Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?

Mijn kinderen willen graag op allerlei clubjes waar iedere keer de verplichting is dat ouders vrijwilligerswerk komen doen. Ik kan dat niet doen, ik werk, heb een huishouden en daarnaast verwacht de school ook wat van mij als ouder waardoor ik overprikkeld raak als dit erbij komt. Ik heb diverse clubjes gebeld en gevraagd of er een uitzondering kan worden gemaakt maar helaas houden ze voet bij stuk.

Ik wil graag weten of verenigingen/clubjes kunnen eisen dat ouders verplicht komen helpen dan wel vrijwilligerswerk doen?


allerlei clubjes ?
Bedoel je bardienst bij een sportclub of rijden naar een uitwedstrijd, of shirtjes wassen? 

Ik vind niet dat ze dat kunnen verplichten. Mijn kind is lid, ik niet. Ik betaal de contributie en zorg dat ze op de training komt en bij eventuele wedstrijden, dat ze sportkleding en andere benodigdheden heeft en dat is het. Ja, elke vereniging heeft vrijwilligers nodig, maar dat hoeven ze niet van iedereen te verwachten.
Als er een keer incidenteel wat is en ik kan toevallig dan is dat geen probleem. Maar een verwachting of zelfs verplichting gaat me veel te ver en dan word ik een vreselijk principieel mens.

Ik kan me ook niet voorstellen dat letterlijk elke club in jouw omgeving dit verwacht want er zijn meer dan genoeg ouders die dat niet willen of kunnen.

Sanne1505

Sanne1505

08-05-2022 om 22:01 Topicstarter

MamaE schreef op 08-05-2022 om 21:58:

Ik vind niet dat ze dat kunnen verplichten. Mijn kind is lid, ik niet. Ik betaal de contributie en zorg dat ze op de training komt en bij eventuele wedstrijden, dat ze sportkleding en andere benodigdheden heeft en dat is het. Ja, elke vereniging heeft vrijwilligers nodig, maar dat hoeven ze niet van iedereen te verwachten.
Als er een keer incidenteel wat is en ik kan toevallig dan is dat geen probleem. Maar een verwachting of zelfs verplichting gaat me veel te ver en dan word ik een vreselijk principieel mens.

Ik kan me ook niet voorstellen dat letterlijk elke club in jouw omgeving dit verwacht want er zijn meer dan genoeg ouders die dat niet willen of kunnen.

Daarom, ik heb zelf ook aangeboden om desnoods maar iets meer te betalen maar bij alles wat mijn kinderen willen doen wordt dit verwacht. Alleen het ABC-zwemmen dan weer niet.

Maar hoeveel vrijwilligerswerk gaat het concreet om? Bij mijn hockey vroeger kwam dat bijvoorbeeld alleen neer op een paar rijbeurten per jaar.  

MamaE schreef op 08-05-2022 om 21:58:

Ik kan me ook niet voorstellen dat letterlijk elke club in jouw omgeving dit verwacht want er zijn meer dan genoeg ouders die dat niet willen of kunnen.

Tja, de keerzijde is dan ook dat een hoop clubjes en activiteiten het niet meer rond krijgen en stoppen. 

Volstrekt zonder waardeoordeel, ik kan me allemaal best voorstellen dat mensen er geen tijd voor hebben of geen zin in hebben. Maar feit is dat er bij een vereniging ook allerlei klusjes gedaan moeten worden en dat daar steeds minder animo/tijd voor is.

Ome Joop en tante Nel die de vereniging zo’n beetje runnen en na 40 jaar een lintje krijgen, die sterven uit. Het moet allemaal met minder mensen in minder tijd, en ergens houdt dat op. 

