Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


yette schreef op 22-09-2023 om 06:29:

Wat verdrietig. Maar begrijp ik nou goed dat je het voorval van gisteren nog niet met de leerkracht zelf hebt besproken, maar al wel met ouders van klasgenoten?

Dit soort problemen gaan over het functioneren van de juf en jouw kind. Je schiet er meer mee op als je mèt haar (en eventueel met anderen die invloed op de situatie hebben) gaat praten, dan dat je over haar praat met buitenstaanders. Dat laatste kan de verstandhouding tussen jou en school zelfs negatief beïnvloeden, terwijl het juist belangrijk is om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Ik zou vanochtend een afspraak met haar maken voor een gesprek en voorstellen om daar dan ook meteen de IB-er bij uit te nodigen. Ga eens rustig met elkaar om tafel en bespreek over en weer welke zorgen er zijn en wat jullie samen kunnen doen om te zorgen dat je zoon weer met plezier naar school gaat. Samen. Want naast een betere aanpak door de leerkracht, zou je zelf ook eens kunnen kijken of je zoon misschien baat heeft bij bijvoorbeeld speltherapie of een club zoals Scouting om sociaal wat sterker te worden.

Sterkte!

Niet alleen de verstandhouding tussen jou en school, maar ook tussen juf en de kinderen. Als ouders niet tevreden zijn en dit zo openlijk met iedereen bespreken dan voelen/horen kinderen dat ook en dan ben je echt weg als juf. 

MamaE schreef op 22-09-2023 om 10:16:

Pesten is nooit, maar dan ook nooit de schuld van het slachtoffer. Dus ook al tikt hij irritant op een tafel, dan kan een ander gewoon netjes vragen daarmee te stoppen. Dat rechtvaardigt geenszins dat hij dan jouw zoon op zijn hoofd mept.
Dat een juf dat een logisch gevolg en oké vindt, vind ik stuitend.

Ik vind wel dat leerplichtambtenaar voor nu een stap te ver gaat. Ga er op school over praten. Je zoontje voelt zich niet veilig in de klas als juf X er is. Wat kan school daar nog meer mee doen?

Een andere school zou ik pas doen als school langdurig in gebreke blijft. Je weet ook daar immers niet wat je krijgt en ook niet wat er de volgende jaren allemaal nog op je pad komt aan leerkrachten.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

En het kan voorkomen dat je als leerkracht een onveilige groep treft. 6 nieuwe leerlingen erbij is heel heftig voor je groepsdynamiek. Dat heb je niet met 1 knip van de vingers omgezet. Maar zo'n groep laat je nooit en te nimmer alleen. Heel kwalijk dit. 

Is er een gedragsdeskundige op school? Die zou met leerkracht mee kunnen kijken. En idd, op naar de IB'er met directie op cc. 

Wat een rare juf, is zesoms bang voor de ouders van die jongens ofzo? Schoppen en slaan, notabene in de klas moet natuurlijk direct afgestraft! 

Marloes17 schreef op 22-09-2023 om 10:11:



Ik ben zelf benaderd door ouders, zij hebben mij verteld wat ze van hun kinderen horen omtrent het pestgedrag. Dat zijn wel heftige verhalen. Mijn zoon wordt door vier kinderen op de kop gezet en proberen hem te bungelen. Ook wordt hij in het klas lokaal uitgebreid geschopt, uitgescholden en daarnaast is zijn haar afgeknipt. We hebben het haar nog leuk kunnen krijgen omdat hij een bos lange krullen had.
Advies is dus directie en ib’r 😉top dan ga ik daar een mailtje naar sturen.

1) Juist als je door andere ouders benaderd bent, moet je ervoor waken dat je alleen over je eigen kind en zijn veiligheid praat. Andere ouders zien ook hoe de sfeer in de klas veranderd is en kunnen zich onder jouw rokken verschuilen om iets aan te kaarten, waar hun kinderen ook baat bij hebben. Pas op dat je niet hun woordvoerder gaat worden, zodat ze zelf uit zicht blijven.

