Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 19:52

Spaargeld

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, als jullie niet precies willen antwoorden is het niet erg ( ik heb een kleine indicatie nodig). Ik ben namelijk heel benieuwd hoeveel spaargeld een 16/17/18 jarige ongeveer heeft. Gewoon nieuwsgierigheid, verder niks bijzonders. Ik weet dat geld vaak een gevoelig onderwerp is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guera

Guera

25-05-2019 om 20:01

Iets van

Onze 16 jarige heeft iets van 300 euro denk ik. Kan morgen zomaar op zijn omdat hij iets koopt. Geen spaargeld voor later. Hij werkt en krijgt kleedgeld. Wat hij ermee doet mag hij zelf weten

Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 20:12

Guera

Bedankt voor je reactie! Brutale vraag van mijn kant; maar is dat echt zijn spaargeld of gewoon lopende rekening?

Guera

Guera

25-05-2019 om 20:21

Lopende

Hij heeft geen spaarrekening. Wij sparen voor de kinderen voor studie. Hij zet wel geld fictief apart zodat hij weet wat hij voor kleding nodig heeft en voor iets anders zou willen sparen bv nieuwe laptop.

Merz

Merz

25-05-2019 om 20:22

spaarrekening 18 jaar

18 jaar 550. Spaart 2x50 euro per 4 weken in 2 verschillende potjes(bank). 1 voor vakantie, 1 voor auto-onderhoud.
Lopende rekening gaat op.

Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 20:24

Nibud

Ik las net namelijk een rapport van Nibud waarin stond dat een gemiddelde 16jarige zo’n 1600 euro aan spaargeld heeft, waar ik toch best wel van schrok.

Theepot

Theepot

25-05-2019 om 20:35

Mijn kinderen

Opa en oma hebben de kinderen op hun 16e verjaardag een bedrag van 5000 euro gehad ‘voor iets speciaals’. Mijn nichtjes hebben er hun rijbewijs van betaald en mijn kinderen hebben het bedrag geparkeerd voor later.
Daarnaast hebben ze nog wat geld op hun eigen (spaar)rekening.

Spaarvarken

Spaarvarken

25-05-2019 om 20:48

Twee rekeningen

De kinderen hebben een spaarrekening voor 'later'. Ze zijn nu 14 en 16, dus dat later komt steeds dichterbij. Daar storten zowel wij als opa als de suikeroom regelmatig geld op en daar staat een behoorlijk bedrag op.

Ze hebben zelf ook een rekening, waar ze een eigen spaarrekening aangemaakt hebben, de een heeft daar 200 euro op staan, de ander 0.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-05-2019 om 20:59

Hier

Dochter van 16 heeft zo’n 2000 euro op haar spaar-en lopende rekening. Dat komt van haar krantenwijk, zomerbaan, verjaardagen, zakgeld en verkoop van speelgoed.

bicyclette

bicyclette

25-05-2019 om 21:08

hier

Hier een 17-jarige met ca 1200 euro. Heeft een baantje en geeft amper geld uit.

Spaarder vroeg: "is dat echt zijn spaargeld of gewoon lopende rekening?"
Ik vind dat verschil niet meer zo relevant. In 2 tellen verplaats je geld van de ene naar de andere rekening. En rente krijg je ook al amper meer op een spaarrekening.

Maike

Maike

25-05-2019 om 22:12

9000

Zoon werkt en leert 40 uur per week. Rijbewijs heeft hij ook al binnen. Spaart nu gemiddeld 700 pm.

Annn

Annn

25-05-2019 om 22:42

Hier

Onze dochter van 17 heeft zo’n 7100 euro. Werkt bij de supermarkt en zet elke keer als ze uitbetaald krijgt alles op haar spaarrekening. Verder krijgt ze geen kleedgeld en zakgeld. Haar rijbewijs is ze nog niet aan begonnen maar moet ze wel zelf betalen. Zit in de 5e en doet pas volgend jaar examen. Maar is dit veel voor een 17 jarige ?

bicyclette

bicyclette

25-05-2019 om 23:40

Annn

"Onze dochter van 17 heeft zo’n 7100 euro. ... Maar is dit veel voor een 17 jarige ?"