Ik snap wel dat ze geen uitzondering kunnen maken, want elke ouder heeft natuurlijk goede redenen om de uitzondering te zijn. Om wat voor taken gaat het? Wassen/rijden? En hoe vaak? Wij verwachten van de ouders dat ze rijden en wassen, geen training geven etc. Ook geen bardiensten oid. Wel merken we meer en meer dat het probleem om ieder jaar vrijwilligers te vinden, groter en groter wordt. 

hier zijn ook sporten waarbij je je diensten kan afkopen. Bar/zaal/terreindiensten. Rijden naar uitwedstrijden niet.

contributie is een van de manieren om de kosten te dekken maar is lang niet toereikend om overal betaalde krachten in te zetten.

Zomertje schreef op 08-05-2022 om 22:04:

hier zijn ook sporten waarbij je je diensten kan afkopen. Bar/zaal/terreindiensten. Rijden naar uitwedstrijden niet.

contributie is een van de manieren om de kosten te dekken maar is lang niet toereikend om overal betaalde krachten in te zetten.

Ja precies, hier ook! Voor dat geld huren ze studenten in voor achter de bar of laten ze de oudere jeugd voor geld klusjes doen (als baanonderhoud). Jammer dat dat bij jou nergens kan.

Ik pas ook voor (extra) vrijwilligerswerk in de avonden en het weekend. Man en ik werken beiden (bijna) fulltime en met 4 kinderen op 4 verschillende sportclubs is er simpelweg geen beginnen aan. Uiteraard rijden we af en toe naar een uitwedstrijd, maar dat is het dan ook. 


Rijbeurten vind ik geen vrijwilligerswerk. Of je zorgt elke wedstrijd dat jouw kinderen daar komen of je rijdt een aantal keer met meerdere kinderen en deelt zo de lasten.
Ik snap echt dat clubjes mensen nodig hebben. Ik geef zelf training bij atletiek. Maar alle ouders is ook weer niet nodig. Maar verplichten betekent ook dat kinderen van ouders die niet kunnen of willen niet op een clubje kunnen. Dat gaat echt heel ver.
Denk aan kinderen met ouders die de taal niet spreken, ouders die een beperking hebben, ouders die alleenstaand zijn met meerdere kinderen, mantelzorger zijn etc. Willen we die echt weigeren bij alle clubjes?

Je kunt ook niet de trainingen laten geven door mensen die nergens verstand van hebben. 

Mijn zoon was een jaar of 5 toen hij bij de voetbal ging. Wij werden wel gelijk gevraagd of we het leuk vonden om te helpen bij bepaalde dingen maar er was nooit een verplichting. Mijn man was leider geworden van het team , later was hij lid van het jeugdbestuur en trainer van zijn elftal. Ikzelf ben in de activiteitencommissie gegaan en achter de bar gaan werken. Zoon is inmiddels 29 en ik werk nog steeds achter de bar met veel plezier. Het is een vrij grote vereniging met ongeveer 1650 leden. De club kan bestaan door alle vrijwilligers maar er is niks verplicht. Als je niks wil doen dan is het ook prima. 

Sanne1505

Sanne1505

08-05-2022 om 22:15 Topicstarter

-Nienke- schreef op 08-05-2022 om 22:09:

[..]

Ja precies, hier ook! Voor dat geld huren ze studenten in voor achter de bar of laten ze de oudere jeugd voor geld klusjes doen (als baanonderhoud). Jammer dat dat bij jou nergens kan.

Ik pas ook voor (extra) vrijwilligerswerk in de avonden en het weekend. Man en ik werken beiden (bijna) fulltime en met 4 kinderen op 4 verschillende sportclubs is er simpelweg geen beginnen aan. Uiteraard rijden we af en toe naar een uitwedstrijd, maar dat is het dan ook.


Dan scheelt het dat de jongste bij mij nog niet eens op de basisschool zit en te jong is voor een clubje... Ik heb een tweeling en had nog niet eens bedacht dat over een paar jaar alledrie de kinderen misschien allemaal ergens anders op willen. Ik woon ook zeker niet in een studentenstad, maar het lijkt mij wel leuk voor een 15-jarige om op de door jou genoemde manier wat bij te verdienen?

