Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Ballon

Ballon

21-09-2017 om 22:15

knap!

Wat knap Mirreke!
En wat een leuke tip van die hoepel!

blik

blik

22-09-2017 om 09:35

hee

Wat zijn jullie goed bezig!
Grappig half a twin qua gewicht zitten/ willen we voor nu hetzelfde, voor het moment dan. (Ik wil daarna nog verder maar blijf daar steeds steken, maar wil iig nu neerwaartse/ opgaande spiraal doorbreken.

Mirreke, helpt het hoepelen echt? Erge is, dat die hier dus al lang ligt..
Verzachtende omstandigheid is wel dat ik vaak al te veel beweeg (huishouden) voor mijn pijn. Ben al lang blij als ik zit.

Nu toch niet echt begonnen, ziek en dan schiet het niet op.

mirreke

mirreke

22-09-2017 om 16:02

Hoepelen helpt echt!

Je hebt dan wel een sporthoepel nodig. Ook even doorzetten want in het begin doet het vaak wat pijn, en kun je blauwe plekken krijgen. Maar die gaan weg en de pijn gaat over. Hier zijn trouwens wel gordels voor, elastische verstevigende gordels, ook lekker als je last hebt van je rug.

Het fijnste hoepelt een wat zwaardere hoepel, vind ik zelf. Je hebt wel wat ruimte nodig, die dingen zijn 1,10 doorsnede, en vrij zwaar dus je hoepelt alles omver. En je moet twee kanten op hoepelen, dus links en daarna dezelfde tijd ook naar rechts.

Even doorzetten, ik kon het in het begin helemaal niet, maar nu kan ik het gemakkelijk een half uur per kant volhouden. Ik kijk meestal tv, maar kan inmiddels ook een boek lezen al hoepelend, haha.

Hier een linkje met de voordelen: https://www.gezondheidsnet.nl/sporten/hoelahoepen-work-out-voor-een-slanke-lijn

blik

blik

23-09-2017 om 02:06

Ja, gewoon in huis

Erg he? De hoepel ligt hier gewoon, werkloos
Sterker nog, het is de tweede al. Vraag me niet hoe de eerste dan stuk is kunnen gaan, want echt niet veel gebruikt en gewoon redelijke kwaliteit, niet echt slecht.
Dochter hoepelt ook niet echt, wel ligt ze graag op haar rug op de bank en houdt de hoepel met haar benen omhoog en speelt er zo wat mee, daar slijt hij dus van.

Wauw, een boek lezen hoepelend, denk dat ik dat als doel ga nemen
Ik heb wel een verzachtende omstandigheid, ik blijf last houden van een blessure waardoor ik vaak al niet eens aan huishouden toekom zoals ik dat graag zou willen. Dus buiten verplichte lopen met de hond schiet verdere beweging er dan vaak bij in.
Maar ik blijf sporten enorm missen en raak langsaam aan in paniek, word ondertussen ook niet jonger en starten met sporten wordt natuurlijk niet makkelijker bij ouder worden. Bleh!

Mirreke, blij

Leuk dat je zo blij wordt van het fitter en slanker zijn. Ik ervaar het net zo om precies dezelfde redenen die jij noemt. Het heeft zijn weerslag op alles, minder wegen. Je beweegt je comfortabeler, doordat je meer beweegt word je energieker, daar word ik inderdaad heel vrolijk van.

Die hoelahoep heb ik trouwens ook, maar van dat ding kreeg ik blauwe plekken op mijn heupen, echt niet te doen, wat een onding.

skik

Juno

Juno

23-09-2017 om 14:42

Welke hoepel?

Welke hoepel gebruiken jullie? Een met enkel gewicht of ook met vam die butsen? Bij de Decathlon hebben ze ook hoepels, stond er gisteren nog met eentje in mijn handen. Terug gelegd, maar toch een beetje spijt geloof ik.

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 15:50

Met butsen

En echt, in het begin doet het pijn maar dat gaat echt, echt! over... En de blauwe plekken ook...
Om die pijn te voorkomen kun je ook een buikband aanschaffen, die heb e ook speciaal voor het hoepelen. Mijn zoon van 16 gebruikt die, omdat hij vrij bottig is, en hij op de drukpunten (heupbotten, achter op zn rug) pijn krijgt.

Maar bij mij is die pijn over gegaan. Bij dochter ook. Jongste zoon heeft er ook geen last van.

