Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sassie

Sassie

28-05-2009 om 16:12

Borstvoeding...heilig moeten?

Sinds mijn bevalling en daarna merk ik dat je als moeder steeds onder sruk gezet wordt als het op borstvoeding aankomt. In het ziekenhuis merkte ik die druk direct al. Er wordt helemaal niet van tevoren gevraagd wat de wensen zijn als moeder, maar er wordt direct vanuit gegaan dat je de borst geeft en hup je kind wordt aangelegd. Ik ergerde mij daar behoorlijk aan moet ik zeggen.

Natuurlijk is borstvoeding het allerbeste zoals gezegd wordt, maar wat als de borstvoeding nu eens niet op gang wil komen, of je kindje heeft problemen of je zit zelf met problemen door medische oorzaak. het lijkt er haast op alsof het verzorgend personeel daar geen boodschap aan heeft. je hebt die borsten nu eemaal dus je moet ze gebruiken ook!

Mijn kindje had problemen met drinken. Steeds weer werd het aangelegd en steeds weer viel het in slaap of spuugde het de voeding er weer uit. Ik werd er moedeloos van. Ze bleven maar doorgaan en suggereerden dat mijn kindje gewoon niet goed aangelegd werd. Later bleek het problemen met de lever te hebben en daardoor zo suffig werd. Mijn kindje viel meer dan 11% af en werd naar de IC overgebracht waar het sondevoeding kreeg.

Toen mijn kindje weer een beetje boven jan was en het weer bij mij op de kamer lag, wilde ik het afgekolfde melk via de fles geven. Mijn kindje kon het zo makkelijker naar binnen krijgen en kon ik goed zien hoeveel het dronk. Een van de verpleegkundigen maakte toen een sarcastische opmerking van: "Ja, zo gaat het wel lekker makkelijk ja". Ik was allang blij dat het eten naar binnen kreeg.

Ik zou het haast borstvoedingterreur noemen en achteraf denk ik van: ik maak toch uit hoe ik mijn kind voed? Ook op de CB zitten ze weer te hameren op het aanleggen. Ik raak er behoorlijk geirriteerd door. Ik heb samen met mijn man besloten om afgekolfde borstvoeding te geven via de fles zodat mijn man ook de fles kan geven. Dat vond men op het CB erg vreemd en men begon weer van: "we gaan eens kijken hoe we de kleine weer aan de borst krijgen". Uhhh, NIET dus!

Hoe zit dat met andere moeders? Voelen jullie ook die druk en hoe gaan jullie daarmee om? Ik krijg haast het gevoel dat ik een ontaarde moeder ben als ik mijn kind niet aan de borst laat drinken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Miep

Miep

28-05-2009 om 19:52

Borstvoedingsmaffia

Tja, euh.. ik zou het iets anders brengen, Sassie, maar ik begrijp je wel.

Bij mijn eerste kind hadden wij het thuis ook over de "borstvoedingsmaffia", en veel van mijn kennissen/vrienden hadden wel een beetje die ervaring: je wordt/werd nogal gepusht om toch die borst te proberen. Je hoorde altijd alleen over de voordelen van bv en nooit de nadelen, en roep je dat je liever de fles geeft, dan kun je rekenen op felle reacties..

Maar, de tijden veranderen een beetje (of ligt het aan mij?) : inmiddels ben ik aan de derde toe en dit keer is het ziekenhuis, de kraamhulp, het consultatiebureau etc daar wat genuanceerder in. Ook in het zkh werd me (dit keer) echt duidelijk verteld dat je echt ZELF de KEUZE moet maken, dat flesvoeding echt niet slecht was, je je absoluut niet verplicht moet voelen bv te proberen etc.

