Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bizarre vragen en eisen bij speelafspraak

Bij een eerder topic gaat het over speelafspraakjes en wat daar gangbaar is. Ik vond het grappig te lezen wat ouders allemaal voor vragen of eisen stellen aan de ouders waar het kind gaat spelen. Zoals: 
- manier waarop fruit klaargemaakt wordt

- wanneer welk fruit gegeven wordt

- billen controleren na toiletbezoek 

-kind moet op bepaalde tijd voorgelezen worden


Maar ook ongevraagd: kinderen 'dumpen' bij ouders die als gratis oppas mogen dienen. 
Zelf ook gemaakt dat een moeder kind ruim anderhalf uur te laat kwam halen, niet bereikbaar was. Kinderen zijn dus ondertussen weer gaan spelen. Toen moeder eindelijk op de stoep stond, vond ze het belachelijk dat ik vond dat haar zoon nog even mee op moest ruimen. Normaal vind ik het geen probleem om dat bij tijdnood zelf te doen. Maar niet bereikbaar, zelf niks laten weten en dan vervolgens zeggen geen tijd te hebben om zoon op te laten ruimen: dat gaat er bij mij níet in. Voelde trouwens ook beetje als overwinning voor mezelf want liet nogal gauw over me heen lopen. Maar had die moeder al eerder in de smiezen en had wel aangevoeld dat ik die niet teveel ruimte moest geven. Ging overigens puur om de moeder, kind was prima knul. 

Heb jij nog bizarre vragen/eisen/situaties met speelafspraakjes? 


Breek me de bek niet open. Iedere vraag/eis/situatie een aparte post? Dan kan ik er heel veel maken.
Nummer 1:
Kan Elsje bij jou spelen? Dan kan ik met Hans (groep6) aan zijn spreekbeurt werken, kom ik haar halen als het klaar is. Dat was op woensdagmiddag om half 2, rond half 6 werd Elsje opgehaald. Donderdag zelfde vraag, ik akkoord ik had nog geen kind in groep 6 wist niet of dat nodig was. Vrijdag moest ik na school meteen weg dus niks gehoord. Zaterdag belde de moeder van Elsje of het nog een keer mocht. Nee dus! Een groep 6 spreekbeurt daar hoef je als ouder toch niet zoveel tijd in te steken?

Studiedag. Andere moeder vroeg of mijn zoon het leuk vond om eens met haar zoon af te spreken. Mijn zoon haalde zijn schouders op en zei ja. "Dan breng ik X morgen om half 9!" zei ze toen meteen. Toen ik verbluft terug keek maakte ze er 9 uur van. En toen ik vroeg hoe laat ze hem dan op kwam halen, 11 uur of zo (want ik kreeg hier geen goed gevoel bij), zei ze dat hem eigenlijk de hele dag bij mij wilde laten. Gelukkig zag ze aan me dat ik dat geen goed plan vond, dus ging ze regelen dat hij in de middag bij een andere klasgenoot kon spelen. Dit zei ze alsof ik super raar en lastig was. Op de dag stuurde ze haar man om het kind bij mij op te halen en naar het andere vriendje te brengen. 
Als ze nou meteen had gezegd dat ze moest werken, dan was het heel anders overgekomen. Dan had ik nog steeds niet de hele dag een ander kind in huis gewild, maar toch.

Dochterlief is nu een puber. Maar in de kleutertijd ook zo iets meegemaakt. Hele waslijst.
Heb het aangehoord en zei dat ik die verantwoordelijk niet durfde te nemen. En dat dan helaas de speelafspraak bij ons niet kon doorgaan. Maar dat moeder wel mee kon met ons naar de speeltuin.
Waren dingen als jurk mocht niet vies. Nieuwe schoenen.mocht niet schommelen, niet in de zandbak, niet in een klimrek, moest eten eerst laten zakken voordat ze ging spelen etc.
Niets medisch, gewoon getrut  

Apiejapie

Apiejapie

13-01-2022 om 16:49 Topicstarter

Valeria schreef op 13-01-2022 om 16:40:

