Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 10:44

Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 10:22:

[..]

Dat vind ik wel heel apart. Ze krijgen toch ook zaakvakken? Daarin komt het sowieso aan bod. In elk geval bij de methodes die onze school gebruikt.

Nee op onze school niet. 

Maar zoals ik al zei. Het zal wel een maatschappelijk tolerantie dingetje zijn. Bij een Christen merk je doorgaans vrij weinig en bij bijv. de Islam wel. Die mensen hebben toch veel meer te maken met maatschappelijk opvallender gebruiken welke uitgelicht en uitgelegd moeten worden. 

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 10:46

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 10:40:

[..]

Ik weet niet of er aan de islam een hele les wordt besteedt en aan bv Kerst maar 1 zin, dat lees ik niet terug in de post van Bijtje. Meestal komen op openbare scholen alle religies evenveel aan bod bij de zaakvakken. Als die verhouding heel scheef ligt kun je navraag doen waarom dat is.

Wat wel mee kan spelen is dat het een meer leeft op de ene school dan op de andere school. Hier in de wijk is bv een openbare school met rond de 350 leerlingen waarvan 93% van de leerlingen moslim is. Dat hun feesten eerder ter sprake komen kan ik me wel iets bij voorstellen omdat het gewoon meer leeft onder een grote groep.

Het is zoals MamaE stelt. En de school heeft voornamelijk Nederlandse kinderen. Denk dat 30-35% een andere achtergrond heeft. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 10:47

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 10:44:

[..]

Nee op onze school niet.

Maar zoals ik al zei. Het zal wel een maatschappelijk tolerantie dingetje zijn. Bij een Christen merk je doorgaans vrij weinig en bij bijv. de Islam wel. Die mensen hebben toch veel meer te maken met maatschappelijk opvallender gebruiken welke uitgelicht en uitgelegd moeten worden.

Ik snap niet helemaal wat je met deze post bedoeld.

Moet de islam wel meer uitgelegd worden , omdat ze opvallender zijn? Of het christendom?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 10:49

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 10:46:

[..]

Het is zoals MamaE stelt. En de school heeft voornamelijk Nederlandse kinderen. Denk dat 30-35% een andere achtergrond heeft.

Bij mijn kind zit er maar 1 moslim in de klas. Deze legt dus per feestdag uit wat ze vieren. En neemt ook hapjes mee op sommige momenten. En dit is nog een streng christelijke school. 
Zelf zat ik vroeger op een openbare school en daar werd helemaal niets gedaan aan religie. in groep 7 en 8 mocht je kiezen of je godsdienstles wilde of levensbeschouwing. Godsdienstles was katholiek en levensbeschouwing ging over alles, behalve het christendom. 

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 10:54

Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 10:47:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je met deze post bedoeld.

Moet de islam wel meer uitgelegd worden , omdat ze opvallender zijn? Of het christendom?

Nee, er wordt meer aandacht aan besteed. Of dit in het kader van acceptatie en tolerantie is geen idee. Maar het zou gelijk moeten zijn. Uitleg over het waarom bij bepaalde tradities ongeacht het geloof zou dus gelijk moeten zijn en dat is het niet.

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 10:46:

[..]

Het is zoals MamaE stelt. En de school heeft voornamelijk Nederlandse kinderen. Denk dat 30-35% een andere achtergrond heeft.

Hmm dat is wel vreemd want op een openbare school hoort het bij de zaakvakken het evenveel aanbod te komen. Mocht je, je er aan ergeren kun je het altijd eens navragen waarom ze het zo doen. Misschien komt het daar meer ter tafel omdat die leerlingen er zelf over beginnen? 

Ik zat vroeger op een openbare school en daar kwam geen enkel geloof ter sprake, dat was weer een keus van die school.

De islam is wat meer 'exotisch' dan het christendom en ook relatief nieuw hier.
We kennen dat niet van oudsher dus op zich is enige aandacht en interesse daarvoor goed. Voor mijn gevoel vergeten we wel een deel van onze christelijke geschiedenis. Niet dat je er in moet geloven, maar weten waar dingen vandaan komen vind ik persoonlijk bij algemene kennis horen. Daar mag een ander het dan ook weer mee oneens zijn. 

