Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 07:16

Speelafspraken etiquette

Hi

Ik heb diverse speelafspraken etiquettes opgezocht online maar niks gevonden wat de regel is als je een kindje zelf als ouder gewoon niet zo leuk vind en hoe je voorkomt dat die in de toekomst nog een keer wil komen spelen. En dat uiteraard op een aardige manier kunnen brengen. 
Iemand tips hoe dit aan te pakken? Uiteraard ga ik niet zeggen dat ik haar kind brutaal, luidruchtig en gewoon ronduit vervelend vond. 


Ouders komen kinderen meestal ophalen.  Dat is het handigste moment om iets te zeggen. Vaak vragen ze hoe het ging. Je kan dan zeggen dat je merkte dat het samenspelen nog erg moeizaam ging en dat je denkt dat ze elkaar nog niet zo goed liggen of gevonden hebben. Volgende keer zeg je dan gewoon nee als kind x weer wil spelen of ja als kind x weer wat ouder is. 

Soms liggen kinderen elkaar gewoon niet. Soms betekent met elkaar spelen dat he als ouder continu aan het entertainen bent of politie agent aan het spelen bent. Ik had daar ook nooit zoveel zin in. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 07:47

Nou deze moeder/oma vroeg niks aan mij maar ze zei dat het kind dankjewel voor het spelen moest zeggen. Ik ken deze mensen verder ook niet, gisteren was pas de 3e dag van zoon op deze school en wij kennen dus echt niemand. Ik heb dat kind dus meegenomen toen de school uitging om 12.15 en die moeder (of oma) kwam ze pas om half 6 ophalen. Mijn kind vind dat andere kind wel leuk maar hij begon wel meteen met haar gedrag overnemen.

In het begin (groep 1/2) vond ik 2 uurtjes spelen meer dan genoeg. En ja, je kind gaat dingen overnemen. Komt met woorden thuis die jij niet gebruikt.  Hoort er allemaal bij.
Maar ik zou niet direct mijn kind verbieden om met een ander kind te spelen. (Tenzij het niet veilig is voor mijn kind)

om 12.15 mee uit school nemen en pas om 17.30 weer halen? Was je niet gewoon een oppas onder het mom van 'spelen'? 

Mijn kindjes zitten nog op de peuterspeelzaal, dus nog geen ervaring met speelafspraken. Wel weet ik dat inderdaad 2 uurtjes lang genoeg is, vaak zijn kinderen ook gewoon moe van school. Over het gedrag van het andere kindje zou ik iets zeggen als 'goh ik denk dat deze kids nog aan elkaar moeten wennen'. Persoonlijk zou ik ook altijd het belang van mijn eigen kind in de gaten houden. Dus vinden ze het andere kindje echt niet leuk, is het andere kindje totaal chaotisch en overschaduwd deze mijn kind? Dan zou ik de volgende keer dat er gevraagd wordt om te spelen nee zeggen. Als onderbouwing kun je zeggen dat je eigen kind het de vorige keer niet zo leuk vond

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 07:47:

Nou deze moeder/oma vroeg niks aan mij maar ze zei dat het kind dankjewel voor het spelen moest zeggen. Ik ken deze mensen verder ook niet, gisteren was pas de 3e dag van zoon op deze school en wij kennen dus echt niemand. Ik heb dat kind dus meegenomen toen de school uitging om 12.15 en die moeder (of oma) kwam ze pas om half 6 ophalen. Mijn kind vind dat andere kind wel leuk maar hij begon wel meteen met haar gedrag overnemen.

Sowieso als je een kind meeneemt een tijd noemen waarop het opgehaald moet worden en dan max 1,5 - 2 uur spelen. 

Op woensdag uit school spelen? "OK, maar dat kan maar tot 14.00." Als je echt weg moet, dan daar een kwartier tot een half uur voor gaan zitten. Als ik bijvoorbeeld 15.30 weg moest, zei ik dat het kon tot 15.00 omdat ik dan weg moest. Of de ouder komt iets te laat, of het kind wil niet weg, enz.

Als iemand een kind uit spelen wil doen om iets anders te doen op de woensdagmiddag, dan haakt die vanzelf af als je een korte eindtijd aangeeft.

