Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte

Ik heb twee zoons (14 en 15, beide van een andere vader) Zoon 15 is half NL half Canadees en zoon 14 is Half NL, kwart Duits en kwart Turks. Zoon van 14 is 1.68 en zoon van 15 is al 1.84. De vader van zoon (15) is ook 1.86 en vader van zoon (14) is 1.75. Zoon van 14 maakt zich druk om zijn lengte, hij is wel nog maar 14, maar is in een jaar of twee al 20cm gegroeid dus ik denk dat hij zijn groeispurt wel heeft gehad zo langzamerhand. Klasgenoten van hem zijn ook 14/15 en zijn al ongeveer 1.80 (de jongens). Dus hij vraagt zich af of hij nog zo lang gaat worden als zijn broer? Denken jullie dat dit ook ermee te maken heeft dat hij niet volledig Nederlands is? We hadden uitgerekend hoelang hij zou worden omdat hij niet volledig NL is: 1.79. En wat kunnen we doen zodat hij wel langer wordt?


Je kunt niet precies uitrekenen hoe lang iemand wordt. Dat zou betekenen dat in een gezin waar alle kinderen dezelfde ouders hebben alle meisjes (ongeveer) even lang zijn en alle jongens ook. Ik ken echt genoeg voorbeelden met flinke verschillen, mijn zus en ik schelen vijftien centimeter in lengte. Zelfde ouders, helemaal Nederlands, zelfde opvoeding en eten. Moeders familie is wel redelijk lang, vaders familie zijn allemaal klein. Tis net welke kant van de medaille het op valt.
De vader van je jongste zoon is een stuk kleiner dan de vader van je oudste zoon. Dan is het niet heel gek als hij niet net zo lang wordt. Maar is dat erg? Hij is echt niet extreem klein of zo en misschien komt zijn groeispurt nog. Niet iedereen is even snel daarmee. En anders...dan moet hij het er maar mee doen, want met deze lengte gaan ze daar in het ziekenhuis niks mee doen omdat het binnen de marges valt van wat 'normaal' is. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

24-08-2021 om 16:23

Beide zonen zijn niet "volledig" Nederlands, dus ik snap je vraag niet.
Het zijn gewoon de genen. Als jij en zijn vader niet lang zijn, gaat hij ook niet lang worden. Iets wat er niet in zit, komt er ook niet uit.

Tamsyn schreef op 24-08-2021 om 16:23:


Het zijn gewoon de genen. Als jij en zijn vader niet lang zijn, gaat hij ook niet lang worden. Iets wat er niet in zit, komt er ook niet uit.

Nou, mijn schoonouders zijn beiden 1.70 en man is 1.98. Zegt heus niet alles.

Imi

Imi

24-08-2021 om 16:25

Jongens groeien veel langer door dan meisjes, hij krijgt er nog wel wat centimeters bij.

Dikke kans dat hij 1.75 m wordt, of een paar cm meer.

Lengte is soms gewoon onvoorspelbaar. Man is dus heel lang, maar oudste dochter groeit tot nu toe ver onder gemiddeld. Is bijna 1.40 en wordt over een paar maanden 13...

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

24-08-2021 om 16:30

Amaranth schreef op 24-08-2021 om 16:24:

[..]

Nou, mijn schoonouders zijn beiden 1.70 en man is 1.98. Zegt heus niet alles.

Nee, het zegt niet alles. Al zal het denk ik toch ergens in de genen zitten of betere voeding. 
Mijn schoonouders hebben heel donker haar, mijn man is blond. Waar zit dat in de genen, bij hen? Zijn oom (broer van vader) is blond.
Om mijzelf als voorbeeld te nemen: mijn oma was krap 1,55m, mijn moeder is 1,60m en mijn vader is 1,65m. Ik ben heel jong gaan menstrueren en ben 1,66m.


Waarom is lengte zo belangrijk voor hem? Ik zou vooral proberen te achterhalen welke overtuigingen hij heeft over korte en lange mannen en dan samen onderzoeken of dit echt zo is. 

https://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp
TNO groeicalculator: Prognose op basis van statistieken. Moet je jouw lengte, lengte vader en lengte kind invullen. Bij mijn kinderen klopt het aardig. 

Amaranth schreef op 24-08-2021 om 16:26:

Lengte is soms gewoon onvoorspelbaar. Man is dus heel lang, maar oudste dochter groeit tot nu toe ver onder gemiddeld. Is bijna 1.40 en wordt over een paar maanden 13...

Dit had ik ook - en uiteindelijk ben ik toch nog 1.70 geworden. De laatste centimeters kwam pas op mijn 17e erbij. Mijn klasgenootje die altijd de lange slungel van de klas was op de basisschool is op 1.60 blijven steken. Lengte is onvoorspelbaar, inderdaad, dus zoon van 14 kan nog alle kanten op. 

Maar je doet er evengoed niets aan als hij niet meer groeit. Als hij er erg mee zit, moet hij naar Zuid-Amerika of de Filippijnen o.i.d verhuizen, en is hij vanzelf weer een reus. Misschien helpt het hem als je hem vertelt dat hij nu al langer is dan Daniel Radcliffe (Harry Potter, 1.65), en dat er een goede kans is dat hij Kit Harington (Jon Snow in Game of Thrones, 1.71), Zac Efron (1.72), Robert Downey Jr (Iron Man, 1.73) en Mark Ruffalo (the Hulk, 1.72) ook nog wel gaat aantikken. Of zoek samen met hem eens op hoe lang zijn idolen zijn. Zeker bij Amerikaanse acteurs sta je daar vaak van te kijken. 

