Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bij elkaar laten slapen of niet?

Ik zag vorige week een vraag die best wel op die van mij lijkt,  maar de situatie is net anders.

Mijn dochter van 15 (slim meisje, rustig, gaat naar 4 vwo,  heeft een goede band met familie en vrienden,  maar is niet luidruchtige populaire uit het dorp) heeft bijna 2 maanden  verkering met een jongen van 18 die in een dorp 50Km verderop woont. Hij woont in de straat van een zus van me (tante van haar) en daarom kent ze hem (en wij zijn familie). We hebben de jongen al een paar keer ontmoet, hij is heel spontaan en aardig, zijn ouders ook. 

Nu wil mijn dochter graag een keer daar blijven slapen,  ze zegt dat het is omdat ze dan s avonds gezellig samen kunnen barbecuen, en daarna nog een film kijken, zonder dat ze s avonds laat nog met de bus terug hoeft te komen.

Van zijn ouders mag het, hun zijn het wel gewend, ze hebben nog 2 andere oudere zoons. 

Ik heb mijn dochter wel wat voorlichting gegeven. Toch weet ik niet of ik het niet toelaten, ik weet niet wat ze van plan zijn (niet dat ik ze anders zou kunnen tegenhouden), maar ik vind 15 nog best jong, zeker omdat hij al 18 is. Mijn man is er ook niet echt voorstander van (nou is hij ook best ouderwets met dit soort dingen). Mijn dochter zegt dat dit heel normaal bij mensen van haar leeftijd. Wat vinden jullie er van?


Ilse.12345 schreef op 14-06-2021 om 20:31:

Ik zag vorige week een vraag die best wel op die van mij lijkt, maar de situatie is net anders.

Mijn dochter van 15 (slim meisje, rustig, gaat naar 4 vwo, heeft een goede band met familie en vrienden, maar is niet luidruchtige populaire uit het dorp) heeft bijna 2 maanden verkering met een jongen van 18 die in een dorp 50Km verderop woont. Hij woont in de straat van een zus van me (tante van haar) en daarom kent ze hem (en wij zijn familie). We hebben de jongen al een paar keer ontmoet, hij is heel spontaan en aardig, zijn ouders ook.

Nu wil mijn dochter graag een keer daar blijven slapen, ze zegt dat het is omdat ze dan s avonds gezellig samen kunnen barbecuen, en daarna nog een film kijken, zonder dat ze s avonds laat nog met de bus terug hoeft te komen.

Van zijn ouders mag het, hun zijn het wel gewend, ze hebben nog 2 andere oudere zoons.

Ik heb mijn dochter wel wat voorlichting gegeven. Toch weet ik niet of ik het niet toelaten, ik weet niet wat ze van plan zijn (niet dat ik ze anders zou kunnen tegenhouden), maar ik vind 15 nog best jong, zeker omdat hij al 18 is. Mijn man is er ook niet echt voorstander van (nou is hij ook best ouderwets met dit soort dingen). Mijn dochter zegt dat dit heel normaal bij mensen van haar leeftijd. Wat vinden jullie er van?

15 is idd nog jong maaar, ik vind dat je goed genoeg bewust bent van wat zou kunnen gebeuren ..

dus ik denk dat het wel kan zolang je haar genoeg voorlichting geeft idd.

 miss helpt dit?..     

praat goed met haar,  dat ze  nooit zomaar haar lichaam aan een jongen moet gevenof laten aanraken en al helemaal niet zo snel want zo een eerste keer krijg je nooit meer terug. Misschien is het ook wel belangrijk dat ze begrijpt dat je zoiets pas doet als je echt zeker maar dan ook zeker weet dat degene het goed met je voor heeft en van je houd, plus je moet elkaar goed genoeg kennen, dat heb je absoluut niet met 2 maandjes en die leeftijd.

  laat haar weten dat je er moeite mee hebt maar dat je haar graag gunt plezier te hebben en het haar gunt daar  n keer te blijven slapen, maar geef ook aan haar dat het volgende belangrijk voor je is maar ook voor haar moet zijn: haar lichaam is haar tempel en ze moet je beloven dat ze dat koesterd, zolang ze zich aan die regels van je houd mag je ze gaan ook met de belofte dat ze altijd eerlijk tegen je blijft en dat ze altijd bij je terecht kan als er iets is of als ze iets wilt vertellen.

het hoeft niet zo natuurlijk je doet natuurlijk wat jij denkt dat beste is, jij bent de moeder en jij kent haar als best, maar het kan een optie zijn.