Ik maakte altijd bij het schoolhek al een afslag over hoe laat de ouder/verzorger het kind moest komen ophalen. Een kind dat voor het eerst meeging om met mijn kind te spelen liet ik altijd na twee tot 2,5 uur ophalen.  Zeker als je kind nog jong is dan is dat echt genoeg. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag was dat altijd 17 00 uur. Voordat ik ging koken alle vreemde kinderen uit huis. Op woensdag gingen de kinderen ook vaak al mee om te lunchen,  dan zei ik altijd dat ze om 15.00 opgehaald moesten worden, ivm nog naar de bieb moeten/ zwemles moeten of zoiets. 
Als ik de kinderen wat beter kende een wist dat ze net mijn kind goed konden spelen mocht het op woensdag wel eens tot 17.00 duren. 
Als de kinderen zelf naar huis konden, zo vanaf groep 6 dan stuurde ik ze toch meestal om uiterlijk 17 30 weg. Even rust in de tent voordat we aan tafel gingen. 
Jij bent de gastheer die het spelen faciliteert dus jij kunt de kaders bepalen waarbinnen het spelen mogelijk is. Rekening houden met dieetwensen is fijn voor het kind en ook wel aan te raden.  Rekening houden met de vraag om niet teveel beeldschermen deed ik ook altijd wel (lees: Mijn kinderen mochten ook niet de hele middag schermen) 
Rekening houden met eisende moeders die riepen dat Pietje op woensdag voor de gezelligheid altijd cola mocht bij zijn lunch en dat Annie altijd om 15.30 een sinaasappel moest eten dat deed ik dan weer niet. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 08:10

Valeria schreef op 13-01-2022 om 08:03:

[..]

Sowieso als je een kind meeneemt een tijd noemen waarop het opgehaald moet worden en dan max 1,5 - 2 uur spelen.

Op woensdag uit school spelen? "OK, maar dat kan maar tot 14.00." Als je echt weg moet, dan daar een kwartier tot een half uur voor gaan zitten. Als ik bijvoorbeeld 15.30 weg moest, zei ik dat het kon tot 15.00 omdat ik dan weg moest. Of de ouder komt iets te laat, of het kind wil niet weg, enz.

Als iemand een kind uit spelen wil doen om iets anders te doen op de woensdagmiddag, dan haakt die vanzelf af als je een korte eindtijd aangeeft.

Oke gewoon de tijd zo kort maken dat het geen zin heeft? Ik vond dit wel erg lang duren ook, maar geen telefoonnummer van die mensen. Die vrouw had het over nieuwe kozijnen en daarom moest dat kind dus al om 12.15 mee.

Ik vind ruim 5 uur spelen met iemand waar je nog nooit mee gespeeld heb ook echt heel lang. Mijn kleuter heeft gisteren voor het eerst ergens 3,5 uur gespeeld en zit nu jaar op school. 

Ik vind speelafspraken op woensdag fijner als ze na de lunch komen vanaf half 2 en dan tot 16. En meteen telefoonnummer vragen als afspraak gemaakt wordt.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 08:14

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 08:06:

Ik maakte altijd bij het schoolhek al een afslag over hoe laat de ouder/verzorger het kind moest komen ophalen. Een kind dat voor het eerst meeging om met mijn kind te spelen liet ik altijd na twee tot 2,5 uur ophalen. Zeker als je kind nog jong is dan is dat echt genoeg. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag was dat altijd 17 00 uur. Voordat ik ging koken alle vreemde kinderen uit huis. Op woensdag gingen de kinderen ook vaak al mee om te lunchen, dan zei ik altijd dat ze om 15.00 opgehaald moesten worden, ivm nog naar de bieb moeten/ zwemles moeten of zoiets.
Als ik de kinderen wat beter kende een wist dat ze net mijn kind goed konden spelen mocht het op woensdag wel eens tot 17.00 duren.
Als de kinderen zelf naar huis konden, zo vanaf groep 6 dan stuurde ik ze toch meestal om uiterlijk 17 30 weg. Even rust in de tent voordat we aan tafel gingen.
Jij bent de gastheer die het spelen faciliteert dus jij kunt de kaders bepalen waarbinnen het spelen mogelijk is. Rekening houden met dieetwensen is fijn voor het kind en ook wel aan te raden. Rekening houden met de vraag om niet teveel beeldschermen deed ik ook altijd wel (lees: Mijn kinderen mochten ook niet de hele middag schermen)
Rekening houden met eisende moeders die riepen dat Pietje op woensdag voor de gezelligheid altijd cola mocht bij zijn lunch en dat Annie altijd om 15.30 een sinaasappel moest eten dat deed ik dan weer niet.