Studiedag. Andere moeder vroeg of mijn zoon het leuk vond om eens met haar zoon af te spreken. Mijn zoon haalde zijn schouders op en zei ja. "Dan breng ik X morgen om half 9!" zei ze toen meteen. Toen ik verbluft terug keek maakte ze er 9 uur van. En toen ik vroeg hoe laat ze hem dan op kwam halen, 11 uur of zo (want ik kreeg hier geen goed gevoel bij), zei ze dat hem eigenlijk de hele dag bij mij wilde laten. Gelukkig zag ze aan me dat ik dat geen goed plan vond, dus ging ze regelen dat hij in de middag bij een andere klasgenoot kon spelen. Dit zei ze alsof ik super raar en lastig was. Op de dag stuurde ze haar man om het kind bij mij op te halen en naar het andere vriendje te brengen.
Als ze nou meteen had gezegd dat ze moest werken, dan was het heel anders overgekomen. Dan had ik nog steeds niet de hele dag een ander kind in huis gewild, maar toch.

Oh herkenbaar, dat oppas zijn. Hier ook best regelmatig ingezet als oppas omdat ouders moeten werken. Ik ben thuis, heb geen baan. Op een gegeven moment ben ik er mee opgehouden het opvangen te faciliteren. Anderen mensen kunnen geld verdienen omdat ik als gratis oppas dien. Dat wilde ik niet meer. Uiteraard sta ik klaar voor (de kinderen van) vrienden van ons. Maar niet meer lukraak voor kennissen. 

Apiejapie

Apiejapie

13-01-2022 om 16:56 Topicstarter

Lotte78 schreef op 13-01-2022 om 16:45:

Dochterlief is nu een puber. Maar in de kleutertijd ook zo iets meegemaakt. Hele waslijst.
Heb het aangehoord en zei dat ik die verantwoordelijk niet durfde te nemen. En dat dan helaas de speelafspraak bij ons niet kon doorgaan. Maar dat moeder wel mee kon met ons naar de speeltuin.
Waren dingen als jurk mocht niet vies. Nieuwe schoenen.mocht niet schommelen, niet in de zandbak, niet in een klimrek, moest eten eerst laten zakken voordat ze ging spelen etc.
Niets medisch, gewoon getrut

Dat vies worden inderdaad, ik snap daar niks van. Hier zwemt zoon zelfs in de winter in de sloot en komt verkleumd maar zielsgelukkig binnen. 

Als juf liet ik dan juist die kleuters in de verf-en klei hoek. Heel kinderachtig, ik weet het. Als de Kinderen na school bijv naar een belangrijk feestje moesten hield ik er echt wel rekening overigens. Maar laat kinderen vies worden. Dan worden alle zintuigen geprikkeld, kinderen worden er blij van, en kunnen lekker los gaan. Zelf heb ik zo'n hekel aan zand tussen mijn tenen dat ik zelfs in huis niet op blote voeten loop. Ik wil dat kinderen helemaal vrij zijn in spelen, vies worden, ontdekken. Niet dat gemiep ontwikkelen wat ik daarin heb. 

O, ja. Kind was nog kleuter en wilde op maandagmiddag bij ander kind na schooltijd om 15.15 uur kon spelen. 
Dat kon dus niet want "dat was de moeite niet". Zij moesten namelijk om 17.00 uur eten en dan was spelen veel te lastig. 
Ik had daar dus helemaal nooit bij stilgestaan, omdat wij nooit voor 18.30 aan tafel zaten en er dus in mijn beleving tijd zat was om te spelen. 
Gelukkig kreeg ze later een vriendinnetje, waar het precies zo als bij ons ging. Ze gingen ook samen naar de bso. 

Verder wel meegemaakt dat een zesjarige haar eigen brood niet kon smeren. 

Apiejapie schreef op 13-01-2022 om 16:49:

[..]

 Ik ben thuis, heb geen baan. 

Eigenlijk maakt dat niet eens uit. Als jij die dag toevallig thuis bent omdat je kind een studiedag heeft, is het veel makkelijker om alleen je eigen kind(eren) thuis te hebben als je nog wat andere dingen moet doen.
Zo kon ik bijvoorbeeld best thuis een beetje werk doen, maar niet als het vriendje achter mijn laptop moest om tegen mijn zoon een potje te doen. Of als ik de hele tijd moest opletten, ideeën moest aandragen (want ze hadden nog nooit samen gespeeld), enz. Bovendien kan ik wel even weg als alleen mijn eigen kinderen thuis zijn, maar niet als er een extra kind is. Of ik wilde met ze ergens heen.