Voorlichting is inderdaad heel goed. En ook de wijze raad dat ze zich nooit moet laten dwingen, overhalen tot dingen die ze niet wil. 

Dat de eerste keer heel bijzonder is, dat je dat nooit meer terug krijgt, je lichaam een tempel etc , zou ik zeker achterwege laten. Je zou er nog ongelukkig van  worden als je je 40 jaar later niks meer herinnert van die eerste keer en de jongen in kwestie ook al een jaar of 38 niet meer hebt gezien. Ik leer mijn kinderen dat seks leuk en fijn is, dat het ook geklungel kan zijn en dat je het alleen moet doen als jij en die ander er echt zin in hebben. En of dat nou met de ware jacob is of met iemand die na een tijdje uit je leven verdwenen is, maakt dan niet uit.

Wat mij zorgen baart is de opmerking;Ík heb haar wat voorlichting gegeven'.  Ik zou zeggen(het is nu al redelijk laat) maar geef haar eerst volledige voorlichting. Ik weet niet precies hoe je het bedoelt maar wees vooral wel duidelijk over de gevaren van zwangerschap en SOA.

En laat het dan gewoon gebeuren: aardige jongen, verstandig meisje en ze willen het graag. 

Ben ik de enige die 2 maanden verkering voor een meisje van 15 te weinig vind? Oftewel, ik zou ze nog even laten wachten tot het écht serieus wordt. Ik had op die leeftijd heel vaak een vriendje voor 2-3 maanden. Blij dat ik niet met ze allemaal naar bed ben geweest.

Klinkt als een ideale situatie: een aardige jongen die jullie ook nog eens kennen. Ik zou daar zelf geen enkele moeite mee hebben, maar dat kan per ouder verschillen. Mijn dochter is 15 en heeft een vriendje van 17. Die mogen hier slapen en doen dat vaak. Natuurlijk hebben ze seks met elkaar. Ik zie dat mijn dochter heel gelukkig is met die jongen en dat ze zelfs altijd gezellig is bij het ontbijt als ze met hem heeft geslapen; dat was ze anders nooit.

Ik vind het gezond dat pubers ontdekken wat seksualiteit is, ervan kunnen genieten en ik vind het fijn om te weten dat mijn dochter een goeie jongen heeft als vriendje. Ik geloof dat jullie dat idee ook hebben. Ze moet natuurlijk wel weten wat ze doet en weten hoe je veilig seks kan hebben. Maar als ze dat weet kan het toch niet mooier? 

Ze is op bekend terrein, je kent de mensen en zij jou. Beter kan je het niet hebben toch? En wat nou als ze daar echt gewoon wil blijven slapen omdat ze dan gezellig kan blijven kletsen en bbq'en? Ga ajb niet dreigen met soa's, misbruik, zwangerschap en verkrachting! Of je "schatkistje met eicellen", ik citeer Beatrijs Smulders, brrrr

Voorlichting krijgen ze ook op school, ze is slim en lief dus ik zou denken dat ze weet wat ze doet. Deden mijn ouders vroeger ook en daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor. Ondanks alle keren dat ik de mist in ging

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 09:02:

Ze is op bekend terrein, je kent de mensen en zij jou. Beter kan je het niet hebben toch? En wat nou als ze daar echt gewoon wil blijven slapen omdat ze dan gezellig kan blijven kletsen en bbq'en? Ga ajb niet dreigen met soa's, misbruik, zwangerschap en verkrachting! Of je "schatkistje met eicellen", ik citeer Beatrijs Smulders, brrrr

Voorlichting krijgen ze ook op school, ze is slim en lief dus ik zou denken dat ze weet wat ze doet. Deden mijn ouders vroeger ook en daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor. Ondanks alle keren dat ik de mist in ging

juist, aan de ene kant is het idd ook gewoon eve proberen.

Dit soort dingen houd je toch niet tegen. Het is normaal dat jongeren op die leeftijd dingen gaan ontdekken. Het met haar hebben over de risico's en anticonceptie en vooral ook grenzen aangeven en lichamelijke integriteit is wel belangrijk. Uiteraard ook vertellen dat het mooi en leuk en fijn is, maar dat ze alleen dingen moet doen als ze dat echt zelf wil. Termen als schatkistje met eicellen krijg ik ook jeuk van, maar je geeft wel iets heel intiems van jezelf aan een ander. Dat deel je niet met iedereen en je mag ook rustig de tijd nemen om erover na te denken of je daar klaar voor bent.