(Nou, kom maar op met die reacties (-

Asa Torell

Asa Torell

28-05-2009 om 20:23

Ja en het leuke is

er wordt heel hard geroepen dat je het moet, maar niet hoe. Meestal blijkt er uit mislukkingsverhalen dat er toch heel veel achterhaald advies werd gegeven dat nog op flesvoedingsideeen is gebaseerd, bijvoorbeeld over hoe vaak het kind moet drinken en hoe snel het moet groeien. Ook ik heb mijn oudste volkomen onnodig laten huilen doordat de kraamzorg me had verteld dat ie snel op een regelmatig schema van elke 3 uur moest komen, de jongste gaf ik gewoon elke keer als ik er zin in had, heerlijk.
Wat naar trouwens Sassie, dat je kindje op de IC is beland, het lijkt me een moeilijke tijd geweest! En wat een vreselijke rotopmerking van zo'n verpleegkundige, ongelofelijk. Volgens mij heb je wel pech gehad ook, met je omgeving.

Asa Torell

Asa Torell

28-05-2009 om 20:29

Miep

Reactie : ik verwacht wel van ziekenhuis- en ander gezondheidspersoneel dat ze goede voorlichting geven. En dus dat ze wel duidelijk maken dat flesvoeding gezondheidsnadelen heeft. Door de keuze een beetje vrijblijvend te poneren vind ik dat ze daar te luchtig over doen waardoor je zou kunnen denken dat het allemaal wel meevalt. Als je dan achteraf pas hoort dat je eea. aan verhoogd risico (op meningitis enzo) hebt gelopen zou ik me persoonlijk wel genaaid voelen eigenlijk. Daarentegen vind ik dat NA de voorlichting de keuze vrij staat en dat je dan ook natuurlijk niet steeds opnieuw erover moet worden lastig gevallen.

Sassie

Sassie

28-05-2009 om 20:49

Uhh berber

ik begrijp je ff niet.....

Jakiro

Jakiro

28-05-2009 om 21:17

Discussie no. 1!

Op dit forum is bv versus flesvoeding cq bv-maffia, bv-fanaten etc. één van de meest gevoerde, zoniet dé meest gevoerde discussie, die er is. Samen met thuisblijmoeders en werkende moeders (alhoewel die wat afzakt).
Deze discussie die je nu aanzwengels is al veel vaker gevoerd wat op den duur altijd uitmond in een voorstanders-tegenstanders padstelling.
Dus inderdaad, veel succes !!!
Jakiro
(die 14 maanden bv heeft gegeven, aan een tweeling, maar een bloedhekel heeft aan de bv-fanatici die ongenuanceerd hun mening verkondigen. Tirza en Rembrand zijn zeer welkome en sumpathieke afwijkingen hierop en gewoon leuke bv-voorstanders)

Nancy

Nancy

28-05-2009 om 22:35

Tja...

Hallo Sassie,

Wat jij schrijft is ook wel wat ik hoor van vriendinnen na hun (ziekenhuis)bevalling. Er is vanuit het ziekenhuis wel wat druk t.a.v. borstvoeding. Persoonlijk ben ik een voorstander van borstvoeding maar dat komt ook door mijn eigen ervaring, ik vind wel dat eenieder vrij moet zijn in haar keuze. Toen ik, veel te vroeg beviel, werd er ook niet gevraagd of ik borstvoeding wilde geven maar er werd direct vanuit gegaan. Het was het allerbeste voor kindjes, dus kolven maar, ik dacht er niet over na, ik wilde alleen het beste voor hen.
Bij een vriendin van me kwam de borstvoeding niet op gang wil komen, zij was intens verdrietig, ook omdat iedereen vroeg waarom ze de fles gaf. Bij mij werd dit, nadat mijn kinderen uit het ziekenhuis kwamen niet gevraagd, ik gaf de fles met afgekolfde melk omdat mijn kindjes gewoonweg niet aan de borst konden drinken, en niet voldoende zuigreflexen daarvoor hadden ontwikkeld. Ik denk wel dat verplegend personeel meer op borstvoeding hamert op het moment dat een kind medische problemen heeft van welke aard dan ook. Ik snap dan ook niet dan men je niet stimuleerde om gewoon te kolven ipv steeds je kind weer te moeten aanleggen terwijl het daar juist problemen mee had. Dan hadden ze ook eerder ontdekt dat je kind iets anders mankeerde ipv van dat men jou verweet dat je je kind niet goed aanlegde.
Die opmerking van die verpleegkundige kan echt niet !
Schandalig dat ze zoiets dufde te zeggen tegen een vrouw wiens kind net van de IC kwam en eindelijk dronk (borstvoeding notabene).
Ik vind het heel goed van je dat je samen met je man hebt besloten om afgekolfde borstvoeding te geven via de fles. Da's toch prima ! Je bent zeker geen ontaarde moeder. Veel geluk met je kindje!