Op de school van dochter doen ze er weinig mee. Niet dat ik dat per se verwacht van een school, maar ik vind wel dat als je jezelf als school een predicaat als katholiek op plakt, dat je er dan ook op een bepaalde manier invulling aan moet geven.
Verder vind ik het helemaal prima als kerst voor mensen vooral draait om gezelligheid en eten en cadeaus, maar dat is natuurlijk niet waar dat feest oorspronkelijk over gaat.
Heel veel niet-gelovige mensen vieren wel kerst, maar geen feesten van andere religies. 

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 14:20:

[..]

Tuurlijk gaat het om de gezelligheid. Maar een echt diner met diverse gerechtjes vind ik persoonlijk een stuk gezelliger en dan duurt het ook wat langer. Je deelt je eten met elkaar en leert wellicht wat nieuwe gerechten. Mijn dochter heeft vorig jaar zitren smullen van de baklava en moussaka die klasgenootjes gemaakt hadden. Vroeger toen ik op de basisschool zat was het kerstdiner elk jaar hetzelfde; broodje ham, broodje kaas, stukje kerstbrood en en mandarijn. Vonden veel kinderen niet lekker dus het was ook altijd zo klaar in een kwartier was iedereen uitgegeten. Vindt het nu toch wel een stuk gezelliger maar hee dat is mijn persoonlijke ervaring.

Eens. Bij mijn dochters op de basisschool maakten de ouders vooral dingen die de kinderen echt lekker vonden, maar waar dan wel een beetje werk in zat, vooral zodat het er leuk uitzag. Een beetje Googlen en je vindt zo tig recepten waarvoor je echt geen uren in de keuken hoeft te staan. Alles moet maar snel snel tegenwoordig, het is toch veel leuker als er allerlei leuke gerechtjes op tafel staan in plaats van friet en bitterballen?

MamaE schreef op 16-12-2022 om 10:59:

De islam is wat meer 'exotisch' dan het christendom en ook relatief nieuw hier.
We kennen dat niet van oudsher dus op zich is enige aandacht en interesse daarvoor goed. Voor mijn gevoel vergeten we wel een deel van onze christelijke geschiedenis. Niet dat je er in moet geloven, maar weten waar dingen vandaan komen vind ik persoonlijk bij algemene kennis horen. Daar mag een ander het dan ook weer mee oneens zijn.

Op de school van dochter doen ze er weinig mee. Niet dat ik dat per se verwacht van een school, maar ik vind wel dat als je jezelf als school een predicaat als katholiek op plakt, dat je er dan ook op een bepaalde manier invulling aan moet geven.
Verder vind ik het helemaal prima als kerst voor mensen vooral draait om gezelligheid en eten en cadeaus, maar dat is natuurlijk niet waar dat feest oorspronkelijk over gaat.
Heel veel niet-gelovige mensen vieren wel kerst, maar geen feesten van andere religies.

"Voor mijn gevoel vergeten we wel een deel van onze christelijke geschiedenis." 

Dat is jouw gevoel omdat jij in dat geloof gelooft. Voor Christenen is het "onze" geschiedenis, omdat zij in die verhalen geloven. Voor niet - Christenen is het niet " onze" geschiedenis. Christenen zien graag hun visie als waarheid. 

waar dingen vandaan komen"  = waar Christenen vinden dat ze vandaan komen.

"maar dat is natuurlijk niet waar dat feest oorspronkelijk over gaat"; voor Christenen niet nee, zij hebben ooit een andere betekenis verzonnen net zoals dat niet- christenen dat bv gedaan hebben met de kerstman en gourmetten.

 Beetje interesse, kennis en begrip over en weer zou wenselijk zijn de maatschappij is heel divers dus er is niet 1 waarheid. In die zin is het goed dat er op scholen aan alle visies en geloven aandacht wordt besteedt. We hoeven er ook niet in te geloven zolang we elkaar er maar in respecteren. Als jij gelukkig wordt van je geloof dan ben ik de eerste die blij voor je is.

Heel veel niet-gelovige mensen vieren wel kerst, maar geen feesten van andere religies. Dat is al flink wat jaren aardig aan het veranderen hoor, zeker in de randstad. Mensen vieren ook vaak feesten mee niet vanwege het geloof maar puur vanwege de gezelligheid.

On topic; hier een rel uitgebroken op de groepsapp van jongste dochter in groep 3 inzake het kerstdiner: de lijst wie wat meeneemt is ingevuld en klasgenootje N neemt halal knakworstjes mee. Hier vallen nu weer een aantal ouders over " wij zijn geen moslim en nu wordt mijn kind gedwongen dat te eten" ...zucht.

