Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Aanhang op familiefoto


Marty1984 schreef op 26-12-2023 om 16:56:

En over een half jaar is de relatie toch gedaan en kan oma aan de slag met een gom.

Ik snap perfect dat oma alleen met eigen spul op de foto wil.
Of dat er 2 foto's gemaakt worden. Waarbij ik ook alleen degenen erop zou willen die al 5+ jaar samen zijn en een stabiele relatie hebben.

Oma wil een foto, dus oma beslist.

Ha, juist de meeste mensen op onze familiefoto's waren meer dan 15 jaar bij elkaar en gescheiden. Dus dat zegt niets

BritgetJones007 schreef op 27-12-2023 om 13:24:

[..]

Ik had foto van oma met kleinkinderen, daarna met aanhang en leinkinderen en kleinkinderen met aanhang appart ook gedaan. Dan opgelost.

Maar dat weigeren als kleindochter daarom vraagt, dat is natuurlijk vervelend, als daar dan geen oplossing zoals bovenstaande komt. Maar dat 'de weigering' de boventoon voert, dan is dat ongemakkelijk, koud en l*llig voor die dochter en vriend.

Vergis je niet, het gevoel van 'buitensluiten' zit in dit soort situaties.

Ik kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar volgens mij heeft TO dat nergens geschreven.

MiniJCW schreef op 27-12-2023 om 13:32:

[..]

Ik kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar volgens mij heeft TO dat nergens geschreven.

Oke, dan nog steeds kleinkinderen appart met oma, daarna kleinkinderen met aanhang op foto en kleinkind met vriendje op foto.

Ik ging er vanuit dat kleinkind hierom ook vroeg later, zo las ik het. Dan heb ik dat fout.Maar ook buiten her feit of ze er om vroeg, dan nog zou ik het doen als bovenstaande.

BritgetJones007 schreef op 27-12-2023 om 14:01:

[..]

Oke, dan nog steeds kleinkinderen appart met oma, daarna kleinkinderen met aanhang op foto en kleinkind met vriendje op foto.

Ik ging er vanuit dat kleinkind hierom ook vroeg later, zo las ik het. Dan heb ik dat fout.Maar ook buiten her feit of ze er om vroeg, dan nog zou ik het doen als bovenstaande.

Dan voelen de kleinkinderen zonder vriendje zich straks weer buitengesloten omdat ze geen verkering hebben. Die ook nog maar een keer alleen dan.

BritgetJones007 schreef op 27-12-2023 om 14:01:

[..]


Ik ging er vanuit dat kleinkind hierom ook vroeg later, zo las ik het. Dan heb ik dat fout.Maar ook buiten her feit of ze er om vroeg, dan nog zou ik het doen als bovenstaande.

Kortom, je maakt je helemaal druk om niks.


je dochter zeurt.

tenzij haar vriendje heel graag met oma op de foto wilde en oma weigerde?

als de foto voor oma’s muur is, lijkt het me prima dat oma de mensen vraagt die ze erop wil hebben.

EmmaT schreef op 27-12-2023 om 04:29:

[..]

Je gaat er dan maar vanuit dat dit ook zo'n 'oppas-oma' is.

Het ligt natuurlijk aan de verhoudingen en de omgang binnen families en die kunnen echt van elkaar verschillen. Een liefhebbende oma (ook als ze niet veel oppast, dat bestaat ook) kan evengoed denken dat iedereen er gezellig bij hoort en wil dan een mooie herinnering aan die leuke dag en iedereen die daarbij was. Ik kan me hier vanuit het kleinkind ook wel iets bij voorstellen. Mijn moeder zou het niet in haar hoofd hebben gehaald de 'kouwe kant' niet op de foto te willen. Ook niet als de verkering 'pas' 1,5 jaar is. En al helemaal niet met het idee dat het over een paar jaar toch wel weer uit is.

Zo heeft iedere familie zijn gewoontes en verschillen onderling.

Oma zegt niet dat ze een familiefoto wil van de hele familie, maar even haar met de kleinkinderen. 

Word je ook beledigd als een oom een foto wil maken met zijn broers en het dan niet de bedoeling is dat jij er bijkomt? 

