
Je moet dat doen wat binnen je mogelijkheden ligt. Ik ben anti pas Nu is dit ook een erfenis die ik heb overgehouden van het vele misbruik dat ik om mij heen heb gezien. Het heeft mijn mening gekleurd.

Kobalt
25-01-2011 om 17:01
Autidag?
Welke pretparken hebben dan een speciale dag voor mensen met autisme? Op de Eftelingweb-site kon ik er niets over vinden en bij EuroDisney ook niet.

Rafelkap
25-01-2011 om 18:30
Levensbehoefte
Ik ben eigenlijk ook anti-pas. Ik zal proberen dit berichtje op vriendelijke toon te brengen dan
Maar is de efteling een eerste levensbehoefte? Nee, dus bij crisis: doe het je kind dan niet aan! Helemaal niet erg. Een ga anders op rustige dagen, op de bijscholingsdagen voor de juffen kan je zo doorlopen.
Daarbij zou ik me ook schamen om zo'n pasje, denk ik. En zeker niet anders behandeld willen worden, het is mijn keuze om te gaan of niet op drukke dagen, toch?

Rafelkap
25-01-2011 om 18:41
En polly
geniet van het reisje! En toch niet erg dat het een discussie uitlokt? Dat staat los van jou.

Kobalt
25-01-2011 om 18:42
Rafelkap
Het is natuurlijk geen eerste levensbehoefte, om naar een pretpark te gaan. Maar voor veel adhd-ers is het wel heel erg leuk. Al die drukke atracties, met veel actie en spanning, al die prikkels, dat is juist heel erg prettig voor hen. Het probleem zit vooral in het wachten. Slecht kunnen wachten is een veel voorkomend symptoom van adhd. Dat heeft te maken met de executieve functie van het tijdsbesef. Dit is bij adhd-ers aantoonbaar gestoord.
Het is natuurlijk wel een eerste levensbehoefte, of in ieder geval van groot belang om kinderen een zo'n normaal mogelijke jeugd te bezorgen. Om niet bij voorbaat al dingen niet te gaan doen omdat: 'Het kind er misschien niet tegen kan.' Ik denk dat dit heel erg slecht kan zijn voor kinderen en ze onnodig erg kan beperken.
En dan krijgt iemand bijvoorbeeld een heel leuk cadeau van iemand, een paar kaartjes voor Eurodisney. Ze hebben twee adhd-ers in dat gezin en ook nog een kind met reuma (en misschien ook wel adhd). Is het dan overdreven om hier gebruik van te maken? Is niet gewoon super pro-actief en verstandig om van te voren al te kijken wat je wilt gaan doen daar, en hoe je dit het beste kunt stroomlijnen voor het hele gezin, zodat het geen grote teleurstelling wordt?
Ik zou bij zo'n onderneming, ook een brief van de arts mee nemen, zelfs voor onze zoon, die over het algemeen heel goed tegen wachten kan. Je zit dan helemaal in Frankrijk, je kunt dan niet zo makkelijk terug gaan! Wat zou dat voor een gevolgen hebben voor het zelfbeeld van die kinderen uit dat gezin? En ik zou geloof ik, eerst gaan proberen zonder pas, maar als het dan niet lukt, zou ik alsnog naar dat Cityhall gaan en alsnog een pas halen.

Philou
25-01-2011 om 18:43
Nikus
Nikus schrreef:
"Ja dat besef ik, een auti dag is niet voor adhders maar daar is dan de stichting Balans toch voor? Als je kinderen hebt die niet tegen zoveel prikkels kunnen waarom zoek je dan in hemelsnaam (algemene zin ) Euro Disney op."
Er is ongetwijfeld een groep die niet gaat omdat er teveel prikkels zijn. En dan is er nog een groep waar het hanteerbaar wordt met zo'n pas. En dan lukt het dus om gestructureerd iets leuks te doen. Zelf hou ik er niet van maar zou het voor mn kinderen gewoon doen. En wij hebben niet zp'n pas, heb begrip voor ouders die zo'n pas aanvragen: kleine moeite, groot plezier. Ik laat ze graag voorgaan. En al zou daar iemand tussen zitten die de boel vern**kt. Er is vast een van de vele buren die de belasting ontduikt, mag niet maar moet ik daarom al mijn buren afschrijven ?
Deze standpunten vind je overal. Je kan ook zeggen: als je niet kan lopen, waarom zou je x, y, z (revalideren, voortplanten, iemand vragen voor jou een boek te lenen uit de bied etc). Als je toch slecht ziet, waarom zou je lezen ? Als je toch al slecht hoort, waarom zou je naar muziek willen luisteren. Pfffff. Verder word ik wat triesterig van dit soort kortzichtige wereldbeelden.