Kijk, ik ben eigenlijk vrij lui. Ik hou van bv. fitness, dat heb ik vroeger veel gedaan, omdat je dan je kunt inspannen zonder dat je erg moe wordt ervan. Ik heb dus ook bv. een hekel aan joggen, maar vind skeeleren weer wel erg leuk.

En hoepelen vind ik zelf dus ideaal. Je spant je in maar raakt niet uitgeput. Enne, als je goed hoepelt is dat dus wel eventjes 400 cal. per uur!

En dat hoepelen met een boekje of met een muziekje op vind ik heerlijk. Je spant je in maar put niet uit. Ik kan ook tegelijkertijd iets anders doen, anders ga ik me vervelen...
En vooral nu, ik doe dit nu met echte regelmaat een maand of drie, merk ik dat het echt werkt.

Weet je, vier kinderen gehad, bijna 55, vanzelf dikker geworden waar ik in het begin voor mijn gevoel niets tegen kon doen, ik was haast de moed verloren. Maar ik voel me zoveel energieker, blijer (werkt volgens mij heel goed op het gemoed) en strakker. Niet alleen van het hoepelen natuurlijk, maar dat hoepelen geeft me wel het gevoel dat ik goed bezig ben. En een taille op middelbare leeftijd haha, geeft wel een beetje een kick...

En m'n bloeddruk is ook van 130/85 naar 120/70 gegaan...

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 15:53

Grappig he skik, zo werkt het bij mij ook

Ben ook leniger, minder hijgerig, kan veeeeeel langer hard fietsen zonder te hijgen bv. En ja, daar word ik heel blij van...!

Jammer dat het hoepelen bij jou zo naar voelt. Misschien zo'n band proberen eerst?

blik

blik

23-09-2017 om 18:09

hoepelen

went idd snel.
Dat kan zelfs ik beamen, terwijl ik het nauwelijks doe.
En Juno, het is echt de moeite waard. Ik vind gewoon geen tijd, zelfs niet om te hoepelen. Maar heb je de tijd en ruimte (je hebt idd veel ruimte nodig) dan is het ideaal. Zal eens kijken welke hoepel we hebben. Ik verdiep me altijd in producten als ik iets aan wil schaffen en als we het dan hebben dan vergeet ik altijd alle info, ook naam en merk etc. Ik weet wel nog dat we golven hebben en een relatief zware.

Mirreke, confronterend om te lezen wat je schrijft, precies zo voelde ik me een paar maanden terug. Het gaat nu alleen bij mij de andere kant op, de verkeerde dus. Vandaar ook het weer opfrissen van dit draadje, zoek weer even naar hoe weer controle te krijgen.

Doenja

Doenja

23-09-2017 om 18:20

Lengte en gewicht

Ik kwam hier toevallig langs. En dan schrik ik me een hoefje. Wat wegen jullie weinig!! En dan willen jullie afvallen?!?? Zijn jullie heel klein of zo? Of ben ik heel lang. Mij is altijd t basis idee voorgehouden dat de cm in lengte na de 1, het normale gewicht is. Tien kilo minder is heel slank en tien kilo meer is het maximum qua gezond gewicht.
Door n trauma ben ik vier jaar geleden heel veel afgevallen. Van schrik en paniek kreeg ik geen hap meer door mn keel zeg maar. Nu zit dat er weer bij. Maar doordat de ene blessure wordt opgevolgd door de andere kan ik al twee jaar niet sporten. Zelfs wandelen gaat bijna niet. Dat is lastig. Wat ook niet meehelpt is dat ik als kind ben volgestopt en gedwongen te eten omdat ik echt vel over been was. Bord leegeten dus. En als ik niet met regelmaat eet val ik bijna flauw. Dat zorgt dat ik eet om me lekker te voelen. Iemand hier ervaring mee?

Doenja

Even voor alle duidelijheid, ik wil niet afvallen hoor. Ik was alleen maar verbaasd dat mirreke terugwil/terugkan naar gewicht dat ze had toen ze 20 was. Mijn bmi is 23 en dat vind ik prima.
Ik beweeg regelmatig, eet redelijk gezond (maar ik eet ook chips en drink wijn) en lijn eigenlijk nooit.
Dieten waarbij je tot lunch alleen maar fruit mag eten zou ik niet volhouden omdat ik daar heel weeiig van word. Ik val niet flauw maar voel me wel naar.

Ballon

Ballon

23-09-2017 om 20:10

Doenja, dat is niet zo'n goede berekening

Doenja, die berekening is niet goed. Zoiets wat jij altijd hebt gehoord, zegt mijn moeder ook wel eens
Je moet echt de Body Mass Index (BMI) weten.

