ayla
07-06-2011 om 10:06
Wanneer een pgb
ergens komende weken heb ik een afspraak staan voor onze oudste bij de psychologe van het ziekenhuis. Reden hiervoor is en was het slecht slapen, maar ook de piekerneigingen die ze heeft, het niet kunnen uitschakelen van negatieve gevoelens.
1 ding wat ik dan met die psycholoog wil bespreken is of wij nog voor het hele PGB verhaal eindigt een PGB kunnen aanvragen. Hier kunnen we dan komend jaar een externe plusklas of wat extra begeleiding mee betalen. Is een psycholoog echter de juiste persoon om ons hierin te adviseren? Het HB verhaal is geen reden voor PGB weet ik maar misschien de problematiek die er om heen hangt wel. Wie heeft hier ervaring mee?

mathilda
10-06-2011 om 15:26
Ja, lezen
Mijn kinderen moeten ook altijd van mij gaan lezen als ze miepen dat ze niet kunnen slapen. Of nachtmerries hebben terwijl ze net 15 minuten in bed liggen.
Werkt prima.

Rosase
10-06-2011 om 18:11
Miriam
Dit: "'Iedereen' kan naar wens zo'n diagnose halen, als je maar genoeg klaagt." is echt absolute flauwekul. Er zullen best wel wat onterechte diagnoses afgegeven, maar je schopt ouders van een zorgenkind wel echt onnodig en ongenadig tegen de schenen om juist hier zo te keer te gaan.

snicksel
10-06-2011 om 19:27
Wat miriam doet,
is typisch voor slimme mensen. Af en toe kunnen ze het geduld niet opbrengen om hun toon zorgvuldig te kiezen, en dan gaan ze ongenadig te keer. Ik had zo'n collega; vaak had hij wel gelijk maar hij kreeg het gewoon niet. En hij wist het ook van zichzelf: zijn ergernis over al die sukkels die zo traag van begrip waren kreeg dan de overhand.
Het is één van een aantal mogelijke strategieën. Naast confronterend heb je nog onopvallend, geaccepteerd, sociaal en isolement.

M Lavell
10-06-2011 om 20:09
Geen flauwekul
Rosase Dit: "\'Iedereen\' kan naar wens zo\'n diagnose halen, als je maar genoeg klaagt." is echt absolute flauwekul.
Dat is het niet. De arts of psycholoog kan namelijk niet bewijzen dat de klachten onterecht zijn.
Rosase:"maar je schopt ouders van een zorgenkind wel echt onnodig en ongenadig tegen de schenen om juist hier zo te keer te gaan. "
Ik ga helemaal niet tekeer. Ik geef het nadeel aan van de diagnostiek die er bij dit soort aandoeningen hoort. De kwalen zijn nu eenmaal niet objectief vast te stellen. Naar de dokter gaan is het begin van een positieve uitslag. De diagnostiek draait om de vraag of er wel of geen klachten zijn.
Rosase:"maar je schopt ouders van een zorgenkind wel echt onnodig en ongenadig tegen de schenen om juist hier zo te keer te gaan. "
Ik begrijp je redenatie achter dit verwijt niet. Tenzij jij alles over een kam scheert. Ik doe dat niet.
snicksel:"Wat miriam doet, is typisch voor slimme mensen."
Ah, dank je. Maar zo gaat dat dus, psychologie van de koude grond. Het lijkt altijd wel ergens op.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
10-06-2011 om 20:30
Niet altijd slimmigheid
Knurf:"Het feit dat sommige mensen heel slim zijn in het \'ritselen\' van een diagnose,"
Ja, er zijn ook slimme (geslepen bijna) diagnoseritselaars, maar er zijn er ook die in permanente onzekerheid voortdurend zoekende zijn naar een mogelijke 'probleem' achter een eigenlijk niet zo vreemde gedraging.
Te veel mensen denken dat de dokter het wel zal weten en dat je geen medicijnen of diagnose krijgt als je 'het' echt niet hebt.
Maar de werkelijkheid is dat de dokter helemaal niet kan zeggen dat je iets niet hebt. Heel veel artsen geven diagnoses en medicijnen als geruststelling, in de hoop dat het klagen en het onzeker zoeken dan afneemt.
Groet,
Miriam Lavell