Nikus
25-01-2011 om 19:00
Judith
Mijn inziens geef je een verkeerd signaal aan je kind als het zo mag doorlopen omdat het een pasje heeft waarmee erkent wordt dat het kind anders is.
Jij mag dat kortzichtig vinden! Geen probleem toch? Overigens vind je je voorbeelden kant nog wal raken. In deze ging het over het welzijn en de overprikkeling van je kind! Dat is toch iets anders dan lezen als je slechtziend bent.

rixt
25-01-2011 om 19:04
Zuur
Ik vind het altijd zo jammer dat er zo 'zuur' gereageerd wordt op voorzieningen die anderen genieten. Kunnen we een ander dan niet eens iets gunnen?!
Ik vind het prima dat de mogelikheid bestaat, al heb ik er zelf nooit gebruik van hoeven maken. En Nikus, dat jou 'auti-mannen' het niet nodig hebben: prijs je gelukkig en gun een ander die het blijkbaar wél nodig heeft dat ie het krijgt! Niet iedere auti is hetzelfde als die van jou. Overigens hoeft het ook niet altijd om 'woede-aanvallen' te gaan. Sommige kinderen lijden zelf het meest en het langst onder overprikkeling.
In de praktijk zal het allemaal wel wat meevallen met de 'langere-wachttijden-door-pasjeshouders'. Dat zal overigens ook (zeker bij rolstoelers) nog wel eens met logistieke zaken te maken hebben: dat er personeel op een specifiek moment aanwezig moet zijn om hulp te bieden met hekjes, deurtjes, opritjes enz. Wel makkelijk als je dan metéén kunt helpen, in plaats van te moeten wachten tot ook de rolstoeler aan de beurt is...

Nikus
25-01-2011 om 19:06
Kobalt
Ik heb even voor je gekeken. Kijk hier staat de informatie! http://www.autisme.nl/autidoedag-duinrell20411.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1295990910
Wij hebben er nog nooit aan meegedaan maar ik kan mij voorstellen dat er gezinnen zijn die het heerlijk vinden!

Fiorucci
25-01-2011 om 19:12
Over rolstoelen
Twee van mij dochters vriendinnen (11 jaar)zijn ziek, en voor dergelijke dagen uit aangewezen op een rolstoel. Enig idee hoe ongelofelijk koud je het krijgt van stil zitten in zo'n ding? Alleen al daarom is het fijn dat je voorrang krijgt.

Kobalt
25-01-2011 om 19:17
O, nu snap ik het
Die auti dagen, zijn dus eigenlijk een soort bedrijfsuitjes van de nva. Zij huren een keer per jaar een park af op een minder rendabele dag voor dit park en vervolgens kun je er alleen terecht met kaartjes via de website van de vereniging.
Ik dacht dat het een alternatief was van een bepaald park: een keer per jaar reserveren wij het park speciaal voor autisten.
Als ik het goed begrijp, kan iedereen overigens via de nva kaartjes bestellen. Ik kwam nergens tegen dat ik lid zou moeten zijn, of dat ik autistisch zou moeten zijn.
Het is wel op een doordeweekse dag. Ik ben benieuwd of je daar vrij voor krijgt van de basisschool. Ik denk het niet bij ons. En ik denk dat de rest van het gezin al helemaal geen vrij zou krijgen.
Ik herinner mij overigens vaag dat er een paar jaar geleden ook zoiets was voor Balans leden. Toen ging het om diergaarde Blijdorp.
Zo'n dag vind ik een leuk initiatief, maar ik ben niet zo onder de indruk, dat ik kan stellen: schaf die pasjes maar af, want je kunt toch naar de auti-dag gaan.