Mijn zoon had toen hij een jaar of zeven was een vriendje waarmee hij altijd speelde. Heel vaak bij ons want wij hebben 4 kinderen dus veel reuring en veel speelgoed. Een keer moest ik onverwacht een middag extra werken dus ik vraag aan die moeder van te voren of mijn zoon dan misschien die middag bij haar zoon kan spelen (zoals ze zo vaak al deden). Haar reactie was nee, want zij was een thuisblijfmoeder en ze was er niet om de opvangproblemen van werkende moeders op te lossen. Ik stond echt even met een mond vol tanden. Ze speelden continu met elkaar. Ad hoc want ik stond ook best vaak op het schoolplein. 

Gelukkig had mijn zoon meer vriendjes en vond een andere moeder het geen probleem. 

Apiejapie schreef op 13-01-2022 om 16:49:

[..]

Oh herkenbaar, dat oppas zijn. Hier ook best regelmatig ingezet als oppas omdat ouders moeten werken. Ik ben thuis, heb geen baan. Op een gegeven moment ben ik er mee opgehouden het opvangen te faciliteren. Anderen mensen kunnen geld verdienen omdat ik als gratis oppas dien. Dat wilde ik niet meer. Uiteraard sta ik klaar voor (de kinderen van) vrienden van ons. Maar niet meer lukraak voor kennissen.

Voor familie en goede vrienden sta ik altijd klaar en in noodgevallen ook.  Ik kreeg een keer 15 minuten na de met moeder afgesproken ophaaltijd van een vriendje van 1 van mijn kinderen.  De vader van het vriendje aan de telefoon op het mobiele nummer van de moeder.  Vader meldde dat hij met zijn vrouw op de seh zat.  Vriendje is blijven eten én slapen. De vader had al met zijn moeder gebeld om de nacht te regelen maar die oma moest met de bus uit de stad hier 12 km vandaan komen, kind bij mij halen en dan terug naar haar huis omdat ze niet het huis van haar zoon in kon.  Ze had geen sleutel. In principe moest kind ook gewoon de volgende dag naar school dus dat zou vroeg opstaan worden. 

Bizarre situatie maar als er zoiets gebeurt dan doe je dat voor de ouders van een vriendje van je kinderen. 

Het oppassen vind ik niet zo'n probleem. Dat doe ik ook regelmatig en andere ouders ook. Wel handig omdat je dan even de tijd voor je zelf hebt of voor je andere kinderen. Wel belangrijk dat mensen eerlijk zijn over ophaaltijden en natuurlijk dat er enige wederkerigheid is. 

Mijn grootste ergernis waren ouders die de hele middag wilde volproppen en niet konden kiezen . En dat geonderhandel op het schoolplein. Tuurlijk joh, neem mijn kind maar op sleeptouw naar de tandarts of naar zwemles zodat die daar rond kan hangen totdat jouw kind tijd heeft om met hem te spelen. Of ik rijd op woensdagmiddag nog wel een keertje extra  op en neer om mijn kind te brengen  zodat jij eerst met jouw kind alleen kan lunchen. 

Apiejapie

Apiejapie

13-01-2022 om 17:23 Topicstarter

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 17:01:

[..]

Voor familie en goede vrienden sta ik altijd klaar en in noodgevallen ook. Ik kreeg een keer 15 minuten na de met moeder afgesproken ophaaltijd van een vriendje van 1 van mijn kinderen. De vader van het vriendje aan de telefoon op het mobiele nummer van de moeder. Vader meldde dat hij met zijn vrouw op de seh zat. Vriendje is blijven eten én slapen. De vader had al met zijn moeder gebeld om de nacht te regelen maar die oma moest met de bus uit de stad hier 12 km vandaan komen, kind bij mij halen en dan terug naar haar huis omdat ze niet het huis van haar zoon in kon. Ze had geen sleutel. In principe moest kind ook gewoon de volgende dag naar school dus dat zou vroeg opstaan worden.

Bizarre situatie maar als er zoiets gebeurt dan doe je dat voor de ouders van een vriendje van je kinderen.