2) Heb je nog de rekening van de kapper: dien deze in bij school zodat het duidelijk is dat dit , naast de botsing aan de tafel wat hem pijn heeft gedaan, geen eenmalig gebeuren is.

3) De uitspraak:’ je moet voor jezelf opkomen’ heeft niet altijd te maken met handelingsverlegenheid van de juf. Grote kans dat de juf niet blij is met zo’n grote klas en dit ook maar door haar strot is geduwd, vandaar haar reactie. 

4) Is er geen nevenklas waar hij naar overgeplaatst kan worden? Dat geeft hem meer veiligheid. Mocht hij overgeplaatst kunnen worden, zul je wrs meer klachten van de andere ouders op schoolplein gaan horen omdat ze wrs nu zelf aan de bel mogen trekken. Maar dat is jouw zorg niet.


Succes met een goede oplossing voor je zoon.

Marloes17

Marloes17

22-09-2023 om 17:00 Topicstarter

beste lezers, vanochtend ben ik opgebeld door een moeder. Die vroeg waar ik was. Wat blijkt een ander kind uit die zelfde klas is door 7 kinderen geslagen. Nu had de moeder, ib’r en waarschijnlijk wat ouders een gesprek hierover. Nadat ik dit had gehoord heb ik ook de telefoon opgepakt en heb netjes me verhaal en zorgen uitgesproken bij de ib’r. Het plan is nu samen met de directie aan tafel te zitten en tot een goede oplossing te komen. De ib’r adviseert mij wel mijn kind op de donderdag en vrijdag gewoon naar school te sturen. Moet zeggen dat doe ik dan wel maar wel met pijn in me buik. Juf is op de hoogte gebracht door mij. 
Ik blijf het zo verdrietig vinden dat deze klas vorig jaar het eigelijk zo goed deed. Tuurlijk waren er incidenten, maar wat er nu aan de hand is begrijp ik totaal niet. 
De sfeer is verre van prettig. Mijn zoon was vandaag even thuis. Hij was zichtbaar opgelucht en gaf aan dat hart al 1 maat is gekrompen. Gelukkig kan die blijvend groeien als je blijft praten. Ik ga dan ook hulp hiervoor vragen. Ondanks dat hij moeilijk uit ze woorden komt praat hij graag.

Mooi niet, dat ik hem op donderdag en vrijdag naar school zou doen. 
Eerst zekerheid dat hij daar veilig is!

Marloes17

Marloes17

22-09-2023 om 17:03 Topicstarter

Flanagan schreef op 22-09-2023 om 16:38:

[..]

1) Juist als je door andere ouders benaderd bent, moet je ervoor waken dat je alleen over je eigen kind en zijn veiligheid praat. Andere ouders zien ook hoe de sfeer in de klas veranderd is en kunnen zich onder jouw rokken verschuilen om iets aan te kaarten, waar hun kinderen ook baat bij hebben. Pas op dat je niet hun woordvoerder gaat worden, zodat ze zelf uit zicht blijven.

2) Heb je nog de rekening van de kapper: dien deze in bij school zodat het duidelijk is dat dit , naast de botsing aan de tafel wat hem pijn heeft gedaan, geen eenmalig gebeuren is.

3) De uitspraak:’ je moet voor jezelf opkomen’ heeft niet altijd te maken met handelingsverlegenheid van de juf. Grote kans dat de juf niet blij is met zo’n grote klas en dit ook maar door haar strot is geduwd, vandaar haar reactie.

4) Is er geen nevenklas waar hij naar overgeplaatst kan worden? Dat geeft hem meer veiligheid. Mocht hij overgeplaatst kunnen worden, zul je wrs meer klachten van de andere ouders op schoolplein gaan horen omdat ze wrs nu zelf aan de bel mogen trekken. Maar dat is jouw zorg niet.


Succes met een goede oplossing voor je zoon.

Marloes17

Marloes17

22-09-2023 om 17:24 Topicstarter

Flanagan schreef op 22-09-2023 om 16:38:

[..]

