Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nieuwe schoolspullen


madee schreef op 26-08-2022 om 19:16:

[..]

Er zij altijd nieuwe brugklassers 😉

En sukkels zoals ik en kind die dol zijn op pennen en schriften etc. 

Butterflywhy schreef op 26-08-2022 om 19:14:

[..]

Prima. Ik zie het anders. We hebben genoeg geld. Ga ze dan niet met oude rommel laten lopen onder de noemer 'milieubewust'. Wat nog goed genoeg is geef ik weg dus het is niet dat het in de prullenbak beland.

Echt? Oude rommel? 

Duidelijk andere filosofie inderdaad. Wij hebben ook genoeg geld. Maar ik wil ze graag bijbrengen dat je niet alles hoeft te kopen, ook al kun je het goed betalen. Niet alleen vanwege het milieu (maar ook wel daarom). Ook gewoon omdat de nieuwste en mooiste spullen meestal niet zo heel belangrijk zijn. 

madee schreef op 26-08-2022 om 19:16:

[..]

Er zij altijd nieuwe brugklassers 😉

En ook continu kinderen die in groep 1 beginnen en elk jaar ook weer een verse lading groep 3'ers.

Een schrift van vorig jaar zou ik dan zelf weer niet te snel meegeven. Het restant gebruiken ze maar om thuis te tekenen ofzo. Een cursusblok die niet leeg was gebruiken ze maar eerst op.

(Ik gebruikte 25 jaar geleden al nauwelijks schriften. Maar wel eindeloos veel A4-cursusblokken.)

Ik kocht vroeger 'in mijn tijd' alle schriften en kaftpapier en agenda al ruim voor het nieuwe schooljaar. Ik vond school dan ook leuk en het gaf me een goede vibe. Ik kreeg geloof ik een bedrag mee van thuis waar ik het van moest doen, en anders zelf bijbetalen. Mijn jongens tonen zelf nul initiatief over dat ze iets moeten bijkopen of vervangen. Misschien heb ik ook wel iets fout gedaan hoor, maar het kan ook zijn dat (mijn) jongens het gewoon niet zo boeiend vinden of te veel moeite.

madee schreef op 26-08-2022 om 19:22:

Ik kocht vroeger 'in mijn tijd' alle schriften en kaftpapier en agenda al ruim voor het nieuwe schooljaar. Ik vond school dan ook leuk en het gaf me een goede vibe. Ik kreeg geloof ik een bedrag mee van thuis waar ik het van moest doen, en anders zelf bijbetalen. Mijn jongens tonen zelf nul initiatief over dat ze iets moeten bijkopen of vervangen. Misschien heb ik ook wel iets fout gedaan hoor, maar het kan ook zijn dat (mijn) jongens het gewoon niet zo boeiend vinden of te veel moeite.

Mijn moeder kocht en ik had het maar te doen met wat ik kreeg. Als ik op mijn 15de persé dure kleurenpennen wou moest ik die maar van mijn zakgeld betalen én zelf halen. Waarbij de stad eeuwen ver weg was en online kopen nog niet bestond .

Een agenda kocht (en factureerde) school zodat iedereen dezelfde had.

De knalrode Kipling-rugzak van mijn zus gebruik ik trouwens 20 jaar later nog altijd  .

Peaches schreef op 26-08-2022 om 19:11:

Ok, mepal kan dan ook onder het kopje 'flut' in mijn hoofd. De oudste rvs trommels hier gaan al een jaar of 5 mee, en er wordt volop mee gesmeten. Er is er nog nooit een gesneuveld.

Haal er maar weer uit hoor!!! Hij gaat hier al 9 jaar mee. En die te kinderachtig waren voor kind zijn naar een nichtje gegaan, die hebben minimaal 10 jaar dienst gedaan!

Fourtyfour schreef op 26-08-2022 om 19:30:

[..]

Haal er maar weer uit hoor!!! Hij gaat hier al 9 jaar mee. En die te kinderachtig waren voor kind zijn naar een nichtje gegaan, die hebben minimaal 10 jaar dienst gedaan!

Mijn collega's kijken altijd raar op als ik weer eens de 25 jaar oude Winny de Pooh-Mepal-brooddoos van mijn zus mee heb naar mijn werk.

Hij wordt niet continu gebruikt, maar hij leeft nog altijd. Alleen de prent zelf bovenop begint te vergaan.

(Zuslief moest haar school-spul niet meer hebben na de middelbare. En op één of andere manier zijn haar spullen hier beland.)

Marty1984 schreef op 26-08-2022 om 19:20:

[..]

En ook continu kinderen die in groep 1 beginnen en elk jaar ook weer een verse lading groep 3'ers.


Op basisschool van mijn kind mocht je niks zelf aanschaffen qua schoolspullen. Behalve  tas en broodtrommel

Dus nu op middelbare leven we ons extra uit. Al merk ik dat nu in jaar 3 de belangstelling van de puber begint te verflauwen. 

Fourtyfour schreef op 26-08-2022 om 19:30:

[..]

