Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

23-10-2009 om 20:24

Prachtige opmerkingen

Het wordt weer tijd voor een mooie opmerkingen-draadje voor basisscholieren!
Hierbij de eerste bijdrage, van mijn 7-jarige zoon.
We zagen de televisiereclames voorbij komen. Er zitten er nogal wat tussen met fotomodellen. Zegt ie: "Mam, waarom gebruiken ze allemaal van die lélijke vrouwen voor die reclames? En bij de kapper staan er ook al allemaal foto's van lelijke vrouwen..."


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

24-10-2009 om 12:37

Van wie heeft hij dat toch?

Blij roep ik vanaf mijn computer nadat ik een bericht geopend heb:'We hebben een 7!!!'
Dan komt koentje-zoon eens kijken waar dat lawaai voor is. 'Tisser, mam?' vraagt hij, mijn enthousiasme niet delend. 'Nou' zeg ik blij...'Ik heb een bericht van school dat ik, samen met de projectgroep, een 7 heb voor een toets!'
'Zonde, mam' zegt hij; hij heeft zich vast voorgenomen zich niet van de wijs te laten brengen door mijn blije bui. 'Wat, zonde?' vraag ik, half verbaasd, half verontwaardigd.
'Het had een tien moeten zijn' zegt hij doodleuk.
Hij kijkt er bloedserieus bij; het is niet eens een grapje. Ik begrijp er niets van.
Is dit de jongen die ik van jongs af aan al heb proberen op te voeden met het idee dat schoolprestaties niet zo belangrijk zijn? Dat het belangrijk is dat je goed je best doet? Dat slim-zijn vooral betekent dat je doorzet en niet opgeeft? Dat je trots op je zelf mag zijn als jij voor jezelf weet dat je je uiterste best hebt gedaan? En dat als anderen dingen beter kunnen dan jij, dat je dan helemaal niet negatief over je zelf moet gaan denken? Omdat jij andere dingen weer veel beter kan? Omdat iedereen zijn goeie en minder goeie kanten heeft?
Ja. Ik kijk nog eens goed. Maar het is echt hetzelfde jongetje. Niet begrijpend kijk ik naar hem. Hij is allang weer met zijn gedachten ergens anders en staat een beetje uit het raam te staren.
Dan sta ik op en neem ik hem van achteraf in de houtgreep. 'Zeg, hoor jij eens even' sis ik hem quasi boos toe,;
'Jouw moeder heeft haar uiterste best gedaan op een hele moeilijke toets en nu is de juf heel tevreden over haar... ben jij niet trots op je moeder?'
Hij giechelt en roept uitdagend;'Nee!' Dus hij gaat nog even wat steviger in de houtgreep tot hij om genade roept.
Ik weet niet of dit nou pedagogisch gezien wel iets oplevert.... Maar ik heb het jarenlang op pedagogisch verantwoorde manier geprobeerd: mag ik mijn frustratie nu ook even afreageren??

Mamzzzzzie

Mamzzzzzie

26-10-2009 om 11:13

Eitje

Bijdrage nummer 2:
Mijn dochter (12) bakt zelf een eitje. Er spat een vetdruppeltje uit het pannetje op haar arm. Auw! brult ze, en terwijl ze over haar arm wrijft kijkt ze verwijtend naar het eitje: Jij was vast een heel vervelend kuikentje geworden!

Wijze woorden

ALs afsluiter van de herfstvakantie hebben man en ik ons opgesplitst en zijn ieder met 1 dochter een weekend op pad geweest.
Na mijn supergezellige weekend met jongste van 6 in Den Haag breng ik haar naar bed en zeg tegen haar dat ik er erg van genoten heb en ik bedank haar. Waarop ze zegt: jij ook bedankt mam, zonder jou had ik het niet gekund.........

Makro

Ik ga met ene vriend van de Makro. Jongste dochter vraagt wat dat voor een winkel is, dus ik leg haar dat uit en vertel haar ook dat je vaak de spullen in grotere hoeveelheden moet kopen, bijvoorbeeld 4 pakken chips ipv 1.
De volgende avond heeft zij toevallig een nieuwe pyjama aan. Mijn man vraagt haar of die soms van de Makro komt. Mijn dochter: "Nee, papa, die komt niet van de Makro want ik heb er toch maar 1 van en geen 4!"

Euhm

Even nalezen de volgende keer: Begin moet zijn Ik ga met een vriend van ons naar de Makro.

kien

kien

26-10-2009 om 21:01

Privé

Ik sta met mijn dochter van bijna 10 bij Kruidvat. In zo'n schap bij de kassa liggen wat bladen, waaronder de Privé.
Ze kijkt er even naar, (het was er één met Yolanthe op de voorkant, die herkende ze wel) en zegt vervolgens: "Rare naam hoor Privé. Als het echt privé is staat het toch niet in zo'n blad?"