Sera
10-06-2011 om 20:30
Klopt
Wat Miriam zegt klopt wel. Een psychische diagnose krijgen is niet moeilijk. Er is immers geen lichamelijk bewijs. Je kan elke diagnose naar je toe praten. Als ouder heb je ook een grote invloed op of je kind een diagnose krijgt. Tijdens het onderzoek bij mijn zoon moesten wij heel veel lijsten invullen en is er heel veel met ons gesproken. In feite is ons oordeel ook echt een belangrijk deel van het traject geweest. Daarnaast is zoon ook wel beoordeeld in bepaalde situaties door deskundigen maar als ouder speel je echt een belangrijke rol in dit proces.
Natuurlijk gaan de meeste mensen niet voor hun lol het traject in. Echter er zijn wel degelijk ouders die op een bepaalde manier naar hun kind kijken waarmee het gedrag van het kind een groter probleem wordt dan het eigenlijk is. Niet bewust maar wel onbewust

Sahara
10-06-2011 om 20:39
Sneu maar waar
Ik heb zo'n vriendin. Al vanaf de geboorte van haar zoon hoor ik wat er mis is met hem. Ik heb werkelijk alle diagnoses al voorbij horen komen van huilbaby, si syndroom, hb, hoogsensitief tot aan asperger en adhd.
Maar ze heeft hem nu hoor. Haar zoon heeft adhd. Fantastisch voor haar. Nu kon ze eerst zelf in therapie om dit te verwerken. En haar zoon is nu haar project geworden.
Haar andere twee kinderen hebben geen etiketje maar mankeren altijd wel iets. Alleen jammer voor haar dat de aetsen nooit iets vinden. Maar ze zoekt verder. Er moet in haar ogen iets zijn.
Zelf mankeert ze natuurlijk ook van alles.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nikus
10-06-2011 om 21:02
Rosase
Mirjam gaat niet tekeer maar stelt nuchter iets vast op basis van de geleverde gegevens. Ik kan me wel vinden in haar mening. Wat ik een beetje proef van Àyla is een hoog controle gehalte. Jammer want als ze gewoon haar kroost in bed stopt met duidelijke afspraken is de druk van de ketel.

Quin van der Veer
10-06-2011 om 21:54
Hoezo
Hoezo hebben HB-ers weinig slaap nodig? Waar kan ik dat nalezen? En hoezo word je overdag suf van melatonine? En welke bijwerkingen hebben jullie het over?
"De bijwerkingen van melatonine lijken beperkt tot sufheid overdag bij langdurig gebruik van hoge doses (zoals 3 tot 5 mg), en tot het verder naar achteren verschuiven van de slaapfase bij op een verkeerde tijd innemen van de melatonine (vóór 15.30 uur en ná 24 uur). Onderzoekers en artsen die ruim 20 jaar melatonine voorschrijven hebben tot nu toe geen schadelijke effecten waargenomen. Maar gecontroleerd onderzoek (melatonine vergeleken met placebo) ontbreekt dus nog." (wikipedia)

ayla
11-06-2011 om 08:41
Sorry hoor nikus
maar denk je dat we dat niet geprobeert hebben. Dochter gaat gewoon tussen 8 en half negen naar bed, er wordt wat voorgelezen, ze mag zelf nog lezen maar om 11 uur ligt ze nog wakker. Ze heeft het licht uit, ze is moe, wil graag slapen maar het lukt gewoon niet. Ze komt ook haar bed niet uit, ze komt niet naar onder, ze haalt geen rare toeren uit, ze ligt gewoon in bed maar slaapt niet.
Wat voor afspraken stel jij voor dat ik maak. Ik kan een kind dwingen om in bed te liggen maar ik kan haar niet dwingen om te slapen.

Tineke
11-06-2011 om 09:58
Juist uit bed
Ieder half uur piekeren in bed, staat garant voor een komend heel uur niet slapen. Beter is dus wat te doen. Mijn beste slaapmedicatie is nog altijd Leni Saris. En als ik daarmee niet in slaap val, dan ga ik juist uit bed, even wat rommelen, kopje thee en daarna opnieuw proberen.
Maar er werkt niets zo wakkerhoudend is de wetenschap dat iemand wacht op jouw slapen...

Tineke
11-06-2011 om 10:07
En een vraag ayla
(Behalve het voorlopen op de lesstof), wat is nu precies het probleem op school?

