Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 00:30

Koopwoning verkocht

Beste leden en lotgenoten, 

Mijn partner en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan. Of eigenlijk moet ik zeggen dat ik de relatie beëindigd heb, al doet dat er even niet toe. 
Wij hebben samen 3 kinderen en een koopwoning. Wat de kinderen betreft wordt alles netjes geregeld. Alleen financieel gezien doet meneer nogal lastig.
Onze woning is inmiddels verkocht, hij heeft uitzicht op een andere koop of huurwoning en ik kan nergens heen. Aangezien ik de kinderen het grootste deel bij mij heb, heb ik al een urgentie aanvraag lopen. Dit kan alleen nog even duren, en dan is het natuurlijk nog maar de vraag of ik deze toegewezen krijg. 
Nu verdiend hij niet heel slecht, ik zelf moet het momenteel doen met een kleine 20k per jaar. Tot de oplevering van ons huis, of het moment dat ik iets vind om te wonen, zal ik met de kinderen in onze huidige woning blijven. 
Nu heeft onze mediator gezegd dat ik het woongenot van de woning heb, dus hij de hypotheek niet hoeft te betalen. Maar om toch nog aanspraak te maken op zijn belasting voordeel ofzo, moet hij mij de helft van de hypotheek betalen en moet ik hem het bedrag terugstorten.
Is dit werkelijk zo? Mag dit zomaar? 

Nu zei ik tegen hem, dat als hij deze constructie wil ik wel zijn deel (zo'n 130 eur) rente aftrek wil. Anders kom ik niet rond. Hier wil hij niet aan meewerken. 

Wat zijn mijn opties verder? 


Huh, je hebt samen een hypotheek, en die hypotheekschuld daar heeft de mediator niets mee te maken. Vraag aan de bank wie de hypotheek moet betalen en die zal zeggen dat jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn. Ik zou hier niet mee akkoord gaan, en je kunt bovendien ook een advocaat nemen als het met de mediator niet redelijk verloopt.
Enige puntje dat me opvalt is dat het wel weer het standaard verhaal is van: man verdient veel meer, en bij de scheiding zullen de kinderen vooral bij de vrouw verblijven.
Is er iets met hem aan de hand, of kan hij gewoon (vrijwel) de helft van de tijd voor zijn kinderen zorgen? Eventueel met af en toe BSO of zo.
Co-ouderschap bestaat al 40 jaar (mijn ervaring, volgens de boekjes 30 jaar)

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 01:56

Hi Egel, 
Het schijnt iets met woongenot te maken te hebben. Maar dat is hoofdzakelijk als we de woning houden en ik in de woning blijf. Nu is de woning verkocht en zal de overdracht over een aantal maanden plaatsvinden. Is er dan nog sprake van de woongenot constructie. Alle informatie die op internet te vinden is gaan alleen van de zwart/wit zaken uit. 

Wat betreft de kinderen is er wel eea geregeld natuurlijk. Maar op dit moment verblijven zij hoofdzakelijk bij mij, omdat dit op papier nu eenmaal meer zekerheden geeft. Het is niet het ouderwetse ik ben de moeder dus krijg de kinderen verhaal. Het financiële aspect heeft daar ook niets mee te maken, dat gaat meer over zijn grotere financiële vrijheid. Huis kopen en in aanmerking komen voor particuliere huur. Voor mij gaat dit beiden niet op. 

In werkelijkheid is er gewoon sprake van co-ouderschap, maar goed dat zijn zaken die er even niet toe doen. De kinderen zijn goed geregeld, ik ben alleen met enige spoed op zoek naar een woning. Maar kan nog een paar maanden hier blijven, mede omdat de kopers van onze woning ons die tijd gunnen.

De vraag is dus eigenlijk alleen hoe dat precies zit met de betaling van de hypotheek. Op zich kan ik best de hypotheek betalen, maar er zijn ook nog andere rekeningen te voldoen. Ik weet dat hij hoofdelijk aansprakelijk blijft. Als ik de hypotheek niet zou betalen dan komen ze het bij hem halen. 
Vraag is alleen hoe dat zit als de woning op papier al verkocht is. Is er dan nog sprake van woongenot en hoe rechtsgeldig is die zogenaamde constructie eigenlijk?
Mag ik van hem eisen dat als hij zijn deel 'niet betaald' maar hier wel de maandelijkse rente aftrek voor ontvangt, ik dat aftrek wil ontvangen om de hypotheek te bekostigen. Anders krijg je zo'n geval niet de lasten wel de lusten. 
Het kan toch niet zo zijn dat ik de laatste maanden krom lig om de hypotheek te betalen en hij doodleuk de rente opstrijkt vanwege een Maas in de wet? 