Er zijn massa's volwassenen die nooit zo'n bedrag op hun spaarrekening zullen hebben. Ja, 7100 euro is enorm veel geld voor een 17-jarige. Maar dat snap je zelf toch ook wel?

40er

40er

26-05-2019 om 08:19

Op zijn betaalrekening ca 400 euro.
Spaarrekening ca 5000. Hier kan hij niet alleen bij, wij sparen daar al op vanaf zijn geboorte.

Guera

Guera

26-05-2019 om 09:33

Sjee

Zoals al gezegd hebben wij ook spaarrekening voor kids voor later met een behoorlijk bedrag. Maar ik lees in het rapport dat het inderdaad gaat om het EIGEN zelfstandig gewerkte en gespaarde geld.
Nou ik ga hier es even gesprekjes voeren thuis geloof ik.....

Kleinkoekje

Kleinkoekje

26-05-2019 om 09:39

16 en 18

Zoon van 16 heeft ongeveer 450 op betaal/ spaarrekening, dochter van 18 heeft ongeveer 250. Wij vullen aan tot 350, na haar examenreis zal hier niets op staan. Ze werkt enkele uren per week, het verdiende (en haar zakgeld van 50 euro) geeft ze uit. Rijbewijs is door ons betaald voor dochter en binnenkort ook voor zoon. Studie betalen ook wij als mogelijk, anders moeten ze ( gedeeltelijk) er bij lenen.

Nou

Mijn dochter heeft ook een spaarrekening, maar die is door mij gevuld. Als ze 18 is, komt het bedrag (meer dan de 7100 euro van Annn) vrij op haar naam.

bicyclette

bicyclette

26-05-2019 om 09:59

spaargeld en spaargeld

"een rapport van Nibud waarin stond dat een gemiddelde 16jarige zo’n 1600 euro aan spaargeld heeft"

Ik ben benieuwd wat ze daarbij meetellen. Ik ben bij je vraag uitgegaan van wat een kind zelf bij elkaar spaart (zakgeld, baantje). Maar vermoedelijk rekent Nibud ook de spaarrekeningen mee waar kinderen zelf nog helemaal niet bijkunnen. Dus die rekeningen waar ouders op sparen met het idee dat daar het rijbewijs of een deel van de studie van betaald kan worden. Dat geeft inderdaad een heel ander beeld.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2019 om 10:11

100 of zo

Als het gaat om zelf bij elkaar gewerkt spaargeld komen ze niet ver. Mijn jongste heeft nu wel zak- en verjaardagsgeld gespaard om iets groots te gaan kopen. Oudste is momenteel alleen aan het uitgeven, gelukkig hadden ouders en grootouders voor haar gespaard.

liedewij

liedewij

26-05-2019 om 10:54

heel verschillend

voor alle kinderen hebben wij 5000 euro gespaard. voor hun 18de gaat het naar een rekening op onze naam. Ik verwacht dat we hert ze geven rond hun 20ste/21ste jaar. We vonden met 18 nog wat te vroeg.

zelf gespaard;
kind 1 , 20 jaar, 2000 euro. Is net terug van een lange reis naar Australie. Had nog wat over.
kind 2 18 jaar , 600 euro.zal op zijn na examenreis
kind 3 16 jaar, 4000 euro. Geen specifiek doel
kind 4 13 jaar , 250 euro.

Maike

Maike

26-05-2019 om 11:43

nibud

Ik geloof niet dat het nibud uit gaat van wat de ouders gespaard hebben, dat staat trouwens tot 18 jaar op naam van de ouders in principe. Veel kinderen krijgen ook regelmatig een bedragje van opa/oma wat wel op hun naam zou kunnen staan. Dus die gemiddeld 1600 vind ik niet gek, kinderen hebben namelijk geen negatief saldo dus je komt snel op dat gemiddelde uit.