Wat een stomme opmerking van die verpleegkundige

Die opmerking kan echt niet.Ik zou er misschien eens op terugkomen als dat kan. Want zoiets blijf je volgens mij toch onthouden en dat is niet wat je wil onthouden.

11% afvallen is niet mis!

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2009 om 23:25

Vrije keus

.....helemaal voor. Maar wél gebaseerd op de correcte informatie.
Wat in de praktijk heel vaak, zo niet bijna altijd gebeurt, is dat moeders óf willen proberen bv te geven óf ze willen het. Het komt maar zelden voor dat vrouwen al in hun zw.schap besluiten er niet aan te beginnen.
Pas na de bevalling begint de ellende. Borstvoedingsmaffia is een term die de zorg aan zichzelf te wijten heeft: we zeggen wel dat het moet, maar we zeggen lekker niet hoe je het doet. Als jij als moeder in je kraambed verandert in een paar borsten waar iedereen een mening over heeft, heb je er al gauw tabak van. Veel vrouwen herkennen dat van hun bevalling: je verandert in een baringskanaal en *jij* doet er verder weinig toe, iedereen staat tussen je benen te loeren en jouw prettige persoonlijkheid doet totaal niet terzake.
Borstvoeding geven in een zorgsetting kan je net zo'n gevoel geven. Halloooooo *ik* ben er ook nog, mag ik even ja???
Bah. Maar ja. Wat doe je er tegen?

Tirza

Ha de jaarlijkse zeepkistenrace tussen bar la mama en taveerne d

De zeepkist van de Drie Flesjes is natuurlijk gesponord en beplakt met stickers met een "2" erop. Die van La Mama wordt voorgeduwd door de uierbrigade.

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2009 om 23:27

Overigens

Jakiro, bedankt voor je aardige woorden. Sassie: go for it Ik bén borstvoeding, ik luister, ik hoor je Ennnnnn ik heb een speciale gave: ik kan in 95% van de gesprekken die ik voer borstvoeding ter sprake brengen.
Maar da's hier niet nodig

Tirza

Kari1

Kari1

29-05-2009 om 07:58

Maar tirza

"óf willen proberen bv te geven óf ze willen het. Het komt maar zelden voor dat vrouwen al in hun zw.schap besluiten er niet aan te beginnen."
Zou er hier ook niet meespelen dat dat een sociaal wenselijk antwoord is? Al dan niet bewust of onbewust. Als je al in je zwangerschap verkondigt je kind echt niet aan de borst te gaan willen, dan krijg je flink wat over je heen denk ik. Dus: moeders willen het of ze willen het proberen. En bij die laatste groep blijkt dan (o, opluchting!) heel regelmatig dat "de BV niet goed is, dat er niet genoeg is, dat het niet op gang komt, dat het kind het niet wil, dat het kind het veeeel beter doet op de fles" etc. Dan ben je geëxcuseerd (goh, jammer hè?) en dat is veel beter dan van te voren discussies te moeten voeren over je keuze.
Kari