Ik weet niet meteen het antwoord op al je vragen, maar wat ik een tikje zorgelijk vind is dat je de indruk wekt dat je bij de mediator ja en amen zegt terwijl je eigenlijk niet weet waar je ja tegen zegt. Ik zeg: terug naar de mediator en net zo lang om uitleg vragen tot je het precies snapt. Die mediator is er om afspraken te kunnen maken waar jullie beiden akkoord mee gaan, maar dan moet elk van jullie beiden ook wel weten waar je met je volle verstand mee akkoord gaat. Haast en slordigheid nu lijkt me een recept voor spijt en wrok in de toekomst.

Groeten,

Temey

"Nu heeft onze mediator gezegd dat ik het woongenot van de woning heb, dus hij de hypotheek niet hoeft te betalen. Maar om toch nog aanspraak te maken op zijn belasting voordeel ofzo, moet hij mij de helft van de hypotheek betalen en moet ik hem het bedrag terugstorten."
Als ik dit goed lees, krijgt jouw (ex)man op deze manier wel de hypotheekrente aftrek terwijl hij de hypotheek niet (daadwerkelijk) betaalt.
Volgens mij is dat fraude, dus ik zou de mediator nog eens vragen hoe dit precies zit.

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 15:23

Jesse, 
Dat is dus precies mijn punt. Of je betaalt mee en je geniet aftrek, maar dan betaal je ook daadwerkelijk mee en niet zogenaamd. Of je betaald niet, maar dan krijg je ook niets. 
Het kan volgens mij niet de bedoeling zijn dat je zogenaamd iets betaald en dan wel de aftrek krijgt.
Het laatste wat ik nu wil is natuurlijk dat we op slechte voet komen te staan. Maar als hij deze constructie wil, prima.. Maar dan eis ik wel zijn deel aftrek op, lijkt me dan niet meer dan fair. 

Ik kan van deze constructie ook helemaal niks terug vinden, terwijl dit blijkbaar een regelmatig gebruikte manier is. 

Ingewikkelde vragen.
Allereerst: de woning is verkocht, maar er is nog geen overdracht geweest. Dus voor de bank zijn jullie nog de eigenaar en hebben jullie nog een hypotheekverplichting. Klopt dat? Want dan moeten jullie allebei nog betalen voor de hypotheek. Je vraagt: 'Vraag is alleen hoe dat zit als de woning op papier al verkocht is. Is er dan nog sprake van woongenot en hoe rechtsgeldig is die zogenaamde constructie eigenlijk?' Er is dus wel nog sprake van woongenot, want de woning is nog beider eigendom, één persoon woont er niet meer en de ander wel nog. Bovendien wordt de overdracht van de woning uitgesteld tot de ander ook een woning heeft. Het is niet zo dat die woning nu van niemand is, omdat hij op papier verkocht is. Jullie zullen beiden nog de hypotheek moeten betalen, bijvoorbeeld. Ik vind het wel een ingewikkelde constructie als het over een korte periode gaat.
Wellicht kun je het juridisch loket eens bellen en jouw vragen voorleggen. Het advies van de mediator vind ik niet zo erg duidelijk en inderdaad, op papier lijkt het dan wat frauduleus.

Is het wellicht mogelijk dat jij de hypotheeklasten op je neemt voor de komende maanden en dat je ex-partner de helft daarvan aan jou betaalt, wellicht als partneralimentatie; totdat jullie beiden een andere woning hebben, dan kan de alimentatie opnieuw berekend worden.
Of is het mogelijk dat hij de volle hypotheeklasten betaalt en dat dat verrekend wordt als de woning daadwerkelijk wordt overgedragen, dus dan krijg jij minder van de overwaarde?