M Lavell
11-06-2011 om 10:18
Serieus?
Quin, ik twijfel heftig. Stel je een serieuze vraag? Je de bijsluiter toch wel gelezen? Nou ja, je hebt de eerste regel van je wikipedia link toch wel gelezen (wie heeft dat erop gezet trouwens, de fabrikant?)? Je hebt toch wel gelezen wat ayla zelf over bijwerkingen zei?
En oh ja "Hoezo hebben HB-ers weinig slaap nodig? " je kan toch wel een beetje genuanceerd denken?
HB is geen ziekte. Het gaat dus _niet_ gepaard met symptomen die erbij horen als armen bij een lijf. Maar weinig slaap nodig hebben komt wel wat vaker voor. Nu maakt dat helemaal niet uit als je het over je eigen kind hebt. Ook niet hb kinderen kunnen weinig slaap nodig hebben.
Als je als ouder het inslapen als een 'probleem' ervaart, dan is uitzoeken of je niet teveel slaap verwacht een van de dingen die je doet voordat je slaapmiddelen gaat geven.
Groet,
Miriam Lavell

Karmijn
11-06-2011 om 12:23
Snicksel
'Bij die slaappiekerijen vind ik helpende gedachten wat lastiger te vinden, omdat kinderen zich daar soms in vast kunnen denken. Dan heb ik het idee dat het beter werkt om ze te helpen om over sommige dingen niet te denken, om uit andere vaatjes te tappen.'
Gedachten die hier helpen bij slaapproblemen:
Als je niet slaapt, maar wel in bed ligt, rust je lichaam toch uit.
Het is geen ramp als je niet slaapt, zonder slaap kun je morgen ook nog gewoon doen wat je leuk vindt.
Als je aan iets naars denkt, kun je het gewoon weg laten vliegen, als een ballon die je loslaat. Morgen om ... uur (tijdstip afspreken), ga je met mama dat probleem bespreken.
Voor elk probleem is een oplossing, soms kost het moeite om die te vinden, dan zie je hem niet, maar dat wil niet zeggen dat hij er niet is. s'Avonds in bed is niet de juiste tijd en plaats om oplossingen te zoeken.
Geen problemen in mijn bed, mijn bed is een veilige plek. Problemen zijn er voor aan de keukentafel.
Als ik niet kan slapen, ga ik ademhalingsoefeningen doen.
Als ik niet kan slapen, ga ik yoga oefeningen doen.
Soms denk je dat je niet slaapt, maar gaat je geest wel in een sluimerstand en rust je toch uit. Dat is ook goed.

Philou
11-06-2011 om 12:24
Slapen
"maar denk je dat we dat niet geprobeert hebben. Dochter gaat gewoon tussen 8 en half negen naar bed, er wordt wat voorgelezen, ze mag zelf nog lezen maar om 11 uur ligt ze nog wakker. Ze heeft het licht uit, ze is moe, wil graag slapen maar het lukt gewoon niet."
Dat is een probleem want kind heeft er last van. Dus hebben ouders er last van. Als kind er niet moe van zou zijn, lag het anders.
Het speelt hier ook regelmatig dat er te weinig geslapen wordt. Dat komt door de onrust. Dan gooi ik er weer een paar keer visolie en dat helpt om de onrust door de dag heen wat minder te maken (behapbaar). Dat is voor ons net genoeg. Voor jullie waarschijnlijk niet. Bij ons gebeurt het in vlagen en dat is ook vermoeiend. Want het hele huis heeft er last van. Hier geen hb (gelukkig).
Ik vraag me af of je dit in een adem moet benoemen met hb op plekken waar ze niet genoeg kennis hebben van hb, gewoon omdat je niet op de juiste manier bekeken kan worden. Overigens kan het wel een aspect zijn van hb: die paar kinderen die ik ken met hb, kunnen allemaal toe met minder slaap. Maar die hebben daar zelf geen last van. Dat is dus anders bij jouw dochter.

Quin van der Veer
11-06-2011 om 13:15
Jawel miriam
Jawel Miriam, mijn vraag is serieus. En wat heeft mijn vraag "Hoezo hebben HB-ers weinig slaap nodig?" te maken met genuanceerd denken? Ik wil gewoon graag weten waar dat vandaan komt. Geen vreemde vraag lijkt mij, zeker niet voor jou, jij wilt toch altijd verwijzingen naar literatuur van iedereen hebben?
Verder vind ik dat Ayla hier wel erg in een bepaald hoekje wordt geduwd, alsof dat slaapprobleem allemaal komt door een verkeerde aanpak, of dat het geen probleem is als een kind er als een zombie bijloopt overdag. Verder kan moeilijk gedrag ook goed worden veroorzaakt door te weinig slaap.