1) Juist als je door andere ouders benaderd bent, moet je ervoor waken dat je alleen over je eigen kind en zijn veiligheid praat. Andere ouders zien ook hoe de sfeer in de klas veranderd is en kunnen zich onder jouw rokken verschuilen om iets aan te kaarten, waar hun kinderen ook baat bij hebben. Pas op dat je niet hun woordvoerder gaat worden, zodat ze zelf uit zicht blijven.

2) Heb je nog de rekening van de kapper: dien deze in bij school zodat het duidelijk is dat dit , naast de botsing aan de tafel wat hem pijn heeft gedaan, geen eenmalig gebeuren is.

3) De uitspraak:’ je moet voor jezelf opkomen’ heeft niet altijd te maken met handelingsverlegenheid van de juf. Grote kans dat de juf niet blij is met zo’n grote klas en dit ook maar door haar strot is geduwd, vandaar haar reactie.

4) Is er geen nevenklas waar hij naar overgeplaatst kan worden? Dat geeft hem meer veiligheid. Mocht hij overgeplaatst kunnen worden, zul je wrs meer klachten van de andere ouders op schoolplein gaan horen omdat ze wrs nu zelf aan de bel mogen trekken. Maar dat is jouw zorg niet.


Succes met een goede oplossing voor je zoon.

Klopt, juf geeft eerlijk toe dat deze groep te groot is en te heftig. Ik vindt het ook erg voor haar! 

Kappers kosten heb ik niet 😅heb het zelf gedaan, hij is namelijk een krullenbol en dat knip je niet gauw scheef. Maar ik snap je punt. 

@Marloes, gaat de ib’r op die twee dagen dan de samenhang in de klas observeren?

Dit klinkt toch allemaal best heel ernstig, hoe is het mogelijk dat een kind in de klas zo te grazen wordt genomen zonder dat er iemand ingrijpt? Als dit op de werkvloer gebeurt dan haal je de politie erbij maar als het in de klas gebeurt dan vindt de juf het allemaal maar normaal? Wat als ze besluiten haar te gaan bungelen en haar haar afknippen?

het klinkt alsof school het wel aan wil pakken. Ik zou wel aan de school vragen wat zij doen om ervoor te zorgen dat jouw kind veilig is op donderdag en vrijdag. En proberen om afspraken te maken waar hij naartoe kan als het toch weer fout gaat? Mag hij dan naar de ib-er lopen. Of naar de directeur, of de conciërge voor mijn part om even uit de situatie te komen. Niet dat de conciërge het dan op moet pakken, dat is geen conciërge taak maar als veilige plek en dan samen verder kijken wat te doen (naar ib of directie, net wie er is)

mocht het trouwens allemaal niet werken dan kun je nog hogerop door bij het bestuur te klagen of de officiële klachtencommissie. Dat is als het goed is te vinden in de schoolgids. 

AnnaPollewop schreef op 22-09-2023 om 20:02:

Dit klinkt toch allemaal best heel ernstig, hoe is het mogelijk dat een kind in de klas zo te grazen wordt genomen zonder dat er iemand ingrijpt? Als dit op de werkvloer gebeurt dan haal je de politie erbij maar als het in de klas gebeurt dan vindt de juf het allemaal maar normaal? Wat als ze besluiten haar te gaan bungelen en haar haar afknippen?

Belachelijk. Het is gewoon strafbaar gedrag.

Marloes17 schreef op 22-09-2023 om 17:24:

[..]

Klopt, juf geeft eerlijk toe dat deze groep te groot is en te heftig. Ik vindt het ook erg voor haar!

Kappers kosten heb ik niet 😅heb het zelf gedaan, hij is namelijk een krullenbol en dat knip je niet gauw scheef. Maar ik snap je punt.

Correctie in 3)

‘Je moet verstandiger zijn’  ipv ‘je  moet voor jezelf opkomen’. 
Frappant detail; hij mocht juist niet voor zichzelf opkomen.


verder; Krijgt de lieve juf van de beginweek het lesprogramma van deze dagen wel af? Mogelijk dat de juf van do-vr haar best doet om het programma af te ronden en zodoende minder tijd of energie over heeft  om gemopper in de klas te stillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.