Je hebt goede apps op je telefoon. Zelf heb ik 'MyWeight'.
Je kunt hier ook berekenen hoe jouw BMI is:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht/bmi-meter.aspx
Zelf berekenen is niet zo moeilijk. Hier is een uitleg: http://www.herba-advice.nl/BMI.htm

Wat ik begreep dat een gezond gewicht tussen de 20 (soms hoor je 19 of zelfs 18) en 25 (bovengrens) moet zijn.
Vanaf BMI 25 heb je overgewicht. Vanaf BMI 30 heb je obesitas.

Stel je bent een vrouw van 40 en je bent 1.60 meter.
Jouw berekening: heel slank: 50 kilo, normaal: 60 kilo, bovengrens: 70 kilo
Volgens de BMI: heel slank (BMI 20): 51,5 kg , 'gewoon' (ik neem even BMI 22,5): 57,5, nog net gezonde bovengrens (BMI 25): 64 kg.
Hierbij klopt de ondergrens behoorlijk goed, maar de bovengrens is echt te hoog. Met 70 kg zit je dan al op een BMI van 27,3 namelijk.

Stel je bent een vrouw van 40 en je bent 1.80 meter.
Jouw berekening: heel slank: 70 kilo, normaal: 80 kilo, bovengrens: 90 kilo
Volgens de BMI: heel slank (BMI 20): 64,5 kg , 'gewoon' (ik neem even BMI 22,5): 73 kg, nog net gezonde bovengrens (BMI 25): 81 kg.
Hierbij klopt de berekening nog veel slechter. In het algemeen ben je dus als je vrij lang bent heel slecht af als je jouw berekening toepast, want een veel minder gezond gewicht dan je dan misschien denkt.

Ballon

Ballon

23-09-2017 om 20:18

mijn BMI

Mijn gewicht ga ik hier niet noemen en zoals je hierboven zit, zegt dat dus ook volstrekt niets als je mijn lengte niet kent (ga ik ook niet noemen).

Ik kan wel verklappen dat mijn BMI ongeveer 27,7 is ..... mijn doel is even onder de 25. Hoeft niet veel te zijn want ik kom van best ver (was iets boven de 30 en daar schrok ik enorm van), maar moet er daarna wel onder blijven natuurlijk!

Juno

Juno

23-09-2017 om 20:39

Gewicht

Mijn exacte gewicht weet ik niet want er is een dopje onder de weegschaal weg waardoor hij niet meer goed weegt. Buiten dat ben ik moe teel enorm goed aan het sporten. Veel.krachttraining, dus in kilo's merk ik het niet maar wel in omvang.
Ik ben bang dat mijn bmi ergens rond de 25 is, misschien wel iets er boven.
Ik merk wel dat mijn buik enorm slap is geworden. Helpt hoepelen en daar ook tegen of moet ik het puur van voeding hebben?

blik

blik

23-09-2017 om 20:55

heuh Juno

Ben je echt bang dat je BMI rond de 25 is? Dat is toch niet slecht?
Ik was enorm blij toen ik in de buurt kwam. Ik kom ook van bijna 30.
Ik wilde /wil nog minder graag maar 25 vond ik al heel fijn/ oké.
Alleen nu zit ik er weer boven en ben ik bang dat het weer erger wordt enz.

Juno

Juno

23-09-2017 om 21:03

Net berekend

Als de weegschaal klopt dan zit ik rond de 30. En ik ben door omstandigheden afgevallen en kan nog niet helemaal goed eten. Dingen als rauwkost en fruit gaan moeilijk.
Mijn taille is wel veel slanker dan een tijd terug toen ik hetzelfde gewicht had. Ik sport meer en voel me fitter. Ik weet echt wel dat ik te zwaar ben maar ervaar het als minder dramatisch dan een tijdje geleden.

blik

blik

23-09-2017 om 21:11

haha

Nou ja, 30 of 25 maakt wel wat uit
BMI is idd vrij beperkt. Gewicht zegt niks over verhouding spieren/vet.
Fijn dat sporten zo goed gaat!

Yes!!

Na lang en zwaar roeien in de sportschoo met twee dagen spierpijn als toetje, weer een kilo eraf. Echt een opsteker.

Door verlies vn 11 kilo totaal, ( niet echt heel veel. ) in half jaar tijd, hoe ik nog maar 7 kilo om weer tot het groene gebied te kunnen behoren.

