Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Knuffels tijdelijk kind wassen


In deze situatie: nee! Absoluut niet. 
Hij geeft zelf aan het niet te willen. En zal waarschijnlijk juist veiligheid voelen bij de geur. Heel vervelend dat jullie er last van hebben, hang hem evt uit buiten. 
Deze jongen is niet voor niks bij jullie, als jij nu zomaar ook nog zijn veilige haven gaat wassen krijgt hij nog een extra klap erbij. 

Weet je of de knuffel nog te koop is? Een vriendin kocht voor haar kinderen altijd meerdere van dezelfde knuffels die ze roteerde. De andere kon ze dan wassen. Ook heel handig als er een kwijt raakte. Ik denk dat ze vaker gewassen werden en dus was dat een deel van de geur. Het wordt een probleem als de geur er al een tijd inzit. Als er die knuffels nog te koop zijn, zou ik aan de ouders elk vragen of zij de knuffel een nacht in hun bed kunnen houden. En zodra kind de overstap accepteert, die ene knuffel wassen (met kind). Zoniet, kan je kleertjes kopen voor de knuffel? Anders de knuffel in bad doen met een door kind zelf gekozen geur (een drupje) en ‘m om de week in bad doen, samen. Misschien willen je kinderen als steun mee doen met hun knuffels (eerst)? pas op met (zacht) dwingen want dit ventje heeft twee zekerheden jullie en zijn beer (met de geur van thuis). 
Wat lief dat je dit doet trouwens, voor dit kindje, dit gezin. 

SuzyQFive schreef op 04-06-2023 om 10:42:

In deze situatie: nee…

Het kind is al weg uit zijn vertrouwde omgeving en de knuffel is zijn houvast. Er zit een vertrouwde geur in en door te wassen verdwijnt die geur, ook al is die geur niet fijn voor jullie.
Jij bent eerlijk gezegd overdreven hygiënisch op de knuffels van je kinderen. Als ze ziek zijn geweest of snotterig snap ik dat je het wast maar maar elke paar weken…

Je zou evt kunnen voorstellen of het kind ‘knuffeldeo’ (Robijn wasspray) wil gebruiken? En het dan zelf laten doen?

TS wast knuffel 2 tot 4 keer per jaar. Niet om de 2 tot 4 weken. 2 tot 4 keer per jaar vind ik niet overdreven. Hier gaan ze elke keer als we op vakantie zijn geweest in de was. En dat is ook 2 tot 4 keer.

Hang die knuffel een paar keer een paar uur in de zon. Zonlicht doodt bacteriën en huisstofmijt

is de knuffel groot genoeg om hem kleertjes aan te trekken? Ieniemienie babymaatje? Dat scheelt ook al misschien . En niet mee naar beneden, als je eigen kinderen dat tenminste ook niet mogen. Nieuwe knuffel voor beneden laten uitzoeken?

In de droger of de vriezer volgens het AD, want ze moeten wel vertrouwd blijven ruiken. Maar misschien wordt de geur wat minder penetrant.
https://www.ad.nl/wonen/schoonmaken-voor-en-met-kinderen-stop-knuffels-niet-in-de-was~ac5510a1/

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:30 Topicstarter

Treurniet schreef op 04-06-2023 om 10:14:

Misschien als tussenweg de knuffel een hele dag in de diepvries doen.
Anders zou ik weer overleggen met ouders en aangegeven dat stank een probleem is .En dat je een oplossing wil.

De ouders kunnen tijdelijk ivm privé redenen niet voor hun zoon zorgen, wil ze dan ook niet lastig vallen met een vraag of ik alsnog de knuffel kan wassen, terwijl wij verantwoordelijk voor de jongen zijn op het moment.

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:32 Topicstarter

MamaE schreef op 04-06-2023 om 10:26:

Ik zou knuffels beneden geen probleem vinden. Mijn dochter speelt er ook mee.
Aan tafel zou ik het dan weer niet willen. Je bent dan aan het eten en een knuffel of ander speelgoed leidt dan af.

De kinderen van TS hebben er ook last van omdat het vriendje bij hun op de kamer slaapt. Ik snap dat geur belangrijk is voor de vertrouwdheid, maar je moet ook een afweging maken met de leefbaarheid in huis.
Stank kan heel indringend zijn. Die geur komt ook wel weer terug.

We hebben voornamelijk problemen met de geur. Dat de knuffel aan tafel zit/ligt maakt minder uit. De jongen eet prima en speelt niet met zijn knuffel. Beestje ligt echt gewoon alleen op de tafel tijdens de maaltijden, naast zijn bord of naast hem op de stoel.

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:35 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 04-06-2023 om 10:42:

In deze situatie: nee…

Het kind is al weg uit zijn vertrouwde omgeving en de knuffel is zijn houvast. Er zit een vertrouwde geur in en door te wassen verdwijnt die geur, ook al is die geur niet fijn voor jullie.
Jij bent eerlijk gezegd overdreven hygiënisch op de knuffels van je kinderen. Als ze ziek zijn geweest of snotterig snap ik dat je het wast maar maar elke paar weken…

Je zou evt kunnen voorstellen of het kind ‘knuffeldeo’ (Robijn wasspray) wil gebruiken? En het dan zelf laten doen?

De knuffels van mijn kinderen worden gewassen omdat er mee gespeeld of geslapen wordt. Een t-shirt of vest gaat ook vaak in de was, omdat deze in contact komt met de huid en eventueel zweet. Zelfde met de knuffel, afhankelijk van welke spellen ze ermee spelen.

