Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wanneer laat jij na de geboorte je ouders op bezoek komen?

Misschien ben ik overgevoelig of te romantisch op dit gebied, maar toch... Hoor graag het geluid van anderen, dan kan ik het wellicht beter in perspectief plaatsen.

Mijn broer is woensdagochtend voor het eerst vader geworden. Hij en zijn vrouw hebben een normale relatie met mijn ouders, bellen, af en toe bij elkaar op bezoek, op verjaardagen ff lunchen, maar niet de deur plat lopen. 

Mijn ouders hebben al meer kleinkinderen, maar zijn enthousiast bij elke nieuwe spruit. Bij de geboorte van mijn kinderen stond iedereen al zo'n beetje in het ziekenhuis klaar om oh en ah te roepen, en wie niet kon was welkom zodra we thuis waren.

Schoonzus is in het ziekenhuis bevallen, maar het was volgens mijn broer en haar niet een heel zware bevalling. Ze mochten dezelfde dag naar huis ook, en het gaat naar verluid prima met moeder en kind. Moeder van schoonzus stond al aan het ziekenhuisbed. Mijn ouders waren daar niet welkom. Kan.

Maar nu mogen ze pas zaterdag, ruim 3 dagen na de geboorte, pas een keertje komen kijken! Het is voor mijn ouders een halfuur rijden, mijn moeder is al niet zo bezoekerig, dus het is algemeen bekend dat ze met liefde een half uurtje rijdt, kwartiertje kind bewonderd en weer terugrijdt. Je hebt echt geen last van haar, dat weten broer en schoonzus ook, ze wil alleen maar dolgraag heel even kleinkind in real zien. Ze blijft niet hangen, komt daarna niet elke dag op bezoek, belt je niet plat, niks wat je niet wilt. 

Is het stom als ik dit enorm achterlijk vind? Kijk, dat ik iedereen toestond direct langs te komen, dat is mijn keus. En ik heb er begrip voor als ik als zus pas na een week op visite mag, hoe jammer ook. En dat hou ik zo kort als je wilt, kinderen laat ik zelfs thuis als je dat wilt. Maar je ouders... ik vind echt dat mijn moeder de kans had moeten krijgen om de volgende dag, voor mijn part de dag erna, even om het hoekje te kijken. 

Stel ik me aan? 
Hoe hebben jullie dat gedaan?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-10-2022 om 11:10

3 dagen na de geboorte is toch vroeg genoeg? Het is hun kind dus hun beslissen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-10-2022 om 11:17

Ik vind niet dat je opa's en oma's zo lang moet laten wachten.  En al zeker niet omdat haar moeder wel meteen mocht komen kijken. Dat voelt wel erg oneerlijk. 

Hm.... op mij komt dat ook wat afstandelijk over inderdaad, en al helemaal omdat de moeder van de nieuwe moeder wel al in het ziekenhuis mochten komen kijken. Speelt er niet wat anders in de relatie tussen je ouders en je broer en zijn vrouw? Wat geven ze aan als reden dat je ouders pas na 3 dagen mogen komen kijken?

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:19 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 27-10-2022 om 11:10:

3 dagen na de geboorte is toch vroeg genoeg? Het is hun kind dus hun beslissen.

Ja, hun beslissing, voelt voor mij alleen zo lang? 

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:20 Topicstarter

Mug schreef op 27-10-2022 om 11:17:

Ik vind niet dat je opa's en oma's zo lang moet laten wachten. En al zeker niet omdat haar moeder wel meteen mocht komen kijken. Dat voelt wel erg oneerlijk.

Dat speelt ook mee ja, én mijn moeder is gewend (maar dan nog is het ieders eigen keus) binnen een paar uur haar nieuwste kleinkind te zien, én de andere oma krijgt die kans wel, zij niet.

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:23 Topicstarter

troelahoep schreef op 27-10-2022 om 11:19:

Hm.... op mij komt dat ook wat afstandelijk over inderdaad, en al helemaal omdat de moeder van de nieuwe moeder wel al in het ziekenhuis mochten komen kijken. Speelt er niet wat anders in de relatie tussen je ouders en je broer en zijn vrouw? Wat geven ze aan als reden dat je ouders pas na 3 dagen mogen komen kijken?

Ze willen eerst rust en aan elkaar wennen. Op zich logisch.

Het is wel zo, dat ze vaker op bezoek gaan bij de andere ouders dan bij de mijne, wij interpreteren dat zo'n beetje als 'hij zit onder de plak bij zijn vrouw'. 

En ergens snap ik het hoor, het kind van je dochter schijnt toch anders te zijn dan het kind van je zoon. Ik had ook veel liever mijn moeder om me heen dan mijn schoonmoeder. Maar geen haar op mijn hoofd die schoonmoeder minder ruimte zou geven dan mijn eigen moeder. Het mag voor míj dan anders voelen, een oma is een oma.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-10-2022 om 11:23

SusannaT schreef op 27-10-2022 om 11:19:

[..]

Ja, hun beslissing, voelt voor mij alleen zo lang?