Dion

Dion

26-05-2019 om 14:01

Aardig wat

15.000 en ruim 20.000, maar dan wel 21 jaar dus iets ouder.

Guera

Guera

26-05-2019 om 14:17

Dion

Helemaal zelf gespaard van baantjes en verjaardagen? Hoe dan? Geef mij de gouden tip

Guera

Guera

26-05-2019 om 14:25

Onderzoek

Ik vind alleen het scholierenonderzoek 2016

Totaalbedrag aan spaargeld
Van de scholieren die sparen, vertelt 49 procent hoeveel spaargeld hij/zij heeft. 27
procent wil liever niet zeggen hoeveel en 25 procent weet niet hoeveel spaargeld hij /zij
heeft. Scholieren die sparen, hebben een gemiddeld spaartegoed van 1.641 euro. Het
spaartegoed neemt toe met de leeftijd van de scholier.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/Nibud-scholierenonderzoek_2016.pdf&ved=2ahUKEwi2xM72lrniAhUBY1AKHTSEAL0QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2kbRXVMDhQixix5wdrE7Wf pagina 35

Lou

Lou

26-05-2019 om 15:09

Van naam veranderd

Mijn dochter had wel 10.000 euro op 'haar' spaarrekening maar voordat ze 18 werd heb ik het toch maar overgezet op mijn naam, want het was wel degelijk geld dat IK had gespaard voor haar. Daarvan betaal ik straks haar collegegeld en studieboeken en dan is het alweer zowat op, dus als studiepotje is het niet zo gek veel, maar als geld dat op haar naam staat (en dat stond het lange tijd) was het wel veel. Dus ja, als je zo gaat rekenen

Wat ze nu, net 18 jaar, van zichzelf heeft: alleen een betaalrekening en daar staat elke maand een paar honderd euro op die er dan ook weer af gaat zo ongeveer. Verder niets.

Nibud rapport

Nou vind ik 1600 euro al veel voor een zestienjarige, maar in dat Nibud rapport staat dat twaalfjarigen ook gemiddeld 1600 euro op hun spaarrekening hebben staan. Dat zou toch nooit opgepot kunnen zijn van zakgeld, verjaardagsgeld en inkomsten uit een bijbaantje op die leeftijd.

In het rapport staat ook hoeveel jongeren gemiddeld per jaar sparen. Een twaalfjarige zo'n 20 euro per maand, tot 50 euro voor een zestienjarige. Als je het spaartegoed van al die jaren tussen je twaalfde en zestiende optelt kom je op 2068 euro. Als het gemiddelde spaartegoed van een zestienjarige 1600 euro is hebben ze dus in die 5 jaar maar 500 euro van dat gespaarde geld uitgegeven.

Vraag me dus af wat de definitie van spaargeld in dit rapport is.

skik

Dion

Dion

26-05-2019 om 17:39

Guera

Elk vrij uurtje werken, op feestdagen (200% daar waar ze werkten), in vakanties en ook gewoon door de week (hbo 12-16 lesuren) en verder geen dure hobbies en vooral weinig uitgeven ( dat houdt niet in niks).
Verjaardagsgeld was er nooit, visite op hun verjaardag ook maar zelden. Oudste kon een spurt maken toen ze nog 5 mnd moest overbruggen tot haar huis klaar was en ze wel een fulltime baan had maar nog even thuiswoonde.
Ook nu ze een jaar geleden een huis kocht werd dat verstandig gedaan.
Ze komen beiden nog net uit de tijd zonder studieleningen. Zo dus

Maike

Maike

26-05-2019 om 18:34

Dion

En jij betaalde de studie verder?

Maar mijn kind gaat dat bedrag ook met gemak halen maar doet geen studie dus.

Dion

Dion

27-05-2019 om 00:05

Klopt

Klopt, studie en het rijbewijs.

Mijn zoon van 16 heeft meer da. 30000 op in totaal 3 spaarrekeningen staan en nog eens 2000 op een bankrekening.

Is dit veel?

Nee dat is minder dan gemiddeld.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.