Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

De kwetsbare man

Homeguy

Homeguy

05-11-2025 om 09:43 Topicstarter

Elpisto schreef op 07-10-2025 om 11:46:

[..]

Dat is opzich niet zo gek. Mannen onderling is gewoon vaak wat, ja wat moet ik het noemen. Ik wil zeggen oppervlakkig, maar daarmee doe ik mijn vrienden wel echt te kort. Maar het is allemaal wat minder inlevend ofzo?

Stom voorbeeld misschien, maar de eerste 2,3 keer dat ik bijvoorbeeld op het voetbalveld kwam, nadat uit kwam dat ex de boel bedonderd had, was het " Hoe gaat het"? " Wat een gedoe he?' " red je je wel een beetje"?

de 4e keer is de toonzetting al heel anders bij wijze van. Dan gaat het al, zo plat als dat dan op een voetbalveld kan wezen, " Je zult het er wel van nemen" " Poh, jij kunt nu mooi achter de vrouwen aan" " Je zult er wel aardig op los ....". Terwijl je zelf op dat moment, noem het na ee week of 3/4, vooral nog bezig bent met overleven.

Als je dat dan eerlijk antwoord, krijg je van die scheve blikken, of staren ze je vol ongeloof aan. Of de " ach man, verman je toch".

Nee dankje, ik hou dat dus wel gewoon voor me en zeg: gaat zn gangetje.

Ik las deze nog eens na en ik herken dat ook enorm. Wel makkelijk om het bij vrouwen te zoeken (voor mezelf) maar mannen doen er minstens zo hard aan mee. Het stereotype van de hard werkende sterke man is erg hardnekkig. En eerlijk; het is natuurlijk ook heerlijk als je superman kunt zijn, iets winnen, aanzien, je kinderen boven je hoofd gooien. Maar dat superman soms ook huilt... Misschien moet ik Disney eens een mailtje sturen...(superman is niet van Disney, weet ik)

Dat 'mannen mogen niet huilen' is in de islamitische cultuur anders. Daar mogen mannen huilen. In vele overleveringen en hadith-teksten huilt de profeet en huilen de mensen met hem. Het wordt gezien als iets natuurlijks, omdat het gevoeligheid en barmhartigheid laat zien. Een hard hart, wat nooit huilt, wordt daar als een spiritueel probleem gezien. 
Heel zwart-wit is het natuurlijk niet, ook daar overheerst op vele plekken de cultuur van de 'stoïcijnse man'. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.