Absoluut. Hier zijn kinderen ook altijd welkom. Al logeren ze weken. Nooit een probleem. Maar niet meer om als gratis oppas te dienen. Wél om lekker te spelen, als noodopvang of als kinderen beide langer willen spelen. Maar reden is dan lekker spelen of nood. Maar niet meer omdat ouders extra willen verdienen of hun handen vrij willen hebben zonder dat eerlijk te zeggen (want bij vriendinnen vang ik de kinderen soms juist op zodat ze eens dagje voor zichzelf hebben. Dat is dan mijn keuze omdat ik dat fijn vind voor vriendinnen én om band te hebben hun haar kinderen). 

In een noodgeval zoals met andere ouder/ander kind/oma of opa op de seh zitten kan hier ook alles. Dat is overmacht. Opvang voor iets wat gepland is kan ook, mits vooraf gevraagd en als je er eerlijk over bent. En als dat wederzijds ook een keer kan. 

Er zijn wel een paar kinderen waarvan de ouders denken dat ze doodgaan als ze een keer een dag geen vlees eten dus die mogen niet bij ons eten omdat wij thuis vegetarisch eten. Nou oké dan niet.
De charme van een keer ergens anders zijn is ervaren dat dingen daar niet altijd hetzelfde gaan als thuis.

ik vond oppassen ook nooit zo'n probleem. Ook niet op een studiedag. Zolang kinderen leuk konden spelen, vond ik het prima. Anders werd het zodra ik merkte dat het erg eenrichtingverkeer werd en spelen een alternatief werd voor de bso. Dus elke week kind mee op een bepaalde dag en andersom kon het nooit. Kind veel te laat ophalen zonder even een bericht te sturen. Of oma die een kind weigerde op te halen zodat ik met nog een paar kleintjes een kind thuis moest gaan brengen. Dan was ik er wel klaar mee op een gegeven moment. 

Oh, en mijn dochter had een vriendin die altijd alleen thuis was. Ouders vonden thuis zijn voor de kinderen overdreven (de woorden van mijn dochter). Ik niet dus ik vond het niet zo'n goed idee als zij daar ging spelen want ik wist nooit of er wel ouders thuis waren. Ook haalden de ouders honden op uit bulgarije en die zaten daar in benches in de woonkamer. Sommige van die honden waren echt eng en dat was de enige keer dat ik het niet meer goed vond dat mijn dochter bij iemand ging spelen. Kwam het meisje bij ons dan kreeg ik meestsl een bericht dat het meisje zelf maar naar huis moest komen fietsen. Ook toen ze 5 of 6 was. Ik vond dat niet goed. Te gevaarlijk in het donker dus bracht ik het meisje maar naar huis. 

Apiejapie

Apiejapie

13-01-2022 om 17:31 Topicstarter

Plantenbak schreef op 13-01-2022 om 17:27:

ik vond oppassen ook nooit zo'n probleem. Ook niet op een studiedag. Zolang kinderen leuk konden spelen, vond ik het prima. Anders werd het zodra ik merkte dat het erg eenrichtingverkeer werd en spelen een alternatief werd voor de bso. Dus elke week kind mee op een bepaalde dag en andersom kon het nooit. Kind veel te laat ophalen zonder even een bericht te sturen. Of oma die een kind weigerde op te halen zodat ik met nog een paar kleintjes een kind thuis moest gaan brengen. Dan was ik er wel klaar mee op een gegeven moment.

Oh, en mijn dochter had een vriendin die altijd alleen thuis was. Ouders vonden thuis zijn voor de kinderen overdreven (de woorden van mijn dochter). Ik niet dus ik vond het niet zo'n goed idee als zij daar ging spelen want ik wist nooit of er wel ouders thuis waren. Ook haalden de ouders honden op uit bulgarije en die zaten daar in benches in de woonkamer. Sommige van die honden waren echt eng en dat was de enige keer dat ik het niet meer goed vond dat mijn dochter bij iemand ging spelen. Kwam het meisje bij ons dan kreeg ik meestsl een bericht dat het meisje zelf maar naar huis moest komen fietsen. Ook toen ze 5 of 6 was. Ik vond dat niet goed. Te gevaarlijk in het donker dus bracht ik het meisje maar naar huis.

Jee zeg. Soms vraag ik me echt af waarom sommige ouders kinderen wilden... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.