Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Desperate housewife

Desperate housewife

27-01-2010 om 08:53

Ik weet niet (meer) wat ik met mijn zoontje (5 maand) aan moet.... help!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

11-03-2010 om 14:29

Sears

Hoi,

Ik vind Primavera behoorlijk dogmatisch eerlijk gezegd. Net als laten huilen en regelmaat niet voor elke baby werkt, werkt vasthouden en in bed nemen ook niet voor elke baby (of ouder). Ik zie nu dat mijn tweede ook weer zo anders is dan mijn eerste, ook met slapen.

Dr Sears vind ik op dit gebied erg verstandig. Hij adviseert om kinderen niet alleen op 1 manier in slaap te leren vallen (wiegend in draagdoek alleen, of alleen in eigen bedje na fles of borst, etc.) omdat je dan riskeert dat deze baby's alleen op die ene manier in slaap kunnen komen. Beter is dus enige variatie hierin aan te brengen, maar ook dat zal bij de ene baby makkelijker zijn dan bij de andere.

Liora

Primavera

Primavera

11-03-2010 om 17:45

Dankje asa

Dat scheelt weer een hoop speurwerk.
Groetjes Primavera

Asa

Ik zie met het nieuwe kereltje inderdaad dat kinderen al op die leeftijd (3m) enorm van elkaar kunnen verschillen. Afwijzen van 'de natuur' is natuurlijk ook onzin, alsof dat al zou kunnen...

Ik denk dat je in de Ria Blom methode de factoren R&R, alleen slapen en inbakeren apart zou moeten onderzoeken. Bij inbakeren is dat al gebeurt met de bekende resultaten. Goed mogelijk dat datzelfde voor alleen slapen geldt, maar de voordelen van co-slapen moeten wel gigantisch zijn wil ik me daar ooit nog aan wagen.

Dat je kind bij je wil zijn geloof ik best (wil hij nog steeds), maar het punt van met opvoeden is juist dat wat het kind zelf wil vaak niet zo goed voor 'm is. Hij moet toch echt de wereld in.

Asa Torell

Asa Torell

11-03-2010 om 20:54

Almonde

Ik denk dat het mantra 'dat doet ie vast niet meer als ie 18 is' heel bruikbaar is bij gepieker over loskomen en de wereld in gaan. In de tussentijd vind ik het zelf alleen maar heerlijk en makkelijk om mijn peuter gewoon te knuffelen als ze s ochtends in mijn bed kruipt. Natuurlijk hoeft helemaal niet iedereen dat fijn te vinden, maar het toch wel vrij overheersende 'begin er niet aan want je komt er nooit meer van af', daar begrijp ik echt steeds minder van. Waarom zouden die behoeftes van kinderen altijd hetzelfde blijven?

Geen verheerlijking

Ik verheerlijk de natuur niet.
Ik geef alleen aan dat babies met een bepaalde verwachting m.b.t. het gedrag van hun ouders geboren worden. Erg lullig om dan over 50% kindersterfte te beginnen. Je bent maar gewoon een mens hoor, en je hebt nou eenmaal aangeboren instincten, anders was je al uitgestorven.

Je kunt op alles wel googelen met het woordje 'risk' eromheen, zoiets zegt natuurlijk erg weinig.

Op het punt van omgaan met mijn kinderen (die als ik me aan Ria Blom en trawanten gehouden had absoluut in de categorie 'huilbaby' gevallen hadden) heb ik altijd erg veel gehad aan de boeken van William Sears. Die de termen 'high need baby' en 'attachment parenting' heeft uitgevonden. Ik kan me erg in zijn aanpak vinden.

*bella*

*bella*

11-03-2010 om 23:55

Niet goed voor baby

Almonde, niet goed voor baby of niet goed voor jou? (lees ons, ouders) Ik ben het fundamenteel met je oneens. Ik denk dat baby´s heel goed weten wat goed voor ze is. En ja, ze moeten de wereld in, maar normaal gesproken willen en doen ze niet anders.
Een ander verhaal is de cultuur waar ze in terecht komen. En dan kom je bij onze belangen. Zeker in eerste instantie, op langere termijn kan ik me daar wel voordelen voor kind bij voorstellen. (uiteindelijk zullen ook zij zich moeten aanpassen aan die cultuur)
(ik was dan ook meer een baby-volger, hetgeen soms best moeilijk te combineren was met bijv werk)

Almonde: spijt

"De crux van het hele verhaal is naar mijn mening dat je een baby niet mag helpen bij het inslapen (wel van te voren door hem/haar met een ritueeltje in de stemming te brengen. Je moet ze wakker neerleggen. Daardoor leert de baby zelf zonder hulp in slaap te komen."
Oooow wat heb ik een spijt dat ik dit in mijn argeloosheid heb geprobeerd in het begin. Penelope Leach raadt dit nl. ook aan: baby wakker in eigen bedje leggen. (En verder vind ik het boek van Penelope Leach erg goed.) Maar wat is er natuurlijker voor een kleine baby om aan de borst tevreden in slaap te vallen? Ik kon dat moeilijk verhinderen trouwens, of had ik mijn baby na de borstvoeding wakker moeten schudden? En die borstvoeding was met een zeer premature baby al probleem genoeg, ik had gewoon vanaf het begin af aan van dit heilzame effect moeten genieten! En hoe meer lichaamscontact en koestering voor zo'n kleine baby, hoe beter.
O wat heb ik een spijt dat ik het mijzelf en mijn baby in het begin zo moeilijk heb gemaakt met wakker in het bedje leggen, en maar proberen een huilende baby in slaap te laten vallen...
En weet je wat? Het heeft niet geholpen! Mijn kind heeft er niet door geleerd om alleen in slaap te vallen! Al die moeite, huilen en lijden voor niets dus. Lekker aan de borst in slaap laten vallen was in ieder geval voor ons beide veel prettiger. En mijn kind leert beter slapen door goede slaapervaringen op te doen, niet door hem in bed te laten huilen.