Persepolis

Persepolis

29-05-2009 om 08:38

Je eigen gevoel

gewoon doen wat je zelf prettigst vind!
moeizame start voor jullie geweest! erg is dat he! bij mij en mijn zoon was het aanleggen in het begin ook een regelrechte ramp, hij was 3 weken te vroeg en het lukte voor geen meter. Toen zijn gewicht bleef hangen in het begin zag ik het helemaal niet meer zitten. Gelukkig met zeer goede begeleiding van kraamhulp/lactatiekundiuge is het uiteindelijk goed gekomen en heb ik uiteindelijk 3 volle maanden bv kunnen geven... maar dat heeft wat bloed zweet en tranen gekost, vooral toen ik ook nog eens een mastitis ervoverheen kreeg. Achteraf denk ik nog steeds weleens of ik toch niet de volgende keer naar de fles overstap, ik ging er zelf namelijk bijna aan onderdoor en daar heeft je kindje helemaal niks aan! gewoon doen wat je zelf het prettigst bij voelt zou ik zeggen en ik ben ook prima groot geworden op flesvoeding dus als bv niet gaat niet te lang blijven klooien!
het nadeel van afgekolfde voeding geven lijkt me is dat je dan de hele dag aan het kolven bent en dan ook nog eens daarna echt moet gaan voeden. Lijkt me zo tijdrovend, maar als je je daar goed bij voelt dan moet je dat doen.
Het voordeel van uiteindelijk een kind dat goed aangelegd kan worden is dat het zo gezellig is om een momentje samen te hebben vind ik.....
en die verpleegkundige die is niet goed wijs, moet je zeker terugkoppelen naar je gynacoloog/kinderarts waar je op controle komt, je hoeft geen namen te noemen maar dan kunnen ze wel bij een overleg een keer terugkoppelen naar verpleging dat je als moeder op zo'n moment echt niet een opmerking als dat erbij kunt hebben!
succes verder en komt goed met je kindje!!!

Persepolis

Persepolis

29-05-2009 om 08:45

Nog even dit

oh ja, dat wou ik nog even zeggen, kan me voorstellen dat je onzeker bent geworden over aanleggen en er zelfs enormt tegenop ziet (weet er alles van). Als je toch wilt proberen is een lactatiekundig consult misschien ook wat voor je. Bij mij kwam ze aan huis, heeft ze me enorm goede tips gegeven en geholpen, en met telefonisch contact daarna voelde ik me heel goed begeleid. Bij mij werd het volledig vergoed ook nog eens. Dat is namelijk waarom ze op het cb erop blijven hameren, want hoe ouder je kind wordt, opp een gegeven moment is hij er natuurlijk niet aan gewend dan lukt het niet meer.
nou succes in ieder geval!!

sassie

sassie

29-05-2009 om 08:45

Allemaal

Bedankt voor jullie reacties. Tja, ik stond er even niet bij stil dat dit onderwerp al uitvoerig is besproken. Ik kom redelijk recent uit het ziekenhuis waar ik zeker nog 8 dagen heb gelegen en het viel me gewoon ontzettend op.

Die opmerking was inderdaad wel erg bot van die verpleegkundige. Toen ik zie dat ik wilde afkolfven werd zelfs door een andere verpleegkundige opgemerkt dat wanneer ik "harde schijven" in mijn borsten zou krijgen (van het niet meer kolven) dat ik ze dan moest masseren. Ze ging er gewoon vanuit dat ik even kolven betekende dat ik ermee zou ophouden om vervolgens helemaal op FV over te gaan. Die conclusie trok ze direct toen ik het over afkolven had. Dat vond ik ook geen nette opmerking van haar.

Ze zijn gewoon helemaal geconditioneerd op het promoten van BV en inderdaad wat er gezegd werd, er wordt helemaal niet gekeken naar de moeder of het kindje en of het sowieso wel kan.

Ook is de begeleiding (het leren aanleggen) erg belabberd. Ze leggen je kindje aan en gaan ervan uit dat het direct drinkt en dat jij voldoende borstvoeding hebt.

