Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?

Vannacht ben ik wakker gebeld door mijn huilende dochter van 15.  Een vriendin van haar was alleen thuis en zij zou daar blijven slapen met nog 2 meiden. 
Mijn dochter heeft al een tijdje contact met een jongen die uit hetzelfde dorp komt als haar vriendin. Ik wist dat ze hadden afgesproken dat hij ook zou komen met wat vrienden ( 6 stuks). 
En dat ze wat zouden drinken wist ik ook. 

Ergens gedurende het feestje zijn er nog meer (onbekende voor mijn dochter ) jongens binnen gekomen die niet welkom waren maar ook niet wilde gaan.  Toen de jongen waar mijn dochter contact mee heeft er iets van zei ontstond er ruzie. Twee jongens zijn toen gaan vechten en een buurtgenoot heeft de politie gebeld. 

De jongens waren voor een gedeelte al gevlogen maar mijn dochter moest mij bellen van de politie. De andere meiden zijn overigens ook door hun ouders opgehaald.  Mijn dochter was erg overstuur ( had 1 glaasje gedronken)  omdat de jongens zeggen uitgenodigd te zijn door mijn dochter wat gedeeltelijk klopt, maar de laatste 4 jongens kende ze helemaal niet.  Politie heeft aan dat ze een zorgmelding gaan maken omdat er flessen alcohol op de bar stonden ( gedeelte was van de meiden maar de jongens hadden ook nog wat meegenomen). Wat kan ik hier van verwachten?


Tja alcohol is verboden voor kinderen tot 18 en eigenlijk met een reden. Ik zou mijn 15jarig denk ik niet snel buiten toezicht laten drinken met groepen tieners.

Overigens verwacht ik dat het verder wel met een sisser af zal lopen op basis van wat je schrijft. Wellicht krijgen jullie een gesprek met veilig thuis of jeugdzorg om te zien of verder wel alles goed gaat.

Maar ik zou wel een goed gesprek met dochter voeren over de consequenties van dit soort feestjes. En het type jongeren waar ze mee omgaat. 

Alcohol is niet verboden voor jongeren:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/jongeren-en-alcohol#:~:text=Meerderjarigen%20zijn%20strafbaar%20als%20ze,bijvoorbeeld%20caf%C3%A9s%2C%20sportkantines%20en%20festivals.

Het wel, onder meer, verboden alcohol te  verkopen aan jongeren. Maar ze mogen het wel gewoon thuis of op een privefeestje drinken.

Ik verder geen idee wat een zorgmelding inhoud. 

Ik heb wel van mijn pubers gehoord dat dit soort feestjes (ouders niet thuis, jongeren die andere jongeren erbij uitnodigen) erg uit de hand kunnen lopen. Érg uit de hand. Mijn kinderen zeggen dat ze daarom thuis echt nooit een dergelijk feestje zouden willen geven.

Ouders thuis en/of alleen een klein feestje met alléén eigen goede, vaste eigen vrienden.

Er was overlast en daar heeft een buurtgenoot de politie over gebeld (zou ik zelf misschien ook hebben gedaan). 
Wat de politie aantreft: een stel minderjarigen zonder toezicht of begeleiding, drank, agressie en een aantal jongeren die ongevraagd een huis binnendringen of in ieder geval niet vertrekken als dat aan ze gevraagd wordt. 
Ze doen wat ze moeten doen: alle kinderen naar huis en de ouders laten bellen. De ouders van het kind dat er woont op z'n minst een gesprek met de politie over wat er gebeurd is tijdens hun afwezigheid. Misschien zijn er meer redenen voor een zorgmelding, dat weet niemand (behalve de politie). Ik denk niet dat jullie er nog meer van zullen horen.

het is waarschijnlijk een “goede” les voor je dochter geweest, en als er een gesprek volgt zou ik het zeer serieus nemen en met haar meegaan. Door mijn werk in het onderwijs heb ik zijdelings veel gehoord over dit soort “feestjes” zonder toezicht van ouders. Een meid van 15 zoals je dochter heeft geen idee hoe erg het kan ontsporen onder effect van alcohol en eventueel drugs. 
Fijn dat de politie haar werk gedaan heeft, wat dat betreft zal het vast met een sisser aflopen maar neem het zelf serieus: tijd voor een goed gesprek met je dochter.
Sini