Op de WII zijn ook leuke dans spelletjes, ipv hoelahoepen, even lekker swingen voor de buis. Advies van de fysio.
Zolang je maar beweegt en hetgene wat je doet plezier geeft.

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 21:49

Ehhh, gewicht van toen ik twintig was?

Ik ben nu 55 en ik heb tot zeker 5 jaar na de geboorte van mijn 4e kind (die geboren is toen ik bijna 42 was) gewoon 55 kg gewogen. Ik ben 1.62 lang, dus niet heel groot. Ik heb wel zware botten en ben dus geen tenger poppetje. Dat is nagemeten ooit. Alleen na de geboorte van mijn 2e kind ben ik ineens ruim twintig kilo aangekomen en had ik eigenlijk hetzelfde gewicht als afgelopen januari. Toen woog ik bijna 78 kilo... Dat kreeg ik er weer af voordat tweede kind een jaar oud was, en daarna heb ik dus nog zeker 10 jaar dat gewicht van 55 kilo gehad.

50 kg zou voor mij denk ik te weinig zijn, maar 55 kilo is echt niet te weinig. Nu weeg ik 64 kg, dat is een bmi van 24,4 en aan de bovenkant nog net in het groene gebied. Als ik 55 zou wegen, heb ik een bmi van 21, en zit ik net ONDER HET MIDDEN van het groene bereik. Dit is een bmi-pagina waar je ook je leeftijd en geslacht invult bij de berekening. Ik zou dus zomaar nog enkele kilo's onder de 55 kunnen nastreven.

Volgens mij is het juist een mythe dat je meer zou mogen gaan wegen als je ouder wordt... Het is om allerlei redenen (bloeddruk, bewegingsapparaat, buikvet waardoor je overlijdenskans enorm toeneemt enz.) echt niet gezond.

Mijn moeder werd slechts 65 jaar. Zij leidde vooral een zittend leven. Dat is een beetje mijn schrikbeeld. Als ik maar 65 zou worden, is mijn jongste pas 23. Toen mijn moeder stierf was ik zelf toch al 32...

Groot pluspunt, ik voel me dus ook echt vrolijker, positiever, energieker, enz. Er komt meer uit mijn handen, ik ben weer creatief bezig. Het huis is opgeruimd en steeds geordender, wat weer orde schept in mijn hoofd... Volgens mij is het allemaal hormonaal of zo, hangt het allemaal samen...

Waarmee ik overigens niet wil wil bagatelliseren hoe moeilijk en lastig het is, je lijf, je gewicht, je levenspatroon enz...
Daar heb ik zelf juist een aantal jaar mee geworsteld ook. De trigger om nu toch echt te gaan afvallen kwam trouwens van de kinderen, die allemaal los van elkaar begonnen te zeggen dat ze me dik vonden... Nou, als kinderen het al zien...

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 21:52

Goed bezig, Flanagan

En zo is het ook, je kunt op een leuke manier fysiek bezig zijn, die wii sport en zo vind ik zelf ook erg leuk, ook het dansen... Wat ik niet kan haha.

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 21:54

Juno, slappe buik

Bij mij helpt het. Ik was idd bang dat ik door het afvallen een slappe hangbuik over zou houden. Is niet zo. Het wordt allemaal strak...

Mijn partner kwam thuis met een verhaal van een klant van hem die erg was afgevallen en ook vanuit huisarts en fysio advies had gekregen om te hoepelen, juist vanwege de buik.

En vriend van mijn dochter kreeg advies van arts om te gaan hoepelen vanwege zijn rugpijn.

Juno

Juno

23-09-2017 om 21:55

Ach

Zo'n anderhalf jaar geleden had ik een bmi van 27 en had maat s/m. Dat zou volgens mij niet moeten kunnen met dat bmi. Ik neem het met een flinke schep zout. Het is een leuke indicator maar ik heb het idee dat het te weinig zegt of niet helemaal klopt. Met een bmi van 25 zit ik in xs of s terwijl je dan randje overgewicht zit. Er mag bij mij echt nog wel wat kilo's af, maar momenteel ligt mijn focus op gezond blijven en mijn enkel weer sterk krijgen. Begin van de zomer heb ik mijn banden gescheurd en ik kan nog steeds niet alles zonder pijn.
Als dit alles weer in orde is ga ik wat fanatieker aan de slag met mijn gewicht.