MamaE schreef op 15-06-2021 om 10:30:

Dit soort dingen houd je toch niet tegen. Het is normaal dat jongeren op die leeftijd dingen gaan ontdekken. Het met haar hebben over de risico's en anticonceptie en vooral ook grenzen aangeven en lichamelijke integriteit is wel belangrijk. Uiteraard ook vertellen dat het mooi en leuk en fijn is, maar dat ze alleen dingen moet doen als ze dat echt zelf wil. Termen als schatkistje met eicellen krijg ik ook jeuk van, maar je geeft wel iets heel intiems van jezelf aan een ander. Dat deel je niet met iedereen en je mag ook rustig de tijd nemen om erover na te denken of je daar klaar voor bent.

ja, maar om dat in het kader van omgang met deze jongen en deze logeerpartij te bespreken vind ik echt vreselijk. Als ik de dochter was zou ik met slaande deuren weglopen. Dat had je dan echt eerder moeten doen of zelf moeten "voorleven". 

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 11:17:

[..]

ja, maar om dat in het kader van omgang met deze jongen en deze logeerpartij te bespreken vind ik echt vreselijk. Als ik de dochter was zou ik met slaande deuren weglopen. Dat had je dan echt eerder moeten doen of zelf moeten "voorleven".

naar mijn mening is het nooit te laat om dat soort dingen te bespreken, het is pas te laat als je dochter met een zwangere buik rondloopt van iemand waar ze net 2 maandjes mee gaat op 15 jarige leeftijd.

Als je het echt niet wilt: kan ze misschien bij je zus slapen? hoeft ze niet het hele eind 's avonds laat met de bus en kan ze toch blijven barbecuën.

Rachel. schreef op 15-06-2021 om 13:20:

[..]

naar mijn mening is het nooit te laat om dat soort dingen te bespreken, het is pas te laat als je dochter met een zwangere buik rondloopt van iemand waar ze net 2 maandjes mee gaat op 15 jarige leeftijd.

Ja dat snap ik Rachel, maar snap jij ook dat een meisje van 15 dat net verkering heeft misschien wat afwijzend zal reageren op dergelijke ongevraagde adviezen (dreigementen over misbruik ed) van moeder? Ik ken er genoeg maar wie weet valt het mee hier. 

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 14:19:

[..]

Ja dat snap ik Rachel, maar snap jij ook dat een meisje van 15 dat net verkering heeft misschien wat afwijzend zal reageren op dergelijke ongevraagde adviezen (dreigementen over misbruik ed) van moeder? Ik ken er genoeg maar wie weet valt het mee hier.

ja precies ik snap wat je bedoel inderdaad.

daarnaast vind ik de voorlichting wel erg belangrijk in deze situatie.

je moet haar idd ook niet te bang maken, maar wel duidelijk maken wat voor keuzes ze maakt in zo een leuk moment samen, en wat voor gevolgen dat kan hebben.

Ik vind 15 jaar en 2 maanden verkering ook kort om ze samen op een kamer te laten slapen. Haar redenering dat ze nog naar huis moet is natuurlijk ook wat wankel: ze kan vast bij haar tante logeren.

Maar tegenwoordig is verkering wat anders dan vroeger heb ik inmiddels geleerd. Het is een redelijk officieel statement. Dus misschien rommelen ze al vele maanden langer met elkaar.

Overigens hoeft dat ze daar slaapt niet te zeggen dat ze bij hem in bed, of zelfs op dezelfde kamer slaapt.  Of dat ze dat wil. Ik zou in ieder geval nog wel even benadrukken dat anticonceptie erg belangrijk is, en dat ze daar over na moet denken ook al denkt ze dat ze nog geen seks met hem gaat hebben!

Als ze "het" willen doen gebeurt dat toch wel. Of ze nou bij elkaar blijven slapen of niet.

Is ze aan de pil (of spiraaltje oid)? Dat zou ik nu belangrijker vinden denk ik. Koop een doos condooms en geef aan dat ze moet doen wat zij wil, niet wat het vriendje wil. En er verder no big deal van maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.