Daarom waren wij toen altijd ergens in de buurt. Niet omdat we onze kinderen niet vertrouwden, maar inderdaad omdat een vriend van een vriend van een vriend wel ineens voor een hoop trammelant kan zorgen en dan zijn wat volwassenen in de buurt wel handig. En natuurlijk geen alcohol, gewoon niet. Omdat het dan veel sneller uit de hand loopt, niet omdat wij van die vervelende zeurouders zijn.
Daar kan TO weinig aan doen, de ouders van het betreffende meisje wel. Maar ik zou altijd achtervang zijn voor mijn kinderen, want dit is gewoon, ook zonder zorg melding, een heel vervelende ervaring. Ze mochten altijd bellen en dan haalden we ze op.
(Nee, als ze achttien zijn dan zijn ze niet ineens immuun voor vervelende mensen, maar wel iets wereldwijzer).

Sinilind schreef op 09-04-2023 om 09:37:

het is waarschijnlijk een “goede” les voor je dochter geweest, en als er een gesprek volgt zou ik het zeer serieus nemen en met haar meegaan. Door mijn werk in het onderwijs heb ik zijdelings veel gehoord over dit soort “feestjes” zonder toezicht van ouders. Een meid van 15 zoals je dochter heeft geen idee hoe erg het kan ontsporen onder effect van alcohol en eventueel drugs.
Fijn dat de politie haar werk gedaan heeft, wat dat betreft zal het vast met een sisser aflopen maar neem het zelf serieus: tijd voor een goed gesprek met je dochter.
Sini

Ja, dochter zal flink geschrokken zijn. Ze leert dat er ook hele vervelende feestjes zijn. Goed om over te praten.

Je krijgt hooguit een telefoontje en als je dan laat zien dat je het ernstig hebt genomen en er  serieus met je dochter over hebt gesproken, loopt het vast met een sisser af. Het zou me niet eens verbazen als je er nooit meer wat van hoort. 
Ik zou met je dochter vooral bespreken dat als ze nog eens in de problemen komt, met mensen die onuitgenodigd komen en niet meer weg willen, dat ze je dan altijd kan bellen, al is het middenin de nacht. Ik zou ook bespreken dat alcohol drinken grenzen verlaagt, van jezelf en anderen. En dat het risico’s kan opleveren als je daarbij met grensoverschrijdende figuren te maken krijgt omdat je niet altijd meer je eigen grenzen kunt herkennen en je probleemoplossend vermogen er niet beter op wordt als je teveel hebt gedronken. Nou speelt dat hier niet bij jouw dochter, met dat ene drankje, maar misschien wel bij de anderen, bijvoorbeeld dat er gevochten werd door de jongens. 

Op zich vind ik het wel opmerkelijk dat je het goed vond dat je jonge dochter met twee vriendinnen en zeven jongens mocht afspreken inclusief de nacht en zonder dat er volwassenen aanwezig zouden zijn. Er zijn dan wel heel veel ingrediënten voor zaken die niet goed zijn voor je dochter. En een deel daarvan is ook gebeurd.
Maar wat je van de zorgmelding kunt verwachten weet ik niet goed. Ik zou je in ieder geval wel voorbereiden op vragen erover. En bij jezelf ook nadenken of je zoiets volgende keer ook weer toe zou staan. Maar goed, je zult hier ook wel van geschrokken zijn lijkt me! Echt heel vervelend en spanningvol wat jullie hebben meegemaakt..