 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 13:36

kerst is oorspronkelijk helemaal niet joods of christelijk  het is een heidens feest. Het was vooral makkelijk om alle feesten op 1 hoop te gooien.

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 13:33:

[..]

"Voor mijn gevoel vergeten we wel een deel van onze christelijke geschiedenis."

Dat is jouw gevoel omdat jij in dat geloof gelooft. Voor Christenen is het "onze" geschiedenis, omdat zij in die verhalen geloven. Voor niet - Christenen is het niet " onze" geschiedenis. Christenen zien graag hun visie als waarheid.

" waar dingen vandaan komen" = waar Christenen vinden dat ze vandaan komen.

"maar dat is natuurlijk niet waar dat feest oorspronkelijk over gaat"; voor Christenen niet nee, zij hebben ooit een andere betekenis verzonnen net zoals dat niet- christenen dat bv gedaan hebben met de kerstman en gourmetten.

Beetje interesse, kennis en begrip over en weer zou wenselijk zijn de maatschappij is heel divers dus er is niet 1 waarheid. In die zin is het goed dat er op scholen aan alle visies en geloven aandacht wordt besteedt. We hoeven er ook niet in te geloven zolang we elkaar er maar in respecteren. Als jij gelukkig wordt van je geloof dan ben ik de eerste die blij voor je is.

Heel veel niet-gelovige mensen vieren wel kerst, maar geen feesten van andere religies. Dat is al flink wat jaren aardig aan het veranderen hoor, zeker in de randstad. Mensen vieren ook vaak feesten mee niet vanwege het geloof maar puur vanwege de gezelligheid.

On topic; hier een rel uitgebroken op de groepsapp van jongste dochter in groep 3 inzake het kerstdiner: de lijst wie wat meeneemt is ingevuld en klasgenootje N neemt halal knakworstjes mee. Hier vallen nu weer een aantal ouders over " wij zijn geen moslim en nu wordt mijn kind gedwongen dat te eten" ...zucht.


Ik begrijp dat jij niet gelooft en ik heb ook alle respect voor mensen die niet geloven of iets anders geloven. Je kunt echter niet ontkennen dat het christendom in al zijn facetten (dus de goede en de slechte kanten) eeuwenlang veel invloed heeft gehad op ons land, onze cultuur en onze mentaliteit. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. 
En natuurlijk mag kerst gezellig zijn, maar iets meegeven over wat er dan gevierd wordt (en dat kun je best heel breed trekken) vind ik niet overbodig of onzinnig.

Kerstdiner op school. Als het goed aangepakt wordt kan het heel gezellig zijn. Gelukkig voor mijn kind is het verhaal vega/vegan pas nu actueel. Anders had ze waarschijnlijk met honger thuis gekomen. Op die leeftijd was het een moeilijke eter.

Verder denk ik dat het voor kinderen heel waardevol is om te leren over verschillende godsdiensten.

Wat betreft halal worstjes. Ik begrijp het wel, veel mensen associëren halal met onnodig dierenleed. Daarbij zeg ik niet dat het zo is.

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 13:33:

[..]

On topic; hier een rel uitgebroken op de groepsapp van jongste dochter in groep 3 inzake het kerstdiner: de lijst wie wat meeneemt is ingevuld en klasgenootje N neemt halal knakworstjes mee. Hier vallen nu weer een aantal ouders over " wij zijn geen moslim en nu wordt mijn kind gedwongen dat te eten" ...zucht.


Weten ze niet wat halal inhoud dan? Alsof je er iets van merkt dat je vlees op een andere manier geslacht is.

RaSa schreef op 16-12-2022 om 14:15:

[..]

Weten ze niet wat halal inhoud dan? Alsof je er iets van merkt dat je vlees op een andere manier geslacht is.

Ja ze weten wat het inhoudt maar zijn het er niet mee eens..." mijn kind eet geen vlees wat zo geslacht is...", alsof wij zo vriendelijk slachten maar goed dat is weer een andere discussie. In ieder geval was de moeder van die leerling allang van plan om diverse soorten knakworst mee te nemen dus het gaat nergens over.

Fruitijsje schreef op 16-12-2022 om 14:10:

Kerstdiner op school. Als het goed aangepakt wordt kan het heel gezellig zijn. Gelukkig voor mijn kind is het verhaal vega/vegan pas nu actueel. Anders had ze waarschijnlijk met honger thuis gekomen. Op die leeftijd was het een moeilijke eter.

Want jouw kind at alleen vis en vlees? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.