En een foto met aanhang kan toch ook gezien worden als fase in het leven, zolang de relatie met respect beëindigd is zie ik weinig problemen om eventuele aanhang er af te halen. Foto’s zijn voor mij ook om herinneringen op te halen met en of zonder aanhang.
Dat de betreffende foto’s een minder prominente plek krijgen in huis, is geheel begrijpelijk en zal ik mocht ik in die situatie komen zelf ook doen.
Dat ze misschien een plek krijgen in een fotoboek of op de hobbykamer komen te staan. 

Ik heb het hiermee niet over deze situatie. Ik blijf bij mijn eerdere post. 
Gewoon een paar foto’s maken met meerder samenstellingen en oma houd de foto met alleen de kleinkinderen erop. 

Duizendpoot schreef op 27-12-2023 om 11:25:

Dit is een foto van oma met alleen kleinkinderen, dus geen familieportret van iedereen. In dat laatste geval zou het wel netjes zijn als aanhang erop staat, maar nu staan kinderen en schoonkinderen er ook niet op. Dus ik vind dat je dat prima kan uitleggen aan dochter.

Dit. Snap niet dat sommigen dat niet begrijpen.

Je kunt veel zeggen, dit soort onderwerpen zorgen wel voor interessante discussies. 

Net als het wel/niet meenemen en betalen voor de partners van kinderen wiens ouders samen op huwelijksreis/vakantie gaan omdat zij bijvoorbeeld …….. jaren  getrouwd zijn.

Ik denk dat de toon in deze de muziek heeft gemaakt; ‘even geen aanhang aub’ klinkt best dwingend. Mogelijk dat kleinkind dit heeft ervaren als zijnde vier trofeeën om oma heen.

TO laat zich niet uit over de verstandhouding tussen oma en kleindochter; we gaan er van uit dat die goed is. Het kan best zo wezen dat die verstandhouding  niet zo soepel is, wat  de reactie van kleindochter  verklaart..

Hemf

Hemf

27-12-2023 om 18:03 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 27-12-2023 om 10:40:

ik snap kleindochter wel. Het gaat namelijk niet om de foto op zich, maar het gevoel wat die beslissing uitstraalt. Dat de ander er niet bijhoort. Dat kan heel naar voelen. Toch een soort van buitengesloten.
Vooral als dochter aan de 'andere kant' wel met open armen wordt ontvangen en bij de familie hoort en over dit soort dingen niet eens nagedacht wordt en vanzelfsprekend is.

Leuk al die reacties! En ook echt 50/50. Bovenstaande is het meest herkenbaar. Oma zei ook echt duidelijk “ik wil graag nog even met mijn VIER kleinkinderen op de foto”. Oftewel, die vijfde moet ff van de bank af . Dat is wat ze stom vond. Hij werd echt een soort van weggestuurd. Dat zouden zijn opa en oma nooit gedaan hebben, idd zoals BritgetJones boven schrijft. 
Maar band tussen oma en dochter is prima hoor. En oma bracht ook gewoon een kadootje voor aanhang mee en ze is lief. Dit was gewoon nogal lomp gebracht.

Maar we kunnen er alweer om lachen.

Maak twee foto's, een van oma met kleinkinderen zonder aanhang, eentje met. 

En houd voor ogen dat foto's per definitie een momentopname zijn. Voor dochter-met-verkering voelt dit moment als eeuwig, maar ja, het leven gaat voort. Je buitengesloten voelen is sowieso een naar gevoel. Soms ontkom je er niet aan. Helaas, levensles.

ik ben eigenlijk wel benieuwd; je dochter was beledigd, maar wat vond haar vriend er van? Blij dat jullie er inmiddels weer om kunnen lachen.

Hemf schreef op 27-12-2023 om 18:03:

[..]

Leuk al die reacties! En ook echt 50/50. Bovenstaande is het meest herkenbaar. Oma zei ook echt duidelijk “ik wil graag nog even met mijn VIER kleinkinderen op de foto”. Oftewel, die vijfde moet ff van de bank af . Dat is wat ze stom vond. Hij werd echt een soort van weggestuurd. Dat zouden zijn opa en oma nooit gedaan hebben, idd zoals BritgetJones boven schrijft.
Maar band tussen oma en dochter is prima hoor. En oma bracht ook gewoon een kadootje voor aanhang mee en ze is lief. Dit was gewoon nogal lomp gebracht.

Maar we kunnen er alweer om lachen.

Goed dat je nog even de situatie komt toelichten, en fijn dat jullie er nu om kunnen lachen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.