Ik ben zeker niet tegen BV (ook een voorstander ), maar laat de begeleiding wel goed zijn en de informatie goed zijn. Je bent als moeder net bevallen en zit stijf onder de hormomen en bent daarnaast nog hondsmoe ook. Je moet aan alles wennen. Ik kan me goed voorstellen dat er veel vrouwen zijn die afhaken als er problemen zijn rond de borstvoeding van welke aard dan ook. Zeker als daar niet op een goede manier op ingegaan wordt door het verplegend personeel.

Inderdaad wat iemand anders ook al zei (ik moest er wel om lachen, maar het is o zo waar) Iedereen gaapt te pas en te onpas tussen je benen (liefst met een mannetje/vrouwtje of 3 erbij die meekijken) en je wordt inderdaad als een stel borsten gezien ipv een mens met gevoelens die er nog achter zit. Ik lag bij wijze van spreken al met mijn benen wijd als de koffiejuffrouw er aan kwam......woeoeoeoeha,ha,ha.

Ik pak er even een zinnetje uit...

"Ze zijn gewoon helemaal geconditioneerd op het promoten van BV en inderdaad wat er gezegd werd, er wordt helemaal niet gekeken naar de moeder of het kindje en of het sowieso wel kan. "

Vervang BV door KV en je leest de klacht van veel moeders die BV geven en zich helemaal niet begeleid voelen door de zorg.

Reuzevervelend wat jullie allemaal overkomen is, is wel tekenend voor de Nederlandse situatie vrees ik.

Probleem bij de zorg is vooral dat ze wel ZEGGEN, maar niet DOEN. Gewoon even het standaardriedeltje tegen elke moeder afdraaien van 'BV is zo goed en je moet vooral doorgaan', dan hebben ze hun opdracht weer volbracht. Maar er vooral niet bijvertellen hoe je het doet en vooral ook niet luisteren naar wat de moeder vindt en wat ze voelt. Want begeleiden is te veel werk (en vaak is de kennis daarvoor niet in huis).

En dan krijg je het beeld van BV-promotie en BV-maffia (ik haat die term, mafia is een criminele organisatie die mensen DOOD maakt).

Overigens snap ik die opmerking van je CB over je kind aan de borst krijgen wel. Voor de jongste moest ik 10 weken kolven. Wowwwwww wat een opluchting en ruimte had ik toen ze het allemaal zelf kon!

Tirza G.

Tirza G.

29-05-2009 om 15:42

Kari1

Dat zou natuurlijk goed kunnen, dat het een sociaal gewenst/geaccepteerd antwoord is. Toch is het al tientallen jaren zo: ruim 90% van de vrouwen geeft in de zw.schap aan, bv te willen gaan geven. Waar je een héél duidelijke verschuiving ziet is in het vertrouwen van vrouwen in hun eigen capaciteiten.
Van die 90% geeft ook weer ongeveer 90% (ja ja, bent u er nog) aan, dat ze willen probéren om bv te geven. Ik heb nog nooit een moeder horen zeggen dat ze wil probéren om een fles te gaan geven, dat schijnt gewoon maar altijd te lukken.