Ja dit was de 1e keer voor mij, normaal regelt zn moeder dat soort dingen. 

en vraag een telefoonnummer. Dan kun je bellen als je wilt dat een kind eerder opgehaald word. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-01-2022 om 08:26

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 08:10:

[..]

Oke gewoon de tijd zo kort maken dat het geen zin heeft? Ik vond dit wel erg lang duren ook, maar geen telefoonnummer van die mensen. Die vrouw had het over nieuwe kozijnen en daarom moest dat kind dus al om 12.15 mee.

Da's geen spelen. Ze had gewoon een oppas nodig. Ook prima, maar voor een eerste keer lijkt me dat niet handig. En zorg dat je áltijd contactgegevens hebt.

Wat als het speelkameraadje na 10 minuten in een ontroostbare huilbui was uitgebarsten? Of (ja dat soort dingen gebeurt) er een ongeluk(je) is en je naar huisarts of ziekenhuis moet?

Oh, en nog een tip. Als je kind pas net op school zit is 1 speelafspraakje per week genoeg. Het is toch al enorm wennen, bouw dat langzaam op. 

Wiens idee was het om af te spreken. Wilden ze überhaupt wel samen spelen. Klinkt inderdaad alsof ze op zoek was naar een oppas. En behoorlijk onverantwoordelijk om je kind achter te laten bij iemand zonder telefoonnummer. 
In het vervolg eerst duidelijke afspraken maken. 
Verder ben ik hier ook nog nieuw in. Oudste heeft speelafspraken met zijn vriendje een paar deuren verderop. Worden ze vervelend of moet er gekookt worden of iets anders dan zetten we elkaars kind weer voor de deur van zijn eigen huis af. 

dan

dan

13-01-2022 om 08:52

De speelafspraak fase heb ik inmiddels alweer jaren achter de rug. Maar ik kan me nog wel een afspraakje herinneren waarbij onze zoon had afgesproken met een meisje waarvan ik de ouders wel goed kende. De moeder moest weg maar geen hele middag en het was zeker haar bedoeling niet om haar kind daarom bij ons te dumpen, ze had ook met haar moeder mee gemogen. Maar ze wilde persé bij ons komen spelen, maar op een of andere manier voelde ze zich niet lekker, had wat heimwee en zat te huilen op de bank. Gelukkig kon ik haar wel troosten maar was toch blij dat pa haar weer kwam ophalen. Dat was gewoon geen goede match, even in de pauze met elkaar spelen is toch anders dan een paar uur bij het klasgenootje thuis. 

Zeker wanneer je kind pas net op school zit en je nog niemand kent, zou ik goede afspraken maken over de ophaaltijd en het spelen niet te lang laten duren. Dus duidelijk aangeven dat je wilt dat ze, als de school om 12:15 uit is, bijvoorbeeld om 15:00 uur opgehaald moet worden. Zelfs in groep 8 spraken we dat nog altijd af, tenzij ik wist dat het de ouders echt niet uitmaakte en mij ook niet. Dan was het altijd rond een uur of 17:00 (wij wonen vrij ver weg, dus de kinderen konden niet zomaar zelf naar huis). 
Ik had ook wel eens moeite met een kind en had wel eens een dag dat ik er echt geen zin in had, maar verder mochten ze gewoon komen. Die paar uurtjes overleefde ik dan ook wel weer. Je moet het dus alleen niet te lang maken, vanaf 12:15 en dan maar zien wanneer ze opgehaald worden is niet heel handig. 

Ik vind je trouwens wel heel negatief klinken over dat kindje en het afspreken. Het is nog een kleuter! Je komt op mij niet echt over als een aardige moeder waar kinderen graag gaan spelen. Dus dan is het probleem straks vanzelf opgelost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.