M Lavell
11-06-2011 om 13:20
Kip en ei
Judith:"Dat is een probleem want kind heeft er last van. Dus hebben ouders er last van. Als kind er niet moe van zou zijn, lag het anders. "
Niet duidelijk is of het omgekeerde aan de hand is: ouders hebben er last van (maken zich onnodig zorgen), daardoor heeft kind er last van en juist daarom wordt slapen gaan nog lastiger.
Of om met Kaatje te spreken: Ieder half uur piekeren in bed (mama wil dat ik ga slapen maar het lukt niet), staat garant voor een komend heel uur niet slapen.
Judith:"Het speelt hier ook regelmatig dat er te weinig geslapen wordt. Dat komt door de onrust. Dan gooi ik er weer een paar keer visolie en dat helpt om de onrust door de dag heen wat minder te maken (behapbaar). "
Nou ja: je doet iets en dat helpt. Misschien wel vooral omdat je op de visoliedagen wat meer structuur aanbrengt. Aan de visolie zelf zal het in ieder geval niet liggen.
Maakt verder niet uit, als het maar helpt. En vooral: als je maar niet in paniek raakt als dat niet meer helpt.
Laat gaan slapen is geen probleem. Slaap tekort inhalen kan ook in het weekend. Je niet (zo min mogelijk) druk maken om het slaapgedrag van je kind, het kind tips geven (zie Drommels, Kaatje, Karmijn), werkt het beste.
Hoe dan ook: het zijn allemaal dingen die je eerst zou moeten doen voordat je naar medicijnen grijpt.
Groet,
Miriam Lavell

Quin van der Veer
11-06-2011 om 13:27
Pfff
En waar haal jij, Miriam, toch het idee vandaan dat Ayla al die dingen niet al lang heeft geprobeerd? Jouw wijsheid is dus groter dan die van de kinderarts? Knap zeg!

Janna3
11-06-2011 om 13:31
Visolie
Mirjam, die visolie kan best helpen. Ik ben ook gezegend met een stel kortslapers. Logisch, want man en ik slapen ook maar zo'n 5-6 uur per nacht. Maar als het met een van de kinderen echt de spuigaten uitloopt heb ik in het bovenste keukenkastje de zeer bijzondere slaappilletjes liggen. Die werken echt, geloof me. Nu wordt de werking bij onze oudste wel steeds minder, maar tot een jaar of 10 is het een succes.
Maar je hebt helemaal gelijk, het begin van het oplossen van een slaapprobleem is het niet meer beschouwen als probleem. Maar zo gaat dat met allerlei 'problemen'. Ik denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met je levenshouding. De een ziet nu eenmaal sneller belemmeringen dan de ander.

M Lavell
11-06-2011 om 13:32
Te moeilijk
Quin, in dat geval vind ik je vraag te moeilijk. Het antwoord geef je zelf al namelijk. Het lukt me ook werkelijk niet om dit "En wat heeft mijn vraag "Hoezo hebben HB-ers weinig slaap nodig?" te maken met genuanceerd denken?" uit te leggen.
"Geen vreemde vraag lijkt mij, zeker niet voor jou, jij wilt toch altijd verwijzingen naar literatuur van iedereen"
Nou, weet je. Ik veronderstel kennelijk ten onrechte dat je enigszins geïnformeerd bent. Dat je de standaard typeringen die er zijn over hb, kent. Daar vind je 'vaak weinig slaap nodig' ook tussen.
En net zo makkelijk vind je de bijwerkingen van melatonine in de bijsluiter.
Quin:"alsof dat slaapprobleem allemaal komt door een verkeerde aanpak"
De vraag is of er sprake is van een slaapprobleem of van een verwachtingsprobleem bij de ouders. Merk op dat er ook over de 'problemen' op school nog steeds geen duidelijkheid is.
En ja, slaapproblemen worden ook veroorzaakt door een verkeerde aanpak.
Quin:"of dat het geen probleem is als een kind er als een zombie bijloopt overdag."
Dat is wel een probleem, maar dat is ook een van de bijwerkingen van melatonine, zie wat ayla daarover schrijft.
Quin:"Verder kan moeilijk gedrag ook goed worden veroorzaakt door te weinig slaap."
Ja. Maar ook door een verkeerde aanpak van (slaap)problemen.
Voor meer info, zie bijvoorbeeld http://www.lerenslapen.nl/page/1487/slapen-wakker-slapeloosheid.html
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
11-06-2011 om 13:45
Ka bewijst niks
Quin:"En waar haal jij, Miriam, toch het idee vandaan dat Ayla al die dingen niet al lang heeft geprobeerd?"
Dat is evident. Er wordt hier veel nieuws verteld en dat komt niet van ayla.
Quin:"Jouw wijsheid is dus groter dan die van de kinderarts? Knap zeg!"
Kijk, dit bedoelde ik eerder al met "Te veel mensen denken dat de dokter het wel zal weten en dat je geen medicijnen of diagnose krijgt als je 'het' echt niet hebt."
Dat die kinderarts in dit geval melatonine voorschrijft, is geen bewijs voor het feit dat ayla dochter zonder die middelen niet in slaap kan vallen.
Het bewijst vooral dat ayla de problemen die zij heeft met het slaapgedrag van haar dochter, overtuigend heeft gebracht. En dat wordt in dit draadje ook duidelijk: ayla ziet werkelijk een probleem.
Groet,
Miriam Lavell