Tirza

Primavera

Primavera

29-05-2009 om 17:11

Haha tirza

Inderdaad Tirza, flesvoeding lukt ook niet altijd. Bij de geboorte van mijn oudste heeft het ziekenhuis alles in werk gesteld om mijn dochter aan de fles te krijgen zonder dat dat uitgesproken werd, natuurlijk mocht je PROBEREN om borstvoeding te geven.
Ik kon mijn kind pas 2 a 3 dagen later voor het eerst aanleggen, want baby's lagen apart en er werd geen vervoer geregeld voor wie een ks had gehad (snel aanleggen? Nooit van gehoord, moeders moesten toch eerst wachten tot de melkstroom op gang zou komen).
Er werden strikte voedingstijden aangehouden die ook nog gedeeltelijk samenvielen met de onderzoeksuren van de arts of medicatie van de buikwond. S'ochtends maakten ze je niet wakker voor de eerste voeding onder het mom van dan kan mamma lekker uitslapen. Als je 5 minuten te laat kwam hadden ze de fles al naar binnen gegoten, die natuurlijk ook een idioot groot gat in de speen had zodat de baby vooral geen moeite hoefde te doen en alles lekker snel afgewerkt kon worden (speen-tepel verwarring, wat is dat?). Er werd gewerkt met dubbel wegen en je had maar een half uur de tijd om de voorgeschreven hoeveelheid in je baby te krijgen en anders werd er nog een flesje achteraan gegoten.
Bij het ontslag uit het ziekenhuis kreeg je nog een strikt (fles)voedschema met het advies om voor en na iedere voeding te wegen en vooral de tijden te respecteren, speentje om de tijden makkelijker te kunnen overbruggen, wat proefmonsters van kv en er werd gezegd welke zuigelingenmelk je baby in het ziekenhuis gehad had (hoezo geen publiciteit?).
Ondanks alle moeite van het ziekenhuis kregen ze mijn dochter niet aan de fles, omdat die constant alle kunstvoeding er net weer zo hard uit spuugde en na die eerste week zo'n avversie tegen flessen ontwikkelde dat ze er nooit meer wat voor melk dan ook uit heeft willen drinken. Dus ja, fles geven lukt ook niet altijd.
Groetjes Primavera

Wat jammer

dat je zulke reacties hebt gekregen in het ziekenhuis en op het cb.

Het is jouw lijf, jouw kind en jouw visie en dat heeft een buitenstaander te accepteren, PUNT.

Verder herken ik het niet zo, er is nu 1 keer gevraagd of ik bv ga geven door een vk.

IK ga het zeker proberen maar als het niet lekker gaat dan ga ik kolven of fv geven, ik ben de moeder en ik beslis en ben niet gediend van ongevraagde bemoeienis. Mocht ik ook zulke rare opmerkingen krijgen dan zal ik dat zeggen tegen die mensen.

Wat ik trouwens ervaren heb

ik ben moeder van een dochter van 6, is dat al die dingen die je in het begin hebt, gekeuvel over bv/fv, wel/niet laten huilen, wel/geen speentje etc.. op de lange termijn er totaal niet toe doen. Ik ben nu 33 weken zwanger en daarom verdiep ik mij er weer in maar het is voor mij geen enorm issue.

Ik heb echt geen gesprekken op school over borstvoeding en de gevolgen daarvan, dat element is op geen enkele manier nog hier aanwezig.

Er komen weer zoveel andere topics waar je over na moet denken en moet kiezen en waar je weer stomme opmerkingen over kunt verwachten. Dus dit is even iets waar je nu tegen aan loopt. Hoe jonger je kind is hoe meer de omgeving ook denkt mee te kunnen bemoeien, althans dat gevoel heb ik wel eens.

En nu bij de 2e is dat ook weer anders, ik merk dat de vk's ook minder doorvragen nu ik weer zwanger ben, ik straal misschien nu ook meer uit dat ik weet waar ik het over heb en hoe ik het wil.

Asa Torell

Asa Torell

29-05-2009 om 20:40

Wat toch eigenlijk wel intriest is

in draadjes zoals deze, is dat er zoveel ontzettend botte dingen gebeuren in die ziekenhuizen. Zo'n opmerking is zelfs nog peanuts vergeleken met heel veel andere rotverhalen (niet alleen over bv maar over alle gezondheidsdingen en zeker alles rondom zwangerschap en bevalling).
En dat waar je juist middenin een vreselijk moeilijke tijd zit en alle steun kunt gebruiken. Ga dan geen mensenberoep doen als je zo weinig empathie hebt lijkt mij... bah!!!

Jakiro

Jakiro

29-05-2009 om 21:04

Berber (ot)

Jaaa, de zeepkisten zijn de tweede bocht al door en ik kan ze niet meer zien (dus weet ook niet wie er aan de winnende hand is)
Jakiro

Tirza G.