Mijn kinderen spelen actief met hun knuffels en rennen ermee rond of iets dergelijks waardoor, zowel de slaapknuffel als speel knuffels viezig worden of mogelijk zweet op zich krijgen. Vandaar de frequentie aan wasbeurten.

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:38 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 04-06-2023 om 10:55:

Misschien in alleen wat water wassen, op een warme schooldag? Zodat de geur wel minder wordt, maar niet verandert?
Hoe erg is het eigenlijk? Druk je de knuffel van een meter afstand, of alleen als je je neus erin stopt? Dat vind ik namelijk ook veel verschil maken.

Als ik aan de werktafel zit en de jongeman zit op de bank ruik ik de geur lichtjes, heel lichtjes. Dat is dus niet zo erg, zodra ik bij de tv ga zitten, op de stoel of naast hem op de bank ruik ik de geur wel doordringen. 

Mijn kinderen daarintegen ruiken de geur van de knuffel als ze in bed liggen. Het vriendje ligt vrij direct naast hun op een matras

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:40 Topicstarter

yette schreef op 04-06-2023 om 10:56:

Ik kan me weinig voorstellen bij een knuffel die zó stinkt dat je het in de hele kamer ruikt.

Persoonlijk zou ik proberen het voor lief te nemen. Blijf gewoon uit de buurt van die knuffel. Dat jochie heeft troost nodig en daar hoort dat beestje bij - inclusief de geur. Het is het liefste dat hij bij zich heeft, respecteer dat.

Mocht het echt zo zijn dat je er in de hele slaapkamer last van hebt, pak dan die kamer aan! Laat het lekker doorwaaien en gebruik desnoods een luchtverfrisser.

Alleen als de stank ook dan nog onhoudbaar is, zou ik de knuffel aanpakken door de geur te verminderen. Je kan hem buiten luchten en als dat niet werkt kan je hem met een doek of washandje wassen. Met alleen wat water. Dus niet met zeep of andere geurtjes.

Als het jongetje er last van heeft dat jullie zijn lieve knuffel afkeuren, zou ik de favoriete knuffels van je eigen kinderen dezelfde behandeling geven: allemaal afkappen en zonnebaden. Kunnen ze mooi mee helpen.

Ramen staan bijna de hele dag open overdag, op de kamers.

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:43 Topicstarter

Philou schreef op 04-06-2023 om 11:17:

Weet je of de knuffel nog te koop is? Een vriendin kocht voor haar kinderen altijd meerdere van dezelfde knuffels die ze roteerde. De andere kon ze dan wassen. Ook heel handig als er een kwijt raakte. Ik denk dat ze vaker gewassen werden en dus was dat een deel van de geur. Het wordt een probleem als de geur er al een tijd inzit. Als er die knuffels nog te koop zijn, zou ik aan de ouders elk vragen of zij de knuffel een nacht in hun bed kunnen houden. En zodra kind de overstap accepteert, die ene knuffel wassen (met kind). Zoniet, kan je kleertjes kopen voor de knuffel? Anders de knuffel in bad doen met een door kind zelf gekozen geur (een drupje) en ‘m om de week in bad doen, samen. Misschien willen je kinderen als steun mee doen met hun knuffels (eerst)? pas op met (zacht) dwingen want dit ventje heeft twee zekerheden jullie en zijn beer (met de geur van thuis).
Wat lief dat je dit doet trouwens, voor dit kindje, dit gezin.

Nee, helaas is het bij zowel ons als zijn ouders niet bekend waar zijn knuffel vandaan komt. 

De tip met samen wassen, met een door het jongetje gekozen geur zal ik eens voorstellen. Dank.

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:45 Topicstarter

Ambra schreef op 04-06-2023 om 11:52:

is de knuffel groot genoeg om hem kleertjes aan te trekken? Ieniemienie babymaatje? Dat scheelt ook al misschien . En niet mee naar beneden, als je eigen kinderen dat tenminste ook niet mogen. Nieuwe knuffel voor beneden laten uitzoeken?

Mijn kinderen nemen hun knuffels niet mee naar beneden inderdaad. Dit is bij ons al jaren een afspraak. 

Bij het vriendje was deze afspraak anders, thuis. Heb opzich geen probleem met de knuffel beneden, maar louter met de geur. 

Livv

Livv

04-06-2023 om 12:47 Topicstarter

Ik heb niet op iedereen kunnen reageren, wel apprecieer ik alle gegeven reacties. Deze zal ik ook allemaal uitproberen en bespreken. 
Ik zal kijken of de knuffel met een fijne geur besprayed kan worden of kan uitluchten in de buitenlucht/zon, mocht dit niet werken zal ik in overleg gaan met de tijdelijke zoon om de knuffel, gezamenlijk, met een ritueel te wassen/baderen.

Dank iedereen.

Bijtje82

Bijtje82

04-06-2023 om 12:55

Ik zou niet zomaar een *fijne* geur op de knuffel spuiten. Dat kan voor het kind toch heel vervelend zijn, maar ook zelfs het probleem erger maken. 
Denk dat als hij echt gewassen zou moeten worden en het kind is er ok mee, dat je het best gewoon alleen water kunt gebruiken en handwas. Dan blijft zijn vertrouwde geur nog enigszins intact. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.