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 22:02

Oh, en dochter

heeft een vriendin die fotomodel is. En zij hoepelt ook, juist vanwege de strakke buik en zo die je erdoor krijgt...

Iedereen moet het natuurlijk ook gewoon helemaal zelf weten, ik wil het alleen maar als tip noemen, omdat het mij (en ik ben echt in wezen een lui varken) zo goed bevalt, dat hoepelen...

Touwtje springen schijnt trouwens ook heel goed voor de lijn en conditie te zijn... Daar word ik meteen heel uitgeput van.

Krachttraining, Juno. Goed zeg!

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 22:04

Alkes, toen ik begon met lijnen

Had ik een bmi van 29,7.

En nee, dat was niet gezond, dat kon ik zelf ook wel zien. Ook als ik de bmi met een korrel zout nam...

Ballon

Ballon

23-09-2017 om 22:12

ik niet. Plus een vraag.

Nee, die BMI neem ik niet met een korrel zout maar heel serieus.
Ik had me hierboven trouwens vergist, ik was al iets boven de 31. Ongelooflijk wat had ik het laten versloffen.
En nu dus 27,7. Betekent weliswaar dat ik er nog lang niet ben, maar het is toch al heel wat beter.

Hoepel vind ik echt een goede tip. Ook gezien mijn grootste probleemgebied (buik, ja ook slap). Alleen met een standaard-doorzonwoning met best veel spullen, is er maar één plekje in de woonkamer waar dat eventueel zou kunnen. Dat lijkt me wel saai.
Maar...waar haal je zo'n ding vandaan, vooral een sporthoepel? En zo'n buikband?

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 22:18

Amazon/Bol

zoeken op sporthoepel of massagehoepel.

mirreke

mirreke

23-09-2017 om 22:21

Trouwens goed Ballon!!

Dat is echt een heel stuk in de goede richting!
En volgens mij, althans zo hoor ik het altijd, is het beter om langzaamaan af te vallen... De kans is dan groter dat het blijft en niet als een jojo weer de verkeerde kant op schiet, en dat je je levensstijl wijzigt. Dat laatste is het belangrijkste. Je moet bepaalde patronen (eetgewoontes bv.) blijvend omgooien...

Half a twin

Half a twin

23-09-2017 om 22:59

net bmi berekend

25.04! Net aan overgewicht. Volgens die site moet er nog een kilo af.
Even flink doorbijten, niks meer snoepen maar. Een kilo liefst tweeenhalf, dat moet te doen zijn voor dat het echt koud wordt, dan pas ik weer in mijn groene broek, dan staat mijn groene bloes mooier dan op de zwarte waar ik hem nu bij draag.
Volgende week een feest waarbij het sociaal niet handig is om niks te nemen maar de locatie maakt dat ik er geen moeite mee heb om een rondje over te slaan. Al eerder daar een feestje gehad van dezelfde mensen. Veel vette hapjes, al beginnen met taart met van die vette creme. Zo'n hekel aan, goh Half neem een taartje! Ik wil geen taart maar dan ben ik niet gezellig. Net als met het afslaan van de bitterballen en vlammetjes, zal ik wat snoeptomaten en stengels bleekselderij in mijn tas stoppen? Zit ik toch af en toe te kauwen maar geen vette hap.
Komende week maar even op water en brood, dan kan ik volgende week "gezellig" meedoen.

blik

blik

24-09-2017 om 00:47

bij mij

heb ik ook het idee dat BMI een aardig goede indicator is.
Toen ik in het *groene* gebied kwam, voelde ik me echt wel *gezond slank*. Kan vast deels tussen de oren zitten, maar het was ook toen dat ik plots veel positief commentaar kreeg van mijn omgeving.
Ik had toen zelf een gevoel van 'er mag nog best wat af, maar echt noodzakelijk is het niet meer'. Hetgeen ook wel bij de theorie past aangezien ik maar nét in groen gebied zat.
Nu hoef ik me eigenlijk niet te wegen, voel en merk aan alle dat mijn BMI niet meer goed zit. Voel me ook echt een stuk ongezonder, hoewel dat ook gewoon vd suikers kan zijn

Ballon,goed bezig!
Ik vind dat hoelahoepen best veel ruimte inneemt. Als je een beetje verkeerd gaat is het fijn wat passen hier en daar te kunnen nemen om de hoepel weer goed te pakken. Ik heb redelijk wat plek in wk maar houd bewust wat rekening met dat soort dingen qua inrichting.
Misschien buiten doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.