Tirza G.

29-05-2009 om 23:12

Issue (manda)

Het is voor jou nu met een zesjarige geen issue, maar dat kan natuurlijk ook aan jou liggen Er zijn heel veel dingen (wel of geen speen, wel of niet bij ouders in bed, wel of geen rug-buikdrager) geen issue meer bij een zesjarige en tóch kunnen dat, toen de huidige zesjarige een baby was, wél issues danwel keuzes zijn geweest die medebepalend zijn geweest voor hoe ze nu is - op haar zesde. Tenminste, dat denk ik.
Zoals ik al eerder wat grappenderwijs schreef, kan ik bv ter sprake brengen in 95% van de gesprekken die ik voer. Voor mij is het al 20 jaar lang een issue, het is mijn vak en ik zal er ongetwijfeld een hele andere waarde aan hechten dan andere mensen. Toen mijn jongste in gr 8 zat, was hij de enige (!) die niet naar de ortho hoefde - zijn gebit staat recht en hij heeft ruimte genoeg in zijn mond. Logisch, denk ik dan, resultaat van jarenlang bv krijgen. Ik weet héus wel dat bv nergens garanties voor geeft en dat je aan één kind geen conclusies kunt verbinden, maar omdat bv in mijn leven nog altijd een issue is, koppel ik dat dus wél terug.
Mijn dochter (nogal van zichzelf overtuigd, waarschijnlijk tóch licht erfelijk belast) zegt wel eens: het is maar goed dat ik niet nóg langer bv gehad heb. Dan was ik nóg beter geweest in alles. Kwestie van invalshoek, kwestie van aandachtsgebied.

Tirza

liora

liora

30-05-2009 om 00:13

Interessant

Hoi,

Tirza en Manda: ik vind het wel een interessante discussie in hoeverre al die begindingen later nog van invloed zijn.

Tanden is een goed voorbeeld, ik zie aan veel kleuters dat ze heel lang een speen hebben gehad.
En ook slapen is interessant. Er zijn veel kinderen van 4 en 5 jaar die bijvoorbeeld echt structureel te weinig slaap krijgen.

Misschien toch wel uitvloeisels van de opvoeding in de eerste jaren. En hoe zit het met eten?

Liora

dc

dc

30-05-2009 om 06:56

Gebit? ot

eh, ik zie het niet, hoe heeft borstvoeding geven met het gebit te maken?

*Lotus*

*Lotus*

30-05-2009 om 08:37

Slikreflex

Toevallig heeft een vriendin van ons, die haar dochter jarenlang bv heeft gegeven wat verteld over slikreflexen. Bij haar dochter blijkt nu dat ze nog steeds slikt als een baby. Ze is 8 jaar. Hierdoor ademt ze vaker door haar mond en dat heeft ook weer effect op de tanden. Dus bv kan blijkbaar ook kwaad. ik ben ook voor bv hoor, maar kvond dit wel opvallend. Volgens een andere vriendin, die logopediste is zien ze dit dus vaker bij kinderen die erg lang borst gevoed zijn.

Idd tirza

dit is jouw vak, jouw dagelijkse interesse en je koppelt er behoorlijk wat dingen aan vast zie ik. Ik hoop dan maar dat jouw kinderen later in staat zijn bv te geven, het lijkt mij vreselijk om een (schoon)moeder te hebben die telkens het over bv moet hebben en als het dan niet lukt er allerlei ellende aan vast koppelt.

Ik geloof persoonlijk totaal niet in de dingen die je zegt, zoals je zelf zegt individuele gevallen tellen niet bij zulke stellingen. Ik geloof er niets van dat kinderen die bv hebben gekregen minder kans lopen om bij de ortho terecht te komen. Daar zou je dan een onderzoek voor moeten aandragen die dit aantoont.