Dat valt toch wel mee? De ouders moeten waarschijnlijk ook nog wennen en dat gaat gemakkelijker zonder al teveel bezoek.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-10-2022 om 11:24

SusannaT schreef op 27-10-2022 om 11:20:

[..]

Dat speelt ook mee ja, én mijn moeder is gewend (maar dan nog is het ieders eigen keus) binnen een paar uur haar nieuwste kleinkind te zien, én de andere oma krijgt die kans wel, zij niet.

Bij mij stonden meteen mijn ouders en schoonouders op de stoep. Ik vind het heel vreemd om daar onderscheid in te maken, zeker aangezien de relatie verder normaal is zoals jij zegt. Verdrietig voor je moeder 

Hier stonden grootouders van beide kanten heel snel op de stoep. Eerlijk gezegd was het idee dat ze zouden moeten wachten niet eens bij me opgekomen, maar ik had er ook oprecht geen behoefte aan dat ze langer weg zouden blijven. Ik heb trouwens wel eens gehoord van iemand die haar eigen ouders een hele dag liet wachten, maar ik heb dat zelf nooit zo begrepen. 
Niet dat ik nou zo familieziek ben, maar grootouders beiderzijds popelden om het nieuwe kleinkind te zien. Ook mijn schoonouders, voor wie het al kleinkind nr 7 was.

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:25 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 27-10-2022 om 11:23:

[..]

Dat valt toch wel mee? De ouders moeten waarschijnlijk ook nog wennen en dat gaat gemakkelijker zonder al teveel bezoek.

Ja, maar daarom juist, de eerste dag is toch al rommelig, je wordt geleefd, kraamhulp rent heen en weer, jullie zijn moe van de bevalling etc. Dan maakt zo'n oma die geen aandacht vraagt en met een paar minuten weer wegrent toch niet uit? Die snapt echt wel dat er gewend en gerust moet worden.

En in dit geval, ik weet zodra mijn moeder de kleine heeft gezien, die komt daarna alleen nog op uitnodiging, daar heb je echt geen last van en dat weet mijn broer ook

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:26 Topicstarter

Temet schreef op 27-10-2022 om 11:24:

Hier stonden grootouders van beide kanten heel snel op de stoep. Eerlijk gezegd was het idee dat ze zouden moeten wachten niet eens bij me opgekomen, maar ik had er ook oprecht geen behoefte aan dat ze langer weg zouden blijven. 

Precies helemaal dit. Dit was voor mij zó logisch. Maar niet voor iedereen blijkbaar.

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:26 Topicstarter

Mug schreef op 27-10-2022 om 11:24:

[..]

Bij mij stonden meteen mijn ouders en schoonouders op de stoep. Ik vind het heel vreemd om daar onderscheid in te maken, zeker aangezien de relatie verder normaal is zoals jij zegt. Verdrietig voor je moeder

Nou ja, daar zit ik dus mee ja. Dat ik naar achter geschoven wordt, tja, niet elke broer en zus hebben dezelfde band.

SusannaT

SusannaT

27-10-2022 om 11:28 Topicstarter

SusannaT schreef op 27-10-2022 om 11:26:

[..]

Precies helemaal dit. Dit was voor mij zó logisch. Maar niet voor iedereen blijkbaar.

Oh, ik las eigenlijk: dat ze dan (ook) niet lang zouden blijven, bij dat eerste bezoek. Dat kan ik ook begrijpen namelijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-10-2022 om 11:37

SusannaT schreef op 27-10-2022 om 11:25:

[..]

Ja, maar daarom juist, de eerste dag is toch al rommelig, je wordt geleefd, kraamhulp rent heen en weer, jullie zijn moe van de bevalling etc. Dan maakt zo'n oma die geen aandacht vraagt en met een paar minuten weer wegrent toch niet uit? Die snapt echt wel dat er gewend en gerust moet worden.

En in dit geval, ik weet zodra mijn moeder de kleine heeft gezien, die komt daarna alleen nog op uitnodiging, daar heb je echt geen last van en dat weet mijn broer ook

Ik veronderstel dat de moeder van de baby beslist en als die nee zegt gaat het niet door. 

Ik had juist mijn broer gevraagd of hij na de geboorte met mijn moeder wilde langskomen om er voor te zorgen dat ze haar kleinkind op dezelfde dag zou zien als mijn vader. Bij eerdere kleinkinderen (van mijn broer) was dat niet zo soepel verlopen, omdat mijn moeder geen vervoer had en zelf ook geen initiatief nam. Maar later wel enorm over aan het klagen was. Terwijl ze dus wel welkom was geweest. Ik had echt geen zin in dat gezeur. Gewoon allemaal eventjes komen kijken. Schoonzus is ook direct langs geweest. Als mijn schoonmoeder nog had geleefd waren ze toch samen gekomen.

Ik ben het ook gewend dat opa's en oma's vrij direct welkom zijn om eventjes te komen kijken. Als tante heb ik het nooit erg gevonden om een paar dagen te wachten. Al was dat misschien ook wel anders geweest als mijn broer een zus was geweest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.