Ik denk wel dat je te optimistisch bent over je toekomstige woonmogelijkheden.
'ik kan nergens heen. Aangezien ik de kinderen het grootste deel bij mij heb, heb ik al een urgentie aanvraag lopen. Dit kan alleen nog even duren, en dan is het natuurlijk nog maar de vraag of ik deze toegewezen krijg.'
Vergeet die urgentie maar, ook al haal je de kinderen erbij. Mocht hij eerder een andere woning hebben (kopen of dure huur), dan is het logischer dat de kinderen bij hem gaan wonen. Ik denk dat je voor jezelf een tijdelijk onderkomen moet zoeken en dan moet kijken of je je kunt inschrijven en wellicht loten voor een sociale huurwoning. Het ligt eraan waar je woont, maar de wachttijden zijn erg lang. Welke afspraken hebben jullie gemaakt met de toekomstige eigenaren? Heb je een einddatum afgesproken?

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 15:40

Temet schreef op 07-11-2021 om 13:00:

Ik weet niet meteen het antwoord op al je vragen, maar wat ik een tikje zorgelijk vind is dat je de indruk wekt dat je bij de mediator ja en amen zegt terwijl je eigenlijk niet weet waar je ja tegen zegt. Ik zeg: terug naar de mediator en net zo lang om uitleg vragen tot je het precies snapt. Die mediator is er om afspraken te kunnen maken waar jullie beiden akkoord mee gaan, maar dan moet elk van jullie beiden ook wel weten waar je met je volle verstand mee akkoord gaat. Haast en slordigheid nu lijkt me een recept voor spijt en wrok in de toekomst.

Groeten,

Temey

HI Temet,

Dat is niet helemaal het geval, we gaan zeker niet klakkeloos mee wat hij zegt of vind. Voor een aantal zaken is het handig dat hij er is, maar trekken we in gezamenlijk overleg ons eigen plan. We proberen elkaar ook te helpen waar mogelijk. Lukt niet altijd even goed, maar we gaan dan ook niet voor niets uit elkaar. 

Natuurlijk wil je dat beiden partijen er financieel goed vanaf komen. En als deze constructie daar aan kan bijdragen is dat wat mij betreft prima. Maar niet als ik daar zelf financieel de dupe van wordt natuurlijk. Ik vind dan wel dat ik daar voor gecompenseerd mag worden. 

Er zijn altijd dingen die niet gaan zoals ze horen, maar soms moet je wel eens buiten de lijntjes kleuren om het voor jezelf zo gunstig mogelijk te laten uitpakken. 

'Maar niet als ik daar zelf financieel de dupe van wordt natuurlijk. Ik vind dan wel dat ik daar voor gecompenseerd mag worden.' Gaat dat dan vooral over de belastingteruggave van de hypotheekrenteaftrek? Dus die 130 euro? Bedenk dan even goed hoeveel energie je daarop gaat inzetten. Stel het duurt 5 maanden, dan gaat het om 650 euro.
Hebben jullie al een alimentatieberekening laten maken? Want daarmee zou het verschil in inkomen waar je tegenaan loopt grotendeels worden opgeheven.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 16:33

tsjor schreef op 07-11-2021 om 15:34:

Ingewikkelde vragen.
Allereerst: de woning is verkocht, maar er is nog geen overdracht geweest. Dus voor de bank zijn jullie nog de eigenaar en hebben jullie nog een hypotheekverplichting. Klopt dat? Want dan moeten jullie allebei nog betalen voor de hypotheek. Je vraagt: 'Vraag is alleen hoe dat zit als de woning op papier al verkocht is. Is er dan nog sprake van woongenot en hoe rechtsgeldig is die zogenaamde constructie eigenlijk?' Er is dus wel nog sprake van woongenot, want de woning is nog beider eigendom, één persoon woont er niet meer en de ander wel nog. Bovendien wordt de overdracht van de woning uitgesteld tot de ander ook een woning heeft. Het is niet zo dat die woning nu van niemand is, omdat hij op papier verkocht is. Jullie zullen beiden nog de hypotheek moeten betalen, bijvoorbeeld. Ik vind het wel een ingewikkelde constructie als het over een korte periode gaat.
Wellicht kun je het juridisch loket eens bellen en jouw vragen voorleggen. Het advies van de mediator vind ik niet zo erg duidelijk en inderdaad, op papier lijkt het dan wat frauduleus.