Ouders, net bevallen moeders moeten goed ingelicht worden en zoals bij alle volwassen zaken in het leven maken ze dan hun eigen keuzes met de kennis en persoonlijke setting die bij hun past en dat heeft iedereen te respecteren.

Oh trouwens

je hebt het dus over aan de borst zelf. Dus ook al kolf je jarenlang dan is het nog niet goed.

Rembrand

Rembrand

30-05-2009 om 10:20

Lotus.

Borstvoeding geven en door de mond ademen heeft niets met elkaar te maken.
Als een kind dat aan de borst ligt door haar mond zou ademen zou ze zich ernstig verslikken. Ik zie het verband niet. Door de mond ademen zie je wel weer bij kinderen met KNO problemen, en die komen weer vaker voor bij kinderen die geen borstvoeding gehad hebben.
M.

Rembrand

Rembrand

30-05-2009 om 10:24

Dc.

In 101 redenen om borstvoeding te geven kan je er het volgende over lezen : Borstvoeding zorgt voor een goede ontwikkeling van het gebit en de kaken
Zuigen aan de borst is goed voor de ontwikkeling van de tanden en kaken van de baby. Baby's aan de borst gebruiken soms wel 60 keer meer energie om hun voeding te bemachtigen dan baby's die uit een fles drinken. Doordat de kaakspieren van de baby stevig getraind worden door het drinken aan de borst, zorgt deze spierspanning ervoor dat de kaak zich goed ontwikkelt en dat de tanden recht en gezond blijven.
Er staat ook een literatuurverwijzing bij : Loesche WJ, "Nutrition and dental decay in infants." Am J Clin Nutr 41; 423-435, 1985
Lucas, A, Cole T, "Is Breast Feeding a Likely Cause of Dental Caries in young Children?" Journal of American Dental Assoc., 1979; 98:21-23
M

Onder borstgevoede kinderen is te zien dat, hoe langer ze borstvoeding kregen, hoe minder malocclusie (het slecht op elkaar sluiten van de boven- en ondertanden) voorkomt.

Kiki

Kiki

30-05-2009 om 11:06

Ik ben het met manda eens

Geef die informatie, maar houd je oordeel voor je. Ik vergeet nooit meer dat ik als onzekere zwangere in mijn zwangerschapsgym een vrouw daar aangevallen zag worden omdat ze borstvoeding niet eens ging proberen.

Ik heb borstvoeding gegeven, een half jaar en ik ben er trots op. Dit kon ik alleen maar doen, door van tevoren heel veel te kolven zodat ik een voorraadje in de vriezer had en dit kon ik alleen maar opbouwen doordat ik heel veel melk had. Omdat ik pertinent weiger op een parkeerterrein te kolven, kon ik dus bijna niet meer bijkolven. Had ik dat voorraadje niet gehad was ik eerder gestopt of had ik eerder een combi kunst-borstvoeding gedaan.

Overigens ben ik persoonlijk niet gepusht, hoewel het wel door heel veel mensen, die lang niet allemaal met mijn zwangerschap te maken hebben, is gevraagd.
Borstvoeding lukte in de eerste instantie niet lekker, maar een geweldig lactatiekundige heeft dit toen opgelost.
Nu ik zwanger ben van de tweede wordt het eigenlijk helemaal niet meer gevraagd. Ze gaan ervanuit dat omdat ik borstvoeding gaf bij de eerste ik het ook wel met de tweede ga doen.

Het probleem is dat borstvoeding bij zoveel dingen wordt gehaald dat je als flesvoedende moeder maar blij moet zijn als jouw kind goed terecht komt. En komt het goed terecht is het ondanks jou en niet dankzij jou. Leerprestaties, moederbinding, nu weer tanden en kiezen, Iemand hier die vindt dat je Russisch roulette speelt met je kind als je flesvoeding geeft, die opmerking vergeet ik nooit neer. Geen wonder dat onzekere mamma's er een complex van krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.