Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ochtend routine

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe bij jullie de ochtend voor schooltijd verloopt. Hoor het graag.

Hier nog geen sprake van een schoolgaand kind (dreumes) maar ik heb vooral een strakke avondroutine. 'S avonds is de woonkamer netjes en leg ik mijn kleding klaar, de kleding voor kind, vul ik het tasje dat mee gaat naar het KDV en liggen alle andere handige dingen zoals sleutels klaar op tafel. 

Mijn ochtendroutine is als volgt:
Ik sta om 6 uur op (voordat kind wakker wordt), ontbijt dan zelf, haal alvast brood uit de vriezer voor kind en smeer brood, dan kleed ik mezelf aan en dan maak ik kind wakker, kleed ik kind aan en gaan we ontbijten. Voordat we vertrekken ruim ik alles weer op zodat het netjes is als we weer thuis komen 's avonds. Dit alles kost me zo'n 1,5 uur. 

Tegenwoordig met pubers: er gaan om de haverklap wekkers af, iedereen rent op een ander tijdstip door het huis heen om zich klaar te maken en rennen dan zonder ontbijt de deur uit. 
Vroeger: kids wakker maken, zich aan laten kleden, ontbijten aan tafel, kids ruimen af, naar school. 

Ik heb ook nog geen schoolgaand kind maar wel eentje die een paar keer per week naar de opvang gaat (brengen rond 8.15) of naar opa/oma, dus wel een ochtendritueel. Hier gaat het meestal vrij relaxed. Ons kind is altijd rond 6.15 wakker, dan ga ik eerst douchen en mag kind een filmpje kijken in bed. Als ik klaar ben verschoon ik kind en kleed ik het aan. Daarna gaan we naar beneden en gaan we ontbijten. Ons kind is niet zo’n grote eter en heeft weinig geduld (welk kind wel ) dus vaak word er tijdens het eten gespeeld. Meestal zitten we aan tafel en mag ze bijvoorbeeld tekenen, stempelen, kleien of zoiets. Een enkele keer mag ze ook ergens anders spelen en eet ze tussendoor een krentenbol. Mijn man komt tegen die tijd ook naar beneden. En wie er zin/tijd heeft brengt kind weg, vaak rijd diegene daarna door naar het werk maar op de opvang dagen werk ik thuis en brengen we haar meestal samen op de fiets.
Als we dan nog tijd hebben drinken we bij mooi weer ook nog wel eens een kop koffie samen in de tuin, even een relaxmomentje voor de werkdag begint. Ik start meestal om 9 uur, man ook meestal rond die tijd.

Mijn wekker staat om 7:00. Dan sta ik op, fris mezelf op en kleed me aan. Vervolgens smeer ik boterhammen voor het ontbijt en de lunch. Om 7:20 maak ik de kinderen wakker. Terwijl hun het ontbijt op eten maak ik de lunch trommels af en leg kleding klaar. Dan heb ik meestal nog wel 10 min om even het nieuws te bekijken. Om 7:45 kleden de kinderen zich om en borstelen we haren. En dan zijn we om 8:00 klaar voor vertrek. Mijn eigen ontbijt doe ik lekker op mijn gemak als de kinderen op school zijn.

Man maakt het ontbijt voor hemzelf en de kinderen, ik maak de tassen en lunchpakketjes klaar. Daarna ga ik me aankleden en ontbijt man en maakt hij erna de kinderen wakker. Dan ontbijten de kinderen en ik en kleedt man zich aan. Ondertussen spoor ik de kinderen aan tot dooreten en erna aankleden. Dan haren doen en tandenpoetsen en dan lopen we naar school en daarna gaan man en ik naar het werk. 

thinkso schreef op 02-07-2025 om 20:17:

Mijn ochtendroutine is als volgt:
Ik sta om 6 uur op (voordat kind wakker wordt), ontbijt dan zelf, haal alvast brood uit de vriezer voor kind en smeer brood, dan kleed ik mezelf aan en dan maak ik kind wakker, kleed ik kind aan en gaan we ontbijten. Voordat we vertrekken ruim ik alles weer op zodat het netjes is als we weer thuis komen 's avonds. Dit alles kost me zo'n 1,5 uur.

Maar, vraagje: waarom ga je eerst zelf ontbijten terwijl er later weer ontbeten wordt? Dan kun je toch net zo goed met kind samen ontbijten?

Mijn man is een ochtendmens en staat als eerste op en dekt de tafel. Dan staan dochter en ik op, even samen wakker worden en dan aankleden en haren doen. Dan naar beneden en maakt ieder zijn eigen ontbijt en lunch en zorgt dat alles in de tas zit voor school of werk. Als ik thuiswerk of vrij heb maak ik geen lunch, dat doe ik dan als ik ga eten.
Daarna schoenen aan en naar school of werk. Dochter loopt zelf naar en van school.
Man is vaak al wat eerder weg.

opstaan, pap maken, man haalt kind uit bed, en kleed kind aan.
Pap eten. Brood en fruit en drinken klaarmaken voor school en werk, in tas doen. Ergens tussendoor papa uitzwaaien.
Aandringen dat drinken op moet, voor kind van tafel gaat.
Samen naar boven voor wc en tandenpoetsen. En mezelf aankleden.
Haren kammen en naar school, zelf daarna door naar werk.
Soms nog wat afwas vooraf. En ergens tussendoor buienradar checken.

