Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gespijbeld van school

Vanmiddag zag ik na 17:30 (tot dan werk ik) dat ik van de juf van dochter een mail heb gehad van dat ze heeft gespijbeld met de koningsspelen. En dat ze vandaag en morgen daarvoor moet nablijven op school.

Mijn vrouw en ik zijn bij thuiskomt met onze 11-jarige dochter hierover gaan babbelen. Ze zegt dat zij met wat meisjes niet naar de koningsspelen is gegaan omdat dat "voor babies" is en die dag in het park is gebleven.

Ik heb mijn dochter gezegd dat als ze niet had willen gaan ik haar ook ziek had kunnen melden. Maar voor nu weet ik niet wat ik hiermee moet. Ja, ik weet dat mijn dochter twee keer moet nablijven en de mail van de juf vat ik op als een mededeling. Ik vind het ook wel vervelend dat ik dit pas na 2 weken hoor. 11-jarige dochter was zelf ook nauwelijks thuis de afgelopen twee weken (kamp en logeren)
Maar is er nog iets dat ik moet doen?
Mijn excuus als dit raar over komt. Onze 11-jarige heeft nog nooit een probleem veroorzaakt.


Je hebt het al met haar besproken. Misschien kun je nog aangeven dat je voortaan verwacht dat ze dit zelf vertelt? Dat je dit niet op deze manier van school wil horen. Daarnaast heeft ze al straf op school. Dat lijkt mij meer dan voldoende. Ik zal het hier verder dus bij laten.

beetje vreemd om tegen je dochter te zeggen dat je haar ziek had gemeld als ze je verteld had dat ze niet wilde.
Ziekmelden is voor als ze ziek is, ze zal wel vaker ergens geen zin in hebben, ga je haar dan altijd maar ziek melden? Lekkere instelling. 

Santucha

Santucha

09-05-2022 om 23:28 Topicstarter

Vavoom schreef op 09-05-2022 om 23:16:

beetje vreemd om tegen je dochter te zeggen dat je haar ziek had gemeld als ze je verteld had dat ze niet wilde.
Ziekmelden is voor als ze ziek is, ze zal wel vaker ergens geen zin in hebben, ga je haar dan altijd maar ziek melden? Lekkere instelling.

Ik ben hier degene die bepaalt of ze ziek is of niet en als ze geen zin had in koningsspelen had het van mij gemogen.

Santucha

Santucha

09-05-2022 om 23:29 Topicstarter

Lisabette schreef op 09-05-2022 om 23:09:

Je hebt het al met haar besproken. Misschien kun je nog aangeven dat je voortaan verwacht dat ze dit zelf vertelt? Dat je dit niet op deze manier van school wil horen. Daarnaast heeft ze al straf op school. Dat lijkt mij meer dan voldoende. Ik zal het hier verder dus bij laten.

Klopt ik heb ook gezegd dat ik het niet leuk vind dat ik nu hoor dat ze twee weken geleden stout is geweest. Daar leek ze wel van te schrikken

Santucha schreef op 09-05-2022 om 23:28:

[..]

Ik ben hier degene die bepaalt of ze ziek is of niet en als ze geen zin had in koningsspelen had het van mij gemogen.

Ja zoals ik al zei, lekkere instelling om je dochter mee te geven 

Vavoom schreef op 09-05-2022 om 23:16:

beetje vreemd om tegen je dochter te zeggen dat je haar ziek had gemeld als ze je verteld had dat ze niet wilde.
Ziekmelden is voor als ze ziek is, ze zal wel vaker ergens geen zin in hebben, ga je haar dan altijd maar ziek melden? Lekkere instelling.

Eens. Ik vind het een verkeerd signaal naar een kind dat je je ziek kunt melden als je iets niet leuk vindt of geen zin hebt. Zeker bij een beginnende puber, die heeft de komende jaren nog heel vaak ergens geen zin in.

Koningsspelen zijn gewoon een schooldag en je dochter heeft dan leerplicht. Dus zin of niet, ze had gewoon moeten gaan. 
Wel vreemd dat school je daar nu pas van op de hoogte stelt. Het was uiteraard vakantie, maar als mijn kind niet op school arriveert, hoop ik toch dat school diezelfde dag nog gaat bellen waar ze blijft. 

Ik zou school toch écht wel laten weten dat ik graag sneller hoor van spijbel-gedrag of afwezigheid.

Wie weet fantaseert ze volgende week een afspraak bij de tandarts en is ze weer weg zonder dat jullie ergens van weten.

