Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën

Mijn dochter van 15 jaar weigert zich te laten vaccineren. Ze gelooft dat in het vaccine een chip zit. Mijn man en ik hebben veel geprobeerd om haar het nut van vaccineren bij te brengen. We laten zien waar ze goede informatie kan vinden over corona. Ook vertellen we dat haar informatie niet betrouwbaar is. Vorige week ben ik met haar naar de huisarts geweest voor een gesprek over vaccineren. Ze wordt alleen steeds fanatieker. Haar beste vriendin (en haar ouders) geloven niet in corona. Ik vind het heel moeilijk om haar steeds verder te zien afglijden. Wat kan ik doen om haar te beschermen tegen zichzelf? 


Wat ontzettend lastig voor je. Ik heb een vriendin, een verstandige juriste van over de vijftig die er ook in gelooft. Er is geen praten tegen, ze heeft op alles weer een antwoord, rechtstreeks van Youtube gehaald. Ik ben opgehouden erover te praten (hoewel ik de vaccinatiedwang die nu wordt ingezet ook heel onprettig vind aanvoelen, ben zelf wel geprikt overigens). Maar goed, dat gaat dus over een volwassen van oorsprong rationele vrouw. Als daar al geen praten mee is, wat kan je dan met een fanatieke 15-jarige. Hoe meer je zegt, hoe meer ze er van overtuigd raakt dat je een schaap bent. Misschien is niets zeggen het beste. Of het langs je koude kleren af laten glijden. Elk argument wekt weer een tegenargument op, je komt aan geen eind. 
Goed, ik heb dus niet echt een tip maar ben benieuwd wat voor reacties je krijgt. 

Hier kan een lesje geschiedenis misschien wel goede diensten doen. Informeer haar grondig over de Pest en de Spaanse griep en hoe die hebben huisgehouden, omdat er geen vaccin tegen was.

FF bij die vriendin (en helemaal haar ouders) weghouden, is dat een optie? 

RodeKrullenbol schreef op 14-11-2021 om 20:57:

Hier kan een lesje geschiedenis misschien wel goede diensten doen. Informeer haar grondig over de Pest en de Spaanse griep en hoe die hebben huisgehouden, omdat er geen vaccin tegen was.

Nou ik vraag me echt af of dat indruk maakt hoor. Dan krijg je een antwoord van 'nou dan is het iets natuurlijks toch?"
Ik zou misschien eerder opnames van vandaag de dag laten zien met mensen op de ic

DanGun schreef op 14-11-2021 om 21:03:

FF bij die vriendin (en helemaal haar ouders) weghouden, is dat een optie?

Ik denk dat dat bij een 15-jarige alleen maar averechts gaat werken

Oh jeetje, dat zou echt mijn nachtmerriescenario zijn: dat iemand van wie ik houd afglijdt down the rabbit hole. 
Ik dacht net als DanGun ook meteen: weghouden bij die vriendin en ouders! Maar... ze is 15, die kan je niet meer voorschrijven met wie ze wel en niet omgaat. Je kunt hooguit die vriendin niet meer thuis laten komen, maar uiteindelijk bereik je daar waarschijnlijk eerder het tegendeel mee.
Ik zou dus niet weten wat je kan doen, behalve elke keer opnieuw haar stellingen weerleggen en wijzen op de consequenties van haar gedrag en nalatigheid.

als ik 15 jaar was en in deze tijd za,t had ik ook in complottheorieën geloofd. Ik uitte mijn verwarrende pubergevoelens ook op boosheid op bepaalde zaken, en het gevoel van saamhorigheid die je vindt in een bepaalde groep is heel prettig. En hoe meer mensen riepen dat het anders zat, hoe standvaster ik werd.
Het tij keerde toen ik merkte dat de leiders in de groep ook foutjes maakte, inconsequent handelde, buiten mijn normen en waarden gingen en keuzes maakte uit eigen belang. 

Ik zou er dus niet teveel tegenin gaan. Maar meer interesse tonen, luisteren, mee kijken en af en toe wat uitleg geven over "framen"

Jee wat moeilijk. Ik weet eigenlijk niet wat ik erger vind: niet ingeënt of het geloof in complottheorieën. 

Misschien helpt het als je het laat rusten? Als je aangeeft dat je haar beslissing accepteert, ondanks dat je er anders over denkt? 

Daarmee zal ze die prik niet nemen, maar wellicht bereik je er wel mee dat ze minder in die complottheorieën duikt. Ze bewapent zich nu met dat soort 'kennis' om zich te kunnen verdedigen. 

Mijn kinderen zijn nog jonger, maar ik herken er wel wat van mezelf in. 
Ik zou vooral inzetten op verbinding. Zorg dat je een lijntje houdt en geen afstand creëert, waarbij je dan eindigt als ouders die toch niets begrijpen of willen luisteren.