7u: ik sta op, maak de kinderen wakker, ga zelf douchen/tanden poetsen/aankleden.
7.10: ik maak de kinderen wakker, doe make-up op, pak mijn tas in.
7.20: ik maak de kinderen wakker, verzorg wat dieren, dek de tafel 
7.30: ik spoor de kinderen aan om nu toch echt op te staan. Ruim wat op, er valt altijd wel iets op te ruimen. Met een beetje geluk is de jongste nu aan het eten.
7.40: jullie hebben nog 5 minuten om te eten!!! Ik smeer maar wat brood voor de 2 oudsten en stop fruit in tassen.
7.45: schoenen aan, we moeten echt weg, nee echt, geen tijd meer voor x y en z.
7.50: naar de auto met boterham in de hand, die eten ze onderweg maar op.

Hier geen basisschool maar opvang. 
Rond 7 uur wordt dreumes wakker, leest een boekje met mij in bed, of we knuffelen in het grote bed. Haar vader gaat dan douchen. Als hij doucht doe ik met kind een papfles. Vader kleed haar dan aan, ik ga douchen en kleed me aan, doe daarna haar van dochter. 
Rond half 8 naar beneden, ontbijt en koffie. Dochter een krentenbol/broodje en vader breng haar rond 8 uur naar de opvang. Ik ga pas later in de ochtend werken. 

In die tijd dekte ik de tafel al voordat ik naar bed ging en haalde brood uit de vriezer. Om 6.30 ging de wekker van man en als hij geschoren en aangekleed naar beneden ging rond 7.00 maakte ik de kinderen wakker. Dan liet ik ze hun kleren aantrekken, die we de avond van tevoren al klaargelegd hadden. Ondertussen kleedde ik mezelf aan en dan gingen we rond 7.15 naar beneden. Dan stonden de koele waren al op tafel en er was een pot thee. Op overblijfdagen smeerden de kinderen tijdens het eten hun eigen brood voor de lunch. Ik maakte bekers aanmaaklimo en sneed fruit in stukjes of deed koek in bakjes naar gelang de school of kinderen wensten.
Na het ontbijt tandenpoetsen en haren doen van de oudste en dan rond 8.05 kondigde ik ons vertrek aan, dat de spullen in de tas gingen en de schoenen en jassen aangedaan werden. Meestal waren we dan net voor 8.15 buiten en leverde ik ze 10 minuten later af op het schoolplein.
Inmiddels zijn we 11 jaar verder. Tafel dekken en brood ontdooien nog steeds op de avond. Als de eerste wekker gaat ga ik uit bed en maak thee. De kinderen kiezen er nu vaak om al in de avond te smeren dat ze in de trein ontbijten. Vaak slobberen ze een bak thee weg, mikken alles in hun tas en gaan op pad als dat nodig is. Iedereen ontbijt op zijn eigen tijd.
Jongste is nu veel thuis, omdat hij alles wat voor zijn stage (begint september) af moet hebben al gedaan heeft. Soms staat de "ontbijtrommel" tot 10.00 op tafel.

Ik verbaas mij eigenlijk wel over hoe weinig kinderen zelf hun brood smeren en hun tas klaarmaken. Waarom zou je dat als ouder allemaal moeten doen op een leeftijd dat ze dat ook prima zelf kunnen?

Aan de ene kant verbaast mij dat ook enorm. Bij mij hebben ze het vanaf een jaar of 5 (met hulp) zelf gedaan terwijl we het ontbijt aten. 
Aan de andere kant eigenlijk ook weer helemaal niet. Kortgeleden kwam dochter thuis met het verhaal dat een mede-student van de uni boos was dat hij wéér brood had met nagelkaas, daar hield hij niet zo van.  Heel naïef had mijn dochter gevraagd waarom hij dat dan op zijn brood deed.  Dat bleek zijn moeder nog voor hem te doen.

🤦 21 jaar oud en mama smeert het brood nog. 

MamaE schreef op 03-07-2025 om 17:15:

Ik verbaas mij eigenlijk wel over hoe weinig kinderen zelf hun brood smeren en hun tas klaarmaken. Waarom zou je dat als ouder allemaal moeten doen op een leeftijd dat ze dat ook prima zelf kunnen?

Ik vind dat wel lief eigenlijk, als je de tijd hebt. Maar inderdaad, het hoeft natuurlijk niet.

De mijne doen het zelf. Middelste mats ik nog als ze te laat is, dan smeer ik snel iets. Oudste heeft dan echt pech, maar dan smijt ze gewoon brood en beleg los in haar tas. Zelfredzaamheid 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.