Is het wellicht mogelijk dat jij de hypotheeklasten op je neemt voor de komende maanden en dat je ex-partner de helft daarvan aan jou betaalt, wellicht als partneralimentatie; totdat jullie beiden een andere woning hebben, dan kan de alimentatie opnieuw berekend worden.
Of is het mogelijk dat hij de volle hypotheeklasten betaalt en dat dat verrekend wordt als de woning daadwerkelijk wordt overgedragen, dus dan krijg jij minder van de overwaarde?

Ik denk wel dat je te optimistisch bent over je toekomstige woonmogelijkheden.
'ik kan nergens heen. Aangezien ik de kinderen het grootste deel bij mij heb, heb ik al een urgentie aanvraag lopen. Dit kan alleen nog even duren, en dan is het natuurlijk nog maar de vraag of ik deze toegewezen krijg.'
Vergeet die urgentie maar, ook al haal je de kinderen erbij. Mocht hij eerder een andere woning hebben (kopen of dure huur), dan is het logischer dat de kinderen bij hem gaan wonen. Ik denk dat je voor jezelf een tijdelijk onderkomen moet zoeken en dan moet kijken of je je kunt inschrijven en wellicht loten voor een sociale huurwoning. Het ligt eraan waar je woont, maar de wachttijden zijn erg lang. Welke afspraken hebben jullie gemaakt met de toekomstige eigenaren? Heb je een einddatum afgesproken?

Tsjor

We zijn nu op papier idd nog beiden eigenaar. De Overdracht is nu vastgelegd op 1 juni, dus dat geeft iets ruimte. 

Voor wat ik heb kunnen vinden is hij sowieso voor de helft aansprakelijk, helemaal als blijkt dat ik het niet kan betalen. Wat de urgentie aanvraag betreft ben ik ook echt niet zeker dat ik die krijg, maar alles is het proberen waard. Tot die tijd reageer ik op alles waar ik evt voor in aanmerking kan komen. 

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 16:35

@Tjor,

Alle overige financiële berekeningen zijn gemaakt idd. ivm het ouderschapsplan.

Het gaat mij met name nu echt even om deze constructie. Alle overige kosten, toeslagen etc hebben we al afgedekt. 

Bijtje82 schreef op 07-11-2021 om 16:33:

[..]

We zijn nu op papier idd nog beiden eigenaar. De Overdracht is nu vastgelegd op 1 juni, dus dat geeft iets ruimte.

.

Wat bijzonder dat mensen een woning kopen en pas 7 maanden later de overdracht laten plaatsvinden. 

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2021 om 00:22

Rhonda schreef op 07-11-2021 om 18:15:

[..]

Wat bijzonder dat mensen een woning kopen en pas 7 maanden later de overdracht laten plaatsvinden.

Zo bijzonder is dat niet hoor. Toen wij deze woning kochten was de overdracht pas een jaar later. Zij zaten destijds te wachten op de oplevering van hun nieuwbouw woning.

De mensen die ons huis nu kopen hadden al een bod gedaan voordat het officieel te koop stond. Misschien had het nog meer opgeleverd als het op Funda zou komen, maar tijd is in dit geval voor ons meer waard dan een 5 of 10K meer. 

Door ons die tijd te gunnen en daarbij een goed bod neer te leggen, hebben zij hun positie versterkt. 10k meer is leuk, maar niet als je er in December al uit moet. 

je kunt een hoop huren voor 10k

Kerstin75 schreef op 08-11-2021 om 04:48:

je kunt een hoop huren voor 10k

Als er wat beschikbaar is...

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2021 om 07:28

Kerstin75 schreef op 08-11-2021 om 04:48:

je kunt een hoop huren voor 10k

En niet vergeten dat het nog door de helft moet he. Dan is het opeens toch niet zoveel.

Daarbij is de berekening voor particuliere huur geloof ik dat je minimaal 2,5 x de huur per maand aan huur moet verdienen. In mijn geval zou het zo'n €550 aan huur zijn... Daar vind je echt geen particuliere woningen voor. Alles onder de €1000 zijn studiootjes van 25m. Leuk voor mij alleen, maar niet met 3 kinderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.