Afglijden? Ze is 15, zal niet dood gaan van corona. Het is toch niet erg dat ze zich niet laat vaccineren? Christenen die denken dat de duivel in de TV zit, hebben dus geen TV thuis. Dat is hetzelfde; onjuiste gedachtegang maar de reactie erop doet geen kwaad. En daarnaast heeft de geschiedenis aangetoond dat veel zaken die eerst afgedaan werden als complot achteraf waar bleken te zijn. Niet dat ik zelf in complotten geloof, maar ik zie niet in waarom het geloof van je dochter zo erg is. Laat het gaan.

Los laten zou ik zeggen. Het is haar leven en al is het onzin, ze doet niets wat haar (naar alle waarschijnlijkheid) in gevaar brengt dus zie het als een fase. Alsof ze ineens helemaal gothic geworden is en alleen nog maar geïnteresseerd is in mensen die (nep-) bloed drinken en heksen verheerlijken. Het is een fase en hoe harder jij duwt hoe harder zij er in blijft hangen. 
Overigens lijkt het mij wel vreselijk, dus een dikke knuf. Oh en ik zou mijn planning er niet op aanpassen. Dus gewoon af en toe wat gaan drinken in de stad zonder haar en naar de Efteling zonder haar. Niet meer dan ik normaal zou doen, maar ook niet minder. En dan helemaal geen aandacht besteden aan dat zij niet mee mag.

Tatemae schreef op 14-11-2021 om 21:38:

als ik 15 jaar was en in deze tijd za,t had ik ook in complottheorieën geloofd. Ik uitte mijn verwarrende pubergevoelens ook op boosheid op bepaalde zaken, en het gevoel van saamhorigheid die je vindt in een bepaalde groep is heel prettig. En hoe meer mensen riepen dat het anders zat, hoe standvaster ik werd.
Het tij keerde toen ik merkte dat de leiders in de groep ook foutjes maakte, inconsequent handelde, buiten mijn normen en waarden gingen en keuzes maakte uit eigen belang.

Ik zou er dus niet teveel tegenin gaan. Maar meer interesse tonen, luisteren, mee kijken en af en toe wat uitleg geven over "framen"

Dit klinkt wel als een goede manier. Wijs haar er bijvoorbeeld op dat Willem Engel gewoon is gevaccineerd. Laat zien dat mensen heel vaak dingen roepen uit oneigenlijke motieven, bijvoorbeeld (zoals in Engel's geval) om geld in te zamelen, of om bekend te worden, of om stemmen te trekken (Baudet). Misschien gaat ze het dan uiteindelijk doorzien.

Athan schreef op 14-11-2021 om 21:52:

[..]

Dit klinkt wel als een goede manier. Wijs haar er bijvoorbeeld op dat Willem Engel gewoon is gevaccineerd. Laat zien dat mensen heel vaak dingen roepen uit oneigenlijke motieven, bijvoorbeeld (zoals in Engel's geval) om geld in te zamelen, of om bekend te worden, of om stemmen te trekken (Baudet). Misschien gaat ze het dan uiteindelijk doorzien.

ja echt joh? Is Willem Engel gevaccineerd? Dat lijkt me haast onmogelijk maar wel een mop als het zo is. Heb je een link?

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2021 om 22:13

Ik snap je dochter wel. Ze is jong, waarschijnlijk flink aan het puberen en haar beste vriendin is een weigeraar. Of waarschijnlijk die ouders en hun dochter wordt erin mee getrokken. Jouw dochter wil zich matchen met haar beste vriendin, bang deze kwijt te raken. Ze zal zelf tot inkeer moeten komen. Je kunt haar voorzichtig sturen, maar dwingen werkt averechts. 
Ik had zelf de prik niet willen hebben, maar je voelt je enerzijds toch gedwongen. Uiteindelijk heb ik de eerste prik gehaald en daar achteraf toch spijt van. De tweede heb ik toen de afspraak voor afgezegd. Het voelde voor mij gewoon niet goed. Niet omdat ik een principiële weigeraar ben, maar omdat er naar mijn idee teveel dwang achter zit. Hierdoor krijg ik al dan niet terecht of onterecht, het gevoel dat er andere belangen spelen. Heeft niets te maken met complottheorien in mijn geval, ik ben gewoon erg sceptisch. 

Maar goed, terug naar je dochter. Laat haar vooral in haar waarde en haar een eigen keuze maken. Of het wel of niet vaccineren nu nut heeft of niet, zolang jullie haar niet dwingen zal ze jullie altijd blijven respecteren voor het feit dat ze de vrijheid kreeg haar eigen keuzes te maken. Dat is zeker op die leeftijd belangrijk. Er zit een hele dunne lijn tussen scepticisme en complottheorien, aan jullie de taak haar hierin te sturen. Maar maak er geen strijd van.

Dat is volgens mij algemeen bekend. Hij was er al vrij snel bij, omdat hij anders niet naar zijn vakantiehuis in Spanje kon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.