Mijn oudste was alle gym- en modderspeeldagen ‘ziek’. Dat soort dagen wordt georganiseerd als leuk evenement dus als je het vreselijk vindt, hoef je van mij niet te gaan.
Spijbelen en betrapt worden is dom

Mijn leerplichtige kinderen krijgen van ons twee snipperdagen per jaar. Dat zijn dagen dat ze gewoon schoolziek mogen zijn. Natuurlijk niet bij belangrijke toetsen. Op die dagen meld ik mijn kind gewoon ziek en hoef ik de reden niet te weten. Mijn oudste op de middelbare school weet ook dat ze een snipperdag kwijtraakt als ze spijbelt. Dit werkt voor ons erg goed tot nu toe. Mijn oudste dochter heeft dit jaar bijvoorbeeld een snipperdag opgenomen toen ze gingen zwemmen met school en zij ongesteld was. Prima. Dan meld ik haar op zo'n dag af. Verder zijn mijn kinderen bijna nooit ziek. Dit geeft mijn kinderen alleen net de rust om te weten dat als het een dag echt niet wil om wat voor reden dan ook ze thuis mogen blijven. 

ik vind het van een (basis)school hem raar dat ze geen contact opnemen met de ouders wanneer een kind niet komt opdagen op school. 
Dadelijk is er onderweg iets gebeurd met je dochter ofzo. Ik zou daarover zeker contact opnemen met school. 

duizel schreef op 10-05-2022 om 05:55:

ik vind het van een (basis)school hem raar dat ze geen contact opnemen met de ouders wanneer een kind niet komt opdagen op school.
Dadelijk is er onderweg iets gebeurd met je dochter ofzo. Ik zou daarover zeker contact opnemen met school.

Dit!

Zelfs op de middelbare school ontvang ik een telefoontje of appje van de mentor als ze mijn kind (16) mist. Gelukkig ging dat hier nooit om spijbelen. Er bleef op school blijkbaar wel eens een afmelding bij de administratie liggen. 

Opvoeden doe je samen met school, dan mag je dus verwachten dat ze op school bij afwezigheid direct actie ondernemen. Nu hebben die meiden het idee dat ze er best lang mee weg zijn gekomen. Jij zal achteraf ook niet zo boos zijn geweest als wanneer je het meteen had geweten. Dus die meiden hoefden op deze manier niet te dealen met de ongerustheid van hun ouders. En dat nablijven twee weken later als consequentie, zullen ze ook echt niet zo'n ramp vinden. 

MamaE schreef op 09-05-2022 om 23:33:

[..]


Wel vreemd dat school je daar nu pas van op de hoogte stelt. Het was uiteraard vakantie, maar als mijn kind niet op school arriveert, hoop ik toch dat school diezelfde dag nog gaat bellen waar ze blijft.

Ik vermoed dat er meerdere kinderen die vrijdag afwezig waren en dat school de kinderen zelf heeft gevraagd wat de reden was. Waarschijnlijk had school er geen werk van gemaakt (naar de kinderen toe) als ze kinderen uiteindelijk hadden gezegd dat ze in het vliegtuig op weg op vakantie zaten dan hadden ze er wel een punt naar de ouders gemaakt.

duizel schreef op 10-05-2022 om 05:55:

ik vind het van een (basis)school hem raar dat ze geen contact opnemen met de ouders wanneer een kind niet komt opdagen op school.
Dadelijk is er onderweg iets gebeurd met je dochter ofzo. Ik zou daarover zeker contact opnemen met school.

Precies dit! Ik vind het echt nalatig dat een school geen contact opneemt met ouders als een kind afwezig is zonder afmelding! Ik zou dit aangeven bij school en navragen waarom dit niet direct die dag gebeurd is.

Nou, je gaat wel meer meemaken. De puberleeftijd begint met ook kiezen voor wat ze zelf willen. Dat gaat echt vaker gebeuren. Vraag vooral om openheid en eerlijkheid aan je kind. 

Straf niet. Heeft en geen zin en ze vertelt je dan nooit meer wat. 

Ik heb er ook geen probleem mee om mijn kind eens ziek te melden hoor. Ik heb mijn zoon eens ziek gemeld toen hij op de middelbare school zat. Er was een belangrijke uitwedstrijd van Feyenoord waar hij samen met zijn vader naar toe wilde. Het was een eind rijden dus dat zou hij niet redden met de tijden van school dus ziek gemeld. Toen kwam hij volop in beeld op tv 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.