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 10:13 Topicstarter

Prillewits schreef op 09-04-2023 om 09:42:

Daarom waren wij toen altijd ergens in de buurt. Niet omdat we onze kinderen niet vertrouwden, maar inderdaad omdat een vriend van een vriend van een vriend wel ineens voor een hoop trammelant kan zorgen en dan zijn wat volwassenen in de buurt wel handig. En natuurlijk geen alcohol, gewoon niet. Omdat het dan veel sneller uit de hand loopt, niet omdat wij van die vervelende zeurouders zijn.
Daar kan TO weinig aan doen, de ouders van het betreffende meisje wel. Maar ik zou altijd achtervang zijn voor mijn kinderen, want dit is gewoon, ook zonder zorg melding, een heel vervelende ervaring. Ze mochten altijd bellen en dan haalden we ze op.
(Nee, als ze achttien zijn dan zijn ze niet ineens immuun voor vervelende mensen, maar wel iets wereldwijzer).

Ik snap ook niet dat ze mij niet gebeld hebben toen die jongens niet weg wilden.  Ws hebben ze het zelf op willen lossen.  Maar ze weten dat ze mij altijd kunnen bellen. 

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 10:13:

[..]

Ik snap ook niet dat ze mij niet gebeld hebben toen die jongens niet weg wilden. Ws hebben ze het zelf op willen lossen. Maar ze weten dat ze mij altijd kunnen bellen.

Heb je dat aan je dochter gevraagd?

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 10:17 Topicstarter

Egel. schreef op 09-04-2023 om 09:57:

Op zich vind ik het wel opmerkelijk dat je het goed vond dat je jonge dochter met twee vriendinnen en zeven jongens mocht afspreken inclusief de nacht en zonder dat er volwassenen aanwezig zouden zijn. Er zijn dan wel heel veel ingrediënten voor zaken die niet goed zijn voor je dochter. En een deel daarvan is ook gebeurd.
Maar wat je van de zorgmelding kunt verwachten weet ik niet goed. Ik zou je in ieder geval wel voorbereiden op vragen erover. En bij jezelf ook nadenken of je zoiets volgende keer ook weer toe zou staan. Maar goed, je zult hier ook wel van geschrokken zijn lijkt me! Echt heel vervelend en spanningvol wat jullie hebben meegemaakt..

Mijn dochter is helemaal geen onverantwoordelijk type. Haar vriendinnen ook niet. Misschien ben ik wat naïef geweest over de jongens, je neemt toch je eigen kinderen als referentiekader. 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 10:19 Topicstarter

Prillewits schreef op 09-04-2023 om 09:42:

Daarom waren wij toen altijd ergens in de buurt. Niet omdat we onze kinderen niet vertrouwden, maar inderdaad omdat een vriend van een vriend van een vriend wel ineens voor een hoop trammelant kan zorgen en dan zijn wat volwassenen in de buurt wel handig. En natuurlijk geen alcohol, gewoon niet. Omdat het dan veel sneller uit de hand loopt, niet omdat wij van die vervelende zeurouders zijn.
Daar kan TO weinig aan doen, de ouders van het betreffende meisje wel. Maar ik zou altijd achtervang zijn voor mijn kinderen, want dit is gewoon, ook zonder zorg melding, een heel vervelende ervaring. Ze mochten altijd bellen en dan haalden we ze op.
(Nee, als ze achttien zijn dan zijn ze niet ineens immuun voor vervelende mensen, maar wel iets wereldwijzer).

Mijn dochter had ook alcohol meegenomen dus daar kan ik wel iets aan doen.  Deze kwam namelijk uit mijn huis en ik wist dat ze de fles mee zou nemen.  

Ouders waren inderdaad ver weg.  Die zullen hier ook wel van geschrokken zijn.  

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 10:20 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 09-04-2023 om 10:16:

[..]

Heb je dat aan je dochter gevraagd?

De politie zei: volgende keer ons bellen als er mensen niet weg willen, ik zei of mij bellen want je weet toch dat dat kan?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-04-2023 om 10:22

15 jaar, alcohol, geen toezicht, meiden en jongens bij elkaar.

Dat is een recipe for disaster. Ik denk dat je dochter in haar handjes mag knijpen dat het zo is afgelopen. Tijd voor een zeer goed gesprek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.