Kien

Yaron

Yaron

31-10-2009 om 11:02

Matras

Zoon van 7 zit bij mij in de auto en kijkt naar een boerderij waar we regelmatig langs rijden, hij zegt die mensen hebben een mooi matras gekregen. Ik snap er niets van en vraag door wat hij bedoelt, "ik bedoel die stenen en zo en waar je buiten zit met die stoelen en tafel", langzaam valt bij mij het kwartje, hij bedoelt het terras.

Guinevere

Guinevere

31-10-2009 om 13:09

Einsteinfan

Zoon van 7 zag dat ik een artikel zat te lezen over kwantumfysische zaken. Ja hoor, mocht ik natuurlijk uitleggen wat dat was. Dus ik heb een mooi verhaal verteld over natuurwetten en hoe dat anders lijkt te werken op grote schaal, dan op de allerkleinste niveau's, die je met een microscoop kunt zien. Ook nog verteld dat er nu een paar mensen zijn die twijfelen aan wat meneer Einstein gezegd heeft.
Zit hij even later met een vergrootglas naar zijn limonade te turen: "Ja! Einstein had wél gelijk! Kijk maar naar die kleine dingetjes!"

Ik heb erg hard gewerkt

om de kelder helemaal schoon te maken.
Zoon(10) vindt dat ook;" je hebt de sloffen uit je handen gewerkt!"

Allerzielen

We hadden het met zoon 7 over allerheiligen en allerzielen.
Eerst uitgelegd wat allerheiligen is, zoon wist toen zelf wat allerzielen betekent: "denken aan alle zielige mensen die dood zijn."

gr Pham

Caillic

Caillic

01-11-2009 om 21:40

Duwen en trekken

Zoon mocht van de overblijfjuf niet meer zeggen dat hij honger heeft. Zoiets heet immers trek, ivm de arme kindertjes in Afrika.
Hij had het goed onthouden, en meldde een keer daarna: "ik heb geen duw!"

Filosoofje van 7

Dochter, met peinzende trek op haar gezicht: "Mam, de wereldbol is één groot doolhof. Als je geboren wordt, kom je erin en daarna kom je er nooit meer uit."

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2009 om 13:59

Nou genista

Díe vind ik nou geweldig. Niks meer aan doen aan dat kind. Die is klaar

Tirza

Kiezen of delen..

Als mijn zoon nu 9 maar toen een jaar of 4 stout was zei ik vaak, en nou kan je kiezen of delen maar je gaat toch...nou en dan net wat er scheelde natuurlijk waarop dat niet begrijpende ventje dan heel angstig zei..nou doe dan maar delen.... (hij dacht dus dat hij ergens tussen moest kiezen..) Nou dan moest ik natuurlijk lachen en was niet meer boos..

Mijn dochter

Toen mijn dochter een jaar of 6 was zei ik een keer tegen haar: je moet goed je best doen op school. Ze vroeg waarom. Ik zei: dan kan je later van alles worden.
Toen zie ze: maar ik ben toch al lang wat.
Ik heb hier nog vaak over nagedacht.

Guinevere

Guinevere

02-11-2009 om 20:15

Lekker fris

Gisteren was ik met mijn 7-jarige zoon naar Naturalis. Er stond een opgezet soort paard, met een bordje erbij: "Je mag me aaien, maar niet op mijn rug zitten". Zoon: "Ah, dus ik mag wél in zijn neus peuteren!"....

Dochter van 6

heeft op school de letters 'oe' geleerd. Mama, ik heb de 'oe' geleerd. Mooi, mop. Hoe schrijf je dat dan? Nou, eerst de 'e' en dan de 'nul'... hmmm

Jons

Noelia

Noelia

03-11-2009 om 19:09

Begravenis

Mijn dochter wilde weten wat het verschil is tussen crematie en begraven worden. Ik heb het haar verteld en ze had haar keuze gemaakt. Ze wilde een crematie en dan een leuk feestje er bij.

*bella*

*bella*

06-11-2009 om 23:21

Laatste

Zoon heeft een flinke drama-aanval; ik zou hem pijn hebben gedaan tijdens spel. ´Ach schat,` zeg ik,´het laatste dat ik wil is jou pijn doen!`
´Maar waarom doe je dat dan als eerste?` Het duurde bij mij wel even eer het kwartje viel.

Lou

Lou

14-11-2009 om 14:39

Intocht

Ik kijk met dochter (8) naar de intocht van Sinterklaas op tv. Ze gelooft dit jaar voor het eerst niet meer, en geeft stoer commentaar: "saai", "elk jaar hetzelfde", "niks van waar allemaal".

Totdat Piet een paar namen opnoemt en aan Sinterklaas vraagt of die wel in het boek staan. Dan vraagt ze ineens gespannen: "Mam, sta ik er ook in?"
Ik: "Iedereen staat er toch in?"
Zij: "Oja. Maar hoe weten ze dan alle namen?"
Ik: "Nou...."
Zij: "Ik weet het al. Ze vragen ze gewoon op bij de gemeente."

