Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onze bank en onze tv?

Wij hebben 3 pubers in huis, waarvan een dochter van bijna 21. Deze dochter heeft zelf een behoorlijk druk leven, werkt, sport, gaat uit en heeft een vriend. Nu klaagt ze over het volgende: wij houden “altijd” de bank bezet en kijken “alleen maar Netflix”. Nu doen we (‘s avonds) gelukkig meer dan dat, zoals koken, de keuken opruimen na het eten, hond uitlaten, sporten, wandelen. Na deze activiteiten vinden mijn man en ik het fijn om samen op de bank nog even bij te kletsen en uit te rusten, meestal met de tv aan. Nu vindt onze dochter dat zij a. Ook recht heeft op de bank (wij moeten dan op 1 van de stoelen gaan zitten) en b. Ze wil samen tv kijken. Maar dat laatste is niet te doen want ze is er bijna nooit (dus hoe kun je dan samen iets volgen) en als we eens tv kijken samen zit ze op haar telefoon.
Wij vinden eigenlijk: de bank is van ons en als wij max 2 uurtjes tv kijken na gedane arbeid dan doen wij dat.
Hoe is dit bij jullie??


Ik denk dat dochter even op kamers mag  

De bank zitten wij als ouders meestal op, maar we zorgen wel dat er wat op staat wat de pubert ook leuk vind om te kijken als hij hier is.

Hier kijken ze (2 van rond de 18/20 jr) op eigen kamer;  of beneden op andere tijden dan wij (laat opstaan en dan brunchen bij tv) en af en toe kijken we alle vier samen een film voor/tijdens/na het eten (soms in twee keer). Als er twee samen eten dan wordt er  iets samen gekeken wat de anderen niet zo leuk vinden bijvoorbeeld. 
Gr Angela 

Ps zeuren over zitten op bank is raar vind ik - als je samen kijkt dan verdeel je de zitplekken en ja,  als we met z'n Ieren zijn "pikt" jongste  regelmatig de kleine bank in maar wordt er (soms niet zo) subtiel op gewezen dat nu een ander daar mag zitten...

Het klinkt alsof de stoelen niet echt lekker zitten.

Onze dochter van bijna 21 heeft gewoon haar eigen tv op haar kamer. En zelf Netflix, wij hebben geen streamingsdiensten.  Wil ze samen met ons iets kijken, dan schuiven we een stukje op op  de bank. Ruimte zat, we hebben een hoekbank. 

Ik vind dit redelijk kil klinken. Dan koop je toch een grotere bank of schuif je een stukje op of zorg je dat de andere stoelen ook comfortabel zijn

En waarom moet zij mee op de bank en kan ze niet op 1 van de stoelen?

Ze zou er van mij best bij mogen komen zitten, maar dan zonder telefoon en zonder verplichting om maar te verplaatsen én tv te kijken.
Als ze dan toch iets wil kijken, kijkt ze maar mee Netflix als die opstaat.

Wij hebben een hoekbank en wij kijken wat wij willen 😀
Kind wat nog thuis woont zit of op haar telefoon of ze kijkt met schuin oog mee .

We eten aan tafel (als het lukt met het hele gezin) waar ieder zijn verhaal kan doen. Na het eten doen de puber en de student meestal nog iets van huiswerk en studie en man is meestal ook boven voor een rustmoment na een drukke werkdag. Dan is de bank en tv voor mij met het journaal. Dan maken we rond 20.30 thee waarbij dochter en ik op de bank zitten en man en zoon in een stoel.  We kijken dan meestal iets wat iedereen wil zien/ ik "kijk wel mee" terwijl ik handwerk. Na 21.00 gaan de kinderen naar boven tas inpakken douchen en slapen.  Daarna is de tv van ons en man zit in zijn stoel en ik op de bank. Meestal kijken we dan tot 22.00 en gaan dan zelf naar boven om te slapen.  Maandag is meestal de dag dat we wat later naar bed gaan.  Nog dit van na het weekend, man die wat volgt op discoverychannel dat wat langer duurt en dinsdag gaat bij ordernummer de wekker wat later.  Alle andere dagen is het vaak 6.00 of 6.30 opstaan ontbijten en aan de slag. 

hoekbank en jonge puber. Die zit ‘gezellig’ tussen ons in met oortjes in en blik op tablet (Netflix oid), ik met een boek en hond/kat op schoot terwijl man krijst naar de voetbalwedstrijd op t.v. Zo’n 9 van de 10 keer liggen zoon en ik languit op de bank te loungen en is man bezig buitenshuis met één van zijn hobby’s.

Niet zo.
Maar hier voel ik eigenlijk wel met je dochter mee.

Ik heb zelden de tv in beheer en mijn stoel is ook niet heilig.

bij ons kunnen we gewoon wel met 3 en als het moet 4 personen op de bank.

wij hebben een 2hoeksbank dus plek zat voor iedereen (de katten hebben wel meestal de beste (hoek) plekjes...)
S'avonds drinken we samen thee en doen we vaak een spelletje aan de eettafel (oudste van 21 is hier vaak de gangmaker in) en soms kijken we wat. Dat is dan in overleg met elkaar wat dat is. Wie dan niet mee wil kijken gaat meestal naar zijn/haar kamer. 
Als er geen kinderen (beneden) zijn kijken we eigenlijk vrijwel nooit tv. 

Ik vind het wat ongezellig klinken, hoe dat er bij jullie aan toe gaat. Nog even en je dochter is het huis uit, dus maak er nog wat van! 

Waarom zit je dochter niet gewoon op haar kamer? Ze kan daar toch tv kijken? 

Ik vind het wel een beetje lullig dat je dochter geen fijn zitplekje mag. Toen mijn oudste nog thuis woonde, had zij een eigen plek op de bank. Dat is zo gegroeid en ze was er ook niet weg te krijgen. Jongste vond dat ze er nogal bekaaid vanaf kwam, terecht, dus ze kreeg ‘mijn’ andere eind van de bank en dan ging ik in een (prima) stoel zitten. Tegenwoordig heb ik een vijfzits hoekbank en we wonen nog met zijn tweeën. Plek zat dus. Jongste van 17 zit meestal op haar kamer, maar als ze beneden komt en iets wil zien, mag dat natuurlijk. Het is ook haar huis en haar bank.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.