anna van noniemen
25-01-2011 om 19:32
Ongelooflijk...
dus omdat je ADHD hebt, mag je niet meer naar een pretpark, want ja, je hebt ADHD en een pretpark, daar zijn teveel prikkels. Het leven is al niet gemakkelijk voor je, juffen begrijpen je niet, zitten de hele dag op je te vitten vanwege je gefriemel, je gewiebel, je gekwebbel. Je raakt er langzaam gefrustreerd van, faalangstig zelfs....uiteindelijk moet je van school, je bent niet meer te handhaven. Je zelfvertrouwen is inmiddels gedaald tot een absoluut minpunt en het liefste zou je willen dat je d... was....
Op een andere school gaat het langzaam beter, je krijgt medicatie en je krabbelt langzaam op. Vier jaar doe je er over om weer een beetje lol in het leven te krijgen. Vier jaar keihard werken. En dan ga je naar Disney. Je kijkt er reikhalzend naar uit!!! Mickey, Goofy, Donald. Pap en mam willen ook graag, maar zijn best een beetje bang. Niet alle uitjes liepen op het laatst goed af (de uitjes zelf waren altijd gezellig, maar bij het naar huis gaan ging het vaak mis). Dan horen ze over een pas. Met die pas krijg je voorrang. Daarmee kunnen ze heel veel prikkels voor jou wegnemen. Wachten is niet je sterkste kant (vanwege de ADHD waarschijnlijk). Meer dan 1 uur wachten tot je in een attractie mag is dan misschien wel veel gevraagd. Maar met die pas, ja....misschien kunnen we het dan voorkomen....
Bij de 1e attractie begint het al, meer dan een uur rij....maar jij hebt je pas. En we mogen via de speciale ingang en meteen zitten we in een autootje. Je glundert! Dat glunderende bekkie, ik zal het nooit vergeten!
Na 3 attracties ben je dolblij: " mama!! Eindelijk ben ik blij dat ik ADHD heb!!!" en ik moet een beetje lachen....ja kind, na ruim 4 jaar kunnen we dit allemaal zeggen, we zijn blij dat je ADHD hebt....
Zo, bovenstaand verhaal is op waarheid gebaseerd....!

Kobalt
25-01-2011 om 19:34
Haha
1 April!!!
Lezen Kobalt, lezen. Wij hebben in het gezin allemaal belangrijke dingen op 1 april, dus ik denk dat ik daarom dacht dat het op 1 april was.

Luna
25-01-2011 om 19:36
Rolstoel
Zelf zit ik ook in een rolstoel en idd is het zo dat je om veiligheidsredenen niet in de gewone rij mag staan en dat je door de andere ingang (vaak de uitgang) naar binnen moet. Ik ben wel eens uit een rij gehaald in een pretpark omdat dat gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren in geval van paniek oid. En op je beurt wachten zoals iemand anders schreef bij de uitgang is ook niet toegestaan omdat de uitgang om begrijpelijke redenen niet onnodig (deels) afgesloten mag worden door een rolstoel. Zo snel mogelijk weer wieberen dus
En ja, het is een voordeel dat ik voorrang krijg en niet hoef te wachten maar, niet om zielig te doen, in een rolstoel zitten heeft nadelen, ook in een pretpark. Ik mag bijvoorbeeld niet in alle attracties en in Euro Disney mocht ik al bijna helemaal nergens in. In de Franse wet stond 15 jaar geleden (geen idee of dat veranderd is ivm de Europese wetgeving?) dat als je niet op zijn minst kon staan je niet in een bewegende attractie mocht. Zelfs niet in het treintje over het park dus! Helaas kwam ik daar pas ter plekke achter dus Euro Disney was geen succes voor mij zoals jullie begrijpen?
Maar het park is verder heeeeel erg leuk hoor dus heel veel plezier met je gezin Polly!
En zoals je al schreef "het heeft al zoveel nadelen, mag ik dan dat ene voordeeltje gewoon benutten"? (of woorden van gelijke strekking).

Nikus
25-01-2011 om 19:49
Luna
In Duitsland is precies het zelfde verhaal. Zit je daar in een rolstoel mag je gratis naar binnen maar mag je nergens in.

Luna
25-01-2011 om 19:53
Nikus
Fijn dat je dat even meldt over Duitsland. Weet ik tenminste dat ik daar niet naar toe hoef
België daarentegen is geweldig als je in een rolstoel zit! Althans in Bobbejaanland

Nikus
25-01-2011 om 19:53
Anna van noniem
Ik zeg niet dat je niet een pretpark in mag als je adhd hebt! Ik zeg, als je niet tegen die overprikkeling kan zoek het dan niet op!