Quin van der Veer
11-06-2011 om 13:46
Ik wil niets afdoen
Ik wil niets afdoen aan de adviezen die hier worden gegeven. Maar er wordt m.i. te makkelijk ervan uit gegaan dat je geen probleem moet maken van een kind dat aan chronisch slaapgebrek lijdt. Het kan geen kwaad daar iets luchtiger over te doen, het kan ook geen kwaad om het kind te helpen met een op doktersvoorschrift uitgeschreven hulpmiddel. Daarbij alle slaaptips die hier voorbij zijn gekomen meenemend in een poging zo spoedig mogelijk zónder hulpmiddel te kunnen slapen.
En verder heb ik inderdaad de ballûh verstand van HB. Dat sommige HB-ers mogelijk weinig slapen, zou kunnen. Ik vraag me dan af waardoor dat komt, en of dat inderdaad duidt op een kleinere slaapbehóefte, of niet kunnen slapen door het malen.
Verder wil ik nog opmerken dat Ayladochter volgens mij al duidelijke tekenen vertoonde van slaapgebrek vóór de melatonine. Daarom heeft ze het namelijk voorgeschreven gekregen. Dus eerst was zij een zombie door slaapgebrek, daarna mogelijk door overdosering.

M Lavell
11-06-2011 om 13:48
Blaas het niet op
Quin:"Maar er wordt m.i. te makkelijk ervan uit gegaan dat je geen probleem moet maken van een kind dat aan chronisch slaapgebrek lijdt."
Ayla heeft niks gezegd wat daarop duidt. Blaas het niet nog verder op.
Groet,
Miriam Lavell

Nikus
11-06-2011 om 13:52
Ayla
Tja, als jij weet dat je dochter om 11 uur niet slaapt dan weet zij ook dat jij het weet. Immers ze mag niet uit bed. Dan kan het niet anders dan da je bij haar bent geweest. Gewoon niet doen. Dat benadrukt nog eens het feite dat het blijkbaar een probleem is dat ze niet slaapt.
Dit is net zoiets als de babyfoon, ook zoiets onzinnigs. Voor oudste hebben wij nooit zo'n ding gebruikt. In bed betekent slapen of rusten of even jezelf vermaken. Waarom moet je als ouders elk zuchtje, piep je en kreuntje horen?
Wat trouwens bij mijn nichtje goed hielp was het verkleinen van haar kamer. Ze had een grote kamer waarin ze zich verloren voelde. Dmv een gordijn is de kamer gehalveerd. Nu is het goed. Nichtje is 9.
Als zoon niet kan slapen ligt hij met zijn iPod in bed. Ook een luisterboek kan helpen.

Quin van der Veer
11-06-2011 om 13:54
Nee
Nee, jij hebt dat niet gelézen. Dat is iets anders. Verder zal ik vast ongelooflijk naief zijn, maar ik ga er eigenlijk van uit dat die KA een zorgvuldig gesprek heeft gevoerd met de patient en de ouders. En nee, dat staat allemaal niét beschreven in deze rubriek of elders. Er staat ook nergens dat het niet is gebeurd. Geweldig, al die aannames, ook van jou. Jij weet het niet, ik weet het niet, want wij waren er niet bij. Daarom lijkt het me zinvol om het hier bij adviezen te houden en niet bij "veroordelingen".

