Echtscheiding en erna

elledoris
31-05-2025 om 18:55
Kind geeft feest bij ex
Binnenkort geeft een van mijn kinderen een feest bij ex. Ik snap dat wel, groot huis, grote tuin, zwembad, pizza oven. Als ik mijn ex op een verjaardag ofzo tegenkom, zeggen we beleefd "halo" en "wat een lekker weer", maar verder gaat ons contact niet.
We zijn 30 jaar bij elkaar geweest. Ik heb de scheiding ingezet omdat hij al jaren geen intimiteit wilde, geen knuffel, geen goed gesprek. Hij had meteen een ander waar hij mee getrouwd is. Fijn voor hem natuurlijk. Voor mij heeft het minder uitgepakt, ik ben chronisch ziek waardoor ik veel alleen thuis zit.
Gezien hoe we na 30 jaar uit elkaar zijn gegaan, met elkaar omgingen en nu omgaan, zit ik er niet op te wachten om als gast in zíjn leven en "territorium" te komen. Ik vind het onredelijk van kind om dat van mij te verwachten. Het is sowieso de vraag of ik er qua gezondheid bij kan zijn. Maar als dat zo is, heb ik er geen zin in. Hoe kom ik hier elegant onderuit...

Kersje
03-06-2025 om 18:19
Kersje schreef op 02-06-2025 om 14:43:
[..]
Vraag aan Elledoris: heb jij (psychologische) hulp gekregen bij jouw chronisch ziekteproces? Is dat misschien een optie voor je?
Ik herhaal mezelf even, misschien is mijn vraag ondergesneeuwd 😬

racingweirdo
03-06-2025 om 18:22
elledoris schreef op 03-06-2025 om 17:55:
[..]
Wat ben je lekker aan het katten. Dat mijn ex een pizza oven heeft heb ik erbij gezet om aan te geven dat ik heel goed snap waarom kind het leuk vind om daar een feest te geven. Topic waaien wel vaker allerlei kanten op, ook door de reacties die erop komen. Maar gelukkig heb ik hier van een aantal mensen reacties gehad die me verder helpen.
Nogmaals ben je eigenlijk wel uitgenodigd? of heb jij jezelf uitgenodigd?

elledoris
03-06-2025 om 18:38
racingweirdo schreef op 03-06-2025 om 18:22:
[..]
Nogmaals ben je eigenlijk wel uitgenodigd? of heb jij jezelf uitgenodigd?
Als ik niet uitgenodigd was, had ik hier zitten huilebalken dat ik niet uitgenodigd was😉 Maar er zijn ondertussen dus een aantal reacties waar ik verder mee kan🙏

elledoris
03-06-2025 om 18:40
Kersje schreef op 03-06-2025 om 18:19:
[..]
Ik herhaal mezelf even, misschien is mijn vraag ondergesneeuwd 😬
Dank voor je suggestie🙏

Max88
03-06-2025 om 19:07
Niemand gaat over jouw verwerking van scheiding, een chronische ziekte, de lengte, hoe je ergens mee omgaat en wat je mag vragen, noch wat jouw grenzen en triggerpoints zijn.
Dat gezegd hebbende, zou ik, voor wat het nog waard is, persoonlijk ook een uurtje gaan.
Ik herinner me de tijd dat je amper contact had en zou dit zien als een opening.
Je bent uitgenodigd, je kind wil je erbij hebben, je ex is daarmee blijkbaar akkoord: pak de kans en laat je goede wil zien. Dan plan je de dagen rondom meer rust.
Niet alles is maakbaar en online contacten zijn meestal oppervlakkig, kosten veel energie en moet maar net " je ding" zijn.
Over hulp, wat Kersje zei: Dat zou ik zeker doen.
Ik ga binnenkort een intake doen bij de POH van de huisarts voor EMDR. Geen idee of het helpt, maar het zijn geen eindeloze praatsessies gelukkig, laagdrempelig en te overzien qua tijd.
Ik ben 12 jaar geleden gescheiden, lekker doorgegaan, veel ellende er bovenop gehad de afgelopen 2 jaar en nu is het vol.
Laat je niks wijsmaken waar je volgens anderen moet staan in het leven. Je bent waar je bent.

Pinokkio
05-06-2025 om 00:54
Zo eens met Max!
En Elledoris, ik ‘lees’ je ook al een hele tijd.
En ja, je ‘plaat blijft nogal hangen’
Maar op mij heb je nooit een verbitterde indruk gemaakt. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je dat niet bent, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar ik lees dat dus niet. Ik lees juist een oprecht en authentiek verhaal. Je komt op mij over als een open, warm mens.
Met een vrij vaststaand thema, ja. Maar zo’n thema hebben volgens mij de meeste mensen wel.

Poezekat
06-06-2025 om 15:24
In deze situatie zou ik zeker aangeven te komen, al is het slechts kort. Je komt tenslotte voor je kind, die jouw aanwezigheid zeker op prijs zal stellen, en niet voor je ex en diens partner en na het groeten kun je hen vast wel ontlopen als er sprake is van een groot huis met grote tuin.
Natuurlijk bestaat de kans dat je je die dag echt te slecht voelt om te komen, dan houdt het op. Maar daar zal vast ook wel begrip voor zijn, niet kunnen doordat je je ziek voelt is anders dan vooral geen zin hebben en daarom verstek laten gaan.