Overigens was hij geen "huilbaby" (maar wel veeleisend).

(Ik heb verder niet het hele draadje gelezen.)

Kiki

Kiki

12-03-2010 om 08:15

Ook nooit geprobeerd

en ik heb 's werelds slechtste slapers. Mijn oudste sliep pas na twee jaar door en mijn jongste van geen kanten. Af en toe wel aan zitten denken dat we strenger moeten zijn, maar ik kan gewoon geen baby laten huilen.

Mijn jongste slaapt bij ons in bed of in zijn wieg waar we wieltjes onder hebben gezet.
We wiegen hem in slaap of bij valt in slaap aan de borst.
Maar ik kan mij, na de zoveelste onderbroken nacht, heel goed de mensen voorstellen die hun baby in een ritme dwingen. Ieder doet waar hij/zij zich het prettigst bij voelt.
Dus ik zou niet perse een methode, anders dan de mijne, afschieten of de mijne als het evangelie beschouwen.

Asa

Waar lees je dat onze peuter niet 's morgens in (ons) bed geknuffeld wordt? Want dat lees je dan toch echt verkeerd. (hij wil alleen vaak wat vroeger dan wij)

Hennah

Tja, bij ons werkte het wel en zelf twee keer. Dat aan de borst in slaap vallen dus niet. Blijkbaar zijn er nogal wat verschillende babies... (en ouders)

onzekere mama

onzekere mama

12-03-2010 om 16:42

Praktijk?

Poeh, ik word altijd weer erg onzeker van dit soort draadjes. (overigens geen verwijt naar iemand, want dan moet ik ze gewoon niet lezen...) Ben het er namelijk altijd gevoelsmatig erg mee eens. En zeker als ik dan ook nog die onderzoeken lees. Maar in de praktijk vind ik het toch altijd weer lastig. Mijn baby (nu 4 maanden) schrikt nu toch regelmatig wakker als hij toevallig overdag in de wandelwagen ligt bij ons. Terwijl dat de eerste maanden prima ging. En als jullie weer moeten gaan werken, wat kunnen jullie dan nog van deze mooie theorie in de praktijk brengen? Of zijn jullie vooral veel thuis bij de baby? Of hebben jullie het echt alleen over de eerste maanden van een baby, dat het dan beter is om in de nabijheid van de ouders te slapen? (bv de eerste zes maanden) Kortom, erg mooi in theorie vind ik, maar ik zou ook graag de praktijk verhalen willen lezen.

Asa Torell

Asa Torell

12-03-2010 om 20:49

Ha almonde

ikzelf zeg ook weer niet dat jij je peuter niet in jullie bed knuffelt . Dat was meer gericht tegen de algemene opinie, er wordt door deskundigen zoveel over het vermijden van dat soort situaties gezegd, vandaar. Maar uit je vorige post met de alinea over 'nabijheid niet altijd goed voor kind' kreeg ik wel de indruk dat daar bij jou thuis enige nadruk op ligt, wellicht ten onrechte.

Asa Torell

Asa Torell

12-03-2010 om 20:50

Ondertussen

hoop ik dat het bij DH thuis allemaal veel beter gaat inmiddels!

Onzekere mama

Ik zat het eerste halfjaar bijna continu "bovenop" mijn baby. Dat is moeilijk te combineren met een baan ja. Ik heb daarom speciaal langer vakantie genomen. Niet alleen daarom trouwens, ik was er gewoon nog niet klaar voor om hem uit handen te geven.

Als je wel aan het werk gaat is dat inderdaad moeilijk te combineren, maar ik denk ook dat het geen kwestie van alles of niets is. En bovendien zijn de risico's ook maar heel erg klein. Het nadeel van dit soort discussies vind ik altijd dat het dan net lijkt alsof je een levensgroot risico loopt als je je kind alleen laat slapen , maar dat valt in de praktijk best wel mee hoor. Ik geloof dat er in Nederland momenteel jaarlijks net iets meer dan 10 baby aan SIDS overlijden. Het is natuurlijk verschrikkelijk als het je overkomt, maar op het grote geheel is die kans wel heel erg klein.

Wij zijn trouwens op een gegeven moment wel begonnen om hem 's avonds in zijn bedje te leggen, daar sliep hij toch rustiger. En met 7 maanden rolde hij zowat uit zijn wiegje en hebben we hem 's nachts in zijn ledikantje op zijn eigen kamer gelegd. Ik heb nog even geprobeerd om mijn man zover te krijgen dat hij het ledikantje zou afbreken en op onze kamer zou opzetten, maar dat was helaas onbespreekbaar .

Werken en kinderen hebben is consessies doen, het is helaas niet anders. Ik heb dat gevoel trouwens ook als ik hoor wat sommige mama's aan programma's draaien met hun kleintjes (spelen-naar de eendjes-knuffelen-boodschappen doen). Dat heb ik ook niet want ik ben 's morgens doorgaans aan het werk, en als ik thuis ben slaapt mijnheer dus. Tja is helaas ook niet anders...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.