Janna3
11-06-2011 om 14:02
Ander uitgangspunt
Met mijn opmerking om het probleem niet als probleem op te vatten wil ik niets bagatelliseren. Alleen een ander uitgangspunt nemen. Als je het niet kunnen slapen als een gegeven beschouwt kun je een andere strategie toepassen. En maak je het minder emotioneel minder belastend.

Mamarijke
11-06-2011 om 14:29
Iets anders
Ik zou die melatonine-test doen bij een melatonine-poli, oa in Ede. Is zo gepiept en je hebt duidelijkheid. Ligt het daaraan, dan kan je via de neuroloog het gewoon vergoed krijgen (bij sommige verzekeringen).

Philou
11-06-2011 om 15:09
Spaarrekening slaap
"Nou ja: je doet iets en dat helpt. Misschien wel vooral omdat je op de visoliedagen wat meer structuur aanbrengt. Aan de visolie zelf zal het in ieder geval niet liggen."
Pardon, ik heb jou niet gevraagd te oordelen over de oorzaak en reden van het slaapgedrag van mijn kinderen. Noch over de oplossing daarvan. Ik heb jou hier nooit over de vloer gehad en dus kan en heb jij niet te oordelen of iets wel of niet ligt aan wat dan ook. Zo maar iets roepen onder het mom het almaar beter te weten zonder 1) goed te kunnen luisteren en 2) als het ergens spaak loopt in het luisteren iemand dan af te doen.. Je bent niet eens ervaringsdeskundige van mijn kinderen. Dus of iets helpt of niet, kan jij niet beoordelen, maar mijn man en ik wel.
En als ik om tips daaromtrent zou vragen, zouden tips wel passend zijn maar een veroordeling+invulling+vooroordeel dus niet. Bedankt Miriam, maar bedankt .
"Laat gaan slapen is geen probleem. Slaap tekort inhalen kan ook in het weekend."
Dat het grote misverstand over slapen: je kan wel uren in de bank stoppen maar je kan ze er nooit weer uithalen. Laat slapen hoeft geen probleem te zijn als het niet structureel is (zoals bij ons) en als kind er niet moe van is. Is kind wel moe en is het structureel, is het wel een probleem. Dat het niet iets zou zijn dat jij als probleem zou ervaren en zou benoemen, is een invulling van jouw moederschap die jij passend vind. Maar niet iedereen heeft die mening over wat passend is (voor eigen kroost).

Hibiscus
11-06-2011 om 15:28
Oplossing hier
Ayla,
Hier is de niet-in-slaap-kunnen-vallen oplossing eigenlijk heel eenvoudig, maar wel tijdrovend. Als we dochter ( ik heb al vaker onze dochters vergeleken, er zijn erg veel overeenkomsten) zelf in slaap laten vallen ligt ze inderdaad uren wakker. Nu doen we het al een hele tijd zo. Om 7.30 naar bed, tot 8 uur (voor)lezen. Daarna kruipt een van ons bij haar in bed, we verzinnen samen een mooie droom voor haar, dat is heel belangrijk, op die manier kan ze echt ontspannen en aan andere dingen denken. strand, palmbomen, spelende kittens, vlindertjes, noem maar op, we verzinnen het, als het maar heel prettig en ontspannend is. Ze slaapt altijd voor half negen, vaak eerder. En ik ook, da's dan wel weer wat minder... Ik moet dan echt weer wakker worden.
Het is tijdrovend en een groot deel van je avond is weg, maar ik blijf het een heerlijk moment van de dag vinden, dat warme lijfje dat langzaam in mijn armen ontspant. Ook bij zoon van 10 werkt dit als hij echt niet kan slapen, wat zelden meer voorkomt. Toen hij jonger was wel, en deze oplossing werkte bij hem ook prima. Omdat dochter toen jonger was, lagen we vaak met z'n drietjes in bed (man is vaak laat thuis) Nu is hij oud en blijkbaar ervaren genoeg om zelf te kunnen ontspannen voor het slapen gaan.
Op deze manier hebben we gelukkig nooit melatonine oid hoeven proberen. Maar ook wij zijn echt wanhopig geweest.
Hibiscus

Fiorucci
11-06-2011 om 16:28
Inhalen
Tekorten inhalen in het weekend was hier niet voldoende, en zorgde weer voor een hiaat in het ritme, wat zoonlief doordeweeks niet ten goede kwam.