Het is voor een deel genen en voor een deel voeding. Als de voeding slecht is, blijft iedereen aan de kleine kant. Is de voeding goed, en dat is bij in Nederland wonende gezinnen meestal het geval, dan worden de verschillen in lengtegroei vooral door de genen veroorzaakt. En op dat vlak is jouw 15-jarige waarschijnlijk beter bedeeld dan de 14-jarige. 
Als de vader van je jongste 1.75 m is dan zou je verwachten dat je zoon dat ook gaat halen en op zichzelf lijkt me dat ook goed mogelijk. Als hij in twee jaar tijd 20 cm is gegroeid lijkt me inderdaad dat de groeispurt wel al aan de gang is, maar best kans dat hij nog even doorgroeit. Maar ja, geen garantie. 

Het is vervelend als hij in een klas met van die lange slierten zit. Wij verbazen ons steeds over de lengte van onze zoon van 15 (in oktober 16) die de hoogte in geschoten is en aan de kant van mijn partner nu duidelijk de langste van de familie is. Maar mijn zoon is nog altijd maar rond de 1.75, en daarmee in zijn klas niet bepaald groot. Hij zit nu volop in de groeispurt dus bij hem heb ik goede hoop dat hij de 1.80 haalt. Dan is hij in zijn klas vermoedelijk nog altijd niet meer dan gemiddeld. Hij heeft vrienden van tegen de 1.90

Het is inderdaad wel zo dat verschillende bevolkingsgroepen gemiddeld genomen niet even groot worden, ook niet als je ze allemaal goed te eten geeft. Maar ja, gemiddelden...

Groeten, 

Temet

Wat is dat toch, die fixatie op lengte bij mannen?
Vrouwen mogen klein zijn (liever klein dan lang, want schattig ) en een kleine man is bij voorbaat al "afgeschreven" of er moeten voorbeelden komen van kleine mannen die het desondanks toch gemaakt hebben??
Wat kan een kleine man niet wat een lange man wel kan?
Helemaal niets dus.
Laten we het afschaffen, het hele idee dat lengte er ook maar iets toe doet wat betreft slagingskansen in het leven.


In Nederland zijn mensen bizar groot. Het lijkt soms wel alsof er iets door het leidingwater zit waardoor pubers een giga groeispurt doormaken. 

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 16:54 Topicstarter

Renmuis schreef op 24-08-2021 om 16:45:

[..]

Dit had ik ook - en uiteindelijk ben ik toch nog 1.70 geworden. De laatste centimeters kwam pas op mijn 17e erbij. Mijn klasgenootje die altijd de lange slungel van de klas was op de basisschool is op 1.60 blijven steken. Lengte is onvoorspelbaar, inderdaad, dus zoon van 14 kan nog alle kanten op.

Maar je doet er evengoed niets aan als hij niet meer groeit. Als hij er erg mee zit, moet hij naar Zuid-Amerika of de Filippijnen o.i.d verhuizen, en is hij vanzelf weer een reus. Misschien helpt het hem als je hem vertelt dat hij nu al langer is dan Daniel Radcliffe (Harry Potter, 1.65), en dat er een goede kans is dat hij Kit Harington (Jon Snow in Game of Thrones, 1.71), Zac Efron (1.72), Robert Downey Jr (Iron Man, 1.73) en Mark Ruffalo (the Hulk, 1.72) ook nog wel gaat aantikken. Of zoek samen met hem eens op hoe lang zijn idolen zijn. Zeker bij Amerikaanse acteurs sta je daar vaak van te kijken.

Ik zal het eens zeggen.

noemmijmaarsuus schreef op 24-08-2021 om 16:52:

Wat is dat toch, die fixatie op lengte bij mannen?
Vrouwen mogen klein zijn (liever klein dan lang, want schattig ) en een kleine man is bij voorbaat al "afgeschreven" of er moeten voorbeelden komen van kleine mannen die het desondanks toch gemaakt hebben??
Wat kan een kleine man niet wat een lange man wel kan?
Helemaal niets dus.
Laten we het afschaffen, het hele idee dat lengte er ook maar iets toe doet wat betreft slagingskansen in het leven.


Dat valt me ook op en het lijkt steeds erger te worden (misschien door online daten waarbij je je lengte kan aangeven? ). 

Het zijn daar vaak de vrouwen die eisen stellen, een man moet tenminste 1.85 zijn anders is het niet aantrekkelijk. Ik kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt als man die wat kleiner is. 

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 16:54 Topicstarter

Mija schreef op 24-08-2021 om 16:39:

https://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp
TNO groeicalculator: Prognose op basis van statistieken. Moet je jouw lengte, lengte vader en lengte kind invullen. Bij mijn kinderen klopt het aardig.

Ik heb de groeicalculator gedaan, er staat dat 66% van de jongens langer is op zijn leeftijd. Hij zit dus onder het gemiddelde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.