(Ach, ze is dit jaar zo groot en zo klein tegelijk in deze tijd.)

groet,

Lou

kien

kien

14-11-2009 om 20:48

Heerlijk hè lou!

Mijn 9-jarige gelooft tot onze verbazing ook nog steeds, maar heeft er wel een beetje een eigen draai aan gegeven. Sommige dingen kunnen gewoon niet dus dan zal dan wel niet waar zijn. Maar ik was helemaal vertederd toen ze vorige week tegen me zei: 'Mam, ik geloof toch dat Sinterklaas bestaat, want ik geloof nooit dat jullie al die cadeautjes kopen. Dat kost toch veel te veel geld!' Ook mijn tweede dochter van 8 heeft dit argument aangedragen toen 3 jongens in haar klas haar vertelden dat Sinterklaas niet bestaat. Dus wat moeten we? Ik voel me gewoon bezwaard om de waarheid te zeggen. Dus ik laat het nog maar even en geniet van dit soort opmerkingen...

Kien

Lou

Lou

14-11-2009 om 22:12

Kien ot

Ach wat lief. Maarrr.... misschien zit er wel iets anders achter: als ze tegen jou zegt dat ze niet meer gelooft, vreest ze wellicht dat ze de cadeautjes volgend jaar op haar buik kan schrijven? Dat speelde hier overigens niet hoor, maar heb ik wel eens van andere ouders gehoord of gelezen. Misschien kun je op een of andere terloopse manier duidelijk maken dat ook ouders met niet-gelovige kinderen cadeautjes blijven kopen. Hm, hoe dat dan moet als je je dochter niet direct van haar geloof wil brengen weet ik ook niet!

En ja, geniet er maar van ondertussen. Doen wij ook! Vanavond zat ze toch ook weer lief te zingen voor de open haard

groet,

Lou

joos

joos

14-11-2009 om 22:39

Chips

dochter (net 8): mam, mag ik chips?
ik: nee lieverd
dochter: maar het is mijn primaire levensbehoefte!

kassa

kassa

14-11-2009 om 23:21

Verkiezing

Dochter van 8, gelooft nog in de Sint, vroeg zich vandaag tijdens het kijken naar de intocht het volgende af.

Wat als Sinterklaas nou doodgaat? Krijgen we dan weer zo'n verkiezing als bij K2 zoekt K3?

Ik kwam en kom niet meer bij, geweldig bedacht.

Groet,

Dirkje

Dirkje

15-11-2009 om 12:46

Hier

had kind op school uitgelegd gekregen wat het verschil is tussen een feit en een mening.
Een paar weken later in een winkel een discussie. We moesten iets uitzoeken en kind vond het ene mooier en ik het andere. Zegt kind: die ene IS echt mooier. Ik weer: nu ja, mooi is niet een kwestie van 'is', maar een kwestie van smaak. Geen feit dus, maar een mening. Zegt kind: Ja, maar het is een feit dat dat mijn mening is! Je kon me opvegen, zo grappig vond ik het.
Groet,
Dirkje

Eten

'wat eet je weinig'

Dat komt omdat het vandaag niet mijn hongerdag is, woensdag en zaterdag zijn mijn hongerdagen.

Invalidenparkeerplaats

Bij ons om de hoek is een gebouwtje waar activiteiten voor bejaarden georganiseerd worden en daar is dus ook een invalidenparkeerplaats. Zoon vraagt: wordt die parkeerplaats weleens gebruikt? Ik: ja, als er bejaarden komen met een rolstoel dan mogen ze daar parkeren. Zegt hij: ik heb er anders nog nooit een rolstoel zien staan...

Margoth

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2009 om 18:51

Hahhahah sini!

Zo bestudeerde Tirzazoon vanaf gr. 8 pijnlijk nauwgezet de Coole Jongens waar Tirzadochter (4 jaar ouder....) mee thuis kwam. Toen ik hem zei dat-ie niet zo uitvoerig moest staren naar die knullen, zei hij: ik bestudeer alvast mijn image voor volgend jaar

Tirza

Puck2

Puck2

16-11-2009 om 20:09

Van horen zeggen

Anekdote die mijn buurvrouw vertelde is de moeite waard om hier te vermelden.
Peuter moet naar bed en moeder zegt: kom op, naar boven anders pak ik je bij je kadetjes.
Peuter: nee dat mag jij niet, die zijn van God.
Mamma: nee hoor, van mij, ik heb ze zelf gemaakt.
Peuter: Nee hoor, dat heeft God gedann.
Mamma: nee hoor jij komt van een eitje van mamma en een zaadje van pappa.
Peuter: heb jij eieren in je buik dan.
Mamma: ja.
Peuter: O dan heeft God zeker veel kippen.

Chapeau

Onze jongste zoon Joris van 7 zit sinds kort op voetballen en is behoorlijk fanatiek. Hij schoot laatst bij de training in de goal en de trainer zei "chapeau". Thuisgekomen zei Joris tegen zijn vader dat hij de volgende keer nog veel meer chapeau's ging maken....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.