Janna3
25-01-2011 om 20:02
Even voor de duidelijkheid
Wij zijn nu een aantal malen met mijn autistische/pdd-nos broertje naar Eurodisney geweest. We hebben van zijn kinderpsychiater een brief gekregen met de tekst dat hij vanwege zijn stoornis niet in een rij kan wachten. Hij kan wel wachten, maar niet in een rij met andere mensen.
Bij verschillende attracties mag je mensen meenemen als begeleiders, soms is dat er 1, soms 3 of meer. Als wij ons bij de rolstoelingang melden moeten we daar vaak nog wel even wachten. Het is dus echt niet dat meteen alles stil wordt gezet om ons een plekje te geven.
Mijn broertje geniet zo ontzettend van deze reisjes, het zijn echt zijn favoriete vakanties. Nogmaals, zonder die pas zou het echt niet mogelijk zijn, hij kan best wachten, maar je weet nooit wie er voor of achter je in de rij staan. Je kunt het risico gewoon niet nemen.
Wij eten altijd in een restaurant aan het begin van het park. Daar hebben ze een buffet met allerlei gerechten. Het is daar zeker rond 17.00 uur niet druk dus dat gaat altijd wel goed.

Janeway
25-01-2011 om 20:10
Anna
Wauw je stukje. Dat is het verhaal van onze zoon, vorig jaar. Depri t/m tekst dat hij van de berg af wilde springen..
Euro Disney was voor ons fun, lol en genieten, juist met die pas omdat in een rij van 10 min al mensen kijken naar je waarom je kind nu niet luistert en rustig in een rij kan staan zonder aan alles en iedereen te frummelen, over de hekjes klimmen ed. De handen schudden met de disney figuren in de parade, omdat je op een speciale plek stond.. Dat was de glamour van Disney... Ook onze kinderen vonden dat ze nu eens een keer een gelukje hadden met hun adhd..

anna van noniemen
25-01-2011 om 20:12
Nikus
>>Ik zeg niet dat je niet een pretpark in mag als je adhd hebt! Ik zeg, als je niet tegen die overprikkeling kan zoek het dan niet op! < <
Dat is dan toch hetzelfde?
Het gaat overigens niet alleen om de overprikkeling, die valt bij zoon nog best mee. Het wachten, DAT is het probleem...als we dat nou kunnen omzeilen met die pas? Hij plezier, wij plezier....is namelijk heel belangrijk, plezier hebben, samen....

Philou
25-01-2011 om 22:52
Nusnapikutpas!
"Klopt, niet iedereen is hetzelfde maar er is een hoop aan te leren."
Ach, de opvoeding is niet goed!

Nikus
25-01-2011 om 23:10
Anna
Nee in mijn beleving is het niet hetzelfde. Als mijn kind niet in een rij kan wachten dan leer ik hem dat. Lukt dat niet dan gaan we niet! Maar goed, dat is mijn opvatting.
Uieindelijk reageerde ik Marie. ik ondersteun het punt van Marie! Daar was mijn eerste reactie op gespitst.
Anna, Van mij mag je met kind en pas naar Disney. Ik sta alleen zelf niet achter zo'n pas!
En je verhaal, prachtig. Maar wat een bofkont is je zoon dat hij in Disney is geweest! Menig kind komt er niet! Bevoorrecht mannetje is het En dat bedoel ik niet flauw!

malou
25-01-2011 om 23:17
Wachten
Wij zijn vorig jaar ook met ons Adhd'ertje naar ED gegaan. En het gekke was eigenlijk dat hij nog het beste kon wachten van ons allemaal. Bij de meeste attracties was hij er zo verschrikkelijk op gebrand om het mee te maken dat hij er denk ik wel een paar uur voor in de rij had kunnen staan. Ik moet zeggen dat ik degene was die wel gillend over het hekje bij het spookhuis had willen klimmen omdat het maar niet opschoot
Overigens zou ik als ik Polly was ook proberen om aan zo'n pasje te komen. Als je leven (c.q. de opvoeding van je kinderen) toch al zoveel moeizamer verloopt dan in de "normale" gevallen mag je w.m.b. ook best eens een voordeeltje hebben.
Heel veel plezier daar, wij vonden het hartstikke leuk!
gr. Malou