Haal er maar weer uit hoor!!! Hij gaat hier al 9 jaar mee. En die te kinderachtig waren voor kind zijn naar een nichtje gegaan, die hebben minimaal 10 jaar dienst gedaan!

Mijn plastic broodtrommel van de blokker wint.

Gekregen toen ik naar 2 lhno/lts ging. Die gaat nu 38 jaar mee en still going strong. De bedrukking is er af maar dat is dan ook alles. 

Ik hoop dat hij gelijk met mij met pensioen gaat.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

26-08-2022 om 19:44

Hier is de rugtas vervangen, want ze had nog een kleintje van groep 3. En de gymschoenen. Verder vervangen we alleen wat kapot is. 

MamaE

MamaE

26-08-2022 om 20:05 Topicstarter

Onze dochter is in april jarig. Ze heeft geloof ik toen voor haar verjaardag een tas, broodtrommel, fruitbakje en beker gekregen. Maar dat ging ik niet na de zomer alweer vervangen. Heb dat toen bewust zonder kinderachtige print gekocht zodat het lang mee kan. Als ik halverwege eens nieuw zou moeten kopen, kan gebeuren. Maar twee keer per jaar alles stuk, daar zou ik toch wel problemen mee hebben. Dat zou bij normale omgang met spullen niet moeten kunnen. Gooien met die dingen en tassen vind ik niet onder normaal gedrag vallen en ik denk dat ik dochter dan ook van haar zakgeld nieuw laat kopen of in ieder geval meebetalen.
Tot nu toe gaat het allemaal nog mee, ja tuurlijk zitten er gebruikssporen op, maar dat is bij bijna alle kinderen wel zo denk ik. 
Gymschoenen koop ik nieuw als ze te klein zijn geworden, dat is niet per se in de zomervakantie. Vorig jaar wel in de zomer een gymtas en gymschoenen aangeschaft omdat ze naar groep 3 ging (bij de kleuters gymden ze in ondergoed en schoentjes waren niet verplicht en bleven op school). Die gymtas gebruikt ze ook voor turnen en atletiek. 

Op de middelbare had ik wel elk jaar nieuwe schriften, kaftpapier en agenda. Een agenda moet je ook wel per schooljaar kopen, al waren er ook altijd van die mensen die pas drie weken na de start zo'n ding kochten want afgeprijsd. Schriften die nauwelijks gebruikt waren, hergebruikte ik wel met de gebruikte pagina's eruit gescheurd. Bijna volle schriften niet. De overige blaadjes gebruikte ik dan om woordjes op te leren (ik deed dat schrijvend). Een schooltas kreeg ik aan het begin een fatsoenlijke en daar moest ik het mijn hele schooltijd mee doen. Wilde ik een andere, kon ik die zelf betalen. Ik heb dat ding nog steeds liggen en gebruik het nog regelmatig voor vakanties.

Bij het gebruik van stevige plastic lunchbakjes moet je bij de start van de zomervakantie ervoor zorgen dat iedereen z'n bakje bij de afwas inlevert, anders heb je bij de start van het nieuwe jaar een bakje dat misschien nog wel heel is, maar zo stinkt van de schimmel op de half opgegeten boterham en appel dat zelfs een week weken in de soda de stank niet wegneemt en je alsnog een nieuwe moet kopen.

Mijn kinderen moesten met enige regelmaat nieuwe geodriehoeken. Ergens op aarde liggen ze verweesd, vergeten, kwijt...

Hier geen nieuwe rugzak of gymspullen. De rugzak is meteen een goeie en kan de hele middelbare school mee. Gymkleding worden ze ook steeds makkelijker in naar mate ze ouder worden. 
Als schrift kopen ze de ringbanden met tabbladen van de Hema. Als je dat een beetje goed ingedeeld hebt hoef je er per dag maar 1 mee te nemen. Broodtrommel doen we niet aan, dat gaat in een zakje mee. 

We kijken altijd in de zomervakantie als we in het buitenland zijn naar bijzondere schoolspullen die we in Nederland niet hebben. Mooie pennen of andere accessoires. Dit jaar bij een Japanse keten in Duitsland geslaagd en ook nog korting als je je schoolpasje liet zien. 

Ik heb ook mijn broodtrommel van de middelbare nog, een van de vier klemmetjes is eraf maar hij doet het nog prima, ik ben nu 44. Met mijn schoolrugzak heb ik vier jaar middelbare en daarna nog een tijd met mijn studie mee gedaan. Oudste gaat nu naar de derde met de rugzak die ze voor de brugklas kreeg, voor jongste hebben we geshopt voor schoolspullen want die gaat naar de brugklas. Ik zal eens kijken of jongste nog nieuwe gymkleren en -schoenen nodig heeft, dank voor de tip!

niet ieder jaar nieuwe spullen hier (basisschool) behalve bijv sportschoenen. Ergens wel een grotere schooltas (en minder kinderachtig). Dochter heeft een nieuwe sporttas gekregen voor sinterklaas, is een has van haar sportclub met haar naam erop. Die tas gaat dus mee naar sporten en voor gymles op school. Bekers zijn hier geen succes, we gebruiken bidon, want er wordt water gedronken.  
   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.