Onlangs in het nieuws: in Medemblik is de viering van Koningsdag dit jaar afgelast. Het oranjecomite deed telkens en telkens opnieuw oproepen, maar en waren geen vrijwilligers te vinden. 
En dan ging het om diensten van drie uurtjes bij het springkussen zitten om de boel in de gaten te houden, dat soort dingen. Maar als je geen toezicht hebt kun je geen springkussen (of zeepbaan, whatever) neerzetten en toen is het hele evenement afgelast. 

Daarna kwamen er wel boze reacties binnen, “dat er tegenwoordig niks leuks meer voor de kinderen en de buurt georganiseerd werd”. 

Maar dat is hoe het werkt. En nogmaals, ik schrijf dat zonder waardeoordeel. Mensen hebben het druk en willen hun eigen tijd indelen, en ik ben zelf ook niet zo’n enorme vrijwilliger. Maar dit zijn wel de consequenties. Logisch en onvermijdelijk. 
Wat mij betreft is de vraag “kan de club dit verplichten” dan ook een onzinnige vraag. 

Sanne1505

Sanne1505

08-05-2022 om 22:17 Topicstarter

MamaE schreef op 08-05-2022 om 22:12:

Rijbeurten vind ik geen vrijwilligerswerk. Of je zorgt elke wedstrijd dat jouw kinderen daar komen of je rijdt een aantal keer met meerdere kinderen en deelt zo de lasten.
Ik snap echt dat clubjes mensen nodig hebben. Ik geef zelf training bij atletiek. Maar alle ouders is ook weer niet nodig. Maar verplichten betekent ook dat kinderen van ouders die niet kunnen of willen niet op een clubje kunnen. Dat gaat echt heel ver.
Denk aan kinderen met ouders die de taal niet spreken, ouders die een beperking hebben, ouders die alleenstaand zijn met meerdere kinderen, mantelzorger zijn etc. Willen we die echt weigeren bij alle clubjes?

Je kunt ook niet de trainingen laten geven door mensen die nergens verstand van hebben.

Er zijn hier verschillende manieren om te helpen. Helaas niks wat misschien een paar keer op jaar een uurtje is.

Kinderen van expats die de taal niet spreken zitten waarschijnlijk op een Engelstalige vereniging in een grote stad. Dat is voor mij wel heel ver weg om daar mijn kinderen te gaan halen en te brengen.

Voordeel is bij ons wel dat de atletiek vereniging geen bar/clublokaal heeft en zelfs geen kleedkamer. Alleen een baan om te sporten. Omkleden doet iedereen thuis. Fles water nemen ze zelf mee.
Dingen als gras maaien en baan onderhoud doet een groep vrijwilligers. Zeker belangrijk maar echt niet iets waar je alle ouders voor nodig hebt. 
Bij turnen trainen ze in een sporthal met een sportcafe waar een commerciële partij uitbater is. Dus daar mogen ouders niks doen. Wel bestuur, commissies etc. Maar trainingen en jureren heb je al diploma's voor nodig en de hulpen doen zelf al jaren die sport.

Ik zou sowieso informeren over de aard en de tijdsomvang van het werk. Is het twee keer per jaar gras maaien of wekelijks bardiensten draaien?

Hoe vaak worden die klusjes dan verwacht? Mijn ervaring is dat het maar om een paar keer per jaar gaat.

En is vader ook in beeld, want dan kun je eea gelijk verdelen? Dat scheelt wellicht in het gevoel dat je alle ballen in de lucht moet houden.

Je zou ook een lijstje kunnen maken van verenigingen waar extra ouder activiteiten niet nodig zijn en dan kijken of je kind daar iets leuk van vindt. Hoewel ik mij dus eerst zou verdiepen in de frequentie, omdat het probleem wellicht minder groot is dan het lijkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.